Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Ferry, het begin is er weer. Mogelijk volgende week de romp binnen.
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Ronny
     
  3. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Froombosch
    Prachtig ! Best wel jaloers dat ik geen draaibank/3-d printer heb....

    Een geprinte koppeling tussen motor en hoofdas van de trusters, dat is sterk genoeg?
     
  4. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Heerlijk Sjoerd.
    Kan je de thrusters gaan passen.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.274
    Locatie:
    Turnhout belgie
    heerlijk, samenwerking met andere modelbouwers, het geeft toch steeds een hoger bouwniveau als resultaat.
    Ook al ben je goed op je eentje.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Solex,
    Zou ook niet weten wat te doen als ik geen draaibank zou hebben. Voor mij zou dat 20 jaar terug in de tijd zijn. Maar ook toen deed ik het bouwen met veel plezier. Wat betreft de koppeling tussen motor en aandrijfas, ja hoor, sterk genoeg. De aandrijfas aan de bovenkant voorzien van vlakke kant, als ook op de as van de motor. De geprinte koppeling heeft aan beide kanten het tegenovergestelde. Deze schuift dus zowel over de aandrijfas heen als ook over de motoras. Zit dus verder niet geklemd aan de assen. Ook hier dus weer een prachtige combinatie tussen draai werk en geprinte onderdelen.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ferry,
    Zal inderdaad één van de eerste dingen zijn Ferry. Wil eerst de techniek 100% voor elkaar hebben.
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Marc,
    Dat is zeker waar. Wat de één niet weet, weet de ander. De één is goed op de computer, de ander weer beter met zijn handjes. Goed voorbeeld is weer het schip waar ik nu mee bezig ben. Ik heb in ons groepje bekend gemaakt dat ik de Boxer ging bouwen. Een collega had ook al een tijdje dezelfde wens maar dan voor de Fighter. Lang verhaal kort, handen ineen geslagen. Pim Hoogenraad heeft de tekeningen voor de spanten ed gemaakt en ervoor gezorgd dat dit door Snijlab gelaserd kon worden. Vervolgens heb ik hiermee de "plug" gemaakt . Deze is vervolgens op reis gegaan naar Elroy van Ravenswaay die er een mal van heeft gemaakt. Tijdens het maken van de mal kreeg Elroy een verzoek van een Belgische modelbouwer om voor hem ook een romp te maken. In overleg besloten dat we dit wel willen, ook in het achterhoofd dat deze modelbouwer specialiteiten heeft die wij ook weer kunnen gebruiken. Deze gaat de Wrestler bouwen. Tenslotte kwam nog een derde lid van Vicwijs met het verzoek om voor hem ook een romp te maken. Ook dit gaan we doen. Dat wordt dan de Warrior. Als de 4 rompen zijn getrokken wordt de mal vernietigd. Immers er bestaan ook maar 4 van deze schepen. Voor alle 4 de schepen ga ik de aandrijving weer verzorgen. Zo zie je, samenwerking kan heel leuk zijn.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Heb inmiddels van mijn collega bouwer Elroy een aantal foto's gekregen van de de bouw van de mal en de eerste rompen die er uit gehaald zijn.

    Elroy is begonnen met het plaatsten van een uitwendig spant over de plug heen. Dit wordt de deling tussen het voor en achterstuk.
    IMG-20180206-WA0004_resized_20180228_100652993.jpeg

    In tegenstelling tot de uiteindelijke romp, wordt de mal gemaakt van Polyester. Als eerste wordt er een gelcoatlaag aangebracht met glasvezel als versterking.
    IMG-20180206-WA0008_resized_20180228_100655823.jpeg

    Hier is te zien dat het voorstuk al de nodige lagen polyester met vezel heeft gehad. Ook een aantal versterkingen aangebracht en deze mee gelamineerd.
    Inmiddels ook de achterkant voorzien van een gelcoat laag. Het eerder genoemde tussenspant is er weer tussenuit gehaald en het achterstuk wordt daar tegenaan gemaakt.
    IMG-20180212-WA0002_resized_20180228_100654008.jpeg

    Het achterstuk van de mal ook verder verstevigd met polyester en glasvezelmatten.
    IMG-20180213-WA0001_resized_20180228_100657712.jpeg

