bouwverslag van beginner zweefvliegtuig Sunny

waarschijnlijk wel als ik de voorkant precies 30 mm van de achterkant van de plank leg en dan er langs ga schuren totdat hij de bouwplank raakt. of zijn er andere manier die makkelijker zijn en ook precies.

hugo van leeuwen

ik heb vanmiddig lekker rust gebouwt aan mijn sunny ik had namelijk maar 2 uur school.
hier 4 mooie foto's van voor en na het bouwen.
full

hier ziet u een foto van het in elkaar zetten van mijn ribben tussen mijn voor en achterlijst. heb het in elkaar gezet maar niet vast gelijmt om te kijken of alles wel past en niet tegroot is.

full

hier ziet u een foto waar alles in elkaar is gelijmt heb het stapje voor stapje de daan.

full

hier ziet u een foto dat hij in mijn hand licht ben voor mijn eerste vliegtuig erg trots op mij zelf heb hem op de tafel gelegt en hij is niet verbogen of getordeerd en voor 95% tot 100% recht.

ik hoor van jullie

hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een tip. Bij het bouwen van de volgende vleugel eerst je liggers op je tekening vast pinnen, en daar de ribben op lijmen.

Ook wat ik dacht.. Waar zijn de liggers! Verder ziet het er goed hoor! Lekker doorbouwen!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

ik heb een rekenen fout gemaakt met het aantal vuuren latjes voor de liggers ik heb namelijk nog niet genoeg latjes voor de vleugel en de stabilo. ik ga die 2 van de 6 latjes in de stabilo doe die komen er morgen middag in ov vrijdag avond. en dat maak ik van andere latjes die ik zaag met de circel zaag in de hoog vleugel doen.

er komen nog meer foto's

heb net gekeken en hij staat in het midden 1 tot 3 milimeter boven de grond maakt dit uit of niet niet?

hugo van leeuwen.

Blijkbaar een vernieuwde versie van de Sunny.

De eerste Sunny had vleugels zonder rolroeren en versmalling aan het eind naar de vleugeltip toe.( Svenson)

Johan.

ik heb een rekenen fout gemaakt met het aantal vuuren latjes voor de liggers ik heb namelijk nog niet genoeg latjes voor de vleugel en de stabilo.
Waren de liggers van het stabilo niet gemaakt van balsa? Dan kan je gewoon een reep balsa van een plank snijden.
Zo op de foto's ziet het er goed uit Hugo. Ga zo door.
Blijkbaar een vernieuwde versie van de Sunny.

De eerste Sunny had vleugels zonder rolroeren en versmalling aan het eind naar de vleugeltip toe.( Svenson)
Johan, de foto's zijn van het stabilo, niet van de vleugel. De vleugel is inderdaad zoals jij hem beschrijft.

Volgens mij worden de vleugels van de Sunny overigens ook eerst zonder liggers gebouwd. De ribben worden eerst geplaatst tussen voor- en achterlijst. Je kan ze niet op de onderligger leggen omdat het een profiel met holle onderzijde is. Op deze manier kan de vleugel wel mooi recht gebouwd worden, ook al wordt de ligger pas later geplaatst.

Laatst bewerkt:
Waren de liggers van het stabilo niet gemaakt van balsa? Dan kan je gewoon een reep balsa van een plank snijden.
Zo op de foto's ziet het er goed uit Hugo. Ga zo door.
raymond je had gelijk heb het niet goed gelezen.
ga hem vanmiddag helemaal afmaken en maakt het nog uit dat hij een beetje bol staan zoals ik in een eerder bericht heb gezegt.

hugo

moeten de vleuls niet onder een bepaalde hoek staan?:confused:
om haast geen enkel zweef vliegtuig heeft de vleugels zo recht als een plank:D

Niek

Niek, op de foto's staat het stabilo, niet de vleugel. De vleugel krijgt wel V-stelling.

