Bouwverslag tamiya Königstiger 1/16

@ Arthur, die moeten inderdaad nog gedicht worden. Er moet überhaupt nog een hoop aan gebeuren...
Jij hebt een erg mooi project zeg! Wat een details, echt goed gemaakt allemaal!

@ Rick, thx.

@ Rick,
Nou het is dezelfde als die van Wouter.... 1:16 dus.

@ Wouter,
Er moet nog het een en ander aan gebeuren.
De elektronica moet nog aangesloten worden, afzonderlijk werkt het allemaal wel maar om het via de zender te laten besturen zit nog aardig wat denk- en experimenteer werk aan.

Het vervelende is dat een aantal details niet kloppen.
En ik heb geen zin om die te veranderen.

@ Arthur,
kan me voorstellen dat het een behoorlijke klus is! Zo'n beetje alles beweegt aan jouw KT heb ik het idee! Erg mooi gemaakt!
Vwb de details, dat blijft bij menig modelbouwer een dilemma denk ik... Enerzijds wil je de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen, anderzijds moet het wel 'werkbaar' blijven.
Het is en blijft mooi wat je gemaakt hebt!

Kleine update uit Oost Nederland; ondertussen ben ik verder gegaan met de koepel te monteren.
Lasnaden aanbrengen en periscopen geplaatst.

assembly9.jpg

assembly10.jpg

assembly11.jpg

assembly14.jpg

assembly15.jpg

assembly16.jpg

assembly17.jpg

assembly18.jpg

photo etched onderdelen,
assembly13.jpg

en een dry fit van de tracks en loopwielen.

assembly12.jpg

Wanneer alles gedroogd is, gaat het in de primer.
Daarna weer een dry fit en dan gaat ie eindelijk z'n kleuren krijgen!!

Hoi Wouter,

Nou wat een engelengeduld om die lasnaden zo precies af te werken, châpeau!
Periscoopjes aan gebracht en gelukkig ook de messing roosters...zonder is toch een noodkijk...ziet er perfect en erg netjes uit, je bent zeker wel benieuwd hoe hij rijdt met de speciale Wecohe vering en metalen tracks...ik sluit mij dan aan bij Rick..keep up the good work chap!

Bram

Bedankt voor de positieve reacties!
@ Bram, vooralsnog rijdt de Königstiger met z'n originele torsiestaven. Van wecohe heb ik nog steeds niets vernomen...
Een week of 2 geleden heb ik gevraagd om een update, wel een ontvangsbevestiging, geen reactie.
Enkele dagen later heb ik de bestelling geannuleerd. Wel een ontvangsbevestiging, geen reactie....
Ben er een beetje klaar mee als het op die manier moet... Het is nu bijna 1,5 maand geleden dat ik een bestelling heb geplaatst. Je krijgt niets te horen qua status o.i.d. Dat vind ik slechte service....

Dan maar zo!

Ze leveren pas na betaling en er is nog niets afgeschreven. Ik heb nog geen reactie gehad van ze, weet dus ook niet of ze dat accepteren dat de bestelling geannuleerd is....
Ik laat mij verrassen!

Ha dan moeten ze dat maar accepteren,vindt ik.Als je na 1.5 maand nog niets hebt,en ook niets te horen krijgt...

De vering van Wecohe geeft wel een mooi rijgedrag maar het moet regelmatig worden bij gesteld.
Dus mocht je de vering monteren, zet de tank als je hem niet gebruikt op een blok zodat de vering niet wordt belast.

Mijn ervaring met Wecohe deelde ik al eens, voor de kerst houten Wagenheber blokjes besteld voor de Tiger I en PIV, betaald, maar nog steeds niks ontvangen...sinds dien wel 2 keer achteraan gemaild en antwoord gekregen...enfin ze hebben geen haast met de omzet LOL.
Jammer van de speciale vering Wouter, misschien over 1 maand nog eens proberen...

