Bouwverslag Trainer 1400

PH-TVS

verslagschrijvers
Hallo Modelbouw vrienden,

Vorig jaar op de Fly-In bij M.V.C The Wings heb ik van Meneer Plotterwelt een gefreesde short-kit gekocht van de Trainer 1400.

Eindelijk heb ik nu de tijd gevonden om deze trainer te gaan bouwen.

Allereerst heb ik alle onderdelen uit de triplex plaat gehaald en met een schuurblokje alles wat geschuurd. Het viel mij meteen op hoe netjes alles uitgefreesd is. Hier en daar wat vezel draadjes wegschuren en de nokjes waar de verschillende onderdelen in de triplex plaat vast zat eraf schuren.

Moet erbij vermelden dat er voor de romp geen bouwtekening/beschrijving bij zit, maar alles zit zo logisch in elkaar dat het bouwen (bijna) als vanzelf gaat. Mijn complimenten voor de ontwerper :thumbsup:

Vervolgens ben ik begonnen met het bouwen van de romp.
Eerst de versteviging erop gelijmd op de plek waar straks de vleugel komt te rusten.

full

Ik heb het advies van Plotterwelt opgevolgd en gebruik voornamelijk bruis lijm.

Nadat de lijm droog was kon ik de eerste romp spanten erop lijmen...

full

Uiteraard ervoor gezorgd dat alles netjes haaks staat!

full

Wat gewicht erop.
full

Hierna kon ik het spantje erin lijmen waar de lipo op komt te liggen
full

Dit heb ik vervolgens een nachtje laten drogen.

De volgende dag kon ik de andere romp helft ertegen gaan lijmen..
Het motor schotje heb ik met epoxy erop gelijmd. Doordat er een klein stukje van het hout losliet, dacht ik handig te zijn en er wat middel dikke CA in te laten vloeien.
Stom, maar ik pakte de verkeerde fles met als gevolg dat er een hele scheut dunne CA op het motorschot liep. Op zich geen ramp, het te veel aan lijm haal ik later wel weer weg.
full

Zoals te zien is, past alles weer perfect!

Nu kon ik de onderzijde van de romp erop gaan lijmen.
full

Met heel veel klemmetjes de boel bij elkaar houden ;-)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het plankje waar straks de vleugel bevestiging op komt te zitten zat niet bij de kit en moest ik dus zelf fabriceren.
Na een aantal mislukkingen is dat ook gelukt.
full

Het plankje heb ik ruim gehouden. Het uitstekend stuk wordt later afgezaagd en netjes vlak geschuurd!
full

Nu kon de bovenkant van de romp ook aangebracht worden.
full

full

full

Terwijl de romp op een veilige plek ligt te drogen, alvast begonnen met de vleugel.
Hier heb ik wel een tekening bij. Dus de tekening op de werkbank gespannen met een stuk folie erover ter bescherming van de tekening.

Eerst de onderste ligger op de werkbank gespijkerd waarna ik de ribben erop gelijmd heb.
full

Tussen de ribben komt een triplex plaatje voor de stevigheid van de vleugel
full

Nadat de lijm goed droog was, heb ik de neuslijst erop gelijmd. Ook nu weer met bruis-lijm.
full

Ik heb het geluk dat ik twee bouwtafels heb op mijn hobby zolder :-)
Dus terwijl de ene vleugel ligt te drogen, op de andere tafel begonnen met de andere vleugel.
full

Ondertussen was de lijm op de voorlijst voldoende droog om de bovenste ligger op de eerste vleugel te lijmen.

full

Met wat gewicht erop lig dit nu te drogen.

full

Tot zover ben ik nu gekomen.

De bedoeling is dat deze trainer voor de zomer vakantie klaar is.

Nu ik met mijn Easy-Star redelijk uit de voeten kan, is het tijd om te gaan lessen met een echt vliegtuig!

Aanvankelijk wilde ik deze zomer met mijn Charter gaan lessen, maar ik heb een probleem met de motor van de Charter. Deze is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Heb hem al uit elkaar gehaald, maar alles lijkt goed te zitten. Omdat ik toch al twijfels had over deze motor, heb ik hem er weer af gehaald en besloten dat er een goed merk motor op moet komen.

Ik moet nu dus eerst gaan sparen voor een andere motor voor de Charter. Aangezien ik deze zomer toch wil gaan lessen, heb ik besloten om de Charter even te laten voor wat het is.

Gelukkig heb ik bijna alle spullen in huis om deze Trainer 1400 af te bouwen.

