Bouwverslag torpedoboot "Zobel-klasse"

Zou zo maar een old-smoker kunnen worden...
Prop diameter en spoed? Je moet er bij die toerentallen bij zo een motortje eigenlijk al een reductie tussen gaan zetten... vrees ik met grote vreeze?

Zou je een diameter van 40 mm hebben, spoed van... 1.2? Trek je al gauw tegen de 20A, direct vermoed ik... teveel van het goeie voor dit blikken brommertje...
Met reductie naar om ende nabij een kwart van dat vermogen...

GoPro? 'smooi! Daar heb je flink wat telemetrie in huis... meet'n is weet'n :p
 
Laatst bewerkt:
(...)

Bestellen in China: nee, uit principe niet.
Hoi Roel,

Ik meende dit al eens eerder van jou te hebben opgevangen en ik kan het eigenlijk alleen maar toejuichen, om de paar shops die we nog hebben te kunnen behouden.
Maar om heel eerlijk te zijn; als ik bij een bekende zaak hier in de buurt om een brushless setupje vraag voor een slepertje van 60cm en ze komen aan met een combi van 130 euro...
Sorry hoor...

Ik heb vriendelijk bedankt en thuis bij onze chinese "vrienden" 3 vergelijkbare setups besteld, nog wat extra ontvangertjes en wat servo's, en inclusief verzending was ik nog steeds minder kwijt.
Op zo'n moment gaan mijn goede voornemens toch vrij snel de prullenbak in.

Maar goed, ik dwaal af. Ik ben benieuwd wat je oplossing gaat worden maar moet al wel kwijt dat ik het jammer zou vinden als de middenmotor verdwijnt. Ik weet niet waarom, maar ik vind het gewoon een leuke setup.
 
Hoi Roel,

Ik meende dit al eens eerder van jou te hebben opgevangen en ik kan het eigenlijk alleen maar toejuichen, om de paar shops die we nog hebben te kunnen behouden.
Maar om heel eerlijk te zijn; als ik bij een bekende zaak hier in de buurt om een brushless setupje vraag voor een slepertje van 60cm en ze komen aan met een combi van 130 euro...
Sorry hoor...

Ik heb vriendelijk bedankt en thuis bij onze chinese "vrienden" 3 vergelijkbare setups besteld, nog wat extra ontvangertjes en wat servo's, en inclusief verzending was ik nog steeds minder kwijt.
Op zo'n moment gaan mijn goede voornemens toch vrij snel de prullenbak in.

Dat is dan een mooi brevet van onvermogen van de betreffende winkel... Begrijpt duidelijk niet wat een slepertje van 60cm voor vermogen nodig heeft.

Diede, ik kan in niemand z'n portefeuille kijken. Het is jouw keuze, en daar heb je redenen voor. Wie ben ik om daar iets van te vinden? Ik heb mijn redenen, jij de jouwe. Prima toch?
 
Zo'n Mabuchi direct op de as? Ik had ze met een 3 blads schroef in een Weser, was niet echt een succes. De middenmotor is toch puur voor het langzame varen? Dan zou ik denken aan een langzaamloper, Igarashi, Buhler, of vergelijkbaar, en dan zo mixen dat als de buitenmotoren aanspringen, de middenmotor geleidelijk wordt teruggedraaid tot nul naarmate de buitenmotoren meer toeren maken.

Wat betreft China, principes zijn uitstekend, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je vaak exact hetzelfde koopt in een lokale winkel, het enige verschil is dan dat je het niet zelf in China bestelt, maar de betreffende shop dat voor je doet, en jij daarvoor de meerprijs betaalt. Of wat ik ook al heb meegemaakt, je bestelt bij bijvoorbeeld een op het eerste gezicht Duitse webshop, met de verwachting dat je de spullen dan binnen een paar dagen in huis hebt, en het geld blijft dan hier, binnen de EU. En je dan alsnog 3 weken moet wachten, omdat die Duitse firma alleen op papier in Duitsland zit, maar de spullen pas bestelt uit China nadat je hebt betaald, en de winst gaat daar dan ook heen. Er zullen misschien nog wel shops zijn die niet uit China bestellen, al ben ik dan benieuwd waar het dan wel vandaan komt, ook een Robbe sticker op een motor hoeft niet te betekenen dat die in Duitsland, of zelfs maar binnen de EU is gemaakt. "Omkatten" van chinees spul komt op grote schaal voor bij de bekende merken. De extra stickers, handleiding en regelen van keurmerk zorgen dan voor een zeer leuke meerprijs.


