Bouwverslag Typhoon van Wijsmuller.

Typhoon

Drikus, bij deze bouwmethode zal je de romp er nooit heel uit krijgen. Ik heb niet voor niks de aller goedkoopste materialen genomen.

Maar volgers, we gaan weer verder.
De vraag is al eens gesteld, de Bulb.

Na een goed uurtje in de weer te zijn geweest met hamer, beitel en nijptang, hadden we haar er toch nog redelijk heel uit.


DSCN5695.jpg


Ja en als we dan toch een hele lege romp hebben, dan kunnen we natuurlijk niet even laten om te gaan varen.

Als sleper hebben we de Polleke er voor gezet. En dat de Typhoon een wel zeer robuuste dame is blijkt uit deze foto wel. Polleke verdwijnt er helemaal in.

DSC0002.jpg


DSC0004.jpg


Om er een beetje gewicht er in te krijgen hebben we er 2 tuinstenen in gelegd.

DSC0016.jpg



En dat Polleke een enorme trekkracht heeft zien we hieronder wel. Echt moeiteloos neemt ze de Typhoon mee.

DSC0040.jpg


En dan willen we het natuurlijk ook even zien.


[media=youtube]YPPlx4NxADc[/media]

[media=youtube]sJXBAjY33v0[/media]

Tot zover maar weer.

Groet Paul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto's Paul! Erg leuk om te zien! Komt mijn motor in dit project te liggen? :) Gaat ze weinig moeite mee hebben zo te zien!

Ik ben benieuwd naar de verdere bouw, na dit strakke begin begint het pas!
 
Je moet toch wel bikkel zijn om gisteren in een zomeroutfitje aan de waterkant te staan... Respect!

Groeten Paul


Dit beeldmateriaal is al eerder gemaakt, bij het begin van het topic, voordat de bouw van de romp helemaal voltooid was qua bouwverslag, heeft deze sleep/drijftest al plaats gevonden. Zie bericht van 14 oktober, eventjes geleden al weer. Maar Paul is natuurlijk wel een bikkel, dat zeker. ;-)
 
Je moet toch wel bikkel zijn om gisteren in een zomeroutfitje aan de waterkant te staan... Respect!

Groeten Paul

Ik zie dat het filmpje al van 3 mnd geleden is, toen was het nog lekker weer.

Maar maakt niet uit, het is een mooi bouwverslag om te lezen.

Ook van mijn kant respect.:worship:
 
Typhoon.

Heren, volgers. Dank u voor de vele lof.

Inderdaad Henk, die laatste foto is inderdaad heel mooi. Hoe Polleke er aan scheurt en er een behoorlijke gang in heeft. Vooral de mooie golf achter de bulb is prachtig.

Overigens de foto's aan de water kant zijn gemaakt door mijn broer Jaap.

Maar Henk heeft het echt goed, ik ben een echte bikkel , en de foto's zijn van augustus. Inmiddels zijn we al weer een stukje verder.

Crispijn: Inderdaad die komen er inderdaad in, er komen zelf 4 hectoperms in te staan, 2 op elke as.

Groet Paul.
 
Typhoon.

Volgers, na even andere bezigheden hebbende gehad gaan we weer verder.

Na de geslaagde proefvaart achter Polleke, zijn we begonnen met het aanbrengen van de randen waar straks het dek op komt te liggen..
De ronding in de boeg is opgebouwd uit 4 lagen vliegtuig triplex. De lange randen zijn van vuren latten geplakt met epoxy.

DSCN5501.jpg


DSCN5502.jpg


De dek balken zijn gemaakt van 10 mm watervast multiplex.


Ook de balken van het achterdek zijn op deze wijze gemonteerd.

DSCN5726.jpg


Omdat we net als bij de Sola Fide de kajuit draaibaar wouden maken, moesten we een scharnier aan de binnen kant van de romp monteren.

Hiervoor konden we mooi gebruik maken de tekening die ik apart op schaal had laten afdrukken.

DSCN5485.jpg


En uiteraard heb ik daar weer hulp bij.

