Bouw verslag:
Tamiya TB Evolution V
Vrij rap heb ik dan zelf besloten om de Tamiya TB Evolution 5 te bestellen. Zelf heb ik het altijd heerlijk gevonden om met shaft te rijden, maar de HPI Pro4 is mij dusdanig tegen gevallen, dat het een moeilijke keuze was. Toch maar besteld. Vrijdag 3 augustus kwam hij binnen. De doos is zoals gebruikelijk bij Tamiya netjes gesorteerd in zakjes gemarkeerd met letters enz. Heel overzichtelijk in een klein doosje.
Doos
Eerst maar even alles netjes op tafel uitgespreid en wat voorbereidingen getroffen.
Spullen uitgepakt
Ik ben begonnen met de lagers in een koker met remreiniger te doen. Het vet van Tamiya is te dik en laat de auto moeizaam rollen. Die troep moest er eerst uit.
Lagers spoelen
Terwijl dat even stond te trekken ben ik ondertussen aan de bodemplaat begonnen. Deze eerst rustig opschuren en daarna lijmen. Lijmen doe ik met een vrij dikke seconden lijm die niet wit wordt. Voorzichtig doop ik een wattenstaafje in de seconden lijm en spreid het uit over de randen van de chassis plaat. Er ontstaat zo een bescherming tegen het splijten van de plaat bij een botsing.
Bodemplaat lijmen
Ook de accu slots moeten uitgevijld worden. Dit heb ik gedaan doormiddel van een schuurpapiertje om een oude cel te wikkelen en zo rond te draaien. Dit is een erg moeizaam en toch wel pijnlijk werkje, maar loont dadelijk op de baan des te meer. Je accu’s zullen minder gemakkelijk bij een botsing de auto verlaten, en je C. G. zal lager.
Accu slots vijlen
Nu kon de bouw beginnen, maar meteen viel me al iets vreemds op, één van de gaten in de bodemplaat was niet verzonken. Een slordig foutje van Tamiya, dus heb ik zelf maar even de verzinkboor gepakt. Nu paste de pivot bloks vlekkeloos.
Niet verzonken gaatje
Daarna kwamen de diff housings, deze paste perfect in lopen volgends de standaart afstelling meteen goed soepel. Zelf heb ik op aanraden van enkele een extra 0,1 mm shim op mijn diff gedaan, om zo het “slopen” van bevel gears te voorkomen. De auto loopt nog steeds even soepel dus het was geen probleem. Even opletten bij het monteren van de kleine bevel. Er zit verschil in de bijgeleverde ringetjes! Tevens heb ik het diff gesmeerd met Associatede Stealth Greace in plaats van de bijgeleverde rommel door Tamiya.
De “dust covers” sluiten ook redelijk mooi aan, ook al blijkt dit het enige probleem te zijn van de Evo 5.
Achterdiff gemonteerd
Goed te zien is het witte Robitronic spur gear. Ik heb gekozen om 48DP te gaan rijden. Mede omdat ik bang ben dat 46 DP op stoffige banen zoals HFCC en MBC de sluis zijn tanden op zal vreten, en omdat ik meer 48DP motor tandwielen heb. Ombouwen kan immers altijd nog. Wel zat er netjes door Tamiya een 41 tands motor tandwiel bij (64DP)
Daarna het voorste diff. Bij de Evo 5 wordt standaard een one way geleverd. Zeer net in mijn ogen. Ook deze paste vlekkeloos op. Ook hier heb ik een extra 0.1 mm shim geplaatst. Wederom om de zelfde reden.
Voordiff ongemonteerd
Plots ging de deur bel. Alsof ik al niet blij genoeg was met mijn nieuwe auto, kwam daar ook nog eens mijn nieuwe zender, een Kopropo EX10 Helios met Wheel Extension.! Maar eerst wilde ik de auto verder afmaken, voor ik mij kon storten op de zender.
De aandrijf as is een soort grote CVD koppeling. Aan de voorkant zit hij vast en aan de achterkant is hij los te halen. Precies zoals bij een CVD aandrijf as. Ik zie zelf het voordeel er nog niet van in, maar wie weet waar het goed voor is.
Daarna kwam de stuur inrichting. Natuurlijk een beetje het hoogte punt van deze auto. Dat het zo ontzettend laag op de bodemplaat ligt en zo goed werkt. Prachtig.
Voord diff + stuur gemonterd:
Daarna kwamen de draagarmen. Deze zijn links en rechts uitwisselbaar en gemaakt van een plastic dat verstevigd is met graphite. Ik vond deze een beetje moeizaam terug vallen en heb dus voorzicht een klein beetje van de draagarm afgeschuurd zodat hij nu netjes terug valt.
