Bouwverslag Tandem wing - HvA Aviation Minor

• Topicstarter Topicstarter Firefly1987
  • Startdatum Startdatum
F

Firefly1987

Guest
Hallo allemaal,

Als 3e jaars student Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam zijn we begonnen aan onze Minor. Hiervoor zijn we sinds een paar maanden bezig met acht man aan de bouw van een modelvliegtuig. Het vliegtuig mag een wingspan hebben van max. 2 meter en moet zoveel mogelijk gewicht kunnen dragen (dit kan oplopen tot max. 10 kilo).

Omdat we allemaal niet echt ervaring hadden met rc vliegtuigen was dit een behoorlijke uitdaging! Na een ontwerpfase van 7 weken zijn we sinds eind april begonnen met het echte bouwen van ons vliegtuig genaamd Budgie. Het wordt een tandem wing om zoveel mogelijk lift te kunnen krijgen met zo min mogelijk verlies. Alles wordt vast gelegd op foto's en zo kan je een goed beeld krijgen van wat we allemaal doen en hoe het er voor staat.

Om te beginnen maakte we de vleugels van piepschuim, om dit in de goede vorm te krijgen sneden we het uit met een gloeidraad van een meter lang.
556885164_6_oDD4.jpeg

En dit was het resultaat:
556884348_6_TR4y.jpeg

Toen begon het schuren zodat het allemaal goed glad is om er later glasvezel overheen te kunnen doen.
556887683_6_lS5Y.jpeg

Met alle vier de vleugels klaar bekeken we de eerste opzet van Budgie! (De vleugels liggen hier nog in de mal dus vandaag de onderkant er zo vreemd uitziet voor een vleugel!)
556885549_6_iYcb.jpeg

In de volgende post zie je hoe de vleugels in het glasvezel worden gezet!!

Als er vragen en/of opmerkingen zijn horen wij het graag want we hebben meer ervaring met echte vliegtuigen dan met modelbouw vliegtuigen.

Wat voor motorisering ga je gebruiken?
In de modelbouw worden de pieschuim vleugels vaak beplankt met balsahout, misschien is dit lichter/sterker dan glasvezel?
Leuk project, blijf ik ff volgen ;)

Hebben de vleugels niet meer draagvermogen als ze niet aflopen naar de tip maar de volle breedte en hoogte houten over de hele afmeting? Heeft een delta qua vleugeloppervlak niet de laagste belasting, en daarmee het grootste draagvermogen tov. de afmetingen van het vliegtuig?
Jakko

Ik heb een aantal vragen over dit project.
Als eerste welke profielen hebben jullie gebruikt of is dit natte vingerwerk?
Hoeveel v-stelling krijgt de achterste vleugel en hoeveel de voorste?

Enkele opmerkingen op voorhand
Gezien het holle profiel zullen jullie een behoorlijke instelhoek moeten aanhouden.
Het kielvlak lijkt me zo op het eerste oog te klein om voldoende zijwaartse stabiliteit te geven. Daarnaast zou ik het kielvlak ook een stukje achter de achterste vleugel plaatsen, mocht dan blijken bij de eerste testen dat de zijwaartse stabiliteit niet genoeg is kun je winglets maken aan de tippen van de achtervleugel.
Doe dat niet aan de voorvleugel want je komt dan de bocht niet meer om.......

Ik persoonlijk had als profiel misschien eerder gekozen voor een Clark-Y achtig profiel, dat werkt onder vrijwel alle omstandigheden, en je kan het ook nog eens behoorlijk belasten (lees gewicht mee omhoog slepen).

Laatst bewerkt door een moderator:
school

Hallo,

het gaat geweldig met de bouw, ik wou dat mijn school zulke projecten doet.:)

Veel plezier
Gr nick

Leuk project

Het mooiste tandemvliegtuig, subjectief natuurlijk, is de Qiuckie van Burt Ruttan. Het is een intressant project. Ik ben erg benieuwd naar jullie vorderingen. Op dit forum is ook het bouwverslag van de Triumph te zien, van Burt Ruttan. Het is een volledig bouwverslag met foto`s van een triplane voorzien van tweemotorige turbine aandrijving. Erg leuk dergelijke bouwprojecten, maar de berekening ervan is een vak appart.

burt-rutan-s-triumph-business-jet

Het mooiste tandemvliegtuig, subjectief natuurlijk, is de Qiuckie van Burt Ruttan. Het is een intressant project. Ik ben erg benieuwd naar jullie vorderingen. Op dit forum is ook het bouwverslag van de Triumph te zien, van Burt Ruttan. Het is een volledig bouwverslag met foto`s van een triplane voorzien van tweemotorige turbine aandrijving. Erg leuk dergelijke bouwprojecten, maar de berekening ervan is een vak appart.

