Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Christiaan Vis, 15 apr 2006.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Heej hallo...

    zo, ik dacht, laat ik er maar eens een mooi bouwverslagje tegenaan knallen. En deze keer ga ik me mengen iin de weerbarstige strijd van het natuur getrouw nabootsen van de evenzo weerbarstige werkelijkheid. Zij het op sport scale niveau zoals TF het omschrijft, desalniettemin, :arrow: schaalmodelbouw.

    En dan, jaja, de vrouw is goed voor me geweest, een P-47 voor mn verjaardag. De dagen dat ik lag te dromen van het eerste reclameboekje dat ik kreeg waarin deze P-47 voor het eerst als Gold bouwdoos werd uitgebracht, zijn dan toch werkelijkheid geworden.

    Goed, genoeg gezwam. Ik ben dus van plan een bouwverslag te maken van een schaal project. Ik heb hier en daar wel wat zitten lezen over verschillende methoden en veel daarvan zijn nieuw voor me (glassen, intrekbaar landingsgestel etc) dus, tips, ideeen en opties zijn meer dan welkom!

    Zoals eerder gezegd, is de uitvoering van TF op sport scale niveau. Ik had mezelf voorgenomen een aantal modificaties erin te bouwen waardoor het iets meer natuurgetrouw wordt. Hierbij dacht ik aan de scharnierlijnen in stabilo en kielvlak voornamelijk en het aanbrengen van trimvlakken. Verder hebben we de cockpit en dummie (dom woord) motor besteld. Qua kleurenschema ben ik er nog niet uit. Liefst een beetje metalfinisch maar dan wel de razorback versie (P-47D-23). Als iemand daar goede plaatjes van heeft...:)

    Het bouwen dan.
    :arrow: De eerste indrukken van de doos. Prima doos, hele goede en overzichtelijke handleiding! Alleen jammer dat de inches nog omgerekend moeten worden...desalniettemin. puik werk. Ook het stanswerk is erg netjes. Valt er keurig uit en hoeft nagenoeg niet na geschuurd te worden tot nu toe. Hout kwaliteit is die van het dik hout zaagt men planken niveau. Maar dan, wat wil je. Moet natuurlijk ook qua constructie een beetje natuurgetrouw zijn, en die P-47 met zn ruim 6 ton is ook niet op de gram nauwkeurig gekeken... :D

    Hier een plaatje van de werkplaats:
    [​IMG]

    Het bijgeleverde plastic ziet er prima uit wat mij betreft. Daar kunnen we wel wat mee en ik denk dat het niet nodig is daar nog meer geld aan uit te geven in de zin van glasvezel motorkap van andere bedrijfjes...
    [​IMG]

    Echterrrr, de canopy is beschadigd...Jammerrrr. Zit een deuk in...
    [​IMG]
    Even met hobby-in gebeld en gingen een nieuwe bestellen. Beetje jammer, duurt een week of 4 (evenals de cockpit set...) moet uit US komen...

    Mgoed, het mag de bouwpret niet drukken wat mij betreft en omdat het toch een langlopend project gaat worden...hebben we nog wel even voldoende geduld.

    :arrow: Aan de stabilo begonnen en hier wil ik dus de scharnierlijn in modificieren. In het origineel is de LE van de Elevator afgerond, circulair in plaats van driehoekig. Deze draait dan in een holling in de stabilo. De ophaning van de elevator is dan gedaan met twee uitstekende delen die precies in het centrum van de circulaire voorlijst. (snappie?)
    Hier een fototje van hoe ik het wil hebben (let niet op het gat in de stabilo...het gaat om de scharnierlijst :D )
    [​IMG]

    Verduidelijkt misschien wel wat...De bedoeling is dat in die uitstekende delen van de stabilo, robart penscharnieren komen te zitten...De inhammen in de elevator is gemaakt, nu de uitstekende delen nog.
    [​IMG]

    nog even ter informatie. het is een geprofileerde stabilo! houd ik van... En de manier van bouwen is keurig. Kun je netjes recht mee bouwen, met van die jig-tabs onder de ribben...
    [​IMG]

    Goed, dat was het even tot zo ver.
    laters!
    Christiaan
     
  2. hezik

    hezik Guest

    1 abonnee heb je.. mooie kist!

    Top flite houdt inderdaad wel van 'stevig hout'.. dat was me bij mijn Cessna ook al opgevallen.. niets mis mee natuurlijk, maar voor zover ik weet moet je bij TF wel opletten met het gewicht..
     
  3. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Weer een mooi draadje om te volgen!!!
    keep 'em coming
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooiiii, zoals al eerder gezegd weer een draadje om te volgen.

    Ben je ook van plan interieur etc in te bouwen?
    En dit wordt ook een kandidaat voor de Modelbouwforum schaalmeting in 2007 :wink:
     
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    heej allemaal! Leuk, wat bekijks, daar gaat het ook om he. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd en natuurlijk gedeelde smart, halve... :)

    Berto: jep, heb cockpitsetje en radial engine dummie van TF erbij besteld. Dus die zijn onderweg.

    Idd, schaalmeeting. Nog nooit aan meegedaan, maar lijkt me erg leuk! Wie weet!
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Heel goed!

    Als je op dat niveau al begint met consessies doen . . .

    Go the extra mile!

    En ook geabonneerd. :p


    jan.
     
  7. Phoenix

    Phoenix Guest

  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Christiaan.

    Succes met bouwen.
    Dit gaan we zeker volgen.

    Han.
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Abootje, succes met de bouw!
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Christiaan

    Een beetje vroeg om er al over te beginnen maar heb je een kleurenschema in gedachten?

