Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Ik had niet goed gekeken.
Het bouwplan lag al uitvergroot en al op de keukentafel. :)
Hier het kleuenschema en de setup:

Setup:

-1540 Kv brushless motor
-12A HiModel regelaar
-7.4 V 820 mAh lipo.
-2x towerpro sg-50

En hier het kleurenschema:
fisher-tigermoth80.jpg

Word wel gaaf denk ik.
Ook al is het toestel niet als schaal bedoeld wil ik er wel indoor mee schaalvliegen 8)

Ik heb het de laatste tijden druk gehad met van alles en nog wat, zucht is geld geen probleem dan is het tijd wel,
anyway hier is mijn setup:

Graupner <14cm> speedcam propellor.
BMI Spitz 10 1024KV brushless motor, (24 gram)
BMI ESC C-25 20A brushless regelaar. (19 gram)
11,1V LiPo van 1000mah (78 gram)
2x BMI mu-6 servo's (6 gram)
Jamara Compa zender & ontvanger 4 kanaals.

Edit:

Heb de aparatuur er al in zitten en heb net de motor getest, hij is in principe vlieg klaar.
Ik moet alleen het landings gestel in elkaar zetten. Kan haast niet wachten om er mee te vliegen.

Dit zijn foto's van mijn tiger.

De LiPo en ontvanger.

De motor.

En nog een van de motor.

Dit zijn de servo's.

Dit is de staart.

Dit is de Controle horn voor het richting roer.

En dit is die van het hoogte roer

Hier even een totaal plaatje.

En hier nog een.

Is wel een heel klein propje maar maar met 3s lipo wel genoeg vermogen denk ik.
Past meer bij een pylon racer.
Beter zou zijn een grotere prop met kleine spoed op 2s lipo.

Jammer dat je motor zo laag zit. (Vergelijk maar met de foto van de 1:1 Moth)
Bart

Het is wel mijn eerste vliegtuig dat ik ooit bouw,
dus ik vind het niet heel gek dat ik daar nog geen rekening mee houd.
Ben trouwens ook nog niet zo thuis in al die vaktermen zoals pylon racer.

Maar na aanleiding van jullie berichten heb ik wel een vraagje.
Wat heeft het dan voor gevolgen als je motor te laag zit ?

LXZ-76 zei:
Nou, voor het vlieggedrag zal het niet uitmaken denk ik. Ik bedoelde dat-ie daardoor wat minder lijkt op een "echte" Tiger Moth.

Overigens, toen ik als 14-jarige (1960) voor het eerst op vliegveld Hilversum kwam stonden daar nog zeker een stuk of tien Tiger Moths, die werden toen voor van alles gebruikt, lessen, reclamevliegen, rondvluchten...
Maar die hadden een vergroot kielvlak. Het liep door in een rechte lijn vanaf de bovenkant van het vaste deel van het kielvlak, tot halverwege de achterste cockpit. Die modifikatie stond bekend als de Fokker tail, of ook als de Beddenplank. Ik heb later ergens gelezen dat dat een toevoeging was die er alleen bij Hollandse Moths op was gekomen; ze vonden hem hier niet richtingsstabiel genoeg. Vind ik wel een leuk weetje.
Maar de authentieke DeHavilland staart vind ik mooier; ik vind het ook een heel herkenbaar DeHavilland ding, alle DH toestellen kan je herkennen aan de vorm van het richtingsroer.

Bart
phcsl2.JPG

Dat is inderdaad een mooi stuk geschiedenis :).

Ik heb de tekeningen uitgeknipt en ben ze nu aan elkaar aan het plakken.

Ik kom nu tot de conclusie dat het een parkflyer word.
De spanwijdte is 80 cm :oops:

Aan de ene kant helemaal niet erg,omdat m´n broer en ik een heel leuk veldje hebben gevonden waar we rustig kunnen vliegen :D

Als ik Depron heb kan ik beginnen met snijden.

bdoets zei:
LXZ-76 zei:
Nou, voor het vlieggedrag zal het niet uitmaken denk ik. Ik bedoelde dat-ie daardoor wat minder lijkt op een "echte" Tiger Moth.

Overigens, toen ik als 14-jarige (1960) voor het eerst op vliegveld Hilversum kwam stonden daar nog zeker een stuk of tien Tiger Moths, die werden toen voor van alles gebruikt, lessen, reclamevliegen, rondvluchten...
Maar die hadden een vergroot kielvlak. Het liep door in een rechte lijn vanaf de bovenkant van het vaste deel van het kielvlak, tot halverwege de achterste cockpit. Die modifikatie stond bekend als de Fokker tail, of ook als de Beddenplank. Ik heb later ergens gelezen dat dat een toevoeging was die er alleen bij Hollandse Moths op was gekomen; ze vonden hem hier niet richtingsstabiel genoeg. Vind ik wel een leuk weetje.
Maar de authentieke DeHavilland staart vind ik mooier; ik vind het ook een heel herkenbaar DeHavilland ding, alle DH toestellen kan je herkennen aan de vorm van het richtingsroer.

Bart
phcsl2.JPG

Zolang het voor het vlieggedrag niets uitmaakt vind ik het niet erg, ik heb hem als trainer gebouwt niet als schaalmodel,
btw leuk weetje over die staart mss leuk probeersel voor een 2e tiger.

Hé Vincent

Toestel ziet er goed uit hoor, maar ik zit eens even naar je setup te kijken:

Je zegt BMI Spitz 10, 24 gram, maar als ik zoek naar info over de Spitz 10 zie ik 55 gram (170 Watt!) en dat is heel erg zwaar! Welke is het nu precies?

