Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Danny Mulders, 16 feb 2007.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    In dit draadje ga ik de bouw bescrijven van de Top-Flite FW190D-9, een model die al een paar jaar niet meer leverbaar is, maar nog wel op voorraad is bij hobbyin. Ik zou hem vandaag al gaan kopen, maar we kwamen net 5 minuten na sluitingstijd aan in waalwijk :evil: . Morgen of dinsdag dus de kit ophalen. Het is de bedoeling dat de kist retracts van springair krijgt, en een schaal spinner ( skyshark rc heeft een mooie 1:7 drieblads-spinner) die ook gewoon gebruikt kan worden om te vliegen, dus niet statisch. Ook komen er flaps in en ga ik de roervlakken wat meer schaal maken. verder komen er panellines op, en misschien, heel misschien ook wel klinknageltjes, maar dat weet ik nog niet. als ik nog aan een schaal cockpit kan komen zal die ook ingebouwd gaan worden. en ik ga een droptank ( niet afwerpbaar) scratchbuilden. het model word afgewerkt met glasvezel en verf van www.warbirdcolors.com.

    Het project zal best lang gaan duren, aangezien ik niet zoveel geld beschikbaar heb om het allemaal in één keer te kopen. Hoop er halverwege volgend jaar toch wel mee te kunnen vliegen...

    dit is in ieder geval de kist:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    trouwens wel een kleurenschema wat me erg aanspreekt, alleen zou ik dan het richtingsroer geel maken :wink:

    Jullie horen morgen van me.
    ( hopelijk is ie dan niet toevallig net verkocht :lol: )
     
  2. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Heey Danny, leuk dat je nog een kit kan krijgen!
    Mooi toestel, weer een draadje om te volgen :D
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoeveel bouwervaring heb je danny ?

    de topflite warbirds zijn pittige rakkers om te bouwen.

    succes !!! ik volg het, mooie kist.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Danny,

    Mooie kist om te bouwen, maar zoals Gerard al aangeeft een pittige rakke om te bouwen.

    Wat betreft:
    Ben bang dat je wel langer nodig gaat hebben :roll:

    Maar we gaan het volgen :yes:
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb tot nu toe 3 kisten gebouwd en 1 ARF in elkaar gezet. Ik hoop inderdaad dat ik de kit nog kan krijgen, hij staat in ieder geval nog op de hobbyin site, de afgelopen keer dat ik er was stond ie er nog, en aangezien de focke wulf niet zo populair is als bijvoorbeeld een mustang zal hij er waarschijnlijk morgen nog wel staan :wink:

    en anders heb ik pech en zal ik maar een cessna moeten kopen :lol:

    de klantvriendelijkheid van top-flite is wel heel goed, ik had vanmorgen een e-mail gestuurd over de beschikbaarheid van reserve-onderdelen, aangezien de kit niet meer in productie is en ik een beetje bang ben dat ik misschien het toestel zou crashen, ik kreeg een heel vriendelijke mail terug ( binnen een halve dag) met daarin een paar goede tips.

     
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Danny.

    Ook maar een arbotje.
    Succes met bouwen zal een zware dobber worden. :oops:
    Zijn niet de makkelijkste dozen die van top flite.
    Maar zijn wel super!!!!!

    En je onderschrift kan echt niet. :cry:

    Han
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dus ik kan met mijn P40 gewoon de schuld geven aan de bouwdoos :lol:
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    En denk eraan hè: First build the model, then buy the engine!

    Succes. :D


    jan.
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Abootje :D
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Danny,

    heb nog wel een goede (echt goede) three view van de D-9 voor de panel lines etc.,
    Kan ik wel naar je opsturen als je dat wilt?

    Frank
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hallo Danny

    Een betere keus zou voor Jou de Cessna zijn.

    Het bouwen van de Focke wulf zou met het Forum en ervarene Clubgenoten misschien nog gaan lukken, maar bij het vliegen van zo een Warbird bij Jou zie Ik zwart.

