Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hoi,

Dennis kent mijn smaak ;)

Ik heb deze gebruikt, moet natuurlijk wel een beetje in het tijdsbeeld van zo'n Moth passen he :mrgreen:
2MO2001-240mm-roest.jpg

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hé Menno,

Schitterend hoor, die drie mothjes! Ik vraag me af hoe het kan dat die accu bij jou zo ver naar achteren moet. Bij mij moet met een 26 grams motortje een 45 grams accu nog tegen het motorschot zitten. En het landingsgestel is toch niet zo zwaar he?

Thijs: die versteviging zal best helpen, zo verdeel je de belasting een beetje he? De aanhechting bij de romp is inderdaad het zwakste punt.

Wat voor lijm gebruik je, ziet er mooi transparant uit.

Dirk

Het meeste gebruik ik por. Maar ik gebruik ook veel ca. Als je iets op 2 zijden moet lijmen is dat bijna niet te doen met por. Dat zit meteen vast en kun je helemaal niets corrigeren. Op zo'n naad waar geen por zit doe ik dan een druppel ca en dat is wat jij op de foto ziet.

En Menno, jij bent er echt helemaal klaar voor zo te zien. Ziet er allemaal prima uit.
Bij mijn eerste moth moet ik de accu ook ver naar achter plaatsen, achterzijde onderste vleugel. Maar daar zit wel een 39 grams motortje in. De nieuwe moth krijgt een 19 grams motortje dus dat zal een heel verschil worden. Ben benieuwd hoe dat uitpakt met 't CG.

Hoi Lars, welke van de 3 is voor jou. Of moet die nog gebouwd worden? Kan toch niet zo zijn dat jij er geen hebt.

Mvg Thijs

Laatst bewerkt:
Afspannen

Zojuist toen het nog net licht was lekker wezen vliegen met mijn motje. Daarvoor had ik met visdraad even een 'spanning' gemaakt. van bovenvleugel bij de buitenste voorstrut via een gat onder de romp door, via een ander gat weer naar de anderevoorstrut, dan boven de vleugel naar de achterstrut en via onderkant romp naar de andere kant. Zo heb je met een stukkie visdraad van een meter een soort dubbele V.

Ik was erg verbaasd door het resultaat!! Gewichtstoename 0, stijfheid van de vleugels verdriedubbeld....

Echt een aanrader voor alle mot-vliegers!

Groeten,
Ton

Laatst bewerkt:
Zojuist toen het nog net licht was lekker wezen vliegen met mijn motje. Daarvoor had ik met visdraad even een 'spanning' gemaakt. van bovenvleugel bij de buitenste voorstrut via een gat onder de romp door, via een ander gat weer naar de anderevoorstrut, dan boven de vleugel naar de achterstrut en via onderkant romp naar de andere kant. Zo heb je met een stukkie visdraad van een meter een soort dubbele V.

Ik was erg verbaasd door het resultaat!! Gewichtstoename 0, stijfheid van de vleugels verdriedubbeld....

Echt een aanrader voor alle mot-vliegers!

Groeten,
Ton

FOTO'S !!!!!!!!:p zijn altijd welkom om te zien wat je precies hebt gedaan, al heb ik wel een idee hoe het werkt. Heb ik ook gedaan met de 1 meter moth.
Soort van gelijke constructie is al vaker toegepast op de kleinere mothjes.
Maar leuk om te lezen dat het werkt. Heb mijn 1 meter moth nog teeds niet gevlogen. Geen tijd als het vlieg weer is.....balen hoor :mad:

Foto's.... Jaja, dat klinkt makkelijker dan het is....
Ik heb nl een foto gemaakt, maar die visdraad is zo dun, die zie je helemaal niet... Daar heb je dus niks aan...

Zal het nog eens proberen met daglicht morgen, dan zou het misschien duidelijker kunnen zijn.

Groeten!

Je bent me net voor CDROMflyer....

Ik kan beamen dat dat zeer veel helpt!

En ik kreeg mijn vislijntje wel op de foto ;)

27647b0906fa7b9c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja klopt, ongeveer zo, alleen dan de 'snel en niet zo mooi' versie, met gaatjes door de vleugels in plaats van tie-wrapjes om die struts. (goed idee)
Dat is dus het nadeel van een draadje met ....tig bladzijdes, die ga je niet even terugkijken (tenminste, of je moet een weekje vrij hebben en niks om handen ;) )

@ Dirk

Hoe heb je het draadje onderaan de romp (bij de vleugel) vast gezet?
Zo te zien komt daar best wel wat spanning op te staan en kan het depron makkelijk scheuren :(

Ik had het door het depron heen zitten en vervolgens vast aan het houtje van het landingsgestel wat onder de vleugel zit.

Ik ook zoiets, ik had een lipje (met een gaatje erin) gemaakt van een stukje credit-card en dat door de vleugel geprikt en gelijmd aan de balsa rib die daar zit.

Gek genoeg hoeft de spanning op de draden helemaal niet groot te zijn om toch een heel starre constructie te krijgen...

Dirk

Een stripje credit cart door de romp steken en een klein stukje uit laten steken met een gaatje er in om de draad aan vast te zetten.
Dan belast je de depron romt niet zo plaatselijk.;)

dat komt wel goed hoor! ik heb ook enkel depron gebruikt en het slijt niet bijzonder snel... niet sneller dan de rest van het vliegtuigje tenminste ;-)
Wel heb ik een touwtje helemaal rond gevoerd, en aan zichzelf terug vast geknoopt. Hierdoor zit er nergens een echt harde verbinding depron-touwtje.

Toch eens een fototje maken idd....

Groeten,
Ton

bij mij werkt ie niet!
ook niet als ik de url inkort om zo op de site eens rond te neuzen..

heb je nog een keer die link? (ben niet nieuwsgierig ;) )

Back