Na het primeren van de koepel,

turret.jpg

een dry-fit. Hier heb ik geen foto's van....

Dan kom je er achter dat er nog best een hoop gedaan moet worden qua detaillering en afwerking.
Het achterdek sluit niet goed aan op de alu onderbak, hier moet ik nog het eea aan doen,
achter de tandenkransen moeten schroefgaten e.d. gedicht worden.

De originele uitlaten van Tamiya zaten 'plaatjes' in, zie foto.

assemblylasnaden5.jpg

Deze heb ik uit geboord, bij de originele uitlaten zat geen plaatje in, zie foto.

28KingTigerExhaustPipe.jpg

En vandaag deze aangepast.

exhaust2.jpg

exhaust1.jpg

Wanneer bovenstaande werkzaamheden verricht zijn, gaat de Königstiger z'n kleuren krijgen!!

Weer een paar dingetjes gedaan.

O.a. de luiken op de koepel voorzien van handgrepen. Deze zaten gewoon dicht, zie foto.

assembly16.jpg

Aan het boren en vijlen geweest.

closeup1.jpg

closeup2.jpg

closeup3.jpg

closeup13.jpg

Aan de achterzijde enkele kieren weggewerkt.

closeup4.jpg

closeup5.jpg

closeup6.jpg

En wat geplamuurd, dit moet nog verder bij gewerkt worden.

closeup7.jpg

closeup8.jpg

closeup9.jpg

closeup10.jpg

closeup11.jpg

closeup12.jpg

Binnenkort meer!

Alweer het nodige gedaan, netjes! Ja nu ik die onderkant met die talloze bolkopschroeven zo zie dan vind ik dat Matorro hier toch overtuigend wint...slechts enkele platte schroeven en alle "Wartungslüken" correct aangebracht..even de köti op z'n kant gelegd zie foto.
Zo'n handgreep op het laderluik is bij deze tank dan ook gewoon van metaal net als de rest van de turret.
01010663.jpg

Groeten,

Bram

Weer een beetje aan het airbrushen geweest.

basiclayer19.jpg

basiclayer18.jpg

basiclayer17.jpg

basiclayer16.jpg

basiclayer15.jpg

basiclayer14.jpg

basiclayer13.jpg

En een ander kleurtje, op de foto valt ie geler uit dan dat ie is...

basiclayer12.jpg

basiclayer11.jpg

basiclayer9.jpg

basiclayer10.jpg

basiclayer8.jpg

basiclayer7.jpg

basiclayer6.jpg

basiclayer5.jpg

basiclayer4.jpg

basiclayer3.jpg

basiclayer2.jpg

basiclayer1.jpg

Hier en daar wil ik nog wat high lights aanbrengen, maaaarrr m'n witte verf is op....
Binnenkort weer een voorraadje inslaan en dan kunnen we weer!!

Ipv kleuren van paaseieren.....

camouflagepattern1.jpg

camouflagepattern3.jpg

camouflagepattern4.jpg

camouflagepattern5.jpg

camouflagepattern6.jpg

camouflagepattern9.jpg

camouflagepattern7.jpg

camouflagepattern11.jpg

camouflagepattern12.jpg

camouflagepattern15.jpg

Binnenkort verder met detaillering, weathering etc etc.
Ben nog laaaaaaaang niet klaar dus.... :D

Dat ziet er weer goed uit Wouter, die Hinterhaltstarn, in jouw eigen woorden gezegd: "cheers" Ik zie dat de S-haak houders er bij Tamiya net zo simpleton uitzien als bij de Matorro Profi Köti,
dit loste ik zojuist op met de mooie vleugelmoertjes van Schumo via Axels Modellbau Shop. Aangezien jouw volgende stap de detaillering is...dat houten blok voor de krik achterop is ook geen highlite maar ja, Wecohe is nog steeds "wegens reorganisatie gesloten" . De echt houten blokjes met messing bevestiging waren al betaald...
Groeten,

Bram

01010674.jpg

Back