De Ellebil op de bijgevoegde foto is de "turbo" uitvoering. Uitgerust met een BM 2409-12A en een 3S lipo pakket is in zo'n 15-20 seconden op zweefhoogte. En zweven deed hij!. Helaas heeft hij in de zomer van vorig jaar de vrijheid gekozen. In een thermiekspuiter was hij binnen de kortste keren uit het zicht. En nooit meer wat van gehoord.
Direct besloten om een nieuwe te bouwen. Dat heeft even geduurd. De afgelopen week op m'n nieuwe freestafel, de TRON-plus, de plankjes gefreesd en gisteren begonnen met de bouw.
Maar eerst wat achtergrond. Sinds een aantal jaren beschik ik over een freestafel. De Deventer Luchtvaartclub beschikt over dezelfde tafel. Uit plankjes balsa, triplex of GFK kunnen onderdelen voor een model gefreesd worden. Daarvoor moet er wel eerst een freesprogramma gemaakt worden.
Na overleg met geïnteresseerde clubleden van de Deventer Luchtvaartclub heb ik als voorbeeld project een instap elektrozwever ontworpen, de Ellebil. Hierbij ben ik uitgegaan van de volgende uitgangspunten:
- eenvoudig te bouwen. Dus een vleugel met een rechte onderkant een geen deelbare vleugel;
- voor hoogte/richting is een v-staart gekozen. Eenvoudig te bouwen en minder kwetsbaar bij een minder gelukkige landing;
- stabiel vliegend model. Dus grote v-stelling van de vleugel;
- aandrijving met een standaard Speed 400 moet mogelijk zijn;
- ruime romp. De opzet is zodanig dat normale micro- of mini servo's ingebouwd kunnen worden;
- als accu kan zowel een NiCd, NiMh of Lipo toegepast worden.
Het resultaat is de Ellebil. De spanwijdte van de Ellebil is ca. 1500 mm, de lengte ca 940 mm. Het vlieggewicht ligt rond de 460 gram in de Speed 400 uitvoering.
Voor het bouwen van het model is een tekening op A0 formaat gemaakt. Vanuit deze tekening zijn voor alle onderdelen freesprogramma's gemaakt. Behalve de onderdelen nodig voor de bouw zijn ook diverse bouwhulpen voor de hoekinstelling van vleugel en de v-staart toegevoegd. Alle programma's zijn nu beschikbaar voor de besturing van de freestafel in het clubgebouw van de Deventer Luchtvaartclub.

Direct besloten om een nieuwe te bouwen. Dat heeft even geduurd. De afgelopen week op m'n nieuwe freestafel, de TRON-plus, de plankjes gefreesd en gisteren begonnen met de bouw.
Maar eerst wat achtergrond. Sinds een aantal jaren beschik ik over een freestafel. De Deventer Luchtvaartclub beschikt over dezelfde tafel. Uit plankjes balsa, triplex of GFK kunnen onderdelen voor een model gefreesd worden. Daarvoor moet er wel eerst een freesprogramma gemaakt worden.
Na overleg met geïnteresseerde clubleden van de Deventer Luchtvaartclub heb ik als voorbeeld project een instap elektrozwever ontworpen, de Ellebil. Hierbij ben ik uitgegaan van de volgende uitgangspunten:
- eenvoudig te bouwen. Dus een vleugel met een rechte onderkant een geen deelbare vleugel;
- voor hoogte/richting is een v-staart gekozen. Eenvoudig te bouwen en minder kwetsbaar bij een minder gelukkige landing;
- stabiel vliegend model. Dus grote v-stelling van de vleugel;
- aandrijving met een standaard Speed 400 moet mogelijk zijn;
- ruime romp. De opzet is zodanig dat normale micro- of mini servo's ingebouwd kunnen worden;
- als accu kan zowel een NiCd, NiMh of Lipo toegepast worden.
Het resultaat is de Ellebil. De spanwijdte van de Ellebil is ca. 1500 mm, de lengte ca 940 mm. Het vlieggewicht ligt rond de 460 gram in de Speed 400 uitvoering.
Voor het bouwen van het model is een tekening op A0 formaat gemaakt. Vanuit deze tekening zijn voor alle onderdelen freesprogramma's gemaakt. Behalve de onderdelen nodig voor de bouw zijn ook diverse bouwhulpen voor de hoekinstelling van vleugel en de v-staart toegevoegd. Alle programma's zijn nu beschikbaar voor de besturing van de freestafel in het clubgebouw van de Deventer Luchtvaartclub.
