Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Wat is het maximale gewicht voor een 65cm versie? Die van mij weegt 205 gram mede door zware regelaar (17gram) en zware motor 36gram ex mount. En het gerbruik van relatief zwaare 5 min epoxy voor alle lijmverbindingen.

bdoets zei:
Er valt me wel opeens wat op aan het zijaanzicht van de gele Moth-met-floats...:
De instelhoek van de onder- en bovenvleugel is nogal verschillend. Een gevolg hiervan lijkt mij te zullen zijn dat-ie pitch-onstabiel vliegt.
Bovendien is de liftverdeling natuurlijk nooit optimaal, één van de twee vleugels vliegt altijd met een te grote of te kleine invalshoek.

Ik wilde niet je kunstwerk afkraken hoor... ik weet niet of je er in dit stadium nog iets aan kan doen... sorry :oops:

Bart Doets

Kom ik over als iemand die nu geschokt zou zijn :? Heb meer doorstaan dan dit :wink:
Opmerking is goed voor de leercurve, maar begrijp hem niet helemaal.

Bedoel je dat de v verdeling van onder en bovenvleugel niet goed is of dat de vleugels onder een klein beetje gedraaid zijn (zie foto vooraanzicht).

Dank.

B

Die verschillende pitch stelling is makkelijk te voorkomen door, zoals Drik aangeeft in het begin van dit draadje:

Eerst de buitenstruts aan de bovenvleugel lijmen tegen die extra ribben. Dan nauwkeurig de afstand tussen de vleugels overal gelijk maken. de vleugelafstand heb ik bij dit model (70cm WS) op 12,5 cm gezet

Als je zorgt dat de afstand aan de voorkant gelijk is als die van de achterkant (ik gebruikte een sateprikker van 12.5 cm als stel-hulpmiddel) heb je het probleem niet.

Trouwens, volgens mij moet de vleugelafstand eigenlijk 11 cm zijn als je volledig in schaal mee gaat vanuit de originele "balsa" tekeningen. Wat zou dit uitmaken?

Eefjan

ps Bramman, Mooi verhaal! En mooie Moth!

ps2 weet iemand wat het verschil is tussen dual of single conversion crystals? Zijn die zomaar door elkaar te gebruiken? (Heb een Graupner MX12, maar kan niet vinden of deze ervoor geschikt is)

Misschien is de vraag al gesteld maar 55 pagina doorbladeren lijkt me wat veel:

Bij die 1540Kv motor van RCtechnics is daar een bevestiging bij of moet ik die apart bestellen ?

thx

XXL66 zei:

Bij die 1540Kv motor van RCtechnics is daar een bevestiging bij of moet ik die apart bestellen ?

thx

Zit er niet bij. Heb ik zelf van 2mm beukenhoud gemaakt, is prima.
Mocht je een passende vinden, ik hou me aan bevolen.

B

Bramman zei:
Bedoel je dat de v verdeling van onder en bovenvleugel niet goed is of dat de vleugels onder een klein beetje gedraaid zijn

De koordes van de vleugels (zeg maar de onderkanten van de profielen) zouden onder en boven parallel moeten lopen. Alleen dan hebben beide vleugels bij een gegeven vliegstand dezelfde invalshoek (=hoek tov de aangestroomde lucht).
Ik denk dat bij deze de kans bestaat dat als je een beetje pitch-up geeft, het toestel al heel snel overtrekt omdat de bovenvleugel (die boven het zwaartepunt zit) opeens veel meer weerstand gaat geven. Geef je pitch-down dan gebeurt het omgekeerde, wil het toestel meteen duiken. Hij is dus pitch-onstabiel.
Ik zou proberen het te corrigeren, mij lijkt de kans groot op errug moeilijk vlieggedrag.

De Moth van Igortje heeft het omgekeerde, daar is de invalshoek van de bovenvleugel iets kleiner, maar daar is het verschil minder, ik denk dat het daar nog wel zal meevallen... maar, als je het nog kan veranderen zou ik het ook daar zeker niet laten.

Bart

Bramman zei:
XXL66 zei:

thx

Zit er niet bij. Heb ik zelf van 2mm beukenhoud gemaakt, is prima.
Mocht je een passende vinden, ik hou me aan bevolen.

B

Ok thx, maar beukenhouD :roll: is hier moeilijk te verkrijgen, dus misschien moet ik es expoxyplaat proberen. Een of ander oud electroapparaat slopen. :P

Ik had begrepen dat er in de voet van dat 1450 kv motortje 3 gatjes zitten voor een m3 boutje. Hiermee kan je hem dus gewoon aan je firewall vast maken via de achterkant. Dan heb je geen motorsteun nodig scheelt weer een paar gram.

2s staat voor 2 cellen in serie dus 7,4 Volt het is 3,7 Volt per cel, Als er staat 3s is het 3 cellen in serie dus 11,2.

10c is een aanduiding voor de maximale ontlaad stroom. het is dan 10 de capaciteit in mAh in dit geval dus 10 x 820 mAh is 10,82 Ampere

Of de accu goed is ligt aan de motor ik gebruik zelf de 2s 20c 540 mAh accu die kan ook max 10.8 Ampere aan reken maar uit 20 x 540mAh. Met die van 820mAh kan je langer vliegen maar hij is wel zwaarder.

