Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Bramman zei:
Een echte guru

Jaja, ik zag dat woord al eerder. Hoe word je een guru? In stilte twee jaar lang op een modelletje oefenen, 120 keer je hoofd stoten en mislukte frutsels in de kliko gooien, totdat je het een beetje onder de knie hebt en dan vrolijk een bouwdraadje starten om te laten zien hoe simpel het allemaal is... :mrgreen:

Bramman zei:
Een club is eigenlijk ............................. gezellig doen...........

Haha, ja vooral dat :rolling: :rolling: :rolling:

Ziet er goed uit Djjr !

Ik lees hier dat die firewall 5° en 2° schuin moet staan, die 2° is dat omwille van het feit dat door de motor draait het vliegtuig links of rechts wil trekken ? In welke richting moet de 2° toegepast worden ?

Dat is indd om dat je anders alleen rondjes kan vliegen :). Ik zelf meet alleen de 5 graden uit die 2 gaden bepaal ik door de motor te laten lopen en te voelen of staart van het vliegtuig in het midden van de luchtstroom zit. Zo niet even bijstellen. Meestal door de motor steun iets los te nemen en dan een stukje karton oid. er onder en weer vastzetten.

Bramman zei:
Bro! zei:
Da's gek, ik heb de pdf's vanuit illustrator geprint naar pdf995.
Geen probleem om ze weer te lezen met acrobat prof 6.0 ook bij mij thuis niet, illustrator 11.0 gaat inderdaad niet goed bij mij thuis althans bij de vleugels (foute font en ziet er niet uit), kan anders wel de illustrator file beschikbaar maken (maar kan maandag pas).
Al beetje bang voor PDF995 is top, maar heeft soms kuren...
Je mag van mij ook wel vanuit acrobat prof of illustrator een PDF maken. Dan wel via de save as en niet als print. Dan zou het goed moeten gaan denk ik.
Ben blij dat het niet aan mij ligt ;)

Hoi Bramman,

Ik heb het net geprobeerd op m'n laptop (acrobat 8.0 reader).
Ik krijg welliswaar een foutmelding, maar dat slaat alleen op een paar "features" die niet aan staan.
Het programma geeft de boel daarna goed weer......

Eefjan (evengoed zal ik de .ai files wel beschikbaar maken maandag)

Gezien de vele problemen met betrekking tot de PDF files etc kan ik misschien de volgende tip geven:

Ik heb de plannen gedigitaliseerd en de tekening kan je hier downloaden:

http://rs81.rapidshare.com/files/52410856/Tigermoth_70-100.dwg

Deze tekening bevat telkens alle elementen in 70cm tot 100cm wingspan versie (getekend in mm). Als je wil kan je uiteraard deze nog in andere schalen zetten.

Nu heeft natuurlijk niet iedereen AutoCAD, er is echter een chinese kloon die je kan downloaden op www.zwcad.org
Deze AutoCAD cloon is in trialversie te downloaden, het goede nieuws is echter dat deze versie ook na 30 dagen blijft werken, maar met enkele gelimiteerde functies doch voldoende voor modelbouw doeleinden (tot 1000 objecten kan je tekeningen nog blijven saven). Je kan deze vectoriële tekening perfect blijven plotten / printen na 30 dagen, er verschijnt alleen een stamp in het midden.

Grote voordeel van een vectorïële tekening is dat hoe groot of klein je ze ook maakt, ze altijd even nauwkeurig blijft (en compact).

dirk57 zei:
Jaja, ik zag dat woord al eerder. Hoe word je een guru? In stilte twee jaar lang op een modelletje oefenen, 120 keer je hoofd stoten en mislukte frutsels in de kliko gooien, totdat je het een beetje onder de knie hebt en dan vrolijk een bouwdraadje starten om te laten zien hoe simpel het allemaal is... :mrgreen:
Nochtans een guru, je geeft het toe :lol:

Haha, ja vooral dat :rolling: :rolling: :rolling:
Vooral het verplichtte 8O :!: :?: :!:

Bro! zei:
Ik heb het net geprobeerd op m'n laptop (acrobat 8.0 reader).
Ik krijg welliswaar een foutmelding, maar dat slaat alleen op een paar "features" die niet aan staan.
Het programma geeft de boel daarna goed weer......
Bij mij mauwt ie dat het bestand of niet ondersteund of beschadigd is en laat vervolgens niets zien. Die ai bestanden zijn uiteraard nog welkom. Ben wat handiger met software van Adobe, dan met Autodesk :wink:
thnx
b

XXL66 zei:
Gezien de vele problemen met betrekking tot de PDF files ..., ze altijd even nauwkeurig blijft (en compact).
Je hebt helemaal gelijk, heb mensen zien tovereren met AutoCAD.
Toch is het voor mij een ondoorgrondelijk bagger pakket, maar printen bij een copy shop en viewen van een bestand gaat me nog redelijk af. Ieder zijn gereedschap zeg ik altijd maar; er zijn immers mensen die vinden epoxy verschrikkelijk stinken... 8)

BTW Als je googled op DXW-viewer vind je overigens ook legio gratis dingen, dus hier komen we uit.
Prutsen aan de tekeningen doe ik wel met de AI files die we maandag krijgen.

