Bouwverslag Tojeiro .140 - Electric F3A

Protech bellen en een nieuwe romp op laten sturen. Je mag er vanuit gaan dat je iets koopt wat klopt, als het niet klopt, is het garantiewerk.

Hoe gaat het inmiddels met de Tojeiro?

ik kan je zeggen dat ze heel goed vliegen ik heb ooit met het eerste model ooit nog gevlogen die van frank Lens toen en dat was echt suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper:p

Hoi hezik,

gaat wel aardig met de Tojeiro:p Bijna alle onderdelen zijn in huis: 2x Futaba 9551 voor aileron, HS 6975HB voor rudder, 1x graupner ds 8231 (ultraprezione:cool:) besteld, JETI spin 99 regelaar met spin BOX zojuist van aerobertics gekregen, powerbox digiswitch, nieuwe FUTABA 10C 2,4 Ghz ..... De motor (AXI f3a) en lipo's komen wat later als ik ze nodig heb.
Zoals ik al schreef zit het landingsgestel er netjes onder, en zit nu net de eerste aileron erin (was een hoop werk; scharniersleuven zaten niet precies op de middellijn). Verder is alles nagemeten voor de zekerheid, wat een tijdrovend klusje is.

Over een nieuwe romp aan protech vragen zal ik eens denken. Ik heb de Tojeiro gewoon in de winkel gekocht dus kan ik er even mee terug. Mogen zij het uitzoeken.:) Heb een beetje zitten experimenteren met het voorzichtig terugbuigen van de rompkant door latjes te klemmen in de romp. Lukt aardig maar helemaal krijg ik het er natuurlijk niet uit.
Laatst nog een maatje van me gesproken die ook met de Tojeiro vloog en die zei dat zijn Tojeiro precies hetzelfde had.....:eek:
Schijnt te komen doordat de folie te hard is aangespannen en de zijkant van de romp uit 2mm balsa bestaat zonder te verstevigen met ribben.
Vind ik dan weer jammer.... is zo'n mooi kistje.

Voor de rest gaat het helemaal lukken hoor met de Tojeiro !!!:music::proost::thumbsup: De planning is om hem volgend jaar mei af te hebben. Tegen die tijd ken ik de F3A-C figuren ook wat beter en wil ik de eerste wedstrijd met mijn Oxalys vliegen.

Groetjes,

Julius

Tja, de Smaragd is dan ook een redelijk bewezen kist.. inmiddels zijn er wel weer 'betere' kisten, maar de Smaragd vliegt natuurlijk ook gewoon goed, zeker voor het C programma.

Jammer van het productiefoutje, maar in mijn ervaring levert Protech goede after-sales service. Ik heb de kleine Tojeiro gehad die (ook al door een productiefout) in de lucht uit elkaar viel; deze is kostenloos door Protech vervangen, vandaar ook mijn opmerking dat ik in 1e instantie zou kijken hoe en wat mbt. garantie. Als ik mij niet vergis, werk je in een winkel, dus zit je dichter bij het vuur. Even Marcel de Graaf aanschieten de volgende keer als ie langskomt ;)

Ik hielp inderdaad bij een modelbouwwinkel, maar ik kon jammergenoeg geen vergoeding (geen loon of onkosten) krijgen dus hield het een beetje op wat mij betreft:rolleyes: Wie is Marcel de Graaf?

Vertegenwoordiger van Protech, althans, hier in Utrecht wel, dus neem aan ook in omgeving A'dam..

Even een update: het foutje in de romp is inmiddels verholpen. Heb de folie weer een beetje soepel kunnen maken door licht te verwarmen met de fohn, en toen latjes aan de binnenkant van de romp geklemt. Deze behandeling nog 1 keer herhaald en het resultaat is dat alles nu mooi vlak is :D

Axi 5330 F3A is inmiddels besteld bij Lorenz, samen met een AXI 20x13 carbon F3A prop, en een carbon F3A landingsgestel aangezien de orginele protech poot niet hoog genoeg is voor die enorme 20x13 elektro prop.

