Bouwverslag Top-FLite Corsair 62"

• Topicstarter Topicstarter Wiomp
  • Startdatum Startdatum
W

Wiomp

Guest
Na al enige tijd het bouwverslag van Arvid gevolgd te hebben, ben ik overstag gegaan en heb de Corsair .60 van Top-Flite aangeschaft.
Al jaren vindt ik dit een zeer goed ogend model en wilde dit model dan ook graag bouwen.
Het zal geen eenvoudige klus worden, maar met wat geduld, goede inzet en uiteraard de nodige adviezen zal ik zeker tot een leuk resultaat komen.
De modelvliegsport boeit me al zeer lang en is ooit begonnen met een Taxi II kit.
Na wat gestuntel met vliegen is het project e ijskast ingegaan en sinds twee jaar heb ik het weer opgepakt.
Momenteel heb ik een Calmato Trainer en een half afgebouwde Sukhoi 26mx.

Ik ben al begonnen met de bouw van de Corsair, maar was er nog niet aan toe gekomen om een "draadje" te starten. Nu komt dit enerzijds omdat de tijd me een beetje ontbrak en anderzijds omdat ik nog niet goed wist hoe dit op te zetten.
Nu ook Martin van Middelkoop vol enthousiast aan het model gaat beginnen en er een verslag over bijhoudt, heb ik het nieuwe jaar direct aangegrepen om ook een bouwverslag op te starten en bij te houden.

Er zijn nog een aantal details welke nog niet besloten zijn zoals; type motor, retracts & kleurstelling.
Ook voor mij geldt dat tips en ideeën van harte welkom zijn. Wel ben ik van plan om de flaps erin te bouwen.

Ik zal trachten de bouw zo goed mogelijk in beeld te brengen middels foto’s en beschrijvingen.
In het begin zal het verslag misschien wat snel gaan, maar dat komt omdat ik al e.e.a. gebouwd heb.

Ik vindt het trouwens geweldig om te zien hoeveel mensen serieus met deze hobby bezig zijn en hoeveel duidelijke bouwverslagen er inmiddels al gemaakt zijn.
Mijn dank gaat uit naar diegene die mij voorgingen en mij inmiddels al van de nodige informatie hebben voorzien.
Vooral het verslag van Arvid heeft mij tot nu toe zeer geboeid en ik heb er een hoop van opgestoken.

Weer een Corsair erbij, het gaat nog druk worden.

Voor mij dus zaak om snel weer eens te beginnen aan de Do-335 versie 2 om jullie op te jagen op de diverse meetings.
Of m`n P-40 af te bouwen om jullie te vergezellen :D

In ieder geval succes met de bouw en mocht je vragen en dergelijke hebben dan horen wij het wel en proberen we je zo goed mogelijk te helpen.

Qua motor is een 4 takt eigenlijk een must of doe eens gek een RCV net als Arvid :-)

Die Berto is toch een grappenmaker, is hij niet?........ :lol:
Een RCV geeft je even wat kopzorgen, maar heeft inderdaad genoeg kracht om deze kist de lucht in te krijgen, dat is in ieder geval zeker.

Maar goed, zoals in het draadje van Martin, Retracts zijn eigenlijk een must. Deuren niet, maar de pootjes altijd uit laten staan? Nee toch?

En nog bedankt voor het compliment. Ik kan alle foto's wel even zippen en op het net voor je beschikbaar stellen. Dat kijkt wat sneller. Succes met de bouw en we gaan deze natuurlijk volgen.

Hee Arvid,

heb je eindelijk het forum weer gevonden :thumbsup:

Yep, die RCV heeft wat kopzorgen maar als je nu wat meer tijd had om te vliegen dan zou dat waarschijnlijk ook wel opgelost zijn geweest ;-)

Mooie techniek maar nog niet zo maar in te bouwen en vliegen als de huidige 2 en 4 takters.
Maar voor de Corsair plenty of power :-)

ps. Arvid, dit jaar wel aanwezig op de schaalmeeting in Oss???

:lol: ik zou graag de belofte willen doen en ga er dit keer wel naar streven, maar ja, je weet waar nu de tijd in gaat zitten :(
Het schuren is de zwaarste taak op dit moment, misschien toch maar een Mouse er op zetten? Er zit immers een inmens dikke laag plamuur op :D

De bouwdoos

De TF bouwdoos wordt zeer compleet geleverd.
De eerste indruk van de materialen is goed.
Ook de bijgeleverde handleiding ziet er duidelijk uit met een goede structuur.
normal_Bouwdoos.JPG

Nu snel beginnen met het uitstallen van alle onderdelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er altijd weer aanlokkelijk uit zo'n ingepakte bouwdoos, mijn handen jeuken nu al weer naar een nieuw model terwijl de focke-wulf ( ook top-flite) nog niet eens af is.....

succes ermee;)

( hmm, misschien dat ik als volgens model een DC3 ga bouwen...)

