bouwverslag van beginner zweefvliegtuig Sunny

zo ik heb weer wat foto's voor de liefhebbers.

dit is hoe hij er nu uit ziet de vleugel in nog niet af (jammer :( )

full

full

en als deze twee platen er op zitten is hij af
deze moet aan de onderkant tussen de neuslijst en het latje middenin de vleugel
full

en dit plankje moet over de hele voorkant.
full

heeft er iemand nog tip over hoe ik het in de juist hoek kan krijgen het probleem is namelijk dat ik de spanten recht heb gemaakt en niet schuin.

ik had als oplossing om bij alle twee de vleugels een latje er tegen aan te plakken en het dan in de juiste hoe schuur.

mvg hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is ook de makkelijkste oplossing, eerst aan beide kanten een valse rib er tegen aan lijmen van balsa. Deze valse rib schuur je dan in de juiste hoek.

Hugo, zo op de foto's ziet het er prima uit. Vooral doorgaan.

Ik heb mijn Sunny afgelopen weekend op het vintage glider treffen weer een paar startjes aan de lier laten maken. Met een beetje wind hoefde ik geen gas te geven met de lier, na het straktrekken ging de kist vliegerend omhoog. Vervolgens minimale snelheid vliegen, langzaam achteruit en vertikaal in mijn hand landen :D.

morgen gaat de vleugel veder en ik hoop dat die avond ook af is.
de andere vleugel is daarna aan de beurt.

zijn jullie het ook eens met het oefen toestel van jelmervis of raden jullie iets anders aan.

mvg hugo

zijn jullie het ook eens met het oefen toestel van jelmervis of raden jullie iets anders aan.

Eigenlijk is de SUNNY een prima model om mee te leren vliegen. Lekker rustig door het holle profiel. Wat ik wel aan kan raden om hulp te zoeken als je gaat vliegen, bijvoorbeeld bij een club.

Anders zou inderdaad een EASYSTAR-achtige een goede keus zijn.

De vleugel van de SUNNY zien er al goed uit.

Succes, JH

mij gaat het niet om er mee perfect mee te kunnen vliegen maar om te verkomen dat ik mijn zelfgemaakte vliegtuig in de prak vlieg (heb er namelijk al 1 in de prak gevlogen).
ik wil gewoon wat meer controle over een vliegtuig hebben.
zaterdag ga ik waarschijnlijk samen met mijn pa naar een club als ze daar aan het vliegen zijn.

mvg hugo de 3e foto is al vernieuw dat platje zit er inmiddels op.

ik heb een vraagje over hoe ik iets moet oplossen.
de neuslijst zit er op zoals jullie konden zien, maar aan het uiteinde moet bij smaller zijn moet ik dit gewoon schuren of moet er iets anders mee doen.

mvg hugo

Laatst bewerkt:
Hugo, een paar tips voor de volgende keer. Allemaal niet rot bedoeld, maar om van te leren. Je brengt het er voorlopig niet slecht vanaf.

* Zoals Lindert al zegt kan je de vleugel veel beter op de bouwplank laten liggen terwijl je de beplanking erop lijmt. Zonder beplanking is de vleugel erg slap en kan de tip heel makkelijk ten opzichte van de wortel draaien. Als je de beplanking op de vleugel lijmt terwijl de vleugel verdraaid is dan blijft die verdraaiing er voorgoed in zitten. En dat is niet de bedoeling. Als de vleugel nog op de bouwplank ligt moet je proberen te zorgen dat de vleugel goed tegen de bouwplank blijft liggen dmv spelden oid. Dan worden de vleugels goed.

* Het is prima dat je de beplanking op de vleugel klemt met knijpers. Maar de knijpers kunnen wel deukjes achterlaten in het zachte balsa. Als je wat reststukjes balsa tussen de beplanking en de knijper legt wordt de beplanking wel tegen de vleugel geperst, maar krijg je geen deukjes in de vleugel. Die deukjes zijn niet zo erg, maar het is wel ontsierend.

* de snijrand van het balsa is wat golvend. Als je een metalen lineaal koopt (te krijgen in de bouwmarkt) kan je heel mooi rechte lijnen snijden. In dit geval is de golvende lijn geen probleem, maar elders kan het lastig zijn als een snijlijn niet mooi recht is.

raymond bedankt voor je tips.
de vleugels liggen altijd plat als ik ga lijmen en het vast ga zetten met de knijpers.
ik had zelf nog niet bedacht om er stukjes blasa tussen te doen, zal er om denken tot nu toe nog geen last gehad van de deukjes, attans zijn weggestuurt.
een aluminium strip van 2,5x0.5x100cm ook goed als lineal??
het laatste plaatje zit er ook op. dan is 1 vleugel af op het folie na.

heeft er iemand nog tips voor het maken van de romp????

heb de tekeningen op mijn bouwplank vast gezet met tape.

mvg hugo

Ik zou het proberen met die alu strip. Als het zacht aluminium is en je hebt een goed scherp en hard mes zou het kunnen dat je in het aluminium gaat snijden, maar het is het proberen waard. Tijdens het snijden de lineaal goed aandrukken op het hout anders verschuift de lineaal, en altijd met het mes lichte druk 'richting de lineaal' houden, anders kan het mes door de nerven in het hout weglopen van de lineaal.