burt-rutan-s-triumph-business-jet
Het klopt dat de berekeningen een vak appart zijn, hier kwamen we achteraf ook achter. Binnenkort post ik een filmpje van de testvlucht

Om extra stevigheid te krijgen hebben we de vleugels met glasvezel bewerkt. Na een paar kleine testjes was het dan zo ver:

579796606_6_Jpr_.jpeg

Dit is bij beide vleugels gedaan en dat ging helemaal goed, alleen de onderkant was iets minder glad omdat hier een aantal bellen en bobbels zitten.

De romp gaan we van balsahout maken en wordt vierkant, dit ivm de tijdslimit en daarvoor was dit handiger en sneller.

579798537_6_4f1L.jpeg

579798805_6_raw2.jpeg

Het landingsgestel wordt gemaakt van PVC en verstevigd met een strip aluminium, ook komen er luchtbanden onder omdat het gewicht wat we moeten meenemen kan uitlopen tot maximaal 10 kg.

594377448_6_EtLo.jpeg

Na 4,5 week bouwen begint het vliegtuig al aardig vorm te krijgen!

594377290_6_Zd6u.jpeg

Dit project keert ook jaarlijks terug. ;) Toen ik nog op de HVA zat waren ze beneden ook altijd bezig met dit project. Hadden ze "de beste modelvlieger van Nederland" geregeld voor het vliegen en werd er zeer creatief geknutseld. Vond het altijd wel grappig om aan te horen. :)

Laat de foto's maar komen...

Dit project keert ook jaarlijks terug. ;) Toen ik nog op de HVA zat waren ze beneden ook altijd bezig met dit project. Hadden ze "de beste modelvlieger van Nederland" geregeld voor het vliegen en werd er zeer creatief geknutseld. Vond het altijd wel grappig om aan te horen. :)

Laat de foto's maar komen...

Klopt toen was het een Air Cargo Challange en nu is het dus ook te doen als Minor dat was dit jaar voor het eerst. Het verschil is alleen dat we het zelf moeten vliegen en dat werd een klein probleempje omdat niemand echt ervaring had. Daarnaast is dit niet een conventioneel model en weet niemand precies hoe het vliegt en of het vliegt. (Volgens onze berekeningen wel dus we vertrouwen daar maar op ;))

Vliegen zal die wel doen, dat is niet direct het probleem.
Ik vlieg nu al enkele weken met een tandemwing en dat vliegt perfect.

full

full

Ik heb wel weer een opmerking met betrekking tot jullie model, dit naar aanleiding van de ervaringen met mijn tandem.

Ik zou de voorvleugel hoger op de romp monteren dan de achtervleugel. Dit omdat je bij een bepaalde vlieghoek de achtervleugel in de turbulentie van de voorvleugel komt en dan zijn draagkracht verliest.

Het zwaartepunt van de lading komt dus boven de voorvleugel te liggen?
En je hebt helemaal geen V-stelling?
Dan heeft dit toestel geen enkele rolstabiliteit!
Perfect voor een Aerobatics vliegtuig voor een ervaren vlieger, zo'n toestel vliegt goed in de rugvlucht, maar slecht te vliegen door een beginner.
Zeker met zware lading.

Er is ook een alternatief:
Ik ben nu ook een vliegtuig aan het bouwen zonder V-stelling waar ik een oude PAR ontvanger van Futaba in ga bouwen.
(Pilot Assisting Receiver)
Deze bevat 2 optische sensors die de horizon detecteren.
1 sensor wordt op de rolroeren gezet en 1 op het hoogte roer.
Dus een soort automatische piloot.
Met een schuif op de zender is instelbaar hoeveel assistentie de ontvanger geeft, van 0% tot 100%
Bij 100% PAR blijft het vliegtuig dus rechtuitvliegen als je de knuppels loslaat maar kun je nog steeds correcties met de knuppels doen.

In jullie geval zou je het toestel dus kunnen laten invliegen door een ervaren piloot.
En met de PAR kan ook een onervaren piloot vliegen!

Succes Willem

Laatst bewerkt:
Ik sluit me helemaal aan bij het advies van Theo, ik zou de voorvleugel in ieder geval hoger leggen. Denk daarbij aan de instelhoek, ik schat een graad of 5
Of je legt de achtervleugel meer naar het midden van de romp. Dus dichter op de voorvleugel (model Dragonfly of Qiuckie van Burt Rutan)

Heel veel succes verder,

Laatst bewerkt:
Back