Bouwverslag Trex 600 Pro EFL (Maiden)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door court99, 2 jul 2011.

  1. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Zo, gisteren kreeg ik een mailtje dat ik mijn nieuwe 600 kon gaan ophalen.
    Dat hebben we vandaag dan ook maar zo snel mogelijk gedaan:p
    ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de losse kit aan te schaffen met een zelf samengestelde setup, de complete EFL liet nog even op zich wachten...

    ik heb gekozen voor de volgende setup.
    -trex 600 EFL pro kit
    -beast x
    -kontronik 80 hv
    -savox servo voor de swash en tailservo(was niet op stock, komt vrijdag)
    -edge 603 fbl rotorblades
    -600mx motor, origineel in de kit

    Als er tips zijn om de kontronik esc in te stellen hoor ik het graag, want ik heb verder geen ervaring met kontronik, ik zou graag de bec gebruiken en de governormode, ik heb progcard 2 ook aangeschaft van kontronik. Volgens de verkoper moet het hier mee lukken. Ik zou hem ook graag aan de pc hangen maar weet voorlopig nog niet hoe?

    fotootje

    [​IMG]

    alles even open gemaakt en dan aan de slag
    mijn eerste indruk is goed bevallen, ziet er zo in de plastic al goed uit, ik vind de canopy er mooi uitzien in het echt

    [​IMG]

    en nu aan de slag, ;)
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  2. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    de kop al even uit elkaar gehaald om te controleren op locktite,
    en moet zeggen ik heb geen maandagmorgen rotorkop, lol
    hij is al goed ingevet geweest en alle schroefjes zijn voorzien van locktite, maar je weet maar nooit he

    [​IMG]
     
  3. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    juist even bezoek gehad ...

    wat bizar er zit een hoofdas in van een 550, het zal zo wel moeten vermoed ik zo.

    is dit bij de flybar-versie ook zo?

    [​IMG]
     
  4. wdj

    wdj

    Lid geworden:
    15 nov 2009
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Heerenveen
    net even gekeken, maar bij de flybar versie staat er ook 550 op.

    Werner
     
  5. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    dank je, ben ik gerust...
     
  6. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    zo de rotorkop staat in elkaar, alles is zo als het hoort ingevet, locktite en spelingsvrij :)

    [​IMG]
     
  7. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Mooi mooi zag al dat je u´m in de `aanschaf ` thread posten,
    zal u´m volgen :cool:
     
  8. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    even het frame deels in mekaar gezet,...
    voor de geintresseerden, een foto inside het frame

    [​IMG]

    @ extremeBB, dank voor de intresse
     
  9. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    tot zover staat hij al in elkaar, alles verloopt goed.
    mooie passingen , soms gaan de schroefjes moeilijk door het carbon.
    maar dat is een teken dat het mooi strak zit allemaal, ben erg tevreden tot nu toe.:)

    [​IMG]
     
  10. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Let ook even op het landingsgestel dit heb ik omgedraaid, en de skids zijn vanvoor 8mm ingekort en vanachter 40mm.
    Persoonlijk vind ik het veel mooier.

    [​IMG]

    er zitten ook leuke details aan frame + verstevigingsplaatjes

    [​IMG]

    en we gaan weer verder ;)
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2011
  11. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    en zo zit het accu-wissel-systeem eruit, erg handig gaat dat zijn, je hoeft geen strapbandjes meer te gebruiken rond het frame om het contra gewicht goed te krijgen, eenmaal de accu's op de juist plaats, en klikken maar.;)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Voor de mensen die in de toekomst in de toekomst ook de losse kit willen aanschaffen, let op: er zitten geen alu servo hevels bij :confused:, ik heb mij te pleuris gezocht, dacht dat ik misschien overheen keek maar nee ze zitten er dus niet bij, deze zal ik maandag even moeten nabestellen.
    Op zich geen probleem want mijn tailservo is er ook nog niet.

    Even een pauze nemen, als er nog een vooruitgang is zal ik hem hier posten.

    Ik heb er mij nog niet in verdiept, maar
    is er misschien iemand die me al reeds een uitleg kan geven op het programmeren van de jive, governormode en de bec??

    Moet ik hem op de een of ander manier (net zoals castle link) aan de pc hangen, of kan alles ingesteld worden met de progcard2 van kontronik?
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Je hebt zelfs de progcard niet eens nodig. Gewoon mode 1 en dan mode 4 programmeren en dat is alles.
     
