Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hoi,

misschien hebben jullie het al gezien op dit forum, maar ik meld het hier toch maar even ...

full

Bovenstaande foto is een sleutelhanger met ingebouwd cameraatje, te koop via ebay voor 13-16 dollar incl. verzenden.

Hier op het mbf is er ook een topic over, er staan diverse filmpjes in. Kijk en je zult verbaasd zijn over de beeldkwaliteit van dit el cheapo apparaatje ... car-keychain-spy-camera

Het mooie van dit cameraatje is dat het maar 15,6 gram weegt en dus UITSTEKEND onder een Mothje kan :thumbsup:

Ik heb er eentje besteld, die zal helaas niet meer binnenkomen voor a.s. zondag (indoor viegen in Tiel), maar de volgende indoor (febr) zal ik 'm zeker onder m'n Mothje hangen :yes:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal,
kben net nieuw in de sport, en heb besloten dit tigermothje te bouwen.
ik heb alleen een probleempje, misschien is het heel voor de hand liggend maar ik snap niet waar de fuel tank bottem/top en de cowl bottem moeten???

Hoi Steef,

een cowl is een motorkap, dus de cowl bottom zal onderaan de motorkap zitten ;)

Welkom in deze mooie hobby, als beginnende hobbyist/forummer wordt er van je verwacht dat je je enigszins probeert in te lezen. Als ik je vragen zo zie, denk ik dat ik je een goede raad kan geven: lees de eerste pagina's van dit topic en al je vragen zullen zijn beantwoord :)

Succes !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
ik ben gestopt met de tigermoth. Ik had hem half gebouwd, maar de spanwijdte werd me toch iets te groot voor minium-electronica.
ben nu een andere dubbeldekker aan het ontwerpen op basis van de RAF- S.E.5A met een span van ongeveer 30cm

ik zit met een 45gr motortje, en een 1050mah lipo....

zou ik dezelfde tigermoth makkelijk kunnen uitvergroten naar 1m50? anders is het motortje veeels te sterk :)

ik heb zo een 45gr buitenlopertje van hongkong.

ik wil het graag ergens op steken, maar heb zo niets leuk.
en het moet al een redelijke spanwijdte hebben wegens de kracht die het motortje levert.

iemand andere iedereen ipv de tigermoth?

linkjes? want ik vind wel dingetjes van 80-100cm span, maar das me te weinig.

met een beetje slimme verstevigingen en praktisch denken moet het mogenlijk zijn om e'm naar 1m50 te vergroten denk ik, word wel een echt vliegtuig dan!
met eentje van 1mtr zul je met dat motortje ook wel een heel eind komen...

beetje copyshop wil je wel helpen om de boel te vergroten!

ik zit met een 45gr motortje, en een 1050mah lipo....

zou ik dezelfde tigermoth makkelijk kunnen uitvergroten naar 1m50? anders is het motortje veeels te sterk :)

ik heb zo een 45gr buitenlopertje van hongkong.

ik wil het graag ergens op steken, maar heb zo niets leuk.
en het moet al een redelijke spanwijdte hebben wegens de kracht die het motortje levert.

iemand andere iedereen ipv de tigermoth?

Past precies op de Lara dan val je ook een beetje op!
bouwverslag-van-een-zeemeeuw-gemotoriseerd

@ helitony, ik heb al een depron albatros liggen van 2meter die binnenkort het luchtruim in gaat, dus nog zo een toestel... dat ziet die van mij niet leuk denk ik.

zoiets als een tigermoth , pipercub, of fokker DR1 driedekkertje van een 1.20m -1.50m zou lekker zijn...
ook voor nachtvluchten te gaan doen , is het dan makkelijk verlichten.

Firefox309, Ik heb een 80cm mothje gebouwd met een 49 grams 1400KV en 8040 prop. Heb m nog niet gemaidend. Denk je dat het kansloos is zo'n motortje of zal het wel vliegen?
full

heb thuis een 45gr motortje van hobbycity op een zwevertje staan van 400gr vliegklaar, en met een 9x6 propje gaat dat recht omhoog :) dus ik denk niet dat je moet vrezen :)

helitony, kan jij me dat plannetje eventueel doorsturen? lijkt me leuk om te hebben.

@ dastevo

Ik heb meerdere Tigermoths.
Ik heb er 2 gebouwd van deze tekening, dus identiek aan die van jou.
80 cm span en 260 gram, deze vliegen rustig met een 19 grams motortje,
Statische thrust is 160 gram.
Dat met een 1500 KV en 8x4 GWS prop op 2S850

Verder heb ik nog een GWS Tigermoth, de grote van 100 cm span met rolroeren en een gewicht van meen ik 500 gram.
Deze vlieg ik met een 39 grams buitenlooper, 1100 KV op een 3S1500 lipo.
8x4 GWS propje.
Statische thrust is 400 gram.
Ik vlieg makkelijk 20 minuten en meestal half gas, voor rols is de extra power wel makkelijk.

Ik weet niet hoe zwaar jouw kistje is maar kijk uit als de motorthrust hoger is als het gewicht van het kistje!
Mijn ervaring is dat teveel gas bij de start het alleen maar lastig maakt.
Gelukkig is het 8x4 propje vrij licht voor dit motortje, ik denk dat je met 2S ook rond de 250 gram thrust zit, en dan zal het wel goed gaan.
(met 3S het je teveel power!!!)
Als je later meer porwer wilt kun je er altijd nog een 9" prop op zetten, maar ik zou zeker de maiden doen met de 8x4 prop.

Succes Willem

Laatst bewerkt:
willemvdm, bedankt voor de info. Mothje weegt nu vliegklaar ca 235gram. Wil uiteindelijk ook een 100cm bouwen van 6 mm. Deze 80cm was de eerste. Ik had nog geen ervaring met het buigen van de romp. Kostte me twee pogingen om het goed te krijgen.

Ik had ook eerst moeite met het buigen van de romp.
Maar het gaat nu makkelijk.
Zoals eerderbesproken letten op de "nerf" van het depron en welke kant het depron het makkelijkste buigt.
Ik wil ook nog een 100 cm TM maken en dan zal ik de romp gewoon van 3 mm, maar wel versterkt rond de cockpit.
Belangrijk is om de staart licht te houden!

Ook snij ik de romp anders, de tekeningen zijn orgineel voor balsa, en depron is gewoom anders.
Bij balsa maak je de romp uit 2 delen en in depron kan het uit 1 stuk.
In snij de romp als volgt:
full

Voordeel is een korte lijmnaad op een niet zo zichtbare plaats.
OOk hoef je weinig te buigen op de lijmnaad.
Ik werk als volgt:
1) snijden
2) naden lijmen en aan de binnenzijde versterken met strookje depron.
3) romp met de hand in vorm buigen terwijl je de binnenzijde iets warm maakt met een verfbrander op lage stand (haarfohn zal ook wel gaan).
4) Klaar!

succes Wllem

Back