Stabilo

Een kopie van de originele tekening gemaakt welke wordt gebruikt als onderlegger voor de bouw.
Inmiddels ook een 1 op 1 kopie ;) van beide tekeningen gemaakt om straks voor het grotere werk te gebruiken.
De orginelen liggen op een veilige plek.

Gestart met een vlakke ondergrond en schone werktafel. Eens kijken hoelang we dit zo houden.;)
De afdekking van het stabilo aan elkaar gezet en gefixeerd met spelden.
stabilo_01.JPG

Tijdens het passen op de tekening kwam een klein verschil naar voren.
De LE is exact op maat, alleen de afdekking was net een streepje korter.
Dit vul ik later wel aan met wat schuursel en lijm.

De stabilo is nu bijna gereed, de tweede elevator is op de achtergrond zichtbaar. Zie ook de o zo nodige calculator voor het omrekenen naar inches.
Gelukkig geeft mijn schuifmaat ook inch-maten aan.
stabilo_02.JPG

Ik gebruik 16x28 scharnieren van Graupner. Hiervoor is een extra balsa blokje achter de TE niet nodig.
Nu alleen de bovenafdekking lijmen en de elevator in model schuren.

Staartvin

Na het stabilo direct doorgegaan met de staartvin.
De onderdele eerst netjes op maat gezaagd / gesneden en op de tekeninggepast.
Daarna alles in elkaar gelijmd en rustig laten drogen.
De LE aan de bovenzijde van de vin wat langer gehouden, deze schuur ik later exact op maat.
Ook bij het roervlak zat een klein verschil bij de afdekking, nu in positieve zin.
Dit is later exact op maat gemaakt.
staartvin_01.JPG

Ik gebruik hier dezelfde scharnieren als bij het hoogteroer, dus een extra balsa blokje in het roervlak is niet nodig.
Wel moet de versteviging nog aangebracht worden voor de bediening van het richtingroer.

Details

Inmiddels ben ik ook alvast verder aan het denken over het landingsgestel.
Zoals Berto in het draadje van Martin van Middelkoop http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=51349 al aangaf, zijn retracts op deze kist wel een must.
De beslissing om ze te gaan toepassen is eigenlijk al genomen, nu alleen nog even gaan neuzen waar ik ze het voordeligste kan aanschaffen.:!:
Ik hou me aanbevolen voor links en adressen:!:

Mijn voorkeur gaat uit naar de retracts van Robart, zoals door Arvid gebruikt. De retracts van Century Jet schijnen ook te passen.
Voor de veiligheid zou ik misschien het liefst nog Spring Air retracts toepassen. Ik heb alleen nog nergens de toepassing kunnen vinden voor deze kist.
Wanneer iemand hier ervaring mee heeft voel ik me aanbevolen voor informatie.:!:
Ik ben ook van plan om het staartwiel intrekbaar uit te voeren.
Dit wil ik ook doen met bijvoorbeeld Robart. Deze ziet er goed uit.

Ook over verdere details probeer ik alvast na te denken.
Het draadje van Arvid http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=4745&highlight=corsair+bouwverslag geeft in ieder geval genoeg stof tot nadenken.

De rolroeren wil ik uitvoeren met penscharnier en voor de flaps voel ik veel voor de oplossing van Arvid.
Of me dit allemaal gaat lukken zullen we nog gaan zien.

Voor de motorkeuze wil ik nog de nodige informatie (via dit forum) gaan inwinnen.
De RCV motor van Arvin ziet er gelikt uit en klinkt wel gaaf, maar de keuze van mij zal hier (nog) niet op vallen. Hiervoor heb ik nog te weinig ervaring.
Misschien wat voor de toekomst.:p

In ieder geval voldoende stof tot nadenken voor de komende tijd.

Robart retracts zijn gewoon te bestellen bij Hobby In.
Of natuurlijk op de diverse buitenlandse sites ;-)

Spring air heeft bij mijn weten geen retracts waarbij de wielen 90 graden draaien bij het intrekken.
De Century Jets zijn wel duurder maar kwalitatief beter dan de Robarts.