Hugo, een heel klein beetje bol maakt niet zo uit. Je schreef 1 tot 3 mm, dat is niet extreem. Maar heb je enig idee hoe het komt dat het stabilo niet recht is? Heb je een kromme plank gebruikt om de voor- en achterlijst uit te maken? Bij gebruik van rechte planken zou het niet zomaar krom moeten gaan. Is het stabilo niet getordeerd (linker tip onder een andere hoek dan de rechter tip, zeg maar heel licht wokkelvormig)? Zeker bij de vleugels moet je oppassen voor tordering.

In ieder geval straks bij het in lijmen van de liggers en bij het folieen zorgen dat het stabilo zo vlak en recht mogelijk blijft. Wel gaaf hoor, zo'n kist helemaal vanaf tekening bouwen!

ik heb de lijsten erop geplakt foto's komen vanavond of morgen heb beiden tips 3 milimeter op gelift er toen het midden met iets zwaar erop naar beneden gedrukt heb is nu als je over de voor lijst kijk (net zo kijk of je plak wel recht is) en nu is de voorlijst recht, maar nu staat de achter kant in een v voor ik denk dat dat minder erg is dan dat hij bol staat of niet.
ga nu de twee vleugel blokjes uit zagen en gelijk sturen en er op plakken dan is hij vanavond a op het folie na.

ik heb voor de vleugel een betonplex plaat gekocht om er zeker van te zijn dat het recht is ik maak de vleugels samen met mijn vader, want 4 ogen zien meer dan 2 ogen.

hugo

Sorry voor mijn misverstand.

De bouw is wel degelijk: voorlijst-achterlijst-ribben tussen kleven-2 bovenlijsten plaatsen- omdraaien en 2 onderlijsten plaatsen.
Beste manier voor holle ribben, of je moet een stellage bouwen die korekt is.
Let wel op de vertorsing van de ribben naar het vleugeleinde toe.
Eigenlijk blijven ze horizontaal liggen maar de achterlijst loopt opwaarts naar het einde toe.
Is trouwens ook een goede langzame hellingzwever.
Als je de stabilo afneembaar maakt kan hij zo mee op vakantie.

Nog veel bouwplezier.

Johan.

Laatst bewerkt:
de staart is het enige wat vast op de romp komt te zitten de vleugel en de stabilo komen met elastieken vast te zitten.
dus ik ga er ook mee op vakantie naar oostenrijk,franktijk en/of mee naar corsica.
ik heb nog niet genoeg geld om de bouw doos te maken van hout heb al wel tekeningen.

hugo

ik zit er zo een nieuwe setup van foto's op de tipjes heb ik nog niet gemaakt.

vraagje hoe maken jullie eiglijk de nylon schaniertjes vast op de stabilo en vleugel ik denk aan het gewicht dus met een paar druppels lijm of zijn het toch de spijkertjes die jullie gebruiken.

hugo

Laatst bewerkt:
hier zijn de foto's.

full

hier zie e dat de achterkant in een V vorm staat.

full

en hier een foto van de hele stabilo met schanieren die niet zijn vast gelijmt.

Hugo van leeuwen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga ervan uit dat je de scharnieren wel door het hout hebt gedaan :yes: Het is handig om voordat je de scharnieren monteert die lijsten te voorzien van een strookje folie, als je alles vast hebt zitten kom je hier namelijk niet goed meer bij. Voordat je begint met het lijmen eerst de scharnierpunten voorzien van een drupje olie en dan deze vastlijmen, als de lijm droog is de scharnieren borgen met een spijkertje of een saté prikker. Hiervoor boor je een gaatje dwars door het scharnier en in dit gaatje lijm je een stukje van zo'n prikker.

Beste Hugo,

Was eigenlijk wel benieuwd hoe het staat met de bouw van de SUNNY.
Je was lekker bezig en je zou beginnen met de bouw van de vleugels.

Groeten, JH

Back