Terugkomend op de motor, het is inderdaad een mooie manier om te meten, met die camera.
 
En vanmiddag een paar uurtjes testen...
1e test: 40mm 5blads op de as, regelaar op 100%: meer dan 15A met alleen de middenmotor vol gas. 12A met beide BL-motoren erbij.
Te veel.

2e test: tot 39mm afgetopte speedprop op de as, regelaar tot 50% begrensd.
Bij accelereren 12A, bij constante vaart 9A, met beide BL motoren erbij 8A.
Da's beter. Boot gaat goed vooruit, en de middenmotor erbij geeft haar nét een extra duwtje.
Zie filmpje: de schaalverdeling van de amperemeter gaat tot 15A.

47Gmorw_4J4[/media] with Mabuchi 540 in the middle + 40mm speedprop - YouTube

Op het laatst van het filmpje heb ik wat liggen manoeuvreren: middenmotor achteruit, BL's vooruit, roer opzij om te draaien op de plaats. Dat moet ik nog even onder de knie krijgen. Met de S139 gaat dit beter.

3e test: geen prop op de middelste as: Vaart is vrijwel hetzelfde als met test 2, behalve het extra duwtje met de middelste prop erbij. Wel zat ik bijna vast in de waterplanten aan de overkant; kon niet achteruit varen, dus dat was even spannend... Na drie minuten kwam ze met behulp van een beetje wind vrij van de kant en kon ik terugvaren. Meteen genoeg soepgroente voor het avondeten rond de schroeven zitten... De middenschroef heeft haar nut bewezen.

Eenmaal thuisgekomen nog een millimeter van de middenschroef afgehaald en opnieuw gebalanceerd. Zal iets in verbruik schelen.

Setup wordt nu:
Middenmotor tot 50% (vooruit) en 40% (achteruit) begrensd op 7,2V.
BL-motoren d.m.v. Dual-rate op 60% begrensd op 7,4V.
Indien nodig komt, door het omzetten van een schakelaar op de zender, de 100% beschikbaar voor de BL-motoren.

Verder had ik er last van dat met het varen op de middenmotor alleen, én met het varen op 3 motoren, het model een flauwe bocht naar rechts maakt. Met alleen de BL-motoren vaart ze kaarsrecht. Een vrij logisch verschijnsel natuurlijk: één schroef i.p.v. twee contra-roterend. Of 3 waarvan er twee dezelfde kant uit draaien.
Met hulp van een draaiknop bovenop op m'n zender, als "master" voor kanaal 4 (roerkanaal) ingesteld, kan ik de boot nu makkelijk en snel rechtuit trimmen.

Gisteravond nog een verbetering aan de romp gedaan: met behulp van twee stukken ABS L-profiel de sprayrails iets uitgebouwd. De boeggolf komt nu niet meer boven het dek uit:

J54BxsnYeHw[/media] 250114 - YouTube

Kortom: proefvaart geslaagd; de Mabuchi blijft er in.
Oh ja: na de testvaarten (ook deels met het dek erop) was de middenmotor en z'n regelaar nog goed met de vingers beet te pakken. De beide BL's waren gewoon koud.
Ik heb ongeveer twee uur aan de waterkant vertoefd, waarvan ongeveer anderhalf uur gevaren.
2 x 7,2Volt, 3.000 mAh NiMH-paketten voor de middenmotor gebruikt.
In beide paketten ging 2.100 mAh.
De Lipo's voor de BL-motoren hangen nu aan de lader; bij het begin van het laden gaven ze beide nog 3,6V aan.

Verder, nu met de opbouw!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha! Gelukkig! Helemaal top! Als een zonnetje! Gaat wel mooi met de camera zo.
Mooi weer daar!
Hier dik pak sneeuw op het modelveld... ook leuk!
Gr Bas
 
Ik zat vanmiddag heerlijk in het zonnetje... Oké, jas aan, muts op, maar het was best uit te houden.
En dan kijk je naar het 8 uur journaal: Een witte wereld boven Meppel!
 
Dat is dan een mooi brevet van onvermogen van de betreffende winkel... Begrijpt duidelijk niet wat een slepertje van 60cm voor vermogen nodig heeft.

Diede, ik kan in niemand z'n portefeuille kijken. Het is jouw keuze, en daar heb je redenen voor. Wie ben ik om daar iets van te vinden? Ik heb mijn redenen, jij de jouwe. Prima toch?

