bouwverslag van beginner zweefvliegtuig Sunny

ik ben begonnen aan het maken van een sunny zweefvliegtuig met een spanwijdte van 2 m mijn vraag is hebben de mensen nog tips die ik kan gebruiken?:confused: zoja, zet ze dan neer.

ik ben begonnen met twee ribben uittezagen en precies gelijk te maken (van triplex). zodat ik daar mijn ribben van balsa tussen klem en die gelijk maak aan de twee buitenste (de ribben van triplex) als dit klaar is maak ik op mijn werk plank allemaal gluvjes waar ik ze in kan zetten (of is een andere manier makelijker en precieser.
 
ik ben begonnen aan het maken van een sunny zweefvliegtuig met een spanwijdte van 2 m mijn vraag is hebben de mensen nog tips die ik kan gebruiken?:confused: zoja, zet ze dan neer.

ik ben begonnen met twee ribben uittezagen en precies gelijk te maken (van triplex). zodat ik daar mijn ribben van balsa tussen klem en die gelijk maak aan de twee buitenste (de ribben van triplex) als dit klaar is maak ik op mijn werk plank allemaal gluvjes waar ik ze in kan zetten (of is een andere manier makelijker en precieser).
 
Hugo, leuk dat je al zo snel begonnen bent.
Probeer veel foto's te maken en die te plaatsen, dat is leuk voor de lezers en je zal zien dat je daardoor veel meer tips krijgt. Ik zal je even mailen hoe je foto's plaatst.

Die gleufjes maken, hoe zie je dat voor je? Het handigst is om (een kopie van) de tekening op een vlak werkblad te spannen, doorzichtige plastic folie er overheen (zo lijm je geen onderdelen op de tekening vast) en daarop te bouwen.

Je begint met het vastspelden van W1 (voorlijst) en W2 (achterlijst) op de tekening. Een rib moet precies tussen deze 2 passen. Onder de voorkant van de achterlijst (W2) moet een strookje 1,5 mm balsa gelegd worden. Dit strookje moet een stukje voor de achterlijst uitsteken, de achterkant van de ribben komt ook op dit strookje te liggen. Hierna ga je alle ribben tussen W1 en W2 lijmen, voor- en achterkant van de ribben wordt dus vastgelijmd aan voor- en achterlijst.
Probeer goed te lezen en te begrijpen wat er in de bouwhandleiding staat. Hou deze aan.
 
ik ben begonnen aan het maken van een sunny zweefvliegtuig met een spanwijdte van 2 m mijn vraag is hebben de mensen nog tips die ik kan gebruiken?:confused: zoja, zet ze dan neer.

ik ben begonnen met twee ribben uittezagen en precies gelijk te maken (van triplex). zodat ik daar mijn ribben van balsa tussen klem en die gelijk maak aan de twee buitenste (de ribben van triplex) als dit klaar is maak ik op mijn werk plank allemaal gluvjes waar ik ze in kan zetten (of is een andere manier makelijker en precieser).

Zomaar een tip voor de volgende post als je iets fout doet:

ik zie dat je een ')' hebt neergezet, je kunt je eerste bericht ook edit -en.:banana:
 
wat heel fijn is om de zorgen is je gereedschap bij elkaar zoeken en eventueel gereedschap maken, zoals schuurblok met wat verschillende grofheden erop korrel 80,180,240,400
je kan bij de praxis van de kurken blokken kopen (€1,5 euro) ook is het makkelijk om een kwastje bij de hand te hebben voor als je te veel lijm hebt gebruik. doosje met spelden om je ribben en spanten vast te prikken als je lijmt. photo toestel voor dit verslag..
en het belangrijkste veel geduld.......niet te snel willen gaan.

mvg Hans
 
De Sunny is een goede zwever.
Deze heb ik tweemaal gebouwd gehad, de laatste woog met alles in net 950 gram.
En ik spreek hier over de ontvanger en twee servos met nikkel kadmium batterij van zo'n 30 jaar geleden.
Vergeet niet om de ribben vanaf de versmalling omhoog te leggen, hiertoe snij je een lat balsa in driehoek door, dacht dat deze op de uiteinde 1 cm hoog was.
Deze was motorloos, destijds werd deze met een hukkepak omhoog gebracht.
( Hukkepak) instalatie op de vleugels van een motorvlieger.
Veel plezier met de bouw.

[media=youtube]dwWzA7yfoBo[/media]
Filmpje is niet van mij.

