Bouwverslag vaarschip Chinese Junk 1:20 lijnbesturing eigen ontwerp

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Tio, 19 nov 2023.

  1. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    30.png Laat ik beginnen met het ontwerp,het moet groot worden en mooi en op schaal en het moet te water kunnen voor de deur dus niet rc.
    Matrialen: hh eiken multiplex 120x61 15 mm, 5 mm 240x120 en beukenhout en eikenhout.
    Tube lijm Bison woodmax 2 zijdig 5 min opentijd en vlakon woodmax construction eenzijdig opentijd 30 min.Parakoord 2,5 mm draad klemmen 3mm en 2mm, koord 2 mm voor tuigage van de kleine mast, rvs D beugel,s 3mm - rondhout 22 - 10 - 8 - 6 - 3 mm
    Bouw onder voortschrijdend inzicht tekening is niet up to date.
    Bouw/bedenktijd ca 1 jaar.
    1.jpg

    Pc tekening uitgeprint en 5x laten uitvergroten tot 116 cm om hierna de patronen
    te maken.

    Later..Tio
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2024
    Dave Bekers, Mees Ippel, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom Tio
    Erg benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.
     
  3. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Aanleiding tot bouw van de Junk was de onderstaande foto, hiervanaf wat maten getrokken bv.chinees ca 165 cm lengte ! breed ca 45 cm schip lengte dan ca.19 meter grote mast dia ca 30,50 cm enzv.Veel interessante info over de Junk historie vind je hier https://zienenweten.blogspot.com/2015/03/jonk-wat-is-dat.html en voor alle zekerheid de diepgang van het onderwaterschip aan de achterzijde 2,5 cm lager beoogd ( gokje) ivm. het hogere opbouw/gewicht.
    20231120_115022.jpg t.

    1366.jpg

    Ook een papieren modelletje gemaakt om te bezien of het geheel een beetje klopt.


    20231120_115022.jpg
    Hoezo correctie,s toegepast

    20230316_152900.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2023
  4. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit is wel het mooiste Junk model wat ik ben tegengekomen alles goed op schaal gemaakt. De video geeft een goed beeld hoe de schepen indertijd gebouwd werden.

    Tio


    13.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2023
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    Ga ook in volgstand.
    Heb zelf een keer een jonk gebouwd met lucifers.
    Op ander forum ooit ook eens een gezien maar deze bouwer is gestopt met modelbouw.
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ook hier staat de volgstand aan Tio, veel succes met dit project :thumbsup::thumbsup:
     
  7. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Welkom leukvinders op dit bouwverslag
    Het is en wordt een leuk project. Ter lering en vermaak is het motto

    De gevel van de verdieping is onnodig zwaar,deze wordt 5 mm dik.Weer eens te snel geweest dat leer je wel af als je het weer over moet doen.
    De raam/kozijnen laten laseren want zo mooi krijg ik ze niet en het houdt veel,s te veel op.
    De boeg en het achterboard zijn gegroefd/ingezaagd om het op plankenbouw te doen lijken.De voor en achterboard zijn 15 mm dik dit omdat ik de weerspannige zijkanten die 5 mm zijn ook wil nagelen na het lijmen.Volgens mij noemen ze deze bouwwijze van beplating ook wel een timmermans bouwwijze ipv scheepstimmermans bouwwijze.

    De eerste aanpassingen dienen zich al aan,het boeg board komt wat lengte te kort dat komt blijkbaar omdat de hoek
    verbinding uit verschillende hoeken bestaat een 90 hoek en een andere hoek dat levert een verschuiving op
    en op de pc tekening zie je dat niet.Verder de uitsparingen voor de balken van het voordek weggehaald
    die kwamen ook niet helemaal meer goed uit.De bouwwijze lijkt wat zwaar maar het is wat het is zeg ik dan maar
    en het kan tegen een stootje.
    Tio

    2.jpg
     
  8. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    De zijwanden uitgezaagd in lengtenerf en met overlengte er aan en balk openingen alvast aangebracht de wanden zijn ook op plankbreedte gegroefd (met een graveerpen) al is dat op deze afbeelding niet goed te zien.Later worden de groeven met een zwarte balpoint geacentueerd.Ook een proefplaatsing gedaan het lijkt mij het beste dat ik wat paspennen plaats om afglijden te voorkomen en zo de wanden in een keer op hun plaats te fixeren en 5 min lijm (ook nog 2 zijdig)opentijd is niet veel in dit geval.Hulp van de vrouw/partner/leuke buurvrouw is hierbij wellicht vereist :) zo ook een boormachine met een pijpsleutel er in om de moeren op het draadend snel aan te draaien.Uitpuilend lijm aan de buitenkant laat ik zitten dat steek ik later na uitharding weg met een steekbeitel aan de binnenkant strijk ik het uit met de vinger.