Moet alleen nog even bezien welke motor/regelaar en servo's er op de trainer komt te zitten.

Groet,
Theo

update

Weer een stuk verder met de bouw van deze trainer...

Eerst de bekasting gemaakt waar straks de vleugelverbinding ingelijmd wordt.
Dit ook weer gemaakt van 3mm triplex. Er bleef voldoende rest materiaal over van de freesplaat om deze stukjes uit te zagen..

full

Nu ook begonnen met de bouw van het stabilo en richtingsroer.
Hiervoor eerst van 5mm balsa de onderdelen uitgesneden en op de tekening gelegd.
full

full

Hierna alles gelijmd met bruis lijm.
full

En het resultaat!
full

Van de rechter vleugel ook de bovenste ligger erin gelijmd.
full

Ndat de lijm gedroogd was heb ik de neuslijst erop gelijmd. Ook nu weer met bruis lijm
full

En met wat gewicht erop laten drogen.
Wat hier niet echt goed op de foto te zien is, is dat ik een extra rib heb toegevoegd aan de vleugel tip.
De bedoeling is om de vleugel tip recht te bouwen. Doordat de vleugel ontworpen is voor een schuine tip, zou de vleugel dus iets korter worden. Ik los dit op door een extra rib toe te voegen, waardoor de vleugel nu net zo lang wordt als met een schuine tip.
Op de tip komt dan een stuk balsa van 5 mm wat ik in profiel ga schuren voor de mooie afwerking.
full

Het leek mij handig om een afneembaar klepje te maken zodat lipo's wisselen wat makkelijker gaat.
Daarom van een rest stukje triplex een luikje gemaakt.
Aan de voorzijde van het luikje komt een stukje triplex wat in de romp valt.
full

Aan de achterzijde een sluit systeempje geplakt.
full

En als laatste, een paar stukjes triplex in de romp gelijmd waar het luikje op ligt.

full

Tot zover deze update.

Het volgende wat ik ga doen is de vleugels afbouwen en de vleugelverbinding maken.

Ook moet ik nog nadenken over welke motor en servo's erin komen. Geadviseerd worden Hitec 225 servo's. Maar deze zijn nogal aan de prijs. Ik ga dus op zoek in HK om te zien welke betaalbare alternatieven beschikbaar zijn voor zowel de servo's als de rest van de setup.

Iemand een tip voor de setup?

Groet,
Theo

Ik kan niet goed zien hoe de nerf van de tussenstukjes loopt. Die moet verticaal lopen.

He Ron , is een plotterwelt productie. :rolling:

Voor de motor kijk ik vanavond effe Theo.

Maar hou hem licht , dan vliegt hij het makkelijkst , te veel aan power kost alleen maar energie die je weer moet meeslepen .

Mvg Johan

He Ron , is een plotterwelt productie. :rolling:

Voor de motor kijk ik vanavond effe Theo.

Maar hou hem licht , dan vliegt hij het makkelijkst , te veel aan power kost alleen maar energie die je weer moet meeslepen .

Mvg Johan

Bedankt Johan :thumbsup:

Rompje weegt nu kaal ongeveer 300 gram. Vleugels worden wel iets zwaarder. Ik heb wat dingen moeten aanpassen in de vleugels omdat er niet voldoende ruimte was voor servo's en de ribben waar het servo plankje moet komen werden te fragiel. Ik heb er dus aan beide kanten een extra versteviging in moeten maken.

Maar denk dat ik hem evenwel behoorlijk licht kan houden. Zal hem morgen weer eens op de weegschaal doen en kijken hoe zwaar het kistje nu totaal is.

Groet,
Theo

Johan bedankt :thumbsup:

Motor staat helaas in BK bij Hk maar heb me er alvast 1 besteld.
Regelaar heb ik nog liggen, net zoals de lipo's.

Nu nog op zoek naar een goedkopere vervanger voor de HITEC 225 servo's...

Heb alles even op de weegschaal gelegd vanmorgen en ik zit nu op een gewicht van 530 gram totaal. Daar moet dan nog wel de oracover bij en de setup..

Groet,
Theo

update

Afgelopen week weer verder gegaan met de bouw van deze trainer.

Stabilo en kielvlak verder afgemaakt...

full

Beide voorzien van een 1mm balsa indekking voor wat extra stevigheid..

full

full

En even op het rompje gezet om te passen..

full

full

Inmiddels ook de stuurkabels en het buisje voor de antennedraad erin gemaakt.

Volgende stap is het afbouwen van de vleugels.

Groet,
Theo

Back