Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Tip:Als je nu verf voor je Tiger moth wil (of andere depron modellen), bij de action is het nu in de aanbieding! 400 ml voor 1,80 of iets dergelijks!

*sorry als het niet mag vanwegen reclame

wat voor verf is dit?? wil wat gaan halen maar wat moet ik hebben

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Kun je d'r niet even nog wat mest opgooien :rolleyes:

Naja, jammer, we zien wel.....

Die houten propjes zijn mooi:!: Als 'ie heel blijft bij de maiden, wie weet...

Bro & Burn: creatief allemaal! We wachten de vluchtrapporten weer af :cool:

Dirk

Ideaal om het landen te oefenen op die hooibalen !!!
Ik ken er die zelfs hun moth kunnen landen bovenop het armatuur van een straatlamp, en ook die recht met hun fietsbel op diezelfde palen kunnen vliegen, maar daar ga ik niet over uitwijden...

Ideaal om het landen te oefenen op die hooibalen !!!
Ik ken er die zelfs hun moth kunnen landen bovenop het armatuur van een straatlamp, en ook die recht met hun fietsbel op diezelfde palen kunnen vliegen, maar daar ga ik niet over uitwijden...

:rolling::rolling::rolling:

Grtz,
Menno

Ik ben van plan er binnenkort ook 1 te bouwen (met hulp ;))

Nu heb ik de tigermoth al gedownload voor FMS nu weet ik niet goed hoe ik de controls moet instellen (alleen nog maar heli gevlogen)

dus hoe moet alles staan voor een 3 kanaals tigermoth? Gas geven ben ik gewend met linker stick (kanaal1)

Hoe moet de rest staan?

bv
richtingroer
hoogteroer
rolroer
gashendel
staart
aanvalshoek
rollen
pitch

Hallo,

Ik gebruik 3 kanalen voor mijn camomotje maar dat betekent dat rollen er niet bij is. Bij iedere ontvanger zender combi is de indeling anders, gas op de linker stick is normaal omdat hier ook de weerstand op zit en deze niet terugspringt naar het midden. Bij mij zit deze evenwel op kanaal 3 en niet op 1. Een normale setup is gas en richting links en hoogte en rollen rechts.
We hebben al geexperimenteerd met rolroeren maar dit levert niet veel meerwaarde.
Let wel op dat je bij de bouw iets je prop naar beneden laat staan (5grd) anders wil je motje teveel aan de prop hangen, een 2 graden afwijking naar rechts is ook gebruikelijk al moet je je motjs waarschijnlijk toch iets trimmen als je voor het eerst vliegt
Ik hoop dat ik je vragen zo een beetje beantwoord heb, vraag gerust verder.

p.s. pitch is hetzelfde als hoogte, yaw is hetzelfde als richting. De aanvalshoek is afhankelijk van je hoogteroer (en van je gas), dus die is niet afzonderlijk instelbaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben van plan er binnenkort ook 1 te bouwen (met hulp ;))

Nu heb ik de tigermoth al gedownload voor FMS nu weet ik niet goed hoe ik de controls moet instellen (alleen nog maar heli gevlogen)

dus hoe moet alles staan voor een 3 kanaals tigermoth? Gas geven ben ik gewend met linker stick (kanaal1)

Hoe moet de rest staan?

bv
richtingroer
hoogteroer
rolroer
gashendel
staart
aanvalshoek
rollen
pitch

Hey Sjoerd,

ik denk dat je wel wat hebt aan onderstaand overzichtje.

Eerst bepaal je welke mode je gaat vliegen.
stickmodeku3.jpg

Als jij met gas op linkerstick vliegt zal dit mode2 of mode4 zijn. Dit bouwplan is gebaseerd op een versie zonder ailerons.

Succes !

Menno

Bedankt burnett en RCEFLYER!

Nog even een vraagje, zijn er nog plekken waar nog veel filmpjes van de tigermoth te zien zijn? Sommige filmpjes die ik heb gezien daar lijkt het of het vliegtuigje erg "zweeft" en niet echt vliegt (rare woordkeuze ik weet het).

