Bouwverslag top-flite Sea Fury

Ik ben begonnen met de bouw van een hawker sea fury van een top-flite bouwdoos. Dit omdat ik min of meer gestopt ben met de P-47 van Brian Taylor tekeningen. Vind het bouwen van de P-47 iets te ingewikkeld worden, het bouwen ging heel erg moeizaam. Misschien wel iets om mee verder te gaan na dit project. Ik heb nu in ieder geval meer zin om een iets te bouwen dat wat makkelijker in elkaar te zetten is en waarbij je de zekerheid hebt dat het tot een goed einde te brengen is. Instructies erbij, veel onderdelen zijn erbij te krijgen, bouwwijze zelf is wat gemakkelijker, en hij schijnt goed te vliegen. Moet helemaal goed komen dus!
De bouw begint met het maken van het stabilo/hoogteroer en het kielvlak/richtingsroer. Ik ben er al een aardig eindje mee:
dsc0136rx9.jpg

dsc0140gj4.jpg

Laatst bewerkt:
Een verstandige keuze en een mooie bouwdoos.. ik pak de spreekwoordelijke popcorn er alvast bij :)

Het lijkt me wel weer leuk om er wedstrijden mee te gaan vliegen maar dan in de sportschaal aangezien dit geen volledig schaalmodel wordt.

Alleen nog een paar vleugeltjes en zo en de P47 was klaar. Dusssssssssss....................heb je ongeveer hetzelfde ontdekt als ik destijds?
Wel een keer afmaken hoor! Succes met de Fury.

Groet,
Mees

Alleen nog een paar vleugeltjes en zo en de P47 was klaar. Dusssssssssss....................heb je ongeveer hetzelfde ontdekt als ik destijds?
Wel een keer afmaken hoor! Succes met de Fury.

Groet,
Mees

Ja, het valt nog niet zo hard mee die P-47. Maar ik ben nog wel van plan om hem nog een keer af te maken. Duurt misschien alleen nog wel een tijdje.;)

Ik ben ondertussen begonnen aan de vleugel. Het eerste dat gedaan moet worden is het snijden van de flaps. Vanaf de achterkant van de vleugelrib tot de inham in de rib voor de achterlijst moet er gedeeltelijk ingesneden worden. Zo kunnen de flap delen van de ribben straks makkelijk verwijderd worden. Vervolgens de twee buitenste ribben gereed maken voor de retracts.Wanneer alle ribben klaar zijn kunnen ze uitgezet worden:

dsc0140xm7.jpg

De ribben waar de retracts komen te zitten:
dsc0137bu3.jpg

Dit alles gaat via een ander systeem dan ik gewend ben. In plaats van die voetjes die er normaal onderzitten gebruiken ze nu de achterlijst en de voorlijst en de rib zelf om het geheel recht te krijgen. Alle 3 de delen, moeten de grond raken. De voorste ligger krijgt nog ondersteuning van een latje balsa.
dsc0154fr4.jpg

Nadat alles is vastgelijmd kan de ''webbing worden aangebracht:
dsc0145fm4.jpg

Dit alles onder gewicht zodat alles de grond blijft raken en dus recht blijft:

dsc0141cn8.jpg

En vervolgens de beplating van balsa aanbrengen:
dsc0135gs6.jpg

Is goed gelukt :D
dsc0133ym2.jpg

dsc0153zm1.jpg

dsc0151gq0.jpg

En nu maar wachten op mijn onderdeeltjes zodat ik verder kan :p

Dit alles onder gewicht

Dat mag je wel zeggen ja. :shock:

Bijkans een wonder dat de constructie niet bezwijkt! :eek:

Is het niet beter, zeker bij het indekken, om het gewicht wat te spreiden? :?

Zier er verder wel netjes uit, dat dan weer wel.;)

jan.

Mooie kist man! TF moet een Me109 maken of een andere nieuwe kist..

Dat zou inderdaad leuk zijn, helaas zijn er de laatste tijd weinig nieuwe kits bijgekomen, er zijn wel nieuwe arf modellen, de b-25 en de harvard. Maar als je van bouwen houdt heb je daar niks aan. :nooo:

Het staat er goed mee :p Ik heb intussen beide kanten beplaat met balsa en de flaps gemaakt.
dsc0224cw7.jpg

Verder ben ik bezig geweest met de retacts en wieldeuren. Ik ben aardig tevreden over het resultaat :D
Hier een aantal foto's met de wielen uit.

dsc0227fo1.jpg

dsc0232fo1.jpg

dsc0233ea1.jpg

En hier de wielen in.
dsc0234lj0.jpg

dsc0229fz2.jpg

Dankje :) Ik ben in middels al een stuk verder gekomen maar vergeten foto's te maken. Hierbij toch nog een aantal foto´s om jullie een beetje op de hoogte te houden. Het schiet al aardig op hoewel er nog wel een hoop moet gebeuren.
dsc0098xr1.jpg

dsc0101ie5.jpg

dsc0104hm9.jpg

dsc0105jn2.jpg

dsc0110bv3.jpg

Ruben,
je gaat geweldig.
Ik hoop dat ik hem dit jaar in de lucht mag bewonderen.
Heb je al een globale datum geprikt wanneer ie z'n maiden krijgt?

Mvgr hans

Als ie af is en het mooi weer is :) Ik ga geen datums prikken want ik heb geen zin om tegen de klok te gaan werken maar ik schat dat hij met een half jaar wel klaar is.

Back