Verder is je accu erg zwaar en je propje vrij klein. Had inderdaad beter een 2s met een grotere prop kunnen zijn. Het wordt zo geen slowflyer, dus (veel) lastiger om te vliegen. Wat weegt je toestel nu alles bij elkaar?

Hou je het zwaartepunt in de gaten (staat op de tekening). En je natuurkundeleraar gaat nog mee bij de maiden?

Dirk

dirk57 zei:
Hé Vincent

Toestel ziet er goed uit hoor, maar ik zit eens even naar je setup te kijken:

Je zegt BMI Spitz 10, 24 gram, maar als ik zoek naar info over de Spitz 10 zie ik 55 gram (170 Watt!) en dat is heel erg zwaar! Welke is het nu precies?

Verder is je accu erg zwaar en je propje vrij klein. Had inderdaad beter een 2s met een grotere prop kunnen zijn. Het wordt zo geen slowflyer, dus (veel) lastiger om te vliegen. Wat weegt je toestel nu alles bij elkaar?

Hou je het zwaartepunt in de gaten (staat op de tekening). En je natuurkundeleraar gaat nog mee bij de maiden?

Dirk

Het is de 24 gram versie, 95 watt, ik weet (uiteindelijk nu) dat het erg zwaar (bij het testen zijn alle post-it's van de koelkast deur gewaait) is maar ik ben verkeerd voorgelicht door een modelbouw-winkel-werknemer, desondanks heb ik er wel vertrouwen in.
Wat betreft de accu die is precies zwaar genoeg anders had ik hem niet in evenwicht kunnen krijgen.
Dat het geen slowflyer is vind ik niet erg, ik hou wel van een beetje snelheid, maar dat zou met het leren vliegen nog best wel een probleem kunnen worden.
Ik het toestel weegt nu 313gram bij elkaar.
En wat betreft mijn natuurkunde-leraar die moet wel mee want hij gaat mij leren vliegen, ik weet alleen niet of ik een camera weet te krijgen om het te filmen.

Vandaag mijn tiger van de kast en zoals ik al verwachte niet langer dan 3 seconden in de lucht. :wink:

Ik heb 3? mm depron gebruikt voor de vleugels maar dat was niet sterk genoeg voor de mini loop die ik hem meteen na de start liet maken. Bij de loop brak 1 van de vleugels en de rest bij de crash. Het is natuurlijk gewoon mijn fout, ik had even niet meteen full up moeten geven voor een loop. Dat ding maakte meteen een loop met een diameter van rond de 1m! :|

Maar ok morgen weer een dag! ik zal laten weten hoe het gaat :lol: ik heb nu vleugels van 6MM deprom dus domme fouten kan ik weer gewoon maken hoop ik :)

questionator zei:
ik heb nu vleugels van 6MM deprom dus domme fouten kan ik weer gewoon maken hoop ik :)
6mm? Krijg je dat nog een beetje in profielvorm, of zijn het rechte vleugels?
Je kan ook een ander gaatje kiezen aan de roer- of servohevel...
En misschien is het een idee om de verspanning zoals die bij een echte Moth tussen de vleugels zit na te maken? Dan wordt-ie loeisterk en dan kan-ie die loop van 1 meter gemakkelijk aan...

Bart

questionator zei:
Maar ok morgen weer een dag! ik zal laten weten hoe het gaat :lol: ik heb nu vleugels van 6MM deprom dus domme fouten kan ik weer gewoon maken hoop ik :)
Met 6mm vleugels kan je die zelfde fout maken maar met draad bespannen gaat idd uitstekend. :wink:
Wat is de spanw dan want als het bij anderen lukt moet het bij jouw ook kunnen.
Of heb je vlakke vleugels.

questionator zei:
Vandaag mijn tiger van de kast en zoals ik al verwachte niet langer dan 3 seconden in de lucht. :wink:

Dat is nog best lang, de mijne kwam een keer in een halve seconde van de kast op de grond :wink:

Maar spandraden helpen inderdaad heel veel, ik heb ze op mijn Picomoth van GWS gemaakt volgens onderstaand schema. En dat staat inderdaad ook wel leuk

wingwires.jpg

TM.jpg

Dirk ik kan de foto van je kleuren schema niet bekijken, die foto doet het niet. :(
Wel een hele mooie tiger heb je daar zeg :o :lol: :lol: hopen dat de mijne ook gaat vliegen desondanks dat hij zwaar is.

Oeps, voor die foto moet je aangelogd zijn op RCGROUPS, ik heb 'm nu verplaatst.

Niet kleurenschema, maar bedradingsschema

Vincent, laat je natuurkundeleraar maar bepalen of ie het vertrouwt met die setup. Anders zo'n 1540 KV motortje (de motorbevestiging van die Spitz is misschien bruikbaar?), een 2s lipo van 800mAH en een 7*6 of 8*4,3 propje voor samen zo'n dertig euro bestellen bij RCTechnics. Daar vliegt ie zeker mee.

Dirk

Zo een bedrading heb ik ook toegepast op mijn Super Marine Walrus.
Als struts had ik smalle ijsstokjes toegepast met gaatjes er in.
Alles door rijgen met 1 draad voor 2 vleugels.
Doordat de draad door de gaatjes kan schuiven kon ik de V stelling instellen.
Eenmaal in de goede stand een klein beetje constructie lijm op alle gaatjes en de vleugels zijn gefixeerd in de goede stand en alle draden staan strak.

Als je een Tiger Moth mooi vindt dan moet je dit ook mooi vinden. :)

Back