    Stevo
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    heej hallo allemaal, welkom! leuk!

    Stevo: ik heb nog geen specifiek schema in gedachte. Leuk is natuurlijk als je een schema neemt die echt bestaan heeft in de zin van serie nr en alles erop en eraan. Echter, ik heb nog geen echt goede documentatie qua fotos daarvoor. Ik heb wel een boekje gekocht op aanraden van TF (Republic P-47 Thunderbolt van Johnson, echter daar staan ongeveer 5 kleurenfotos in, de rest zwartwit (wel interessant boekje, beetje US propaganda, maar wel leuk...)

    Als iemand een goede bron voor idd kleurenschemas heeft, ik houd me aanbevolen...

    Ondertussen ben ik een pietsiekleinbeetje verder gevorderd met de bouw van de scharnierlijn. Is een beetje uitzoeken, maar nog geen echt materiaal om een fotoserie van te maken...sorry, komen later :)
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk 8) , ga het volgen :!:
    succes.
     
  13. ruben88

    ruben88 Guest

    heej cristiaan,
    Ik ga dit draadje zeker volgen, ben er nu zelf ook 1 aan het bouwen en kan alleen maar zeggen dat het een erg mooie kit is! Succes met bouwen!
    Ruben
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Christiaan,

    Ga je verslag natuurlijk ook volgen maar hoever wil je gaan met schaal.

    Als je geen documentatie hebt van de kist, kijk even op de link is namelijk een download optie van een P47 boek welke zeker goed te gebruiken is.

    http://www.megaupload.com/nl/?d=2Q1X8CXQ

    Succes met de bouw en hoe foto des te beter.

    Ton.
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Inderdaad, hoe ver wil je gaan met schaal. Je hebt het over een versie nummer, maar als je het over een versie nummer hebt, dan heb je het over een bepaald type en "moet" je ook aan die "eisen" weer voldoen.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ergens in het 'Interessante, zinvolle links' draadje staat een Russische site met (als ik me niet vergis) alle mogelijk kleurenschema's die je maar kunt bedenken . . . :p


    jan.
     
  17. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Tom: dank zeg, das prima spul dat boek. Welliswaar kan ik het niet lezen, maar plaatjes kijken kan iedereen :) en die zijn zeer bruikbaar idd.

    Wat betreft hoe ver met de schaal te gaan. Het moet leuk blijven dat is punt 1. En idd, een serienr is misschien wat te ver. De plannen die ik nu heb zijn de scharnierlijnen, landingsgestel en evt ook een intrekbaar staartwieltje, maar daar zit ik nog over te dubben omdat ik het niet zie zitten iedere keer die kleppen na iedere landing te moeten gaan zoeken...dus das nog even denken. Verder dus een cockpit setje, dummie motor, pannellines, rivets...en het kleurenschema wel een beetje overeenkomstig met de werkelijkheid is. Ook wat weathering hier en daar is de bedoeling. De keus voor flite-metal of 'gewone' verf is nog niet gemaakt...

    Je ziet: nog veel open vragen :)
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Jaja, ik heb even een paar daagjes vakantie dus ik hoop redelijk wat te kunnen doen. Hier de eerste vorderingen. Ben bezig geweest met de stabilo en daarin de scharnierlijn te voorzien van wat schaaldetails. Volgens plan is deze namelijk een rechte lijn, in het echt steken de scharnieren uit. Ik doe het per helft...kan ik namelijk even rustig een beetje uitzoeken wat de beste manier is.

    :arrow: Hier de eerste helft, de bovenkant is klaar:
    [​IMG]

    Sorry voor de fotokwaliteit, was wat onderbelicht, dus moest eea beetje repareren in photoshop...

    :arrow: en dan ziet de onderzijde er zo uit:
    [​IMG]

    Je ziet hier duidelijk ook de verstevigingen waar de pen scharnieren in komen. (de scharnieren moeten nog komen, ze zijn besteld)

    :arrow: vervolgens de beplanking erop. Hierbij maak ik gebruik van een malletje van papier. Maakt het allemaal wat eenvoudiger en nauwkeuriger.
    [​IMG]

    :arrow: en die er vervolgens opgeplakt.
    [​IMG]

    :arrow: Wat ook de bedoeling is dat het hoogteroer (en richtingsroer trouwens) niet een driehoekige voorlijst maar een ronde voorlijst heeft (zoals in het echt, welke in een holle achterlijst van de stabilo draait zodat de rand tussen stabilo en roer zo klein mogelijk is. Hier de bolling van de neuslijst van het roer:
    [​IMG]
    en:
    [​IMG]

    De holling in de stabilo komt de volgende keer :)

    :arrow: Wat betreft het kleurenschema heb ik een drie kandidaten voor nu.
    [​IMG]

    of deze (completere documentatie zoals je ziet!), de miss mary lou
    [​IMG]

    Even vraagje tussendoor, weet iemand waar dat miss mary lou opslaat? :oops:

    en de laatste:
    [​IMG]
    Waarbij ik alleen de vlaggen van waar hij gestationeerd is geweest niet zo leuk vind (egypte en birma)...

    Goed, voldoende stof tot nadenken. :D Dat was het voor nu. bye[/img]
     
  19. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Miss Mary Lou slaat op filmster Mary Lou Rogers die in de jaren 30 en 40 een niet onaardige filmcariere had maar die vooral in Amerika bekendheid verwierf en bij ons niet. Vergelijkbaar met Shirley Temple.

    Stevo
     
  20. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    ah, helder, dank!
     

Deel Deze Pagina