    Tio
    3.jpg

    4.jpg
     
  9. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Beoogd schottenplan 2 dichte voor het waterdichte ruim en de andere open.
    Dan het dek, onmogelijk om dat in te meten lijkt mij daarom aparte patroon lagen gemaakt en die op elkaar geplakt.
    Gevel van het voor/boven (scheepstermen zijn mij redelijk vreemd excuus daarvoor) pas gemaakt,het begint ergens op te lijken en heerlijk om te bouwen ik geniet ervan.
    De vaart komt er in ! :)

    Tio


    Schottenplan.png
    5.jpg 6.jpg
     
  10. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het dek gegroefd en pas gemaakt en er 2 delen van gemaakt dit omdat ik twijfel of er misschien later toch nog
    enig ballast geplaatst had moeten worden in het ruim.
    Aan de andere kant kan ik dan de dragende werkkast en de trappen niet plaatsen dat is ook niet de bedoeling dus dan het dek geheel vast zetten de ballast kan evt.in het waterdichte ruim geplaatst eerst maar afwachten hoe het schip zicht houdt bij de vaartest.Het waterdichte ruim schijnt een uitvinding te zijn van de Chinezen en ik vermoedt hierbij dat er eerst Junk,s gekapseisd waren bij onverwachte windvlagen omdat het platbodems zijn met veel topzeil oppervlak ze waren dan te laat met het strijken van de hoofdzeilen.Ik zeg schip omdat ik gelezen heb dat je een boot van meer dan 25 meter een schip mag noemen ook omdat het dan mensen en vracht vervoert.
    Ook de balken ingepast en zo was het weer een mooie bouwdag.

    Tio

    7.jpg
     
  11. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Draagbalken zijn op lengte gemaakt.
    Vloer van de grote hut en de gevel gegroefd en pas gemaakt,het voordek ook gegroefd en een opening voor de mastvoet gemaakt het uitstekende deel is bedoeld om het schip met een haak uit het water te tillen.
    Later worden ook de kopse kanten nog gegroefd.

    Tio 10.jpg

    11.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2023
    Dave Bekers, TIMBERWOLF, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Leukvinder,s bedankt voor de belangstelling

    Over de afbeelding van het model schip post #4
    Chinese toepassingen: de gaten in het roerblad moesten dienen om de bediening wat te verlichten en bij heftig weer lieten ze de 2 ankers zakken om het schip stabieler te krijgen.De schepen werden gebouw van vuren en sparrenhout
    en werden behandeld met Chinese Tungolie (lijkt mij ook wel wat)
    Volgens mij zie ik dat er langs het schip een boegspriet zit die uitgeklapt zou kunnen worden.
    Door het ontbreken van het onderste klimwand moest er via de parrel,s omhoog geklommen worden en het laatste
    stuk kon dan weer via het klimwandje.Heel praktisch allemaal echte Rommel boten/schepen.

    Tio
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2023
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het mastspoor! had ik het graag uit een massief blok gemaakt maar dat heb/had ik niet ter beschikking nu dan een 3x15mm gelijmd blok,ik wil de hoofdmast ook kunnen strijken ivm. het vervoer. 1 balk wordt door het mastblok gestoken na plaatsing van het blok, lekker stevige constructie :)
    Mastvoet kleine mast geplaatst en dakdelen geplaatst niet gegroefd want er komt toch nog bedekking op t' zal wel
    een zeil worden Chinezen zijn gek op rol/zeiltjes die worden ook vaak toegepast ipv deuren. T' moet wel praktisch/rommelig blijven.

    Tio

    12.jpg

    13.jpg
     
    Stephan Kertész, janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  14. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Veel gedaan.
    Het nog loszittende deel van het dek vastgezet.
    De trappen gemaakt de leuningen komen na het maken van de balustrade van het balkon en het voordek aan de beurt ivm. de maatvoering.Het berghout - de overige raam/kozijnen geplaatst ook het achtersteven balkon gemaakt de werkkast/balkdrager die wordt later nog afgewerkt en verder nog de banken.De mast is niet de blijvende mast die wordt dikker.Ik maak geen deuren voor de hut ingang wil het graag openhouden maar wellicht later en ze dan openzetten of toch een oprolzeil.

    Tio


    15.jpg
     
    Stephan Kertész, Ronk, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Oh oh, ik zie het alweer...
    Dit gaat zo'n project worden waarvan ik spijt krijg dat ik het ging volgen omdat het zo mooi wordt dat je beseft dat je nog veel moet leren...
     
  16. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ach nee Bootjebouwer 2 Je kunt het als je het wilt voor mij is het ook de eerste keer dat ik doe, gewoon in je eigen tempo wel eerst tekenen en patronen maken en je krijgt nu te zien hoe het zo ongeveer in z'n werk gaat eerst een beetje Junk info bekijken enzv. Maak het lekker groot dat werkt ook makkelijker en ga er mee varen extra leuk toch.

    Ik sta nog elke dag naar het schip te kijken als ik er langs loop. Heb ik dat gemaakt!

    Tio en bedankt voor je reactie
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Varend is het helemaal leuk, inderdaad.
    En één ding weet je zeker: je hebt een bootje die je niet vaak ziet.

    Weer eens wat anders dan de Zwarte Zee of de Smit Nederland.
    (No offence intended voor ZZ of SN bezitters)
     
  18. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Goedemorgen
    De balustraden van het grote balkon gemaakt.
    Aan de uiteinde en de hoekverbindingen van de balustrade de spijlen onder en boven laten doorsteken om een sterke verbinding te verkrijgen het wordt een zwaar vaarschip en een keer verkeerd vastpakken...aii foutje bedankt.

    Tio

    18.jpg
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.746
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D

Deel Deze Pagina