Bouwverslag Typhoon van Wijsmuller.

Typhoon.

Volgers, we gaan weer verder.

Nog even terugkomend op het vorige. Inderdaad is Floormate of Eurothane wat stof betreft gelijk aan Balsa. Echter bij de Typnoon heb ik maar weinig Balsa gebruikt en dan valt de stof wel mee. Had ik de Typhoon uit isolatie materiaal gemaakt, was de hoeveelheid stof toch wel wat meer geweest. Maar wie weet, bij het volgende schip.

Maar nu verder.

Nadat ik de romp geheel in de Balsa had staan ben ik begonnen met voorzichtig te schuren. De kuilen hebben we voorzichtig op gevuld met simpele Alabastine muurvuller . Hierna de hele boel weer geschuurd.

DSCN5343.jpg


DSCN5344.jpg


DSCN5348.jpg



Nadat alles na behoren glad was, hebben we de romp 2 maal in de witte zijdeglans verf gezet.

DSCN5362.jpg


DSCN5363.jpg


En uiteraard reist nu de vraag, waarom de romp in de verf.
De reden is simpel. De tape waar ik de romp mee ga beplakken hecht beter aan een geverfde ondergrond dan aan het kale balsa.


Na enkele dagen te zijn uitgehard hebben we de hele romp in de plastic tape gezet.


DSCN5364.jpg


DSCN5365.jpg


DSCN5366.jpg


Tot zover maar weer.

Vragen?? We zien het wel verschijnen.

Paul.
 
Typhoon.

Trouwe volgers, we gaan weer verder.

Nadat we de Dame geheel in de tape hadden gezet, hebben we haar 4 maal in de loswax gezet. De loswax heeft als doel te voorkomen dat de tape aan de epoxy gaat hechten en om straks makkelijker te ont kisten.
En als dat plan werkt?? we zullen het gaan beleven.
Hierna konden we beginnen met de Epoxy.

Gezien de temperaturen en het zonlicht zijn we hiervoor onder de carport gaan staan. De tape ging onder invloed van de warmte en het zonlicht lichtelijk bollen waardoor er kleine lucht belletjes ontstonden. Even een klein werkplaatsje ingericht, en we konden los.

DSCN5369.jpg


Als eerst hebben we de glasweefsel in de lengte door geknipt, tot 2 banen van 50 cm.

DSCN5371.jpg


Als weefsel gebruiken we 300 gr/m2 keper geweven. Het grote voordeel hiervan is dat het zich geheel vormt naar de romp.

DSCN5375.jpg


DSCN5376.jpg


Hierna zijn we daadwerkelijk begonnen met de epoxy.

DSCN5384.jpg


Om schuiven te voorkomen zetten we de weefsel tijdelijk vast met een paar klemmetjes.

DSCN5385.jpg


Na de eerst laag konden we weer in de open lucht werken. De tape zou nu niet meer gaan opbollen. Omdat we steeds wisselden van kant kregen we een overlap bij de bulb. Op deze foto is duidelijk te zien dat het weefsel gedeeltelijk om de boeg valt.

DSCN5397GDiZu.jpg


Na drie lagen hebben we de Dame eerst een grondige schuurbeurt gegeven.
Op diverse plaatsen hadden we wat knobbels met name bij de bulb.

DSCN5404.jpg


Hierna hebben we de Dame in een volle laag Epoxy gezet.

DSCN5406.jpg


Na nog wat licht geschuurd te hebben , hebben we de 4e laag aangebracht.

DSCN5410.jpg



DSCN5408.jpg




Hierna hebben we de Dame 1 week volledig laten uit harden.

Volgende keer ??? wie weet gaan we ontkisten.

Tot zover.

Grt Paul.
 
Paul, waarom ben jij niet zuinig op jezelf?

Geen (epoxy-dampen) gasmasker op tijdens het smeren.
Geen stofmasker op tijdens schuren.
 
De meningen blijven verdeeld over de Typhoon, maar ik blijf het een schitterend schip vinden! En dan ook nog eens in een mooi grote schaal! Met andere woorden, ik volg.

Als ik het goed begrijp heb je nu vier lagen 300 grams weefsel aangebracht? Ik neem aan dat de dikte van de huid dan ongeveer op 1,5 mm. zit of niet?

Ik ben benieuwd naar de tape-methode. Lijkt me vrij simpel en goedkoop. Wie weet kan ik 'm zelf ook nog 's toepassen.

Succes in ieder geval, ik volg!

Hendrik
 
Typhoon.

Ja heren, het verdiend niet de schoonheid prijs zoals ik het gedaan heb.
De dampen ben ik in de buiten lucht niet zo bang voor, dat waait wel weg.
Voor het schuren heb ik wel een stofmasker gebruikt met een P2 filter, maar dat kreng is vreselijk zweterig bij een temperatuur van 28o.
Ben daarom ook maar voor het huis gaan staan boven de wind.
Zoals je op de foto kunt zien waait het stof van me af.

Hendrik.

Die huis is ter plaatse van de kluisgaten 2,6 mm. Bij de bulb zal het zeker dikker wezen, heb daar een overlap zitten van de weefsel dus 8 lagen.

