Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Super vet vliegtuig!
Maar 1 vraagje...?
Hoe heb je dat Depron gebogen voor de cockpit..?
 
full

Firewall ook maar rood. Ingelijmd met hoek naar beneden van ca 5 graden. Motorhoek later evt. aan te passen met stelringetjes

full

Regelaartje met goudstekkertjes 2mm aangesloten. Is de motor later heel makkelijk te vervangen

full

Regelaartje op zijn plaats. Twee dwarshoutjes ingelijmd voor evt. landingsgestel. Ik maak echter (nog) geen landingsgestel op deze, want op mijn vlieglocatie heb ik geen geschikte ondergrond. Wel veel water, dus floats zijn een betere keuze, maar dat komt later, eerst vliegen.

full

Roerhoorntjes gemaakt van diagonaal doorgesneden overtollig servo-armpje

full


full

Servootjes intapen en met epoxy tegen de zijwand lijmen

full


full

Staaldraadjes gewoon van achter naar voren door het schuim prikken. Komt ie niet helemaal goed uit bij de servo, dan iets terughalen en opnieuw prikken

full

Handige quicklinkjes van de Conrad

full

En eigenlijk is ie al vliegklaar. Maar eerst nog de bodem afmaken en dan wachten op een beetje windstil weer.

full



Tot zover

Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Bodemdelen op maat gesneden en ingelijmd. Nog extra houtje gemaakt aan de achterkant van de vleugel voor toekomstige bevestiging van de floats

full

Schuifluikje voor accu.

full

Begin echter te vliegen met accu aan klittenband onder het toestel om zwaartepunt makkelijk te kunnen bepalen.

full

Radio met klitteband op de ondervleugel

full


full


full



Hij is helemaal vliegklaar, misschien morgenavond proefvluchtje. Als ie fijn vliegt dan komen er floats onder en verlichting op de wingtips

Totaalgewicht inclusief accu van 40 gram (800 mAh): 185 gram

Vleugelbelasting 185/13: ca. 14 gram/dm2 :wink:

Vliegverslag volgt.

Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel

Maiden, tja, ik ben ook zo'n held. Is het vanavond om 20.00 uur mooi windstil, denk ik: daar gaan we dan, zegt een stemmetje in mij: "je hebt al een paar weken niet gevlogen, niet gelijk met die nieuwe gaan". Dus ben ik wezen vliegen met één van m'n oude toestelletjes :nosmile: :hammer:

Maar goed, heb het nu weer in de vingers, dus misschien morgenavond, ik vind het ook wel leuk als ik iemand heb om de maiden te filmen, dus ik kijk even of dat lukt.

Dirk
 
erg mooi ;) Vliegt oo kvast goed :) Maar... je weet dat die links zoals je ze nu hebt zo'n 80% lichter kunnen?
 
Tadango zei:
erg mooi ;) Vliegt oo kvast goed :) Maar... je weet dat die links zoals je ze nu hebt zo'n 80% lichter kunnen?

Bedankt. Hou me niet in spanning over die linkjes. elke gram telt, zeker aan de staart...

Dirk
 
Nou, zojuist dan de maiden. Ze vliegt als de spreekwoordelijke droom. Korte achtjes, loopinkjes, stijl omhoog, of heel langzame flyby's, ze doet het allemaal. Helemaal blij dus. :lol:

Heb twee accuutjes geprobeerd, 600mAh en 800mAh. Beide nog niet leeg, en ruim een uur gevlogen. Merk weinig verschil tussen die twee.

Twee propellors geprobeerd, 8043SF en 7060SF. Waarom vind ik die 7060 veel prettiger? Ik kan geeneens het verschil uitleggen, maar die 7060 heeft duidelijk mijn voorkeur, ik denk alleen dat ie minder rendement geeft.