Foto AXI 20x13 F3A carbon prop

Groet,

Julius

Dag heren,

zojuist zijn de AXI 5330/F3A met AXI Carbon 20x13 prop en een CFK F3A landingspoot aangekomen. :D Verdomd zeg, wat een mooi motorke!!:p

De nieuwe CFK F3A poot weegt maar 110 gram... Dit is een enorme gewichtsbesparing aangezien de orginele Protech poot meer dan 210 gram weegt. Een besparing van 100 gram!! :proost: Gaat mooi worden, die Tojeiro!:D

Overigens heeft de Carbon prop een ander kleurtje dan je in de vorige post ziet; de kleur van de achterkant is wel carbon-zwart, maar de voorkant is helder wit met aan de tips twee rode strips :) Leuk, vind het eigenlijk net iets meer voor een scale kist... maar ik moet zeggen: Het staat de Tojeiro wel verdomde gelikt :P Even kijken of ik mijn camera kan vinden, dan komt er zo een foto :)

Zo, nu de AXI binnen is kan ik eindelijk een idee krijgen van de montage van de motor. Eens zien... je kunt de AXI op 2 verschillende manieren monteren:
-Normaal 'front'. Dus over de as een propmeenemer.
-'Rear'. Dus aan de achterkant van de motor een propmeenemer bevestigen en de motor aan de kant van de as met bouten aan de firewall vast. Volgens AXI is deze manier handig voor I/C to Brushless conversie, wat dus bij deze Tojero het geval is.

Nu kan ik mij voorstellen, dat je bij de 'rear' meer trillingen en een minder stijve aandrijving hebt dan bij 'front'; aangezien de afstand tussen de bevestiging aan de firewall en de prop groter is en er dus meer ruimte is voor frictie. Aan de andere kant is de 'rear 'ook weer handig, aangezien ik dan een minder lange firewall hoef te bouwen...
Welke manier word het meest gebruikt bij F3A kisten?

Deskundig advies is zeer gewenst :p

Grtzz,

Julius

EDIT: Foto Carbon prop, zie hieronder post 50.

Laatst bewerkt:
IMGA0567.JPG

Bedankt voor de link.

Dus je bedoelt bij een sterke neus de motor aan de kant van de as aan de firewall bevestigen zo dat het motorhuis dus achter de firewall (achter = kant romp)zit? En bij mijn applicatie de kant van de as bevestigen tegen de firewall zo dat het motorhuis voor de firewall zit (voor = kant van prop)
Wat is de reden dat je met een sterke neus voor de 'front' methode gaat?

Grt,

Julius

Laatst bewerkt:
Dus je bedoelt bij een sterke neus de motor aan de kant van de as aan de firewall bevestigen zo dat het motorhuis dus achter de firewall (achter = kant romp)zit? En bij mijn applicatie de kant van de as bevestigen tegen de firewall zo dat het motorhuis zit voor de firewall zit (voor = kant van prop)
Ja

Wat is de reden dat je met een sterke neus voor de 'front' methode gaat?
Makkelijk (niet veel extra werk) en zoals je zelf al aan gaf heb veel meer een in balans gemonteerde motor tov een bevestiging die bij de prop een behoorlijke deflectie kan hebben en dus relatief gevoelig is voor resonanties.

Ahha... ik snap het. Is het dan niet een oplossing dat ik de firewall (aan draadeinden) wat langer maak zodat ik de 'front' methode kan gebruiken en dus de motor beter in balans is. Of worden de draadeinden dan te lang en is krijg je alsnog onbalans in de motor? Ik had namelijk hetvolgende idee;

Motorschot > M3 draad met carbon buisje eromheen > GFK / CFK plaat > AXI F3A

Ben bang dat jouw constructie met M3 te slap wordt en bij een meer stijve/sterke oplossing deze relatief veel gewicht toevoegt. Winfried heeft aardig ervaring met AXI en achterplaatmontage.

Hetvolgende is natuurlijk ook een optie:
'' Deze bevestiging komt van F3ALorenz.de
Hier zien we dan wel een Hacker A-60 gemonteerd, maar wellicht dat deze ook voor de AXI geschikt is.:p
Als dit het geval is, kan ik dus alsnog de 'front' montage toepassen.:D

Ik heb op mijn Funtana (1,5kW in vlucht) met 4 draadeinden M4 en een stukje PVC buis gewerkt:

Funtana%20029.jpg

Voor jou is een zelfde soort constructie met M5 draadeinden goed, denk ik. Als je een PVC buis gebruikt waar de motor in past kan je ook front-montage doen, al zou ik de buis dan wel perforeren voor de koeling.

Hugo

Grappig, dat stukje PVC ertussen:p.

Jij hebt wel alsnog de rear-ophanging. Dus dat is helaas geen oplossing voor mijn 'probleem'.

By The Way; Winfried is toch wvr? Kan ik hem even een PB sturen.

Die Lorenz oplossing lijkt mij een heel goede.

Wel weer extra gewicht maar dat maakt niet uit, je gaat toch wel boven de 5 kilo uitkomen vermoed ik.

Back