Motor, ja, Arvid had wat problemen met de RCV maar dat is verholpen.
Maar dat is een eigen keus, een mooie 15 of 20cc`er 4-takt is ook top.

lekker bezig. Voel me soms nietig worden met een overdaad aan complimenten. Vind mezelf namelijk maar een matige bouwer. Even een opsteker voor Wiomp en Martin, deze kist was mijn tweede kit. Mijn eerste kit was een Taxi die ik ooit 15 jaar geleden heb gebouwd. Zoveel ervaring had/heb ik dus eigenlijk niet. Probeer rustig na te denken over de constructie en vooral niet te gehaast bouwen.

Het voordeel van de corsair is de knikvleugel. Stel je wielen gaan niet meer uit, dan kan je de motor uit zetten bij de landing. Door de knik blijft de neus vrij van de grond.
Als je van plan bent om deuren te bouwen, dan is een springair al helemaal geen uitkomst meer. Stel je verliest druk, de wielen gaan uit, maar de deuren zitten nog dicht.....

Natuurlijk gaat het je lukken om de flaps aan te sturen zoals die bij mij. Het is mij ook gelukt :D

Wat motor betreft, ik wilde gewoon de motor niet uit de cowl hebben steken. Dat vind ik persoonlijk zo bizar lelijk dat ik al aan het denken was aan een tweetakt ipv een viertakt omdat deze laatste niet paste. Iemand op het forum gaf toen de tip van RCV. En ja, ik heb hoofdbrekens gehad, maar die zijn nu verholpen. Wat ik de grootste voordelen van RCV vind, zijn:
  • bizonder veel kracht door de ingebouwde verhouding 1:2
  • Door de kracht mogelijkheid tot een grotere drie blads prop
  • Door de vorm, wel het vermogen, maar geen uitsteeksels uit de cowl
  • Zwaar, het is bekend dat deze kit staartlastig kan zijn. Door het gewicht van de RCV hoef je geen dood gewicht mee te nemen
Welke ervaring heb je dan extra nodig voor deze motor? De grootste problemen heb ik voor je getackeld ;)

Als je voor de RCV motor gaat, zal je een paar overwegingen moeten nemen.
  • De RCV maakt relatief veel geluid. Dit wordt niet op elke club toegestaan
  • De gloeiplug zit vervelend, je zal een verlenging moeten maken
  • Je kan de motor van achter de prop starten met een startstuk. Je hebt dan wel een extra gat in de cowl. Als je dit wilt, plaats de motor dan zo dat dit onderdeel makkelijk te bereiken is van boven
  • Door de 1:2 koppeling, kan je de motor niet met een starter starten op de prop wanneer de motor koud is. Het is even wennen, maar je kan de motor vrij goed aankrijgen met een chickenstick. Als de motor warm is, krijg je deze wel aangeslingerd met een startmotor
  • De motor bijt aardig. Wees voorzichtig met een chickenstick
  • De carbarateur is niet meer te bereiken (volgens mij ook niet met een conventionele 2 of 4-takt). Je kan de motor choken door de uitlaat dicht te houden. Deze moet dan wel te bereiken zijn
Zo, dat was het wel :D

De carbarateur is niet meer te bereiken (volgens mij ook niet met een conventionele 2 of 4-takt). Je kan de motor choken door de uitlaat dicht te houden. Deze moet dan wel te bereiken zijn
Klopt, dat heb je bij elke motor in schaalmodellen.

Als je voor de RCV motor gaat, zal je een paar overwegingen moeten nemen.

Bedankt voor de wederom waardevolle informatie over de RCV motor.
Nou jouw keuze voor deze motor en de beschrijving hiervan in het bouwverslag ben ik wat verder gaan kijken op de website.
Vooral de inbouw in de cowl spreekt me erg aan. Mooi uit het zicht.
Maar je mag weten dat ik wat terughoudend ben geworden na het lezen van de opstartproblemen v.w.b. de start v/d motor en het te warm lopen daarvan.
Dat je nu een stuk verder bent met deze motor doet mij goed en geeft weer wat vertrouwen.
Ik ga dit de komende tijd maar eens verder bestuderen en kijken waar we op uit komen.

Betreffende de ervaring met het bouwen van dit model heb ik persoonlijk niet veel meer ervaring.
Ook ik ben begonnen met een Taxi (±18 jaar geleden) en ben enige jaren geleden weer begonnen met een Sukhoi. Dit project is nog lang niet af, maar is dan ook geen te kopen complete kit. De tekeningen gedownload en de rest geimproviseerd.
Maar ik denk dat je ver kan komen met voldoende ethousiasme en de wil iets te realiseren!
Uiteraard zijn de informatie en de goede adviezen van de leden op dit formum van grote waarde om tot een goed resultaat te kunnen komen!

