Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

XXL,

Bart heeft gelijk, veel zaken moet je proefondervindelijk uitdokteren. :?

Ik heb de lijnen van F1, F2, etc. van de tekeningen overgenomen op de binnenzijde van de romp. Als je nauwkeurig gewerkt hebt zijn deze lijnen recht.
Mijn firewall heeft een domping van 5 graden ten opzichte van die rechte lijn. Ik heb een side thrust van 2 graden aangehouden en ik moet zeggen dat dit een heel aardig effect heeft.

Wat Bart al aangeeft is dat je toch een en ander met je roeren moet compenseren. Het stijgen door motorvermogen komt ook enigszins doordat de moth overpowered is, de motor levert eigenlijk teveel vermogen voor het vliegtuig.

Het kan dus zijn dat je door de motordomping met 50-60 % gas mooi level kan vliegen, terwijl je bij meer gas toch weer tegen het stijgen aanloopt.

Succes !

Nog een vraagje over de side trust, ik lees er overal van en dat dit meestal rechts is (gekeken vanuit pilootpositie) maar hoe zit dat juist ?
Een schroef draait rechtsom, dan moet de trust rechts ? en vice versa ?

Ik zou vooral willen voorkomen dat het toestel bij de eerste vlucht dadelijk zo'n afwijking heeft dat ie recht de grond in gaat boren...

domp en side thrust wordt bepaald adhv de romp langsas, die ligt meestal door het midden van het stabilo. 5 graden vind ik wel veel trouwens.

Ideaal is als je gas geeft het model alleen maar sneller gaat en niet uit zichzelf gaat stijgen of dalen. Beetje stijgen is niet erg, maar als je gas geeft en het model gaat duidelijk roteren (neus omhoog) dat is niet goed, dan heeft het model te weinig domp.

Rampzalig is als je te veel domp hebt en met gas minderen de kist juist weer gaat stijgen, landen is dan heel lastig.. als je dit gebeurd kun je de motor beter uitzetten en als een zwever binnenkomen.

Marco

Kijk, dat is een antwoord van een kenner. :D

Zoals ik al schreef, een en ander heb ik proefondervindelijk vastgesteld, dus dat is zeker niet op kennis gestoeld. :oops:

Nu wordt deze moth natuurlijk gezien als een trainer, dus enige stijging bij gasgeven is wel gewenst. 8)
Succes verder !

@ Dirk en RCEFlyer

Ik zal er wel een bouwverslag van maken, maar of het vliegt weet ik niet, wordt me eerste vliegtuig die ik maak/vlieg :oops:
En de tekening zal ik dan wel delen als het vliegt.
PS: ben zelf ook net zo'n kenner als jullie. weet alleen dat de Rode Baron van het type DR1 is.

narfer007 zei:
weet alleen dat de Rode Baron van het type DR1 is.
...nou ja, zo werd de man genoemd die achter die stuurknuppel beroemd / berucht werd...
Bart

vanavond lekker gevlogen. het was windstil dat gaat echt super. beetje rondjes gevlogen wat gaat dat makkelijk zonder wind. volgende keer zal ik kijken of ik iemand kan vinden met een camera

djjr zei:
Vandaag heeft mijn moth gevlogen :).
Ik ben met de moth naar de club gereden. Eerst dacht ik ze zien je aankomen met zn
vliegend hamburgerbakje. Maar ze vonden het een leuk ding en wilde het wel proberen.
Vliegt heel mooi hoefde niets aan getrimt te worden. Met tegenwind bleef hij zelfs half gas mooi op 1 plek hangen zonder dat je iets hoeft te doen met de knuppels. Alleen jammer dat voor ik het kon proberen de accu al weer leeg was al na een paar minuten. We hebben even gemeten hoe dat kan. Blijkt dat dat paarse motortje met een 8x4,3 10 ampere trekt en dat vind mijn 20c 540 mAh accu schijnbaar niet tof. Ga nu een kleinere prop monteren. En een paar (zwaarder) accus er bij bestellen. Helaas had ik geen camera om dat ik niet had verwacht dat er gevlogen ging worden met deze wind.

En nu weer verder met de 1 meter versie schiet al weer lekker op.