Een puntje waar ik wat aan moet doen is een resonantie ergens in de staart. Gewoon een vervelend trillertje. Niet door onbalans van de motor/prop, maar gewoon door de luchtstroom denk ik. Ik verdenk die quicklinkjes, dus Tadango: kom gauw met die tip

Nu dus verder met verlichting en floats, maar dat kan even gaan duren

Happy flying,

Happy Dirk
 
Ik ben geen vlieger (en dus zeker geen bouwer) maar dit soort verslagjes wekken altijd mijn interesse. Knap gemaakt en dat uit "niets". Het verbaast mij hoe dat depron zich laat verlijmen, gaat dat met gewone superlijn of is dat iets speciaals?

Heb je er al meer mee gevlogen? Wat waren nu de totale kosten van het hele vliegtuigje?
 
Burp zei:
Ik ben geen vlieger (en dus zeker geen bouwer) maar dit soort verslagjes wekken altijd mijn interesse. Knap gemaakt en dat uit "niets". Het verbaast mij hoe dat depron zich laat verlijmen, gaat dat met gewone superlijn of is dat iets speciaals?

Heb je er al meer mee gevlogen? Wat waren nu de totale kosten van het hele vliegtuigje?

Ik heb inmiddels denk ik meer dan 10 vluchturen met het toestelletje erop zitten. Zie verslag van de eerste vlucht direct boven jouw berichtje.

Ik lijm bijna alles met 5 min. epoxy. Voor verbindingen waar geen kracht op komt te staan gebruik ik ook wel Hema Hobbylijm. Er is ook speciale secondenlijm voor depron, maar daar kan ik niet zo goed mee overweg.

Kosten (ik bestel bijna alles via Internet, dit zijn ongeveer de huidige kosten incl verzending)

Motor + prop: 20
Radio + kristal: 25
Regelaar: 16
2* servo: 16
lipo accu: 17
depron en klein spul: 5

Totaal net geen 100 Euro. Het is inderdaad net niets, zowel het vliegtuigje als de kosten, maar ik beleef er een hoop lol aan, zowel het bouwen als het vliegen.

Inmiddels heb ik verlichting gemonteerd, bedienbaar via de zender en ben ik bezig met drijvertjes, dus binnenkort weer wat fotootjes.

Dirk
 
Vandaag dan voor het eerst dit toestel met floats gevlogen. Een paar starts en landingen vanaf/op het water gedaan en dat gaat fantastisch. Ook vliegt het heel mooi met die floats, nog veel stabieler. Ben een blij man. :D

De floats die ik nu gebouwd heb zijn super simpel om te maken, kan in één avondje. Ik zal binnenkort nog eens wat fotootjes plaatsen. Heb helaas nog geen foto's/video's van het vliegen zelf.

Dirk
 
Om het verslag af te maken hier dan nog wat laatste fotootjes van het inbouwen van de verlichting en het bouwen van de floats.


full


Printplaatje met een microswitch gelijmd aan een servootje. Een fietsled-printje van de Action voor het aansturen van de leds in de verschillende standen


full


Polystyreen buisjes van de Conrad aan de voorkant van de vleugels gelijmd voor wat bescherming en als geleiding van de led-draden


full


Floats op basis van de bouwtekening hier , alleen dan veel simpeler uitgevoerd, onderkant en bovenkant even breed en overal rechte tussenschotjes en niet die uitsparingen/uitstulpingen gesneden. Alles gelijmd met dun epoxy, is gelijk helemaal waterdicht. Ik heb de 17-inch versie gebruikt voor dit vliegtuigje. Is iets overbemeten, maar het kan goed.


full



full


full


full


Het onderstel van stokjes, ook met epoxy. Lijmen gaat makkelijk op de snijmat met schaalverdeling waarop eerst transparante folie is gelegd.


full


Afstand onderstel uitlijnen met de houtjes in het vliegtuig

full


Zorgen dat de steps iets achter het zwaartepunt komen. Dat is ongeveer halverwege de ondervleugel. Onderkant voorzien van die gazen glastape (hoe heet dat) van de bouwmarkt en daarover een paar laagjes Glitza polyurethaan lak op waterbasis, voor een slijtvaste bodem.

full


full


full


En zo is ie af. Hij vliegt fantastisch met deze floats.