Laatst bewerkt door een moderator:
RCV zijn mooie motoren maar de perikelen er omheen zouden mij er nog even van weerhouden om ze te proberen.

Ik heb wel gezien dat het met de RCV van Arvid de goede kant uitgaat, waar in het begin niet te vertrouwen was op deze motor is die nu na wat aanpassing qua inbouw bedrijfszeker.

Nu moet Arvid alleen nog eens echt veel gaan vliegen met die kist om goed te laten zien wat de motor kan (mhhh, op Oss live meemaken????).

De inbouw is zeker een pluspunt, nergens steekt er ook maar iets van de motor onnodig uit de kap.
Wel zal je echt wat aan de koeling moeten doen, doe je dat dan heb je totaal geen warmloop problemen meer mijn inziens.

Vraag me nu net alleen af, past een gewone 15cc 4-takt ook niet helemaal in de kap??
Ik weet dat een 20cc net de kleppendeksel eruit steekt, maar is dat met een 15`er ook zo?!?!?!
Gellof dat ik dat in het draadje ook al over had gehad met Arvid maar weet even niet meer hoe het nou zat.

En meten kan tik het ook niet meer daar ik mijn Corsair bouwdoos verkocht heb :lol:

Staartvin

De staartvin is weer een stuk gevorderd. De beplating is aangebracht en de ribben van het richtingroer zijn in model gebracht.
Het in model brengen van de ribben heb ik met een eigen gemaakt schuurplankje gedaan. Dit was mogelijk omdat het richtingroer relatief klein is.
De sleuven voor de scharnieren zijn ook aangebracht, dit is gedaan voordat de LE van het richtingroer in model is gebracht. Dit leek mij de beste manier om ze goed in het midden te krijgen.

De versteviging voor de bediening van het richtingroer is aangebracht.
8_%5B640x480%5D.JPG

9_%5B640x480%5D.JPG

Ribben zijn in model gebracht.
Als ik het vergelijk met de tekening is dit redelijk gelukt.
10_%5B640x480%5D.JPG

De scharnieren worden geborgd met een satéprikker. In diverse bouwverslagen zal je deze tip tegenkomen. Het zal je maar gebeuren dat tijdens een vlucht een scharnierpunt losraakt met alle gevolgen van dien.:(
Voorkomen is beter dan genezen. (als dat dan nog mogelijk is?)

Stabilo

De stabilo is ook verder afgemaakt.
De beplating is aangebracht. Aan de uiteinden van het stabilo komt de bepalting niet exact overeen met de tekening. De maatvoering van de tekening is aangehouden, de open ruimte wordt straks opgevuld met lijm en schuursel.
11A_%5B640x480%5D.JPG

De Hoogteroeren zijn af en moeten alleen nog in vorm geschuurd worden.
Omdat mijn schuurplankje te kort is wacht ik tot ik sanding bars heb gehaald of de tip van Berto heb opgevolgd op het draaje van Martin.http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=51349
Een alternatief voor sanding bars kan redelijk eenvoudig zelf gemaakt worden door een aluminium T-ligger te gebruiken en daarop met dubbelzijdige tape je schuurpapier aan te brengen.
11B_%5B640x480%5D.JPG

De sleuven voor de scharnieren moeten nog aangebracht worden.

Retracts

Ben afgelopen week flink wezen surfen op het internet voor de mogelijke aanschaf van Robart pneumatische retracts.
Ook wat aanvragen gedaan bij modelbouwwinkels, maar dan liggen de prijzen toch wel erg hoog.
Ik heb er geen probleem mee wat extra's te betalen voor een goede service bij de modelbouwwinkel, maar het verschil is wel heel erg groot, zeker als ik ook het staartwiel intrekbaar wil maken!

De mogelijkheid om mechanische retracts in te bouwen wil ik ook gaan bekijken. Martin van Middelkoop heeft in zijn eigen bouwverslag wat over geschreven.

Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van de vleugel en zal dus op korte termijn een beslissing moeten nemen.:confused:
Voorlopig nog even verder surfen op het net en zoveel mogelijk info ophalen.
We gaan zien wat het gaat worden.

niet helemaal schaal, maar toch wel mooi

Mijn vader heeft een tweede Corsair van TF gebouwd, nadat de eerste het nodig vond om zichzelf een halve meter in de grond te boren ( vond ie leuk)
In acht genomen dat mijn vader geen echte schaalbouwer is vond ik deze poging toch wel geslaagd en als hij net zo vliegt als hij eruitziet dan heb ik weer een tevreden pa :)

foto van zijn Corsair:

corsairkleinlx2.jpg

Back