Hij vloog leuk he?

groetjes,
Dennis

hoi allemaal, Vandaag een succesvolle maiden meegemaakt.
Die shock-moth van Thijs zijn schoonvader hebben we de lucht in gekregen.
En echt een droom. We waren alledrie zeer enthousiast en die schoonvader vloog als een prof.
Zegt ie doodleuk bij begin, hier doe jij maar; jij hebt meer vliegervaring (inderdaad opgeteld ongeveer 1,5 minuut, in 23 vluchten 8) ). Afijn windstil, gepiel met zwaartepunt. Maar vloog als droom.

Afijn Thijs ook prima vliegen. Toen zijn schoonvader... Echt prima, beheerst en ... Overmoedig. hij dacht even te laten zien dat ie langs een flatgebouw kon scheren, jammer alleen dat je niet zogoed kan inschatten hoe dicht bij dat balkon op de vierde al is. Daar landde die dan ook netjes. Hard gelachen en enthousiast; we gaan door...

Zelfs gemaidend met mijn eigen gele moth. Was geen succes, jullie voorspellingen kwamen uit, constant wilde dat kreng naar rechts (had nog geen rijd gehad dat aan te passen). Afijn, hij is heel en heeft toch een minuut gevlogen. De drijvers braken wel af, maar dat niet erg.

Wilde ik nog even kwijt.

Grtz

B

Hee Bramman,

je bent er toch een klein beetje sjaggie van, de humor ontbreekt deze keer ... :D

Goed om te lezen dat je het aandurfde om met de "vitrineversie" te vliegen 8)
Wel gek dat ie naar rechts wilde, normaal vliegt ie zonder side thrust juist constant naar links ... :?
Misschien even kijken of je roeren helemaal goed uitgetrimd zijn :?:

RCEFlyer zei:
Wel gek dat ie naar rechts wilde, normaal vliegt ie zonder side thrust juist constant naar links ... :?
Misschien even kijken of je roeren helemaal goed uitgetrimd zijn :?:

Volgens mij bedoelt ie de scheve boven vleugel.

Oooo,

jij hebt gelijk, die ondervleugel en bovenvleugel hadden links een verschillende aanvalshoek ... even vergeten. :D
Dan gaat ie idd alleen maar rechtsaf, werkt als een roer.

djjr zei:
Gaaf he als het goed vliegt. Jammer van je drijvers, nog te repareren?

De drijvers zijn prima te repareren, de stokjes braken toen ie de grond raakte.
Inderdaad bedoelde ik die vleugeldingen, die als flap of rol werken.

Tja die humor. als je de tijd van posten ziet weet je waarom die ontbrak (Tijden zijn in GMT + 1 uur). Beetje druk, zwagertje gaat trouwen ben bezig met rottigheid :lol:
Gelachen heb ik vooral bij die balkonaffaire, durfde zelf eigenlijk niet echt voluit met de vitrine-moth (ja dat maakt me een mietje). Vandaar dat dat geen succes was...
Geloof er igg helemaal in. Echt een kick als dat ding (shockmoth) vliegt en doet wat ik wil (binnen bepaalde marges dan)...

b

Beetje overmoedig door het succes van gisteravond dacht ik net nog even een paar rondjes te vliegen. Maar het waait boven toch iets harder dan ik had verwacht. Hij ging allekanten op en kon amper tegen de wind in komen. Heb een mooie landing gemaakt gelukkig niets kapot probeer dit maar is na te doen:

moth1.jpg

moth2.jpg

Kijk, dat noem ik nou nog eens beheerst en gecontroleerd landen :D

Ik heb een soortgelijke ervaring opgedaan met een sloot, echt centimeters boven het water bleef de Moth hangen, pfffooeeehhh 8)

Welk ontvangertje heb jij trouwens in die Moth zitten, het antennetje lijkt me zo kort. :?:

Een eigenaardige vraag, het blijkt hier vol te zitten met depron bouwers en ik kan geen depron leverancier in mijn buurt vinden :-( De dichtsbijzijnde is bijna een uur rijden ! Ik heb reeds alle parketwinkels in de buurt gecontacteerd en die gebruiken isolatie op rol ipv depron tegels :-( Adressen die ik onlangs gekregen had via depron usa blijken ook niet te kloppen :-(

Wie kan me een adres voor depron geven ? Ik woon in België tussen Brussel en Aalst.

Thanks

Back