Bij het na meten bleek dat de Evo 5 standaard met 0.5 graden toe-in achter geleverd wordt. Dat is in mijn ogen erg weinig en heb ik dus direct aangepast en op 2 graden gezet.
Draagarmen achter
De aluminium achter hubs zijn standaard, ook erg mooi gedaan. Deze hubs zijn 0 graden, maar nog in verschillende graden te kopen. Hierbij moet men wel opletten dat inboard toe-in (de Pivot bloks) en outboard toe-in (de hubs) dus verschillend is voor de wegligging!
Turnbuckels + hubs achter
Ik was zo hard aan het sleutelen dat ik heel het topdeck vergat, maar gelukkig was dat geen groot probleem, ik sloeg alleen het plaatje over
Topdeck
Toen weer verder aan de voorkant, ook deze draagarmen vond ik wat moeizaam terug vallen en heb ik ietsjes opgeschuurd. Daarna liep alles weer heel soepel en mooi.
Voor draagarmen
Ik was inmiddels al 4 uur aan het bouwen/schuren/lijmen/schroeven en doen, en de auto kreeg al aardig vorm. Het was de beurt aan de T.R.F. dempers omgebouwd te worden. Hier was het even moeilijk te lezen in de bouwbeschrijving wel ringetje ze nu precies bedoelde, maar ook dit is allemaal goed gekomen. Ik heb gekozen voor 3 gaatjes Teflon piston en de standaard bijgeleverde olie (40W) van Tamiya. Dit geheel heeft een half uur staan “ontluchten”. Het ontluchten doe ik zodat de luchtbelletjes die bij het vullen van de dempers er uit kunnen, en er straks geen lucht meer in de dempers zit. Als er lucht in de dempers zit gaat de auto heel listig rijden. Zoals ik al zei waren de dempers aan het ontluchten, ondertussen kon ik even verder met wat foto’s maken:
De dempers waren netjes ontlucht en nergens zaten meer lucht belletjes. Bij het sluiten gezorgd dat alle dempers netjes 90% rebound hebben en dat ze soepel lopen. En soepel lopen dat doen ze. Ik heb nog nooit zulke soepele en makkelijk te bouwen dempers gezien die niet lekken!
Nu de elektronica er in. Ik heb gekozen om een low profile servo er in te plaatsen. Deze servo is “kleiner” dan een normale servo. Doordat hij kleiner is, blijft er meer ruimte rondom de motor voor koeling. Direct daar achter mijn Kopropo ontvanger van mijn Helios. Deze is ook erg klein. Dit past allemaal erg mooi en neemt weinig ruimte in. Direct daar achter mijn regelaar. En tot slot de motor. Bij de Evo 5 zit al een groot blauw koellichaam voor op de motor geleverd, erg mooi, en het voegt ook veel toe aan de “tamiya blauw past bij jou” waarde.
Bij een nieuwe auto horen natuurlijk nieuwe body’s die weer prachtig mooi ontworpen en gespoten worden door www.Airbrush-Attack.com. Alvast reuze bedankt Ruben! Zo ook een HPI earo Stratus 2 body, die ik eerst opmaat maak voor ik hem opstuur:
Hier nog even wat foto’s in het zonlicht geschoten:
Toch even een conclusie:
Al met al een super auto om te bouwen, overzichtelijk, makkelijk, alles past. Toch jammer dat het turnbuckelsleuteltje je turnbuckels dus danig beschadigd, dat je eigenlijk een andere moet kopen (die dus besteld is). Nu zitten er witte krassen op mijn blauwe turnbuckels. Ik ben reuze benieuwd naar het rij gedrag van deze auto. Ook dat zal ik natuurlijk zo spoedig mogelijk
laten horen!.
Technical info:
Auto: Tamiya TB Evolution V
Adviesprijs: €499,-
Bouwtijd: 6 uur
Motor: Trinitiy FireBird (snowbird Nationals
Batterijen: Vapextech VTE4300 Compitition (gesponsord door: www.Vapextech.nl)
Banden: Take-Off CS 27
Coming soon: Protoform DNA, HPI earo Stratus 2, Ride Accoord (gesponsord door: www.Airbrush-Attack.com)
+ Positief
Zeer nette dempers
Mooi blauw aluminium
Makkelijk te bouwen
Duidelijke beschrijving
Ruimte
- Negatief
Turnbuckelsleutel
Dust Covers sluiten niet goed
Onafgewerkte bodemplaat
Groet Robert
Tamiya TB Evolution V
Vrij rap heb ik dan zelf besloten om de Tamiya TB Evolution 5 te bestellen. Zelf heb ik het altijd heerlijk gevonden om met shaft te rijden, maar de HPI Pro4 is mij dusdanig tegen gevallen, dat het een moeilijke keuze was. Toch maar besteld. Vrijdag 3 augustus kwam hij binnen. De doos is zoals gebruikelijk bij Tamiya netjes gesorteerd in zakjes gemarkeerd met letters enz. Heel overzichtelijk in een klein doosje.