Als ik nog's iemand meekrijg om te filmen, zal ik hier nog een videootje plaatsen van het vliegen.

Groet, Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
michiel b zei:
erg mooi hoor :thumbsup: :worship:

Van dichtbij inmiddels al iets minder mooi door gebruikssporen :wink:

Maar goed, gisteren was mijn buurman zo aardig wat opnamen te maken met de videocamera.

Heb een filmje hiervan gemaakt, kwaliteit na het plaatsen op youtube helaas niet geweldig. Tips welkom.

Op het filmje is te zien dat het toestelletje soms moeilijk los komt en een andere keer moeiteloos. Tips waar dat door kan komen ook welkom!

De soms vreemde manoeuvres die het toestel maakt liggen niet aan de vliegeigenschappen van het toestel, noch aan het camerawerk, maar geheel aan de kwaliteiten van de piloot :mrgreen:

Hier het filmpje:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Dirk, ziet er goed uit :thumbsup:

Land je altijd met stilstaande motor?

Drijvers lijken een beetje aan het water te "plakken". Wellicht komt dit doordat de drijvers vlak zijn aan de onderkant, een wigvorm plakt wat minder (meer snelheid, komt uit water, weerstand neemt af, snelheid kan nog meer toenemen, nog hoger uit water, etc. etc... :D
 
Mijnheer Rob zei:
Leuk Dirk, ziet er goed uit :thumbsup:

Land je altijd met stilstaande motor?

Dank u mijnheer Rob, ja ik land meestal met stilstaande motor, en dan houd ik ook nog meestal mijn adem in :wink:

Mijnheer Rob zei:
Drijvers lijken een beetje aan het water te "plakken". Wellicht komt dit doordat de drijvers vlak zijn aan de onderkant, een wigvorm plakt wat minder (meer snelheid, komt uit water, weerstand neemt af, snelheid kan nog meer toenemen, nog hoger uit water, etc. etc... :D

Ja, ik denk idd ook dat dat soort drijvers dit probleem niet hebben. Ik heb alleen al eerder met dit model drijvers gevlogen met een vergelijkbaar vliegtuig, alleen een slagje groter, en die kwam al los als ik naar de gas-stick keek. Heb ook al ge-experimenteerd met een iets grotere invalshoek van de vleugel t.o.v. de floats, maar dat maakt geen verschil. Misschien het extreem 'gladde' water van de laatste dagen, of de steps moeten iets meer naar voren, dat kan en zal ik nog wel uittesten.

Dirk
 
zeer zeer mooi vliegbeeld en op het water ook trouwens. hij staat wel zeer snel stil als je land, waarschijnlijk ook door die platte floats. maar proficiat met je zeer geslaagt modelletje
 
vjete zei:
zeer zeer mooi vliegbeeld en op het water ook trouwens. hij staat wel zeer snel stil als je land, waarschijnlijk ook door die platte floats. maar proficiat met je zeer geslaagt modelletje

Bedankt Vjete,

Hij staat inderdaad snel stil, inderdaad vanwege de platte floats denk ik, maar ook omdat er totaal geen massa achter zit. Totaal 250 gram, als er een klein beetje wind staat komt ie tegen de wind in als een Harrier naar beneden :wink:

Ik heb inmiddels de floats ietsjes meer naar voren geplaatst zodat nu de steps direct achter het zwaartepunt liggen. Zodra ik de kans heb zal ik eens testen of ie nu gemakkelijker los komt.

Dirk

edit:typo
 
Hallo

Ik heb wel meer filmpjes gezien waar het model ineens uit het waterkomt.
Ik vroeg me al af of dat aan de piloot lag ,maar dat schijn dus wel normaal te zijn.
Ik ben met een minimag bezig en wil ook op het water gaan vliegen .
en als ik die filmpjes zie is dat ook zodat ze ineens loskomen van het water.
Die dijvers zijn ook plat aan de onderkant.
 
Back
Top