Bouwverslag Trex 450xl SE!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Helirulez, 21 mei 2006.

  1. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    Na veel sparen en vooral veel nadenken of ik het wel echt zou moeten doen heb ik toch maar besloten om een Trex 450xl se aan te schaffen.
    ik heb voor de se gekozen omdat ik tijdens het rondvliegen met mijn vorige heli ( walkera 36 ) een aantal keren pech heb gehad met de betrouwbaarheid van het materiaal. dus heb besloten dat als ik het ga doen ik het ook meteen goed doe!

    Setup:

    Align Trex 450xl SE
    430L Brushless motor
    Align 35a regelaar
    Graupner C19 8 kanaals ontvanger
    Grauper mc 15 computer zender

    Nabije Toekomst:

    Hitech hs 56 servo's
    Futaba 401 Gyro
    2100 mah 15c lipo

    Even naar Dutchhelipilot gegaan om hem toch maar te gaan kopen!!
    zondag ochten begonnen om 11 uur met bouwen

    [​IMG]

    Rotorkopje!!

    [​IMG]

    Het frame was bijzonder makkelijk in elkaar te zetten!

    [​IMG]

    Het begint nu toch wel echt ergens op te lijken! snel verder!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    de bouw zit er bijna op...hij is nu zo goed als af maar ik moet even wachten tot ik de electronica kan gaan monteren! zal eerst even de motor en de regelaar moeten voorzien van een soldeertje voor de connectors.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Zo...ik dacht daar ben ik wel een weekje mee aan het bouwen... maar niets ie minder waar. ik heb op dezelfde zondagavond de foto's al gepost!
    Ik vind de Trex echt onwijs makkelijk te assembele...ging me allemaal goed af. voordeel ook wel dat veel dingen van alu zijn. dat gaf mij bij het monteren iig een stukje zekerheid voor breuk en dergelijke!



    foto's met electronica en vliegend uiteraard volgen snel!

    Met Dank aan NFSavage!! zonder hem was dit niet gelukt;)
    Grtzz david
     
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    bedoel je met de servo niet de hs56 of kan de 65 er ook in??
     
  3. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    foutje...
    heb ik al veranderd...
    moet de hs 56 zijn
     
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Dat heb je inderdaad snel gedaan.

    Ik ben toch nog thuis, weer is niet je van het... Dus mocht je nog verder willen moet je maar even bellen.

    gr Remco
     
  5. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    Heej remco..
    jah het weer is inderdaad shit!

    ik kom deze week zeker nog wel even langs dan ja...
    had eigenlijk rekening gehouden dat je weg was dus aangename verrassing..
    zou jij mij kunnen helpen met het solderen...?
    ik heb er het materiaal niet voor...

    bouw ging inderdaad lekker... hij staat helemaal goed opsich dus ben helemaal tevreden...
    heb alleen nog wel speling in de hoofdas...
    suggesties? wel verticale speling en niet horizontaal;) haha

    grtzz david
     
  6. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Mooi verslag David!
    Geen dank ;)

    Waneer denk je hem helemaal klaar te hebben?
    Met alle electronica dan 8)

    Suc6 met je maiden alvast! :lol:


    (vind het maar raar behang wat je hebt :oops: )
     
  7. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    Dutchhelipilot is thuus deze week dus ik probeer zo veel mogelijk te regelen binnen deze week...
    het solderen van de motor en de regelaar moet nog gebeuren en ik kan die naar alle waarschijnlijkheid niet zelf dus daar moet ik nog iets op vinden...
    wel is het zo dat ik met de SE een dure heli heb en dus niet goedkope electro ga monteren dus ik moet even zien wat mijn budget toelaat deze week.

    remco...waar moest ik ook als weer die accu bestellen? mfis.net? en dan
    MFIS 2100mah HD-Lite 3 cell 11.1 volt Lithium Polymer Pack 15c 59.95EUR is dat wat?

    http://www.mfis.net/microflight/shop/product_info.php/products_id/498

    of deze?

    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=734

    grtzz david
     
  8. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
  9. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Ik zelf mijn TP's ook van Bishop Power, hou er rekening mee dat je nat kunt gaan bij de douane. Ik heb tot vorige week behoorlijk geluk gehad, nog nooit customsproblemen totdat de postbode kwam met een pakje uit de U.S. waar ik maar liefts 70% van de opgegeven waarde mocht bijdokken.

    Het blijft een loterij, die bestellingen buiten de EU.
     