Inderdaad er zitten 4 lagen van 300 gram op met tussen de 3e en de 4e laag nog een blanke epoxy laag.

Het systeem met het plakband werkt perfect, maar dat komt de volgende keer aan bod, gaan we de binnen romp er uit halen.

Groet Paul.
 
Ja heren, het verdiend niet de schoonheid prijs zoals ik het gedaan heb.
De dampen ben ik in de buiten lucht niet zo bang voor, dat waait wel weg.
Voor het schuren heb ik wel een stofmasker gebruikt met een P2 filter, maar dat kreng is vreselijk zweterig bij een temperatuur van 28o.
Ben daarom ook maar voor het huis gaan staan boven de wind.
Zoals je op de foto kunt zien waait het stof van me af.

Hendrik.

Die huis is ter plaatse van de kluisgaten 2,6 mm. Bij de bulb zal het zeker dikker wezen, heb daar een overlap zitten van de weefsel dus 8 lagen.

Inderdaad er zitten 4 lagen van 300 gram op met tussen de 3e en de 4e laag nog een blanke epoxy laag.

Het systeem met het plakband werkt perfect, maar dat komt de volgende keer aan bod, gaan we de binnen romp er uit halen.

Groet Paul.

In dit bericht: zie rode tekst boven
 
Typhoon.

Heren, bedankt voor de duidelijk antwoorden en deskundige uitleg.

Maar volgers, we gaan verder.

Nadat we de Dame een weekje hadden laten uitharden hebben we haar weer gefijld en geschuurd . En dat vijlen doen we gewoon met een grove rasp. Een normale vijl loopt direct vol.

DSCN5430.jpg


DSCN5431.jpg


Hierna hebben we haar in een laag witte epoxy gezet.

DSCN5432ES8uD.jpg



We hebben bewust voor een kleur gekozen om straks beter het schuren te kunnen zien.

Na het schuren de Dame in de epoxy plamuur gezet.

DSCN5469.jpg


Hierna weder om weer een grote schuur beurd met 220 waterproof, en vervolgens de Dame in de epoxy grondverf gezet.

DSCN5470.jpg


DSCN5471.jpg


DSCN5472.jpg


Na een paar dagen te zijn door gehard hebben we de Dame wederom geschuurd met 220 waterproof en voor zien van de 1e grondverf.

DSCN5473.jpg


DSCN5474.jpg


DSCN5475.jpg


Ja en na een weekje weer drogen was het uur U.

Na exact 3 maanden bouwen, was het zover. De binnen romp er uit halen.
Nu moesten we gaan zien wat de loswax zou betekenen.

We zijn begonnen met het verwijderen van de achterste spanten.
Eerst met de gebogen punt tang, en toen er meer ruimte was konden we de spanten er met 1 ruk uit trekken.

DSCN5476.jpg


Na 2 minuten hadden we de hele romp leeg van spanten, iets wat we niet verwacht hadden. De spanten waren nagenoeg heel.

DSCN5479.jpg


DSCN5478.jpg


Nadat de romp leeg was van spanten , zijn we daad werkelijk begonnen met het verwijderen van de romp.
Nu kijken hoe vast de boel zit.

En jawel, de stoutste verwachting over trof mij. Na exact 3 minuten hadden we de hele romp al leeg. Op het kopje en de bulb na.

DSCN5480.jpg


En dat het snel ging, bewijst de onderstaande foto wel. Bijna de gehele romp er in 4 stukken uit.

DSCN5481.jpg


De loswax heeft haar werk gedaan.

Tot zo ver, vragen?

Groet Paul.





\
 
Typhoon.

Ik ben er ook super trots op, en dat het goed gelukt is.
Maar met jou kunde gaat het je zeker lukken.
Denk er wel om, de tape is gevoelig voor warmte en zon. Komen vrij snel blaasjes onder. Daarom ben ik ook onder de carport gaan staan, en vlak voor de eerste laag ben ik er nog even met de föhn over heen geweest om de boel strak te trekken.

Maar gaat je zeker lukken.

Groet Paul.
 
Mooi om stap voor stap te zien hoe je te werk bent gegaan, Paul! Enne, je tempo van bouwen houdt redelijk gelijke tred met mijn ongeduld :).

Jammer alleen dat de mal het niet heeft overleefd, maar goed, waar laat je zo'n grote mal ook weer..

Heb je de romp ook even op de weegschaal gehad?

Succes verder!

Hendrik
 
Had je hem liever op een kast in de kamer zien staan? ;)

Och, 't is meer 't idee dat er veel werk in is gaan zitten en mogelijk zijn er nog andere mensen die eens een romp willen trekken van de mal. En ik kan eerlijk gezegd best lang kijken naar een romp die nog niet af is, je ziet precies hoe het is opgebouwd en je ziet als het ware het schip ontstaan. Maar dat zal mijn afwijking zijn.. Maar wat ik zei, waar laat je zo'n ding inderdaad, dus ik kan me voorstellen dat de container gewillig is.

Hendrik
 
Back
Top