DSCN5466.jpg



DSCN5468.jpg


Op de laatste foto zijn duidelijk de uitsparing van het dek te zien ( rood), en de contouren van de kajuit ( groen).

En dat nu juist zo leuk van dit werk. Het uit gogelen hoe de boel er straks in moet zitten. Ik heb het wel in het kopppie zitten hoe ik het wil hebben, maar het moet straks ook werken.
En dat laatste gaat het zeker doen.

Tot zover maar weer, vragen?

Groet Paul.
 
Je lijkt wel aan een sessie joga bezig,
Het is je vorige x gelukt , dus, waarom zou het dan nu niet inorde komen.

Succes met de vekrdere bouw
Marc
 
Typhoon.

Volgers, dank u maar weer.

Na dat we de plaats van het scharnier bepaald hadden, zijn we eerst begonnen met het bouwen van de kajuit zelf.
Het geraamte hebben we gemaakt van 10 mm watervast multiplex. Hier is bewust voor gekozen omdat hier straks het scharnier op vast komt. '
De bekleding bestaat uit 2 mm vliegtuig triplex.

DSCN5659.jpg


DSCN5660.jpg


Het dek van de kajuit hebben we bewust niet aangebracht. Op deze manier kunnen we straks de exacte plaats van het scharnier vast stellen.


Om niet duur materiaal te verspillen hebben we eerst een scharnier van MDF gemaakt.

DSCN5508.jpg


Nadat hier en daar nog wat geschaafd te hebben, hebben we het definitieve scharnier gemaakt van 10 mm watervast multiplex.

Na alles gemonteerd te hebben ,is dan dit het resultaat.

DSCN5664.jpg


Een perfect draaiende kajuit. Straks aan de waterkant ideaal om de ballast te plaatsen en de accu.

En komen we niet uit met de hoogte in de auto, dan kunnen we hem ook nog helemaal naar achteren kantelen.

DSCN5665.jpg




Tot zover maar weer.
 
Knap werk, als ik die maat zie vraag ik mij soms af met wat voor auto jullie rijden? Scania of zo, prachtig werk!!!!!
 
Paul heb je een patent op deze sturhut lift?
Want dit is gewoon geniaal simpel uitgevoerd , dat zelfs ik het zou willen en kan namaken.
Vgr Marc
 
Heren dank u maar weer voor de complimenten.

Nadat ik de onderbouw van de kajuit zo ver klaar had, ben ik verder gegaan met de stuurhut.
Een vrij ingewikkeld dingetje waar geen enkele rechte kant aan zit.
Verder het volgende probleem, de stuurhut moet los komen te staan en heb zodoende geen vaste ondergrond om te bouwen.
Ik besloot om aan de binnenkant van de wanden een latje te lijmen en met behulp van een stukje triplex vast te schroeven op de bouwplank.

DSCN5510.jpg


DSCN5511.jpg


Nadat we alle wanden er op hadden staan zijn we begonnen met 2 hulpspanten te plaatsen waar het dak op komt. Het dak hangt tussen de scheve wanden van de stuurhut en doordat deze er nog niet staan moeten we eerst onder steunen.

DSCN5668.jpg


Hierna hebben we het dak op maat gemaakt, en tevens de stuurhut vast gezet met staal draad. Als straks het dak er op zit kunnen we niet meer bij de schroeven komen.

DSCN5671.jpg


DSCN5670.jpg


Hierna zijn we begonnen met de laatste scheve stukken langs het dak.

DSCN5672.jpg


DSCN5673.jpg



Tot zover.



Groet Paul.
 
Laatst bewerkt:
Pfoeh! Petje af! Wat een lel van een schip!
Die scharnier constructie? Pauls vernuft. Ook ook z'n grote viskotter (is toch een kotter?). Ook zo schitterend om te zien.
Blijf je draadje volgen.
Gr Bas
 
Paul, ik doelde op het vissersvaartuig, met de dubbele Decaperm-aandrijving met uitgelopen aandrijfassen, dat je reeds hebt gebouwd!
Gr Bas
 
Back
Top