Bouwverslag Typhoon van Wijsmuller.

Typhoon.

Volgers, dank u maar weer we gaan verder.

Nadat we alle spanten er op hadden staan zijn we begonnen met het plaatsen van de scheg.

DSCN5125.jpg



Om alles een beetje stevigheid en vooral recht te krijgen hebben tot slot de kielbalk aangebracht.
Met behulp van de Kam konden we alle spanten ( ook spant 12 )op de juiste plek houden waarna we later de kielbalk er in konden lijmen.
De Kam is een simpel latje met uitsparingen op de exacte spant afstand.

DSCN5164.jpg


Als laatste van het spanten plan kwam de kont aan de beurt. Aangezien de Typhoon over en hek rol beschikt hadden we de keuze om de kont dicht te maken en later de sparing er in te zagen, of direct de sparing mee nemen.
We hebben voor de laatste gekozen, we hebben nu nog de exacte hartlijnen van de romp om me te kunnen werken.

DSCN5163.jpg


DSCN5170_-_kopie.jpg


Tot zover.

Paul.
 
Typhoon.

Volgers, we gaan weer verder.

Nadat we alle spanten vast hadden staan, en hadden uit gelijnd bleek dat we toch her en der wat schaaf werk hadden.
Met name bij de kont was ze wat te vol.
Toen zijn we begonnen met het opzetten van de dek lijsten.

DSCN5127.jpg


DSCN5168.jpg


DSCN5169.jpg


Nadat de 2 voorste dek lijsten waren gemonteerd zijn we begonnen me de achterste lijsten.

Hier voor moesten we extra lijsten plaatsen omdat de verschansing niet gelijk loopt met de buiten kant van de huid.
Op het model zit er een potdeksel van ongeveer 8 mm op.

DSCN5239.jpg



DSCN5240.jpg


DSCN5241.jpg


DSC00038.jpg



Op bovenstaande foto is het pot deksel duidelijk te zien.


Tot zover, volgende keer gaan we beplanken met een materiaal wat niemand zo gauw zo verwachten.

Paul.
 
Potdeksel komt uit de tijd dat de mannen van staal waren en de schepen van hout.
Het diende er voor om de kopse kanten van de spanten af te dekken.
Het lag op de bovenste huidplank aan de buitenkant en het dolboord aan de binnenkant van die spanten.
 
Weer een fors model Paul , lijkt me t volgen weer waard ! :D

gr Herman

Articcie,

(Net als bij de Sola heb ik alle spanten voorzien van sleuven en gaten om straks het geheel makkelijk te kunnen verwijderen.)

Staat in t begin van t bouwverslag !!
 
Typhoon.

Heren, hartelijk dank voor de technische uitleg. Jawel Harm, zelfs Mieke begreep het direct. Het was begrijpbare taal.


Maar trouwe volgers, we gaan weer verder.

Nadat we alle dek lijsten hadden aan gebracht en de spanten hadden in gelijnd zijn we begonnen met de bekleding.

We hebben er even over zitten denken wat we hier voor zouden gebruiken.
Het moest goedkoop zijn, en makkelijk te verwerken.
We kwamen toch uit op , jawel Balsa hout.

Als eerste gang hebben we de boeg er op gezet.

DSCN5255.jpg


Om de latten tegen de spanten te houden hebben we speciale hoek plaatjes gemaakt van triplex. Geen gespijker meer, en voldoen prima.

DSCN5256.jpg


Nadat we de eerste gang er op hadden hebben we de Bulb aan gebracht. Deze bestaat uit enkele blokken Balsa hout.

DSCN5265.jpg


DSCN5267.jpg


Na dat deze gemonteerd waren, kon de lijm goed uit harden voor de volgende bewerking.

Hierna zijn we verder gegaan met de eerste gangen.
Hier voor hebben we de balsa gesneden in repen van 15 mm.
Heel simpel, een hoeklijn er op en snijden maar.

DSCN5332.jpg


DSCN5333.jpg


En toen begon eigenlijk het echte werk, het bekleden van de romp.

De grote rechte vlakken in het midden, konden we uit grote stukken doen.

DSCN5275.jpg


Voor de kop en de kont gebruikten we de lijsten van 15 mm.

