vleugelmiddendeel klaar maken voor beplanking
Nog even de buitenste buis van de vleugelbevestiging doorzagen nadat ik de vleugeldelen had uitgelijnd en gelijmd (natuurlijk is de aluminium buis weggelaten).
Mijn antwoord voor Ger; ik heb dur zin an ! Mijn Beechcraft-Starship is 22 jaar oud; ik vlieg er elk jaar een paar keer mee en dat vliegtuig is onnavolgbaar. Deze Triumph zal nooit zo een mooi vliegbeeld geven als de Starship, maar ik vind hem toch ook heel mooi. Van het geluid verwacht ik ook veel.
Om met de Wren MW44 te oefenen bouw ik een Mirage-trainertje, dat je kunt vinden bij de bouwverslagen:
mirage2000b-van-ht-gasturbine-jetje
Triumph (model 143 van Burt Rutan) :
Spanwijdte 3,12 meter
Lengte 2,6 meter
Gewicht 15 kg
Motoren: 2 x MW44
Als vleugelbevestiging gebruik ik deze schuine M6 verbinding, omdat je op die manier de vleugels strak tegen elkaar trekt. Ik geloof er heilig in dat tijdens de vlucht en landing veel mechanische spanningen via de beplanking kunnen (en moeten) worden doorgeleid. Als de twee beplankingen maar goed tegen elkaar aan komen (drukspanning only). Met een dergelijke vleugelbevestiging zorg ik dat niet uitsluitend de aluminium buis krachten door leidt, maar de beplanking ook meewerkt.
De schroefverbinding zit onder een hoek. Dit blok wordt natuurlijk nog doorgezaagd, want de moer komt in de ene helft van het vliegtuig en de schroef komt in de andere helft.
De electriciteitskabels zijn voor de rolroerservo, en de tweede kabel wil ik gaan gebruiken voor landings- / navigatielichten, maar dat komt later (zie mijn bevindingen bij
[77107] landingslichten-uit-de-bouwmarkt-led-versus-halogeen )
Er komt een buis in de vleugel om de leidingen naar de motor door te leiden. Met verlengkabels en connectoren. Er kan zich ook een brandstoflek gaan voor doen, en daarom maar ik van glasweefsel een brandstofbestendige buis, dus bij lekkage zie ik de brandstof in er uit lopen, voordat het balsahout doordrenkt raakt.
Zo een buis maak ik van plakband en glasweefsel.
Omdat ik deze keer haast had, heb ik een sarcofaag gemaakt om Epoxy uit te harden. Met 2 lampen van 60 W haal ik een temperatuur van ruim 60 graden. Dat is wat veel… Maar een paar uur later kon ik wel verder met bouwen !
De motor en zijn spanten zijn klaar: 1 spant komt door de beplanking heen, de andere 3 komen boven op de beplanking.
Aan de onderkant heb ik de uitsparingen voor het landingsgestel gemaakt, maar de definitieve bevestiging doe ik pas als de vleugels met V-stelling tegen elkaar zijn gelijmd.
De vleugels zijn voldoende voorbewerkt en kunnen nu beplankt worden…