En vanmiddag een paar uurtjes testen...
1e test: 40mm 5blads op de as, regelaar op 100%: meer dan 15A met alleen de middenmotor vol gas. 12A met beide BL-motoren erbij.
Te veel.
2e test: tot 39mm afgetopte speedprop op de as, regelaar tot 50% begrensd.
Bij accelereren 12A, bij constante vaart 9A, met beide BL motoren erbij 8A.
Da's beter. Boot gaat goed vooruit, en de middenmotor erbij geeft haar nét een extra duwtje.
Zie filmpje: de schaalverdeling van de amperemeter gaat tot 15A.
47Gmorw_4J4[/media] with Mabuchi 540 in the middle + 40mm speedprop - YouTube
Op het laatst van het filmpje heb ik wat liggen manoeuvreren: middenmotor achteruit, BL's vooruit, roer opzij om te draaien op de plaats. Dat moet ik nog even onder de knie krijgen. Met de S139 gaat dit beter.
3e test: geen prop op de middelste as: Vaart is vrijwel hetzelfde als met test 2, behalve het extra duwtje met de middelste prop erbij. Wel zat ik bijna vast in de waterplanten aan de overkant; kon niet achteruit varen, dus dat was even spannend... Na drie minuten kwam ze met behulp van een beetje wind vrij van de kant en kon ik terugvaren. Meteen genoeg soepgroente voor het avondeten rond de schroeven zitten... De middenschroef heeft haar nut bewezen.
Eenmaal thuisgekomen nog een millimeter van de middenschroef afgehaald en opnieuw gebalanceerd. Zal iets in verbruik schelen.
Setup wordt nu:
Middenmotor tot 50% (vooruit) en 40% (achteruit) begrensd op 7,2V.
BL-motoren d.m.v. Dual-rate op 60% begrensd op 7,4V.
Indien nodig komt, door het omzetten van een schakelaar op de zender, de 100% beschikbaar voor de BL-motoren.
Verder had ik er last van dat met het varen op de middenmotor alleen, én met het varen op 3 motoren, het model een flauwe bocht naar rechts maakt. Met alleen de BL-motoren vaart ze kaarsrecht. Een vrij logisch verschijnsel natuurlijk: één schroef i.p.v. twee contra-roterend. Of 3 waarvan er twee dezelfde kant uit draaien.
Met hulp van een draaiknop bovenop op m'n zender, als "master" voor kanaal 4 (roerkanaal) ingesteld, kan ik de boot nu makkelijk en snel rechtuit trimmen.
Gisteravond nog een verbetering aan de romp gedaan: met behulp van twee stukken ABS L-profiel de sprayrails iets uitgebouwd. De boeggolf komt nu niet meer boven het dek uit:
J54BxsnYeHw[/media] 250114 - YouTube
Kortom: proefvaart geslaagd; de Mabuchi blijft er in.
Oh ja: na de testvaarten (ook deels met het dek erop) was de middenmotor en z'n regelaar nog goed met de vingers beet te pakken. De beide BL's waren gewoon koud.
Ik heb ongeveer twee uur aan de waterkant vertoefd, waarvan ongeveer anderhalf uur gevaren.
2 x 7,2Volt, 3.000 mAh NiMH-paketten voor de middenmotor gebruikt.
In beide paketten ging 2.100 mAh.
De Lipo's voor de BL-motoren hangen nu aan de lader; bij het begin van het laden gaven ze beide nog 3,6V aan.
Verder, nu met de opbouw!