Tsja, ze wilden me allemaal Robbe spul verkopen, en dat was blijkbaar nogal aan de prijs.
Ik heb betreffende winkel op zich wel hoog zitten hoor, prima mensen en ik kom er ook geregeld voor andere zooi, maar dit was wel even een misser.

Verder inderdaad: Ieder zo zijn redenen, en dat is verder prima. Als iedereen altijd maar hetzelfde zou doen wordt ook saai;)

Ik ben benieuwd naar je verdere experimenten betreffende de middenmotor.
[edit] spuit 11, zal ik voortaan eerst even tot helemaal beneden doorlezen?
Mooi dat het zo goed gaat met die mabuchi, ziet er goed uit (ook die sprayrails, erg fraai) en het klinkt beestachtig, die borstelbrom met het fluiten van de brushless motoren... Nice!
 
Mooi weer vanmiddag, dus...
Wat ballast in de romp gezet om het model wat minder wiebelig te maken. Lipo's hebben veel voordelen, maar soms is het (gebrek aan) gewicht een nadeel. Enfin, ik had nog wat oude, onbruikbare, 2V loodcellen liggen, en die heb ik maar tot ballast gedegradeerd. Model lag nu stabieler op het water!
Eerst even wat foto's:
Het effect van de grotere sprayrail op 80%:
full


en een paar krappe bochtjes op 50%:
full


full


Tot slot een filmpje. Meestal film je met de camera naar voren, maar vanmiddag dacht ik:
"Doe eens gek... draai die camera eens naar achteren!"
Het gevolg is véél interessanter dan de camera naar voren!

GPmRzUHaZig[/media] of a Zobel class Torpedoschnellboot at full speed. - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na heel veel meten, aarzelen, denken, passen en meten toch besloten om voor 100% brushless te gaan. De 540 eruit, een Himodel 2826/06 buitenloper er in. 760 KV op 7,2V.

b_17048.jpg


Dat lijkt nogal overkill, maar liever een forse motor die het op z'n sloffen aan kan, dan een klein motortje wat de energie deels in warmte omzet. De motor kan 40A aan. Vandaag ingebouwd en uiteraard de amperemeter er aan gehangen: 2,1A met vol gas. Met de schroef in het water (grote plantenbak) 3,5A.:thumbsup:
Als regelaar een Roxxy van Robbe: makkelijk in te stellen met hun programmeerkaart. Softstart is dan ook softstart. Het duurt 3 seconden voordat de motor op volle toeren loopt. Auto-cut-off, reverse op 80%, geen rem op de motor. Van vol vooruit naar max achteruit éven een stop-momentje, ander is de motorsteun niet blij... En "langzaam" is ook langzaam... Je kunt de toeren tellen. Het gedaver van een borstelmotor is ook verleden tijd; je hoort het geheel wel resoneren maar het geluid is een stuk minder.

RC-point weer bedankt voor de service: Gisteren om 15:00 besteld, vandaag haalde ik het pakket om 13:00 uit de brievenbus...

Nu wachten op "vaarbaar" weer...:mad:
 
Roel,

Mooi dat je de voor de derde motor ook BL hebt gekozen - gebruik je hier ook een 40 mm schroef voor? Wat is de waterverplaatsing van je schip (kan me niet herinneren dat ik het tegenkwam in je verslag) - een kilo of vijf?
Groeten,

Harald
 
Hallo Harald.

De totale waterverplaatsing is (conform bouwbeschrijving) 4,6 kg. Wellicht bij mij iets minder, omdat Graupner bij het schrijven van de instructies nog uitging van lood-accu's en nogal forse borstelmotoren. Ook de elektronica was nogal ahum... zwaarder dan het spul wat we nu gebruiken.

De middelste motor is, ondanks dat het een beste beul is, nog steeds lichter dan de Johnson motoren die bij de kit zaten.
De buitenste twee hebben nog niet eens het gewicht van een Speed 400.
Regelaartjes van 17 gram elk... Lipo's...
Uiteindelijk zal er ballast bij moeten om het model stabiel te houden.

De middelste schroef is een tot 39mm afgetopte 45mm 3 blads met redelijke spoed.

Overigens leuk dat jij een boot bouwt die bedoeld was om de voorgangers van de Type 143 te snel af te zijn... Complimenten voor jouw modelbouwkunsten!
 
Back
Top