    Als het verkeert gaat boor je wel een kleine 1000,00 € de grond in. :oops:

    De Cessna van Toppflite is iets makkelijker te bouwen en het vliegen van zo een Hoogdekker zou ook beter bij je passen (als je nog veel gaat starten en landen dit jaar)

    De kosten van de Cessna liggen ook een stuk lager. :eek:

    Je weet dat Ik de Cessna hier heb, Je kan altijd even langs komen om hem te bekijken.

    Mvg Johan
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    @Frank
    Zou ik heel erg op prijs stellen frank :thumbsup: via de post of kan het gemaild worden?

    @plotterwelt
    Ik weet dat de cessna goedkoper is, maar ik vind warbirds nu eenmaal mooier... en als ie moeilijker te vliegen dan heb ik pech gehad...in een review heb ik gelezen dat ie redelijk strak vliegt omdat de maten en vormen redelijk gelijk staan aan die van een wedstrijdmodel..

    als de focke wulf niet meer op voorraad is koop ik wel een cessna :wink:
    ( als het een cessna word koop ik hem wel nieuw, dus niet 2e-hands en al deels opgebouwd, ik vind het juist het leukst om te bouwen...)
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nee, die heb je niet zelf gebouwd :lol:
    :wink:
     
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ik waardeer je enthousiasme Danny, dat had ik precies zo op jouw leeftijd (en kijk eens wat er van me geworden is......................... :D )
    Ik hoop voor je dat je voor de 'Dora' gaat,
    Hier is mijn deal: als jij de Focke Wolf bouwt, spuit ik 'm voor je! (ik laat jouw natuurlijk ook spuiten, je moet het toch leren!) deal of niet?

    Frank
     
  16. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Top-flite bouwdozen moeilijk te bouwen? Valt mee hoor, ik heb de p-47 gebouwd en echt moeilijk is het niet. Er zit een vrij uitgebreide handleiding bij, gewoon doen wat daar in staat en alles moet goedkomen! Anderhalf jaar lijkt mij juist wel een realistische tijd, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je er mee bezig bent. Belangrijk is dat je gedult hebt :teacher: :D
    En wat betreft het vliegen, je hebt al wat ervaring met o.a. je harvard dus dat moet goedkomen denk ik! Je kan je natuurlijik altijd de eerste vluchten laten helpen met landen e.d. maar laat dat je niet weerhouden om deze kist te bouwen! Het bouwt harstikke leuk en er komen vaak mooie resultaten uit!
     
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Mensen, ik heb hem :D .

    't was de op een na laatste die ze nog hadden. ik heb zojuist even in de doos gekeken en het hout ziet er op het eerste gezicht goed uit. het plastic is redelijk te noemen. de luchtinlaat klopt voor geen meter qua vorm, en het materiaal is redelijk dun. er gaat dus nog een boel werk in zitten om dat fatsoenlijk te krijgen.

    ik vroeg toen ik hem kwam halen " hij is 209 euro, toch?", waarna de jongen achter de kassa op de doos keek en constateerde dat er 220 euro stond :? na in het hobbyin krantje gekeken te hebben kreeg ik de kist mee voor 209 euro :lol:

    de cessna was zelfs op het moment niet aanwezig :wink:

    ik begin dadelijk met het stabilo, maar eerst "even"alle onderdelen nummeren.

    zo ziet het er op het eerste gezicht uit:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. SpecRecce

    SpecRecce

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Nieuwerkerk, Zld
    Ziet er goed uit! Ooit, ooit wil ik nog eens een ME 109D. Success, zal dit draadje zeker volgen!
     
  19. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Gefeliciteerd, veel plezier ermee!!! :thumbsup:

    Je hebt nog niet geantwoord op mijn aanbod....................... :D


    Frank
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    over dat aanbod, ik twijfel nog een beetje, ik weet niet hoe ver je woonplaats van mij af is, en het liefst wil ik alles zelf doen. :wink:

    als het zover is laat ik wel wat van me horen :)
    die 3-view, daar ben ik wel heel erg geïnteresseerd in, moet ie via de post komen en hoeveel wil je ervoor hebben?

    ik heb zojuist de bouwtekening van het stabilo op mijn bureau vastgetaped en ik ga dalijk bouwen :D
     

Deel Deze Pagina