Dank,

B

XXL66 zei:
Gezien de vele problemen met betrekking tot de PDF files etc kan ik misschien de volgende tip geven:

Ik heb de plannen gedigitaliseerd en de tekening kan je hier downloaden:

http://rs81.rapidshare.com/files/52410856/Tigermoth_70-100.dwg

Deze tekening bevat telkens alle elementen in 70cm tot 100cm wingspan versie (getekend in mm). Als je wil kan je uiteraard deze nog in andere schalen zetten.

Nu heeft natuurlijk niet iedereen AutoCAD, er is echter een chinese kloon die je kan downloaden op www.zwcad.org
Deze AutoCAD cloon is in trialversie te downloaden, het goede nieuws is echter dat deze versie ook na 30 dagen blijft werken, maar met enkele gelimiteerde functies doch voldoende voor modelbouw doeleinden (tot 1000 objecten kan je tekeningen nog blijven saven). Je kan deze vectoriële tekening perfect blijven plotten / printen na 30 dagen, er verschijnt alleen een stamp in het midden.

Grote voordeel van een vectorïële tekening is dat hoe groot of klein je ze ook maakt, ze altijd even nauwkeurig blijft (en compact).

Hee,

dat is mooi, daar kunnen we wel wat mee. Ik had een dwg viewer gedownload, maar daar kan je niet mee printen.

Vraagje, kan je met ZWCAD alleen plotten of ook printen. Ik heb het nog niet kunnen vinden ... :oops:

Bramman zei:
dirk57 zei:
Nochtans een guru, je geeft het toe :lol:

Neenee, jij noemt mij een guru en vervolgens vertel ik jou hoe je dan een guru kunt worden :wink:

Vooral het verplichtte 8O :!: :?: :!:

Ach, valt allemaal best wel mee denk ik, ik ga ook regelmatig kijken bij de clubs hier in de polder, maar ik ben erg verwend met een mooi vliegveld en vliegwater op 1 minuut lopen van m'n huis....

En Bram: werken met epoxy: altijd zorgen voor een extra lijmklemmetje voor op je neus.....

Erikjan: ziet er puik uit :!: En lekker lichtgewicht: 15 gram minder dan de mijne die geen landingsgestel heeft. Nu het geduld bewaren tot de wind gaat liggen. Voorspellingen voor in de loop van volgende week zien er nu gunstig uit. Misschien morgen ook al.

XXL66: Slim om eigen bouwdraadje te starten! Je ziet hier af en toe door de bomen het bos ook niet meer. Ziet er heel goed uit i.i.g. en ik volg 'm.....

Dirk

@Dirk : ik had de verwijzing gekregen van RCEflyer en had dit draadje (uiteraard) niet helemaal doorgenomen. Ik dacht dat ik de tweede was om hem te maken :roll: Ben er pas later achter gekomen dat er tientallen anderen hem ook aan het maken waren. Ik ben aan het wachten op de setup om verder te bouwen, voorlopig volop aan het simmen op FMS met m'n mx-12. Die Litemoth8 krijg ik echter vreemd genoeg niet aan de praat, wel een andere versie.

@RCEflyer : printen of plotten is hetzelfde, je kiest gewoon je printer (normaal standaard windows driver). Bij plot AREA neem je WINDOW en duidt de zone aan die je wil printen. Bij plot scale kies je 1 op 1. met de knop Preview kan je zien wat er geplot gaat worden. Ik plot telkens met overlap en snij het papier dubbel door zodat het netjes aansluit.

plotch6.jpg

Hee,

dat is mooi, dank voor de heldere uitleg. :D
Dat ga ik even prbberen, programma lijkt me verder best handig. 8)

@Dirk, jouw draadje heeft wel wat teweeg gebracht zeg ! Straks wordt je nog door een moderator aangesproken, dat je de server teveel belast met je draadje ... :mrgreen:

Mijn 86cm-6mm depron mothje (die nog steeds niet gevlogen heeft) even op de foto. Vergelijk het verschil met de 70 en 60 cm mothjes. Dat gaat tot de derde macht en dat kun je best merken. Dit is trouwens wel zo'n beetje de minimale maat voor 6mm depron, want dat rompje buigen aan de achterkant ging knap lastig.

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

s4.jpg

s5.jpg

Dirk

Hey, ik ben van plan na deze moth nog een paar tigermoths te bouwen (duurt tog nog een hele tijd voordat we die setup hebben...)

en dan de mooiste uitkiezen waarmee ik ga vliegen
en de rest weggeven aan familie en op mn kamer hangen ect...

Mvg

Igor

Bedankt Moelie, ik probeer mijn buurman weer te charteren, misschien morgenavond....

Igor: goed plan! Heb je gelijk wat reserve-mothjes mocht je eens crashen, dat schijnt nl. wel eens te gebeuren :roll:

Ziet er schitterend uit, ben benieuwd naar het fimpje. 6mm lijkt mij een stuk steviger. M'n eerste moth ga ik gewoon basic houden en zo licht mogelijk, zullen zien hoelang ie van de grond geraakt. Is uw setup veel zwaarder voor de 6mm versie ?

Ik heb vanavond "perongeluk" gevlogen :).

Was een beetje op het erf aan het taxien en na een paar meter begon hij al te stijgen. Maar het was nog niet helemaal windstil dus maar snel weer geland. Maar hij vliegt en voor zo ver ik het kon beoordelen op die paar meter nog recht ook.

Back