Bouwverslag Top Flite Cessna 182 Skylane kit

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door CaptainV24, 18 feb 2013.

  1. beemstra

    beemstra The First Aviators

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    yep,

    Baptist.nl

    moet lukken
     
  2. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Oh, wat een geweldige winkel lijkt dat. In Arnhem overigens ipv Haarlem.

    Voor een liefhebber van houtbewerking is het smullen wat ze daar allemaal verkopen aan gereedschap en andere middelen. Maar eens een dagje Arnhem gaan plannen :p

    Mooie winkel om mijn altijd veel te lege verjaardagslijstje mee te vullen.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2013
  3. beemstra

    beemstra The First Aviators

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Arnhem,inderdaad:oops::oops:

    veel moois daar;)
     
  4. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Intussen een paar kleine stapjes gezet.

    Ik heb het kielvlak ingedekt. En ondanks dat ik me nogal wat moeite getroost had om de boel allemaal goed aan te drukken (zie foto hieronder) heb ik het idee dat de aansluiting van de indekking op de ribben niet echt goed is. Vandaag maar eens een paar goedkope washandjes gekocht, die ik ga vullen met zware loodballetjes of zand ofzo. Dan kan ik de boel wat beter, en gelijkmatiger aandrukken.
    [​IMG]

    Omdat ik geen secondenlijm kan gebruiken (ga ik van huilen...) schieten alle lijmklusjes echt niet op. Daarom heb ik parallel maar wat kleine klusjes opgepakt zoals het verlijmen van alle rompdelen. Omdat veel van die stukken nogal krom zijn, verlijm ik ze met een stevig stukje hardhout als basis.
    [​IMG]

    Intussen zijn alle delen van de romp die gedubbeld moesten worden klaar. Volgende stap is het maken van een richtingsroer. Maar morgen eerst even naar de modelbouwbeurs in Goes met de kindertjes en opa en oma.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  5. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Een heel ander ding waar ik mee bezig ben is nadenken over de motorisering. Heb ik nog alle tijd voor. Ik ben in augustus jarig, dus mooi moment om een motortje cadeau te vragen. Intussen ben ik me druk aan het inlezen in de 'electro' wereld.

    Ik gebruik het forum hier maar even als veredeld notitieblok.

    Specificatie van Top Flite
    2-stroke .61 - .91 cubic inch
    4-stroke .91 - 1.2 cubic inch

    OS Max motoren
    2-takt OS Max 65AX: 1.7 pk ~= 1.3 kW
    2-takt OS Max 75AX: 2.4 pk ~= 1.8 kW
    2-takt OS Max 95AX: 2.86 pk ~= 2.1 kW
    4-takt OS Max FS-95V: 1.7 pk ~= 1.3 kW
    4-takt OS Max FS-120S-E: 1.87 pk ~= 1.4 kW

    Ok, het gewenst vermogen ligt dus tussen de 1.3 kW en de 1.8 kW (95AX lijkt iets te veel voor dit toestel)

    Specificatie van de ARF versie op TowerHobbies
    De ARF versie is volgens TowerHobbies iets zwaarder dan de kit versie. Naast de spec van Top Flite wordt hier ook een electro setup genoemd:
    Rimfire 1.20 (50-65-450) Outrunner, levert constant 1.8 kW

    Als ik kijk naar de vermogensrange die TopFlite opgeeft, kan het dus in theorie ook met een maatje kleiner, de Rimfire .80, levert constant 1.3 kW.

    Benzine-varianten
    Ook een benzinemotor lijkt haalbaar, bijvoorbeeld:
    Zenoah Titan ZG 20, 1.7-2.4 pk ~= 1.3 kW tot 1.8 kW (afhankelijk van uitlaat)
    DLE 20, 2.5 pk ~= 1.86 kW


    Ik vraag me af, zijn die opgegeven vermogens van zo'n gloeiplug motor nou vergelijkbaar met een electro-variant?
    Is zo'n benzinemotor echt een optie in dit toestel?
    Andere alternatieven?
     
  6. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Itterbeck Duitsland
    Ik vlieg de mijne met een 15cc Saito viertakt,vliegt prima al ben ik wel een beetje klaar met die vette smeerboel en denk dat ik ook over ga op electro.
    Succes verder.
     
  7. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je een electro setup op het oog hebt, hoor ik het graag!
     
  8. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Zo, weer eens wat voortgang melden.

    Het richtingsroer is intussen bijna klaar. Was helaas vergeten om een verstevigingsblokje in te bouwen waar de aansturing komt, dus dat vergde een kleine operatie:
    [​IMG]

    Blokje met PU-lijm vastgezet en daarna 'dekseltje' weer dichtlijmen.