DSCN5269.jpg


Na verloop van de bouw kwamen we er toch achter dat de spanten bij de kop iets te mager waren. Hier hebben we een paar laagjes balsa op geplakt en het probleem was weg.

DSCN5275Z6Mqu.jpg


Het volgende probleem kregen we helemaal bij de kop. Het Balsa wou niet echt goed buigen waardoor de ronding in de kop verloren ging. Hiervoor hebben we 2 extra lijsten geplaatst en het probleem was op gelost.

DSCN5271.jpg


Tot zover maar weer.

Paul.
 
Het is een must om steeds het vervolg te lezen.
Was er een reden om geen triplex van 1mm te gebruiken?
vgr Marc
 
Typhoon.

Het is heel simpel Marc.

Balsa hout is stukken goedkoper, en je kan het makkelijker snijden en zelfs een beetje dwingen.

Het is tenslotte zonde om zoveel geld uit te geven terwijl straks alles er weer uit moet. We moeten wel een beetje om de centjes denken.

Paul.
 
Typhoon.

Volgers, dank u maar weer.
We gaan verder.

Na enkele dagen bouwen waren we op waterlijn hoogte.

DSCN5285.jpg


Hierna zijn we eerst begonnen met de bulb in model te brengen. De vorm hadden we nu nodig om de resteren huidgangen goed aan te laten sluiten.

DSCN5291.jpg


DSCN5297.jpg


Daarna zijn we aan de achter kant begonnen om de verschansing er op te zetten.

DSCN5278.jpg


Voor de kont maken we weer gebruik van blokken Balsa.

DSCN5301.jpg


Hierna hebben we eerst de rest van de romp tot aan de waterlijn dicht gemaakt.

DSCN5300mZ3PN.jpg




Na aan de achterkant ook op waterlijn te zijn gekomen hebben we de Dame op haar ruggetje gelegd en begonnen met de rest van de romp.

DSCN5324.jpg



DSCN5325.jpg


En na precies 5 dagen kwam ze weer te voor schijn. Het Chinese spleetje aan Stuurboord.

DSCN5339.jpg


En de volgende dag was ze er weer, en toen aan Bakboord.

DSCN5326.jpg


Tot zover maar weer.

Nog vragen????? Ik zie het wel.

Paul.
 
Hallo Paul,

Waarom kies je voor MDF en balsa hout? Niet echt de sterkste materialen. Zeker voor de bulb van balsa?? Niet bang voor schade hieraan? De harsmiddelen zullen nooit de kern bereiken en blijft de basis altijd zacht.

Groeten Paul
 
Typhoon.

Het is heel simpel Paul .

Het is de goedkoopste rommel die je kan krijgen, en het verwerkt makkelijk. En aangezien het er straks weer allemaal uit gaat is het zonde om daar veel geld aan te besteden.

Groet Paul.
 
Wauw, wordt weer mooi. Maar even een vraag als je alles er weer uithaalt waarom dan geen schuimblokken om haar op te vullen? Ik geloof dat ik dat ook eens ergens heb gezien. Of is dat toch duurder als mdf en balsa?

(Ik wil misschien als volgende ook de romp zelf gaan maken) weet alleen nog niet welk schip maar ik ben toch nog wel even bezig met huidige project dus nog tijd zat om ideeen en manieren af te kijken.
 
Begrijpelijk.

Ik las het een aantal teksten terug. Is het niet moeilijk om de restanten uit de bulb te peuteren?
Wat Dennis schreef over schuim/foam, dat wordt het meest gebruikt om een mal te maken.
Scheelt enorm in tijd en waarschijnlijk ook geld. Vanwaar dan lat voor lat opbouwen?

Groeten Paul
 
Typhoon.

Heren, ik heb het inderdaad overwogen om ze van schuimblokken te maken. Kwa kosten zal het elkaar niet zo veel ontlopen. Je moet namelijk een hoogwaardig isolatie materiaal gebruiken van een harde persing. Is ook aardig aan de prijs.
Een nadeel, het geeft enorm veel rotzooi als je het gaat bewerken.

En dan kiezen we toch voor het oude vertrouwde concept. Spanten met een huidlaag.
En het is ook net wat Harm schrijft. De ervaring en het bevalt prima.

En Paul, die Bulb komt echt nog wel voor bij.

Groet Paul.
 
Back
Top