  10. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    voor mijn x400 ga ik een 2200mAh 3sp1 gebruiken van eheli.
    hij is 22C-25C, en laadstroom van 2A van MaxAmp en dat voor €54,50
    misschien ook iets voor jouw?
    http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?products_id=1545

    eheli heeft ook de GY401 van futaba voor 125€
    voor de HS56HB zou ik naar www.modellbau-bichler.com gaan voor € 23, waar ze tevens de Graupner Ultramat 10 (lipolader tot 3A) verkopen voor €59.


    Gr. Rik
     
  11. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    ik weet niet of dat wel iets voor mij is...
    ik heb van thunder power nu al van meerdere mensen gehoord dat dit betrouwbare accu's zijn en veel power hebben.
    ik denk dat je op een accu niet moet gaan besparen..

    neemt niet weg dat het best wel iets voor mij kan zijn...
    ik vraag het alleen liever eerst aan wat mensen voor ik strax 60 euro uiitgeef aan een accu die na 2 keer laden stuk is.

    ik zal eens gaan kijken of het wat is! en over die servo's die ga ik niet in dl halen hoor. heb al een keer eerder besteld in dl en was alleen maar elende. ik heb een goed adres voor mijn servo's alleen zijn ze wel 5 euro duurder!

    groeten
     
  12. Mrtjen

    Mrtjen Guest

    Grappig, ik heb zelf ook pas deze heli gekocht. Heb zowat alles uit het buitenland gehaald, met uitzondering van zender en ontvanger (geen belasting aanslag :). Maar als ik zo alles bij elkaar optel (had nog totaal niets op heli gebied) kom ik ruim over de 1000 euro die ik heb uitgegeven.

    Veel geld en dan heb ik nog niet eens gevlogen. Zit te twijfelen om bij een vlieg vereniging te gaan. Ben bang om dalijk bij de eerste vlucht mijn heli meteen de grond in te boren.

    Ik heb wel een coaxiale lama v2 gehad waar ik toch wel heel goed mee heb leren vliegen (na iets van 100 chrashes). Maar ik heb gehoord dat de trex een heli is, op een heel ander niveau.

    Trouwens heb ik zelf gewoon goedkope Towerpro servo's ingedaan. Behalve de tail daar zit een hs-50 op. En als gyro heb ik een telebee. Ik dacht zelf eerst hier mee te beginnen en naarmate mijn vorderingen deze gaande weg te upgraden naar de 401 en hs-56 tjes.
    Het zolderen heb ik geleerd aan de hand van Finless (helifreak) instructie video's. En dat is me toch aardig goed gelukt.

    Nu zit ik nog te twijfelen om ook nog een simulator (reflex xtr) erbij te kopen. Alleen dat ding is wel ruim 200 pleuro. Misschien is het wel gewoon slimmer om te gaan vliegen en die 200 euro te gebruiken voor reparaties.
     
  13. aviador

    aviador Guest

    waar heb jij je 1000 euro aan uitegeven als je deze gryo en servo's gebruikt :?:
    ik weet dat de t-rex450SE al aardig wat kost, maar met 1000 euro moet je al wel goede elektronica kunnen hebben.
    mooi verslag trouwens helirulezz 8)
     
  14. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    dat het een andere heli dat heb je zeker goed ja!
    het is the best of the best wat je op electro heli gebied kunt krijgen aan materiaal en kwaliteit dus daar hoef je je geen zorgen over te maken!

    wat je zei om bij een club te gaan is een MUST voor iedere vlieger!
    ik heb ook nog weinig ervaring en ben nu ook met mijn trex bezig om de electro erin te zetten dus geen vlucht gehad nog.

    ik ga me ook snel aan sluiten bij een club van iemand die ik ken en die me ook helpt met het afstellen en invliegen van de heli.
    ook ik heb nu ruim 900 euries uitgegeven en het is iid niet fijn als je bij de eerste keer vliegen crasht!

    zonder hulp kom je er niet...en zeker niet met een digitaal achtig verhaaltje en de ruime afstelmogelijkheden en settings die je moet en kunt doen bij een se.

    wat je electro verhaal betreft daar ben ik het niet mee eens.
    ik was ook eerst van plan om goedkope dingen te monteren omdat de aanschaf ver van goedkoop is ( kale heli ).
    ik heb nu gewoon het beste materiaal gekocht qua electronics.
    een heli van die kwaliteit moet ook zeker electro hebben die van dezelfde kwaliteit is. ik heb 4x hs 56 servo's en een gyro 401.
    daarnaast een maxamp 2100 22c accu en balancer.
    ik vind dat de 401 nodig is in die zin...dat het gewoon een van de beste gyro's is die je nooit in de steek zou laten...en dat is toch wat je wilt met een SE! ik zou het het ergste vinden als mijn heli crasht en het zou aan het materiaal liggen.

    de sim zou ik doen...er zijn ook goedkopere alternatieven dan die van 200 euro...als moet ik zeggen dat die reflex sim wel zeer goed is;)

    ik merk in je verhaal dat je veel tijd en vooral geld in stopt maar er weinig uit komt! dat had ik ook!
    enige tip en beste tip is : zoek hulp op forum/vliegclub!!! then you will get there!!

    groeten david

    ps: 1000 euro is mij indd nog niet gelukt! gelukkig;)
     
  15. Mrtjen

    Mrtjen Guest

    Tjah het opsommen vind ik niet sow leuk want dan voel ik me een beetje een sukkel omdat ik zoveel geld heb uitegegeven. Maar ik zal eens een lijstje maken.

