Bouwverslag Try out

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Huibert, 4 jan 2007.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Naar aanleiding van het verslag van de Gamma DX-11 ook maar een plaat triplex gehaald. :roll: Wat wil ik gaan bouwen, een model wat geschikt is voor alledag. Wel voorzien van grote roeren met grote uitslagen zodat een beetje 3D mogelijk zou moeten zijn. Spanwijdte wordt zo'n 140 cm bij een romplengte van 130 cm. Aandrijving verwacht ik een MVVS 8cc voor te gaan gebruiken. Vleugelprofiel volsymmetrisch (naca 632A015?). Eindgewicht moet onder de 2500 gram uit gaan komen. Het exacte uiterlijk wordt tijdens de bouw bepaald. Een tekening of schets wordt dus niet gebruikt.

    eerste foto's romp; [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Zevenaar
    Leuk dat je bij mij inspiratie hebt opgedaan :D ik ga dit project volgen.
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Vandaag de romprug ingedekt en kielvlak gemaakt en gemonteerd. Zit nog een beetje te twijfelen over het te gebruiken vleugel profiel, wil hem niet te snel hebben. Snelheid vergelijkbaar met een Calmato zou precies goed zijn, iemand suggesties?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. hezik

    hezik Guest

  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    He bedankt, zat zelf ook al aan het Calmato profiel te denken. Had alleen nog geen naam hiervan, en makkelijk de data staat al in Profili. :D
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Zo weer een weekend verder 8) . De vorderingen, rompbodem gemaakt en ruwbouw stabilo en richting plus hoogteroer gemaakt.
    Tevens een vin onder het kielvlak gemaakt, dit om het drukpunt van het richtingsroer iets naar beneden te brengen.
    Hoop dat dit help om een stabiele meskant te krijgen :?:. Deze week schuren van de kielvlakken en het uitrichten van het stabilo in orde maken.
    Verwacht ook aan de vleugel te beginnen. Hier weer enkele foto's van de laatste verrichtingen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Deze week iets minder gedaan dan gewenst :( . Heb definitief gekozen voor het RAF38 profiel voor de vleugel, komt inderdaad erg overeen met dat van de Calmato (naar mijn idee zit deze tussen de 38 en 48, gekozen voor de dunnere variant). Heb nu wel de profielmallen gezaagt, kan dus deze week de ribben als blok maken.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    romp gebaseerd op de SIG toestellen?

    ziet er heel erg goed uit :wink:

    dit subforum begint eindelijk te leven :D
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Nee, alleen op gevoel en hoe de wind staat of het zonnig is en zo :zon: :zon:
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Weer een stapje verder, eerder deze week al mallen gemaakt voor de ribben. Vanavond hiermee in blok de te gebruiken ribben gemaakt.
    Hieronder de ruw gesneden ribben, de mallen en het eerste setje ribben
    [​IMG]
    Hieronder een complete set tussen de mallen nadat alles in vorm is geschaaft
    [​IMG]
    En het pakket vanuit een andere hoek :)
    [​IMG]
    Nu het tweede pakket maken, ribben verder afwerken en dan beginnen met het bouwen van de vleugel.
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    wat grappig, das nog eens een snelle manier van allemaal dezelfde ribben maken! ziet er goed uit hoor!
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zo te zien niet eens allemaal dezelfde, een taps toelopend vleugeltje, nice :D
     
  13. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    inderdaad, had ik niet eens gezien...sjonge...
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Klopt profieldiepte aan de tip wordt 29 cm en aan de wortel 32,5 cm.
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Even niet veel gedaan. Afgelopen week wel de ribben verder afgewerkt en op de liggers gelijmt. De bedoeling is dat de vleugels komende week beplankt gaan worden. Voor de aandrijving komt nu een Super Tiger G51, hier kon ik voor een nette prijs aankomen. :?: Graag hoor ik van mensen wat voor propellers ik met deze motor kan draaien met of zonder resonantiepijp ? Dit vooral toegespitst op trekkracht. Zal deze week weer even wat foto's maken.
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Goed bezig! :thumbs: Ziet er goed uit.

    Hij heeft wel wat weg van een combinatie tussen de Somethin' Extra en een Four-Star. :)
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Het gaat een beetje langzaam aan, heb een beetje weinig tijd helaas. Momenteel zijn de vleugelhelften vzv de bovenbeplanking

    [​IMG]

    De motor is ook binnen, Super Tigre G51. Ga hem eerst op mijn andere hobbytuig monteren om hem te laten inlopen.
     
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    In de afgelopen week de vleugels verder beplankt en voorzien van de neuslijst. Ook al gedeeltelijk in vorm geschuurt

    [​IMG]

    Op volgende foto kun je goed zien hoe de roeren nu nog vastzitten, wanneer de middenbeplanking en capstrips erop zitten worden deze losgezaagt en vzv de lijsten.

    [​IMG]

    Ook kun je hier zien dat de hoofdliggers iets :mad: te zwaar gekozen zijn. Had beter ipv de huidige 10x10 grenen balsa of 9x4 grenen kunnen gebruiken. Ditzelfde geld ook een beetje voor de beplanking, hier is 2mm wat ik nog had liggen gebruikt. Met een betere materiaal keuze was hier zo'n 200 gram te besparen geweest. Dit is jammer, maar een goede les voor een volgend project :)
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Project heeft weer even stil gelegen, nu weer wat gedaan. De afgelopen week de ailerons van de vleugel gesneden en voorzien van lijsten, deze gelijk in vorm geschaaft. Tevens de vleugelhelften aan elkaar gelijmt en de bovenbeplanking en capstrips geplaatst. Vanavond wil ik de servo bevestigingen en onderbeplanking gaan aanbrengen.
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Afgelopen dagen de vleugelhelften aan elkaar gelijmt en onderbeplanking aangebracht. Gelijk de vleugelbevestiging afgemaakt. Ook de hulzen voor de stuurkabels op hun plek gelijmt. Begint nu eindelijk vorm te krijgen. Even de complete ruwbouw op de weegschaal gezet, zit nu op 1160 gram. Lijkt mij redelijk.Hierbij ook wat foto's om de huidige staat te laten zien 8)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de laatste dingen die nog moeten zijn het met glas doek versterken van de vleugel, scharnieren aanbrengen en het inbouwen van de RC. Dan is het eindelijk tijd voor het foliƫn.
     

Deel Deze Pagina