  14. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    dat lijkt dan simpeler dan ik op het eerste zicht dacht, en mode 11 (constant rpm control) ik neem aan dat dat de governormode is?
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Een wat uitgebreidere uitleg.

    Mode 1 leert je throttle kanaal in
    Mode 4 is governor, normale governor.
    Mode 9 is lipo low voltage cutoff. Zou ik zelf niet instellen, liever kapotte lipo dan crashende heli door de cutoff.
    Mode 10 is KSA mode, mocht je Jive stoppen met 8 knipperende lampjes kun je evt deze mode proberen. Is ander timing protocol maar was vooral nodig bij de M motoren van align.
    Mode 11 is set rpm governor. Deze onthoudt het behaalde toerental van de eerste vlucht en wil deze daarna altijd halen ongeacht het begin voltage. Handig als je oude en nieuwe lipos door elkaar vliegt. Dan heb je altijd zelfde toerental. Toerental is nog steeds te regelen met je zender percentage.

    Daarnaast kun je ervoor kiezen om je endpoints te calibreren.
    Na het programmeren je endpoints op 50% zetten, heli aanzetten in normal mode lowstick. En vervolgens endpoint ophogen totdat esc armed en dan nog enkele procenten verder gaan. Je zult waarschijnlijk rond de 83% endpoint uitkomen. Vervolgens zelfde endpoint op high stick instellen.

    Heb je ook een backup pakket voor de Jive Bec? Standaard is 5,6V dus 4cellen eneloop is hiervoor bruikbaar.
     
  16. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg


    Hey Danny, heel erg bedankt voor de uitleg hier heb ik echt wat aan, het is toch helemaal anders dan de castle esc.


    Ik heb verder geen backup pakket, ik wou de interne bec van de jive gebruiken?
     
  17. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    De servo's voor de swashplate zitten erin,

    [​IMG]

    jammer dat ik geen servo-hevels heb, ik heb gisteren nog liggen zoeken of ze ergens los te krijgen zijn(de originele, met 1 gat op 18mm en het andere op 22), maar ik kan ze nog nergens vinden.

    Nu waar ik de heli gekocht heb, daar hebben ze deze,

    [​IMG]

    maar bij die servo-hevels staan de gaten op 20mm en 23mm.

    Weet er iemand wat voor een probleem dit zal geven, ik denk dat het een kwestie van afstelling zal zijn naderhand??
     
  18. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    de staart rotor ook uit elkaar geschroeft voor de locktite-invet-standaard, net hetzelfde als de rotorkop, de schroefjes waren al goed ge-locktited, maar neem het zekere voor het onzekere ;)


    [​IMG]


    en reeds weer in elkaar gezet...

    [​IMG]

    groetjes
     
  19. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    nog even een vraagje, weet er iemand hoe de heatsink op de jive gelijmd moet worden??
     
  20. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Wat de servo hevels betreft zou ik liefst geen alu nemen. Maar er komen op de 600pro wel van die afstandsbussen te zitten toch? Dan is kunststof wellicht te slap. Of je moet een schijf of stevige arm zien te vinden.
    Die 18mm is wel belangrijk voor de microbeast. 1 van de stappen is het inleren van 6 graden cyclic en daarbij moet je in principe blauw licht krijgen (indicatie dat je geometrie klopt). Misschien dat daarvoor zelfs 17 of 16mm nodig is. Misschien eerst gewoon met standaard kunststof hevels de juiste afstand bepalen en evt invliegen en dan naar juiste maat alu of stevige kunststof hevels op zoek gaan.
    Deze hevels bijvoorbeeld zijn best stijf Carbon Servo Arm, 20 mm, Futaba [MIK4021] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

    Voor de heatsink kun je hittegeleidende lijm gebruiken als Arctiv Silver. Of evt hittegeleidende pasta in het midden smeren en dan op de 4 hoeken een drupje CA.
    Let voor lijmen even op dat het kunststof van de Jive geen opgehoogde randjes heeft anders sluit de heatsink niet goed aan. Evt randen van de heatsink schuin afvijlen.

    Bij de BEC moet je overigens een 2e kabel gebruiken, had je die al?
    De bec is heel goed en betrouwbaar maar alles kan kapot. Daarom raad Kontronik aan om een 4 cellen NIMH pakket parallel te zetten als veiligheidsbuffer. Deze wordt door de Bec volgeladen en in geval van nood kun je er nog mee autoroteren.
    Er waren ook wat problemen als je het bec voltage op 6V zet en het oude protocol van de Bec. Met versie 9 is dit zo goed als voorbij.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2011

Deel Deze Pagina