Doos
Eerst maar even alles netjes op tafel uitgespreid en wat voorbereidingen getroffen.

Spullen uitgepakt
Ik ben begonnen met de lagers in een koker met remreiniger te doen. Het vet van Tamiya is te dik en laat de auto moeizaam rollen. Die troep moest er eerst uit.

Lagers spoelen
Terwijl dat even stond te trekken ben ik ondertussen aan de bodemplaat begonnen. Deze eerst rustig opschuren en daarna lijmen. Lijmen doe ik met een vrij dikke seconden lijm die niet wit wordt. Voorzichtig doop ik een wattenstaafje in de seconden lijm en spreid het uit over de randen van de chassis plaat. Er ontstaat zo een bescherming tegen het splijten van de plaat bij een botsing.

Bodemplaat lijmen
Ook de accu slots moeten uitgevijld worden. Dit heb ik gedaan doormiddel van een schuurpapiertje om een oude cel te wikkelen en zo rond te draaien. Dit is een erg moeizaam en toch wel pijnlijk werkje, maar loont dadelijk op de baan des te meer. Je accu’s zullen minder gemakkelijk bij een botsing de auto verlaten, en je C. G. zal lager.

Accu slots vijlen
Nu kon de bouw beginnen, maar meteen viel me al iets vreemds op, één van de gaten in de bodemplaat was niet verzonken. Een slordig foutje van Tamiya, dus heb ik zelf maar even de verzinkboor gepakt. Nu paste de pivot bloks vlekkeloos.

Niet verzonken gaatje
Daarna kwamen de diff housings, deze paste perfect in lopen volgends de standaart afstelling meteen goed soepel. Zelf heb ik op aanraden van enkele een extra 0,1 mm shim op mijn diff gedaan, om zo het “slopen” van bevel gears te voorkomen. De auto loopt nog steeds even soepel dus het was geen probleem. Even opletten bij het monteren van de kleine bevel. Er zit verschil in de bijgeleverde ringetjes! Tevens heb ik het diff gesmeerd met Associatede Stealth Greace in plaats van de bijgeleverde rommel door Tamiya.
De “dust covers” sluiten ook redelijk mooi aan, ook al blijkt dit het enige probleem te zijn van de Evo 5.

Achterdiff gemonteerd
Goed te zien is het witte Robitronic spur gear. Ik heb gekozen om 48DP te gaan rijden. Mede omdat ik bang ben dat 46 DP op stoffige banen zoals HFCC en MBC de sluis zijn tanden op zal vreten, en omdat ik meer 48DP motor tandwielen heb. Ombouwen kan immers altijd nog. Wel zat er netjes door Tamiya een 41 tands motor tandwiel bij (64DP)
Daarna het voorste diff. Bij de Evo 5 wordt standaard een one way geleverd. Zeer net in mijn ogen. Ook deze paste vlekkeloos op. Ook hier heb ik een extra 0.1 mm shim geplaatst. Wederom om de zelfde reden.

Voordiff ongemonteerd
Plots ging de deur bel. Alsof ik al niet blij genoeg was met mijn nieuwe auto, kwam daar ook nog eens mijn nieuwe zender, een Kopropo EX10 Helios met Wheel Extension.! Maar eerst wilde ik de auto verder afmaken, voor ik mij kon storten op de zender.
De aandrijf as is een soort grote CVD koppeling. Aan de voorkant zit hij vast en aan de achterkant is hij los te halen. Precies zoals bij een CVD aandrijf as. Ik zie zelf het voordeel er nog niet van in, maar wie weet waar het goed voor is.
Daarna kwam de stuur inrichting. Natuurlijk een beetje het hoogte punt van deze auto. Dat het zo ontzettend laag op de bodemplaat ligt en zo goed werkt. Prachtig.