Maar hoe zijn de eigenschappen van een tigermothje? Is het idd dat hij een beetje dwarrelend door de lucht gaat? En wind is echt no go?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Hallo Sjoerd,

Ja wind is een bepalende factor. Mijn Motje weegt 160 gram met batterij en vliegt daarom erg fijn maar is dus ook erg windgevoelig. Dat ligt ook aan het dubbele dek. Te veel wind kan de vleugels naar boven laten breken dat is iemand al een keer overkomen.
Ik zou het daar echter niet van af laten hangen, het vliegt nl. wel erg fijn zo'n Motje. Vandaag nog heerlijk gevlogen...

Groeten,
Burnett

Oke,

Setup die ik wil gebruiken (en in huis heb):

Tower pro 2408-21 t brushless
FLY-12A Speed Controller
2 towerpro micro servo 9g
2 cell lipo saver
2cell lipo

DX-7 zender

Hoelang is de vliegtijd ongeveer als ik het tigermothje rond de 300 gram hou?

hangt ervan af hoeveel amp de motor trekt met welke prop en hoeveel mah je accu is ;)

Even opgezocht

Configuration: Propeller: Volts: Amps: Thrust:
Direct Drive 8040 7.4V 8.2A 342.86 grams/ 12.0 oz
Direct Drive 8040 8.4V 8.6A 394.29 grams / 13.8 oz
Direct Drive 8040 9.6V 11.1A 485.71 grams/ 17.0 oz
Direct Drive 8040 11.1V 13.1A 600 grams/ 21.0 oz

Lipo is 1250mAh
propeller nog niet echt een idee van maar een schattig is welkom :D

hoeveel cellen is je lipo? als je 3 cellen hebt, moet je naar 11.1V kijken en als je 2 cellen hebt moet je naar 7.4 V kijken, met een 8x4 zal je wel goed kunnen vliegen.

capaciteit van de accu in AH delen door de gevraagde stroom is vliegtijd,

dus 1.25 / 8.2 = 0.15 en een beetje, je kan dus 0.15 uur volgas vliegen en dat is dus 9 minuten. je hoeft natuurlijk niet de hele tijd volgas te vliegen dus een kwartier moet wel lukken dan ;)

capaciteit van de accu in AH delen door de gevraagde stroom is vliegtijd,

dus 1.25 / 8.2 = 0.15 en een beetje, je kan dus 0.15 uur volgas vliegen en dat is dus 9 minuten. je hoeft natuurlijk niet de hele tijd volgas te vliegen dus een kwartier moet wel lukken dan ;)
Bedankt voor de uitleg, jammer dat het net als bij heli vliegen ook niet zo lang is...

Het is maar net hoe je vliegt. Als je continu aan het loopings maken en volgas aan het vliegen bent is de accu zo leeg. Maar het is ook mogelijk om heel lang in de lucht te blijven. Zelf vlieg ik wel eens zo hoog dat je bijna niet meer ziet of je voor of achter uit gaat. Dan de motor uit en proberen om zo lang mogelijk in de lucht te blijven. En gewoon een paar accus kopen dan kan je een hele middag of ochtend vliegen ideaal.

Als je TigerMoth rond de 300gram gaat worden dan zul je met normaal vliegen rond de 3 a 4 amp. zitten. Ik gebruik 2,8A met een moth van 280gram, overigens vlieg ik met een 1300mha lipo van 2 cellen.

Toch best wel een zwaargewicht als je hem 300 gram maakt. Ik vlieg ook met 1300 mAmp 2cel maar ook een 750. Met de 750 vlieg ik overigens prettiger en hou ik het zelfs nog wel 45 minuten vol (misschien zelfs langer). Daarintegen hoef ik ook maar 1/3 gas te geven vanwege het lage gewicht. Bovendien zijn de vleugels minder belast dan bij Mot2 met een hoger gewicht.
Groet,
Burn

Back