Tip van EJJK.
Kleine beschadigingen zoals deukjes en gleuvjes in balsa hout ,kun je eenvoudig verwijderen door er een paar drupjes water in te laten lopen.Vervolgens laten drogen en glad schuren.

@EJJK bedankt voor de tip zal het zeker gaan gebruiken.

de vaart van het bouwen gaat er bijna helemaal uit ivm examens opschool.

er zal af en toe iets worden gebouwd.

@fotor hoe heb jij de romp gemaakt??
ik heb geen idee hoe ik daar aan zou moeten beginnen :confused::confused::confused::confused:
ik dacht eerst 2 zijkanten maken en dan alles aan elkaar plakken doormiddel van de boven en onderbeplanking.

mvg hugo

Hugo,
Ik ben geen Fotor en heb nog nooit een SUNNY gemaakt.
Hoe zou ik het doen?
Je volgt gewoon de nummers van de onderdelen van de romp. F1, F2 enz.
Beginnen met de rompzijkanten F1 precies uit te snijden, en wel allebei met dezelfde hardheid/gewicht. Je plakt er de onderdelen F2 tm F6 op (in spiegelbeeld uiteraard). Goed laten drogen !!! De spanten F7 en F8 aftekenen. Deze zijn allebei even breed. Die spanten lijm je recht op 1 zijkant en laten drogen. Daarna zijkant 2 ertegenaan. Je kunt op de bouwplank een stuk papier leggen waarop een middellijn staat waarop je de romp kunt richten. De rompzijkanten met de 2 spanten ertussen recht op de bouwplank laten drogen. Daarna kun je de volgende onderdelen (neusspant F10) ertussen lijmen en de achterkant precies tegen elkaar aan. Goed uitrichten, dan heb je in principe een rechte romp en kun je de boven- en onderkant erop lijmen. Wel eerst zorgen dat de stuurstangen een plek hebben en binnenin zijn vastgezet aan een spantje of stukje resthout.

Hoop dat je hier een beetje mee uit de voeten kunt.

Succes, ook met je examens, JH

bedankt ga in de komende 3 vrije dage een kleine start maken. ik zal er veel foto's van maken zodat jullie goed kunnen zie hoe en wat ik allemaal doe.

jhvdk bedankt.

mvg hugo

de kleine start heeft wat langer op zich laten wacht maar dan komen de foto's toch eindelijk zichtbaar voor de mensen die willen zien hoe het gaat met de romp.

full

full

de 2 zijkanten zijn kwa onderdelen af de onderdelen zijn nog niet vast gelijmt.

ik neem aan dat ik nu al deze onderdelen op elkaar moet lijmen.dan de spanten (3) er tussen lijmen. daarna de onder en boven beplanking van achter. ik weet niet wat eest en wat daarna dus :help: alstublieft.

Mvg Hugo

Volgens mij ziet dit er al heel goed uit, voor zover ik het kan bekijken.
Als je de rompzijkanten nou heel zorgvuldig opbouwt kun je de 2 spanten F7 en F8 recht op hun plek zetten. Dwz vastlijmen aan een kant, goed laten drogen en dan de andere zijkant erop lijmen. Zorgen dat alles recht op de bouwplank ligt. Als de boel goed droog is mag je de rompzijkanten voor met spant F 10 ertussen en achteraan tegen elkaaar lijmen. Goed uitrichten zodat de romp recht wordt. Voor mijn eigen gemak zet ik altijd streepjes in het midden van elke spant om te controleren of idd alles klopt.
Daarna de onderdelen F 9 en F11 op de juiste lengte tussen de zijkanten lijmen.

Succes en plezier,
Jan-Hein

ik ben de afgelopen 2 weken aan de bak gegaan met het vliegen met een heli (ben nog niet neergestort). mijn broer heeft ook gevlogen hij is alleen vergeten de accu los te koppelen. ik 2 nieuwe accu's bestellen op zijn kosten krijg ik er 4 binnen ik denk dat komt mooi uit zometeen voor mijn vliegtuig.
dus ik wil vragen aan jullie of dit goede accu's zijn.
full

het is een lipo accu3,7V 600 mAh 1S 35-70C
type NE106188.

mvg hugo de spanten gaan er morgen op ga vandaag surfen.

mvg hugo

Of deze accu geschikt is hangt een beetje af van je ontvanger en servo's. Sommige ontvangers en servo's werken niet lekker meer als de spanning onder de 4V zakt (gebeurt bij deze accu vrij snel, tegen het einde van de capaciteit gaat hij zelfs naar 3V). Er zijn zgn 'voltage boosters' op de markt die het voltage van een 1S lipo omhoog krikken naar ca 5V, dat is een veiliger optie. Een 2S lipo is voor veel servo's weer teveel (die geeft vol 8,4V).

Back