    Trex SE. met 4 tower pro servos, telebee gyro, 3500kv motor+35 amp Align regelaal+ 1800MAh 12C + 2200MAH 18C
    = 500 euro

    Thunder power 2100MAH 15C + safety bunker
    = 80 euro

    Fuataba 7CAP + receiver + 3 servos (waar ik niks aan heb)
    = 300 euro

    Align aluminium case + pitch meter + waterpas + ferriet ring
    = 110 euro

    Tacho meter + temp meter + hs50 staart servo +CF tail rotor en staart + Ball link tang + verscheinende reserve onderdelen
    = 200 euro

    Soldeer materiaal, gereedschap zoals vijlen, hobby mes, isoleer tape, tangen, dubbel zijdige tape
    = 100 euro

    totaal 1290 euro laten we zeggen 1300 euro. (Damn ik wist dat ik hier niet gelukkig van zou worden. )

    http://home.wanadoo.nl/etienne82/heli1.jpg
     
  16. Helirulez

    Helirulez

    Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Doetinchem
    je hebt in ieder geval wel aardig wat dingen gekocht waar je later ook wel weer wat aan hebt!

    maar het is idd niet echt een bedrag om horney van te worden!
    eerder verdrietig!
    maar als het is wat je echt leuk vind is het wel 5000 euro waard!

    ik ben op dit moment even electro aan het plaatsen!
    wel ideaal met die instruction vids!

    ik post strax even wat foto's
    is wel een gepiel om de draden mooi te verwerken!

    maar dan heb je ook wat!

    grtzz

    mrtjen? heb jij je electro allemaal al gemonteerd?
     
  17. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Hoezo veel geld? Wacht maar tot je gaat vliegen met dat ding! Of je nu veel achter de (dure) sim hangt of naar een club gaat maakt niets uit. Crashen hoort erbij als je je leercurve scherp houdt en je grenzen wilt verleggen.

    Nee man, als je een goedkope hobby wilt kun je beter niet met heli's aan de gang gaan.

    Het was voor mij ook even slikken toen ik begon, maar ik tel al geeneens meer op wat ik er aan uitgeef, want dan wordt ik niet vrolijk, en dat is nu zo leuk aan heli's: Je blijft kicken en dus vrolijk! :D
     
  18. Mrtjen

    Mrtjen Guest

    Yup alle electra zit er al in. Heb de motor al een paar keer binnenshuis op toeren laten komen. Damn dat maakt een lawaai zeg. En het aantal toeren daar schrik je behoorlijk van als je een lama gewend bent.
    De lama is al een paar keer tegen me aan gekomen zonder dar ik er een schram aan over hield. Dat moet ik met deze heli niet proberen, want waarschijnlijk is dat ook meteen mijn laatste keer.

    Ik probeerde ook in mijn tuin op te stijgen, maar die is veels te klein. Nu wil ik naar een groter veld toegaan, alleen het weer zit niet echt mee.
    Hopelijk wordt het binnenkort een beetje mooi weer. Voor de rest denk ik dat ie mechanisch/elektronisch goed is afgesteld, dus hij moet gewoon goed vliegen. Alleen die angst om te crashen, ik denk dat ik dan in tranen uit barst:)
     
  19. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Niet meteen gaan rondvliegen. In het begin alleen hoveren en je heli leren kennen. Als de heli te fel reageert dan het toerental verminderen. Die crash komt er dan niet.

    tieske
     
  20. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik schrik van de bedragen die jullie allemaal noemen :S

    Ik heb een begroting bij gehouden, ik ging voor net iets meer als 700 de lucht in. Niet met een SE maar een XL CDE.

    Het is allemaal wat minder, ik weet het.
    Nu 3 maand verder ben ik net de 1000 gepasseerd.
    Wel heel wat bling bling en upgrades verder.
    Daarnaast 2 crashes, 100 stallturns, cirkels, nose-in minuten en one hell of a blast!

    Het geld dubbel en dwars waard geweest!
     

Deel Deze Pagina