2mm is groot zat.

zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=27

bdoets zei:
De koordes van de vleugels (zeg maar de onderkanten van de profielen) zouden onder en boven parallel moeten lopen. Alleen dan hebben beide vleugels bij een gegeven vliegstand dezelfde invalshoek (=hoek tov de aangestroomde lucht).

Als ik je dus goed begrijp gaat het om deze foto:
vleugelsrd4.jpg

Heb even nagemeten en in de foto gezet. De vleugels lopen in deze toch parallel hoewel in het midden beter 11 cm had kunnen zitten.
Is het probleem nu alleen optisch of nog steeds concreet?
Of bedoel je de zijaanzicht foto?

Thnx

B

@XXL66: beukenhouT uiteraard, wellicht beter te krijgen :wink:

@XXL,

bij dat 1540 Kv motortje zit al een motorsteun met vier gaatjes, die reeds zijn voorzien van schroefdraad. Je moet alleen zelf vier boutjes en ringetjes regelen, dan kan je 'm zo vanaf de achterzijde van je firewall (motorschot) vastzetten. 8)

Die accu is prima, ik gebruik zelf ook een Himodel, maar dan 2S 860 Mah 15C van 47 gram. Kan je ruim 20 minuten mee vliegen.

@djjr,

je bedoelt waarschijnlijk bij een 3S Lipo 11,1 V :D

Volgens mij gaat het om deze:

kopievandsc1659wg9.jpg

onderste vleugel lijkt meer omhoog te wijzen dan bovenste, maar zoals ik al zei kan met lensvervorming te maken hebben

Maar aan de andere kant lijkt er niets aan de hand....

kopievandsc1661we2.jpg

Het blijft een mooi ding!

Eefjan

djjr zei:
Ik had begrepen dat er in de voet van dat 1450 kv motortje 3 gatjes zitten voor een m3 boutje. Hiermee kan je hem dus gewoon aan je firewall vast maken via de achterkant. Dan heb je geen motorsteun nodig scheelt weer een paar gram.

Vier gaatjes M3 inderdaad. Als je alleen de domping verkeerd hebt dan kun je er niet meer bij. Uit persoonlijke ervaring ;)
Met los beukenhouT of triplex plaatje, kun je weer losschroeven en een ringetje tussen doen...

b

@Bramman,

bart bedoelt deze foto:
kopievandsc1659wg9.jpg

De upperwing loopt niet helemaal gelijk met de lowerwing, kijk maar eens goed naar de ribben. Die zijn aan de onderzijde plat en zouden gelijk moeten lopen. :? Zo als ze nu zitten zou je onstabiel vlieggedrag kunnen verwachten, maar ach. je bent beginner of je bent het niet :roll:

@Bart, ik heb wel eens ergens gelezen dat bij echte vliegtuigen ook wel eens iets verschil in de aanvalshoek zit. Dit om te trachten stall te voorkomen bij lage vliegsnelheden ?

@Bramman, een goede les is altijd je roeren controleren voor je de lucht in gaat. (vraag me niet hoe ik aan die wijsheid kom :oops: ) Ook als je al gevlogen hebt maar een (al dan niet geplande) landing hebt gemaakt en opnieuw wil gaan vliegen, het kan zijn dat een je pushrods los is gekomen of een roer beschadigd is door een van die perfecte ( 8) ) landingen die wij maken. Als een van je roeren niet of niet goed werkt, dan is het vrijwel zeker een crash :?

[EDIT] ik had een crosspost met Bro zie ik nu [/EDIT]

Bro! zei:
onderste vleugel lijkt meer omhoog te wijzen dan bovenste, maar zoals ik al zei kan met lensvervorming te maken hebben
Maar aan de andere kant lijkt er niets aan de hand....

Denk het ook. Ben nog amateur, maar weet dat bij de grotere F waarde het perspectief niet meer klopt. Wil het uiteraard wel zekerweten ;)

Het blijft een mooi ding!
Dank en ik hoop hem ook tzt heel te houden, vandaar... :roll:

B

Klopt, Bro is me voor, kijk naar deze hoeken:
hoekenri8.jpg

En het schijnt dus maar aan één kant zo te zijn...
Het komt er op neer dat het net is alsof er aan je linkervleugel een aileron zit dat naar beneden staat. Het toestel wil dus naar rechts rollen...
Ik weet niet of het nog gaat nu al die lak eroverheen zit, maar ik zou zeker proberen dit goed te krijgen, want dit vliegt volgens mij niet echt fijn.
Bart

RCEFlyer zei:
@Bart, ik heb wel eens ergens gelezen dat bij echte vliegtuigen ook wel eens iets verschil in de aanvalshoek zit. Dit om te trachten stall te voorkomen bij lage vliegsnelheden ?
Ja... maar dan is het well symmetrisch, dwz link en rechts hetzelfde! Wat ze doen is zg"wrong" of "wash out" inbouwen; de invalshoek is naar de tip toe dan minder, de vleugel is zeg maar naar voren getordeerd. Hierdoor overtrekt de binnentip niet zo snel in een bocht. Bij modellen doen ze dat trouwens ook veel.

Bart

Back