    Hier de vormblokken bovenop het richtingsroer:
    [​IMG]
     
  9. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Omdat ik niet met CA-lijm kan werken (allergie) gaat het allemaal wel wat langzaam. Ik lijm iets en vervolgens moet ik toch een flinke tijd wachten voordat ik ermee verder kan. Dus heb ik besloten maar wat onderdelen parallel te gaan produceren.

    Naast het afwerken van het richtingsroer ben ik begonnen aan de opbouw van de romp.

    M'n bouwplaat is maar net groot genoeg. De stukken tekening die ik niet nodig heb zijn naar onderen gevouwen.
    [​IMG]

    De spantjes op hun plaats lijmen in de goede hoek.
    [​IMG]

    Altijd een mooi gezicht zo'n rij spantjes.
    [​IMG]
     
  10. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Rustig met de romp verder. Verstevigingen voor het landingsgestel gaan erin.

    Voorin:
    [​IMG]

    Servoplank zit erin en de versteviging voor het landingsgestel:
    [​IMG]

    Bij het monteren (erin schuiven) van de buis van de aansturing is deze op een plek gebroken. Moet ik dus iets omheen gaan knutselen.
     
  11. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.125
    Locatie:
    Den Haag
    Geinig, die zwarte buisjes zijn dus bedoeld voor de aansturing van richting/ hoogteroer? Zien er een beetje uit als koolstof...

    Freek
     
  12. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Ik ben met een soort gelijk project bezig, maar heb afgezien van dit systeem. Is een PIA daar de servo's (achter de firewall moeilijk te bereiken zijn na montage/ afwerking) en daarnaast veroorzaken ze een behoorlijke flutter (vanwege de lengte).

    Dit heb ik opgelost door mini servo's direkt te monteren in de hoogte- en richtingsvlak., lees stuurstangetjes van +/- 10 cm. In dit geval moet je wel secuur bouwen qua gewichtsverdeling.

    Leuk verslag, ga het volgen en ben benieuwd naar het resultaat! :)
     
  13. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    En weer een paar kleine stapjes. De stringers erin geplakt en het landingsgestel pas gemaakt. En dan is het onhandig dat het een Amerikaanse kit is. Je wordt gevraagd om in volstrekt bizarre maten schroefdraad te gaan tappen. Niet dus. Ritje naar de lokale schroevenhandel om wat imbusjes te kopen in metrische uitvoering.

    [​IMG]

    En dan de beplanking erop. Valt niet mee de eerste keer. Hoe hou je zo'n houtje op z'n plek totdat de lijm hard is. Aan de bovenkant is het makkelijk, gewoon een hoop klemmetjes. Aan de onderkant maar spelden gebruikt. Ideaal lijkt het niet.
    [​IMG]

    En zover ben ik intussen.
    [​IMG]
     
  14. Frankben

    Frankben

    Lid geworden:
    17 okt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen, Belgiƫ
    Mooi project!

    Voor het kiezen van de electromotor gebruik ik WebOcalc , dit is een stukje software die U een goed idee geeft van wat je nodig hebt.

    Na de setup toch even controleren mat een watt meter, zo een dingetje kost ongeveer 20 euro maar is bij het eerste vliegtuig al terug verdiend. Zo ben je zeker dat je de zaak niet overbelast!, hoewel, een vliegende toorts kan ook mooi zijn :)

    Succes

    Frank
     
  15. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Maarssen
    beplanking romp cessna

    Zo doe ik het papierenmal maken van de te beplanken delen ,overzetten op de balsa plank ,balsa plank door en door nat maken en rond je spantenvastzetten ,veel elestiek gebruiken .
    als de balsa droog is heb een beplanking die een voudig is te verlijmen op je spanten ,rondom vast tepen met goedkoop afplakband.
    vogelman
     
  16. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ja, dat is inderdaad veel handiger. De laatste stukken heb ik nu met elastieken gedaan. Moest wel wat beschermingshoutjes bij de randen ertussen doen om die randen te beschermen. De onderkant is nu dicht beplankt. Foto's volgen.
     
  17. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Snel draadje doorgelezen, ging je de vleugel nou deelbaar maken?

    Ik denk dat een ASP ft-160 ook wel een leuk motortje is..
     
  18. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Nieuwkoop
    5 jaar oud,maar is de cessna nog af gekomen.
    En elektrisch of toch een brandstof motor.
    Ik ga er binnen kort zelf een opbouwen.
    En ik wil hem elektrisch maken
     

Deel Deze Pagina