    Het voorste gedeelte van de mal van de plug afgehaald.
    IMG-20180219-WA0004_resized_20180228_100656750.jpeg

    Ook het achterste gedeelte van de mal van de plug af gehaald en voor het plaatje even tegen elkaar gezet. De mal had nog wel enige cosmetische verzorging nodig maar ziet er toch heel netjes uit.
    IMG-20180219-WA0006_resized_20180228_100654914.jpeg

    En dan waar het uiteindelijk allemaal om gaat. De romp. Deze wordt van Epoxy gemaakt. De eerste laag epoxy bevat een kleurtoevoeging in de kleur grijs. Geeft het voordeel dat de uiteindelijke romp gelijk de uiteindelijke kleur heeft.
    IMG-20180221-WA0001_resized_20180228_100658617.jpeg

    En vervolgens worden er 4 lagen Epoxy met keeper geweven glasvezeldoek aangebracht. Dit zou theoretisch moeten leiden tot een wanddikte tussen 1,2 en 1,5 mm.
    IMG-20180220-WA0004_resized_20180228_100659525.jpeg

    Bij de volgende up-date hoop ik de rompen te kunnen laten zien. Zoals mogelijk bekend heeft de Union Boxer nog 3 zusterschepen. Inmiddels hebben zich nog 2 ( buiten Elroy en mij om) gegadigden gemeld voor deze romp. In totaal worden er dus 4 rompen uit de mal getrokken, waarna deze wordt vernietigd.
    Tot de volgende keer.
     
    MicropropSport en MikeMohawk vinden dit leuk.
  10. drikus

    drikus

    Lid geworden:
    24 jan 2008
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi fotoverslag!

    Ik vroeg me nog even af wat voor eindlaag jouw plug had. Was dat een soort harde lak?

    Succes met de bouw!
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.274
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Elroy heeft zijn best al goed gedaan, mocht hij dit lezen wens hem dan alvast proficiat voor zijn fijn werk.
    Is de keuze van polyester een persoonlijke keuze of zit er meer achter?
    vgr Marc
     
  12. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Froombosch
    Ziet er allemaal prima uit!
    Leuk om te zien dat jullie ook geen gelcoat hebben gebruikt als eerste laag van de rompen.
    Ik zag het nut er ook niet van in, aangezien we toch nog weer van alles gaan toevoegen/veranderen/schuren aan de romp...
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Drikus,

    Na meerdere malen grondverf, schuren, plamuren, de laatste laag met lakverf gedaan. Gewoon lak van de Action overigens. In deze staat is de plug naar Elroy gegaan. Deze heeft de plug vervolgens , ik geloof een keer of 5, met loswax behandeld. Ik heb destijds voor de Sovereign de plug na de laatste laklaag nog voorzien van een laag bruin verpakkingsplakband en deze vervolgens
    met loswax behandeld. Ging prima.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Marc,

    Elroy leest dit verslag gegarandeerd, maar ook namens hem bedankt. De keuze voor polyester is enerzijds een persoonlijke keuze van Elroy, de maker van de mal. Heeft meer ervaring met Polyester dan met Epoxy. Anderzijds wordt de mal na het vervullen van zijn functie vernietigd, zonde om dan de duurdere Epoxy te gebruiken. Daarentegen stinkt het wel heel erg:( De rompen worden echter wel van Epoxy gemaakt. Mede op uitdrukkelijke wens van mij;)
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Solex,
    De eerste laag van de romp is geen gelcoat, wel is de mal uiteraard behandeld met een aantal lagen loswax. Aan de eerste laag Epoxy er is echter wel een kleurmiddel toegevoegd. Dit is meer gedaan om alvast kleur aan de romp te geven.
     
  16. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Kun je wat foto's plaatsen Ronny?
     
  17. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hierbij enkele foto's van de Boxers bij ons in de club

    open vaardag 2016 (11).JPG open vaardag 2016 (16).JPG open vaardag 2016 (18).JPG DSC_0027.JPG DSCF4312.JPG DSCF4317.JPG
     
    Jaap Smith en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.322
    Locatie:
    Den Haag
    Ok, verkeerd bedacht, had ik wel kunnen weten eigenlijk. Succes verder

    Freek
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Freek.
     
  20. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Froombosch
    Wat een geweldig mooi model, die grote Boxer!
     

Deel Deze Pagina