Voord diff + stuur gemonterd:
Daarna kwamen de draagarmen. Deze zijn links en rechts uitwisselbaar en gemaakt van een plastic dat verstevigd is met graphite. Ik vond deze een beetje moeizaam terug vallen en heb dus voorzicht een klein beetje van de draagarm afgeschuurd zodat hij nu netjes terug valt.
Bij het na meten bleek dat de Evo 5 standaard met 0.5 graden toe-in achter geleverd wordt. Dat is in mijn ogen erg weinig en heb ik dus direct aangepast en op 2 graden gezet.

Draagarmen achter
De aluminium achter hubs zijn standaard, ook erg mooi gedaan. Deze hubs zijn 0 graden, maar nog in verschillende graden te kopen. Hierbij moet men wel opletten dat inboard toe-in (de Pivot bloks) en outboard toe-in (de hubs) dus verschillend is voor de wegligging!

Turnbuckels + hubs achter
Ik was zo hard aan het sleutelen dat ik heel het topdeck vergat, maar gelukkig was dat geen groot probleem, ik sloeg alleen het plaatje over


Topdeck
Toen weer verder aan de voorkant, ook deze draagarmen vond ik wat moeizaam terug vallen en heb ik ietsjes opgeschuurd. Daarna liep alles weer heel soepel en mooi.

Voor draagarmen
Ik was inmiddels al 4 uur aan het bouwen/schuren/lijmen/schroeven en doen, en de auto kreeg al aardig vorm. Het was de beurt aan de T.R.F. dempers omgebouwd te worden. Hier was het even moeilijk te lezen in de bouwbeschrijving wel ringetje ze nu precies bedoelde, maar ook dit is allemaal goed gekomen. Ik heb gekozen voor 3 gaatjes Teflon piston en de standaard bijgeleverde olie (40W) van Tamiya. Dit geheel heeft een half uur staan “ontluchten”. Het ontluchten doe ik zodat de luchtbelletjes die bij het vullen van de dempers er uit kunnen, en er straks geen lucht meer in de dempers zit. Als er lucht in de dempers zit gaat de auto heel listig rijden. Zoals ik al zei waren de dempers aan het ontluchten, ondertussen kon ik even verder met wat foto’s maken:



De dempers waren netjes ontlucht en nergens zaten meer lucht belletjes. Bij het sluiten gezorgd dat alle dempers netjes 90% rebound hebben en dat ze soepel lopen. En soepel lopen dat doen ze. Ik heb nog nooit zulke soepele en makkelijk te bouwen dempers gezien die niet lekken!
Nu de elektronica er in. Ik heb gekozen om een low profile servo er in te plaatsen. Deze servo is “kleiner” dan een normale servo. Doordat hij kleiner is, blijft er meer ruimte rondom de motor voor koeling. Direct daar achter mijn Kopropo ontvanger van mijn Helios. Deze is ook erg klein. Dit past allemaal erg mooi en neemt weinig ruimte in. Direct daar achter mijn regelaar. En tot slot de motor. Bij de Evo 5 zit al een groot blauw koellichaam voor op de motor geleverd, erg mooi, en het voegt ook veel toe aan de “tamiya blauw past bij jou” waarde.
Bij een nieuwe auto horen natuurlijk nieuwe body’s die weer prachtig mooi ontworpen en gespoten worden door www.Airbrush-Attack.com. Alvast reuze bedankt Ruben! Zo ook een HPI earo Stratus 2 body, die ik eerst opmaat maak voor ik hem opstuur:

Hier nog even wat foto’s in het zonlicht geschoten:













Toch even een conclusie:
Al met al een super auto om te bouwen, overzichtelijk, makkelijk, alles past. Toch jammer dat het turnbuckelsleuteltje je turnbuckels dus danig beschadigd, dat je eigenlijk een andere moet kopen (die dus besteld is). Nu zitten er witte krassen op mijn blauwe turnbuckels. Ik ben reuze benieuwd naar het rij gedrag van deze auto. Ook dat zal ik natuurlijk zo spoedig mogelijk
laten horen!.
Technical info:
Auto: Tamiya TB Evolution V
Adviesprijs: €499,-
Bouwtijd: 6 uur
Motor: Trinitiy FireBird (snowbird Nationals
Batterijen: Vapextech VTE4300 Compitition (gesponsord door: www.Vapextech.nl)
Banden: Take-Off CS 27
Coming soon: Protoform DNA, HPI earo Stratus 2, Ride Accoord (gesponsord door: www.Airbrush-Attack.com)
+ Positief
Zeer nette dempers
Mooi blauw aluminium
Makkelijk te bouwen
Duidelijke beschrijving
Ruimte
- Negatief
Turnbuckelsleutel
Dust Covers sluiten niet goed
Onafgewerkte bodemplaat
Groet Robert