bouwverslag van beginner zweefvliegtuig Sunny

@Fotor/raymond bedankt voor je tip had er bij de stabilo niet aan gedacht zal eens kijken of alles nog goed staat.

dat is jammer jonkje zou graag wat Foto's van die van jou willen zien.
ga morgen een vleugel folien en eventueel 2 foto's zien jullie morgen dan.

ik ben vanmiddag bezig geweest met het maken van een mal voor de kap.
hier wat foto's

full

full

de kap word na een nachtje drogen geschuurd en in een cola fles gestopt kijken of het lukt op een manier die ik ergens op het forum heb gelezen.

mvg hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
hier de update van vandaag een paar foto´s van het proefstukje met de mal en de fles)sen.
full

full

ik ben ook begonnen aan het folien van de linker vleugel (van voren)
hier een paar foto´s van het eindresultaat en ik bedankt raymond voor de tip om het om en om te doen met een fohno (de kachel gebuikt om alles op spanning te brengen dit ging perfect).
full

full

full

ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden?
:help:heeft er iemand nog een tip voor het folien van de vleugeltip?
dit ging namelijk niet volgens plan:( zitten een paar kreukjes ik vind het jammer

mvg hugo

Wauw, mooi kapje! :mrgreen: Nog even dooroefenen....

De vleugel ziet er prima uit! Eerste deel recht, daarna washout. Prachtig.
Voor de tippen: zet daar de bout fors heter dan voor het opplakken, dan krimpt de folie meer en trekken de meeste kreukels weg. Nu zijn tippen wel altijd het moeilijkste deel van het folien. Je mag bij de vleugelwortel evt wat meer overlap houden, het zit nu erg strak om de rand heen, zo heb je eerder kans dat de omgevouwen randjes los gaan laten.

heeft er iemand nog een tip voor het folien van de vleugeltip?
Eerst nog even mijn complimenten over jouw unieke cockpitkap. Zo vliegt er maar één rond in het hele zonnestelsel! ;-) Maar troost je, het is mijn nog niet gelukt uit een cola-fles.

Vleugeltip folietips:
  • uiteraard begin je met de folie aan de onderkant of bovenkant van de vleugel rondom vast te zetten, en helemaal strak en vast te foliën. Alleen rond te tip ga je nog niet (zo min mogelijk) om de rand heen.
  • rond de tip laat je voldoende folie oversteken zodat je die goed stevig kunt vastpakken.
  • pak die overstekende folie met één hand vast, laat de vleugelrand (voorlijst/tiplijst op diezelfde hand rusten, en door trekken aan de folie/draaien met je hand kun je de folie flink opspannen. Bij een lichte vleugel zoals die van de Sunny (ook mijn eerste kist! :D) kun je die spanning zo hoog maken dat je de vleugelwortel van de grond/tafel tilt.
  • Als je nu je bout erop zet kun je het folie zelfs nog uitrekken. Dat zorgt ervoor dat je (zonder die spanning) nog meer krimp ter beschikking hebt.
  • Je gaat nu zover dat je de folie tot ± het midden van de neus-/tiplijst vast strijkt/lijmt.
  • Nu knip je de folie af. Laat zoveel over dat je tenminste een stuk over het midden van die lijst heen gaat. Aan de voorzijde van de vleugel (neuslijst) zal dat ongeveer de hele profiellijst zijn (5-10 mm er overheen), nabij de achterlijst zal dat 1 à 2 mm zijn.
  • Vervolgens doe je de andere kant van de vleugel op dezelfde manier. Zo krijg je voldoende overlap.
  • Door de folie ahw. om de tip te rekken is het mogelijk (maar blijfty moeilijk) om de tippen zonder een enkele kreukel te folien.
Succes,
Dirk.

bedankt voor je tips dirk heb ze voor een deel gebruikt.
hier een update van de andere vleugel hij ziet er het zelfde uit alleen dan geel.

ben van plan om mijn kapje te drukken ik heb namelijk toen ik hout ging halen een plaatje kunststof meegenomen. dit doe ik volgens de methode die staat aan gegeven in het boek dat ik van raymond heb overgekocht.

hugo

het volgende bericht bevat een paar foto's van mijn vliegtuig.

moooi gemaakt :) ook het bestannen van de vleugels is goed gelukt. maar ik zou deze ook wel willen bouwen staan de bouwtekingen op internet ergens ?? m.v.g jesse

er zit nu wat minder vaart in het bouwen ben druk bezig met schuren van de romp. (ik was wat onvoorzichtig geweest.) dus geplamuurd en gaan schuren.
foto's zijn er helaas niet.
ik zet er binnen kort weer wat foto's op.
hugo

ik ben inmiddels klaar met het folien en van de romp.
de neus van de romp is helaas niet goed gegaan, maar ik ben wel tevreden over het eind resultaat.
hier een paar foto's waar ik ook op sta.
full

full

full

je ziet me daar liggen met drukverband waarom?
omdat ik mijn enkelbanden heb verrekt tijdens het voetballen op mijn examen feestje (of gelopen zaterdag) heb daarna een bezoekje gebracht aan het zieken huis.
ik lig nu met mijn voet om hoog niks te doen en toen zat ik te denken ik ga een fourstar maken maar dat gaat niet zonder tekening.
heeft iemand van jullie nog tekeningen of weet iemand een website waar je de tekeningen met of zonder bouwdoos kan kopen?

mvg hugo

Beterschap met je voet, wel pech zo net voor je vakantie. De bouwdoos van de Fourstar hebben ze hoogstwaarschijnlijk bij Hobby-in in Waalwijk wel liggen. Alternatief zou ook de puma kunnen zijn, tekeningen zijn hier op het forum te vinden.

Back