Johan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Hugo,

Ik heb nog een vraagje: Is dit jouw eerste vliegtuig of heb je al eens wat uit een bouwdoos gebouwd?
Hier ligt nog een tekening van de SUNNY zodat ik het goed kan volgen.

Succes, Jan-Hein
 
JHvdk
ik heb al een tekening van Fotor overgenomen en hem 2 maal uitgeprint.
Fotor zoals u zei de tekening uitknippen en op mijn werk blad plakken lijkt mij ook verstandig om te doen.
ik moet nog hout bestellen en een werkblad ben alvast alles aan het voor berijden.
(op foto;'s kunnen jullie wachten ik heb nammelijk nog geen foto's gemaakt)

alvast bedankt voor de tips ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden.
 
beste mensen.
ik hem nog een hele boel balsa 2 mm liggen (kleine stukjes afval hout) die ik nog zou kunnen gebruiken zou ik ipv 1,5 mm balsa ook 2 mm balsa gebruiken voor de ribben van mijn staart vleugel.
Hugo van leeuwen
 
http://www.modelbouwforum.nl/forums...ig-picture80381-p1010223-de-staartvleugel.jpg
full

hier een foto die is geleukt ik heb een stuk tekening uitgeknipt en die in een fotolijst gestopt. dan kan ik daar op werken is 100% vak en bijna niks hecht op glas.

full


dat zij de ribben die ik ga uitzagen ik heb namelijk 2 plankjes op elkaar geplakt met de tekening van de rib er op zodat ik bijna niks meer hoe te schuren.

de hoofd ribben van de hoofdvleugel heb ik al uitgezagt maar ik denk niet dat ik daar een foto van hoef te maken voor jullie (is dit onjuist meld het dan dan doe ik het alsnog)

Mvg hugo van leeuwen

ps maakt het uit of je 2mm balsa gebruik inplaats van 1,5 mm balsa
 
Laatst bewerkt door een moderator:
......ik heb een stuk tekening uitgeknipt en die in een fotolijst gestopt. dan kan ik daar op werken is 100% vak en bijna niks hecht op glas.

Beste Hugo,

Als een tekening op/onder glas ligt kun je er ook geen werkstuk op vastspelden, als ik het tenminste goed begrepen heb. Een stevig, recht werkblad van hout is het belangrijkste wat je nodig hebt voor het bouwen van een rechte kist.

Heb nog een tip voor je: lees even door wat de voorgaande schrijvers hebben neergezet. Helpt je enorm. Kun je heel erg veel van leren.

Succes, JH
 
Kijk aan, je hebt gevonden hoe je foto's moet plaatsen. Mooi zo.

2 mm balsa ipv 1,5 mm balsa lijkt me in dit geval niet zo'n probleem. Voordeel: het wordt net wat sterker, nadeel: het wordt wat zwaarder. Vooral bij het bouwen van de staart is gewicht wel van belang, omdat elke gram extra veel meer grammen uiteindelijk vlieggewicht oplevert. Modelzwevers hebben namelijk bijna altijd lood in de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Als je de staart (=ver van het zwaartepunt) 10 gram zwaarder maakt, moet er in de neus (=dichtbij het zwaartepunt) wel 30-40 gram lood extra geplaatst worden. Een 10 gram zwaardere staart levert dus een extra totaalgewicht op van 40-50 gram.

Naast de dikte van het hout is ook de hardheid van belang. Je hebt balsa in verschillende hardheden. Zacht balsa is licht, hard balsa is zwaar. Als je 2 mm balsa plank ook nog eens een hele zware plank is (10x100 cm meer dan 40 gram) zou ik misschien een 1,5 mm plankje halen. Anders gewoon lekker die 2 mm gebruiken.
 
het is licht balsa hout ik denk dat het hooguit het plankje van 2X100X1000 mm 20 gram weegt.
JHvDK
u heeft gelijk, maar ik kan binnen 10 sec de glas plaat erafhalen.

nu ik van Raymond heb gelezen dat het niet veel uitmaakt om (het te proberen) met 2 mm balsa te maken gaat het wel wat sneller.
 
Leuk man! Dit was ook mijn eerste bouwproject en zwever waar ik mee heb leren vliegen toen ik jouw leeftijd was!

Ga je zeker geen spijt van krijgen, want dit kistje vloog altijd heerlijk en is leuk om te bouwen!

Succes en ga dit even volgen ;)

Groeten Merlijn
 
Back
Top