Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

  • Kan beter; geef een reactie........

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
De blauwe schijven moeten
straks de banden van de Fly Baby worden. Dit bevindt zich echter nog in een experimentele fase.

Dat spul lijkt op het schuim dat ik voor mijn Sparrowhawkbanden heb gebruikt, wat is het precies?
Iets uit het zwembad?

Ziet er allemaal indrukwekkend uit Bert!
Succes !
 
Laatst bewerkt:
Dag Wouter,

Dat spul heet Plastazote. Ik had dat van een Engelsman gezien (die noemen het Plastizote, wat even googelen tot gevolg had),
die het voor een nog groter model gebruikte. (Zie Flying Scale Models van januari 2008.)
Wat je op de foto ziet, heb ik uit een zwem-drijfplankje gezaagd en met hoge toeren op de draaibank is het heel mooi
te draaien.
Ik heb een grote plaat uit België laten komen, maar helaas was dit iets grover dan het blauwe spul. Ik zal het proberen
te verven.
Wat mij nog rest is de vraag: "Hoeveel landingen kan ik hiermee op een beton- of asfaltbaan maken?" Zowel voor de verf
als de slijtvastheid van het Plastazote.

Groeten,

Bert
 
"Hoeveel landingen kan ik hiermee op een beton- of asfaltbaan maken?" Zowel voor de verf als de slijtvastheid van het Plastazote.

Het antwoord is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de landingen . . .

;)

Goed bezig hoor!

Chapeau. :worship:


jan.
 
Hi scalefans,


Het foto uploaden gaat even niet, dus die houden jullie tegoed. :cool:

Dat ik een hele tijd niets van me liet horen wil nog niet zeggen dat er niks gebeurt in de modelbouw. De wedstrijden voor het NK beginnen weer en ik moest toch mijn lichtelijk beschadigde Piper weer even onder handen nemen omdat die in ieder geval de eerste wedstrijden (hoop ik :zon:) nog mee moet. De Piper was beschadigd aan beide vleugeltips tengevolge van ondeskundige cross wind landingen. Te laat was ik er achter gekomen dat mijn gekoppelde richtingsroer hiervan de oorzaak was. Vlak voor de laatste wedstrijd vorig jaar had ik juist de uitslag van het richtingsroer vergroot in gekoppelde tand. Dat gaf een zeer positief effect op het vlieggedrag in bochten, maar bij de cross wind landingen kon ik de kist niet meer recht krijgen, met schade als gevolg. Weer een les geleerd, want in mijn nieuwe figuren briefjes komt voor de touch and go en de landing natuurlijk te staan: “richtingsroer ontkoppelen!” Berouw komt naar de zonde, niet waar?:onweer:

Intussen is er bij de Fly Baby ook wel weer het nodige gebeurd, maar het gaat allemaal zo traag. Een uur bezig met priegelwerk en je hebt het idee dat er niets is gedaan. Vooral de ribstiching is hier een goed voorbeeld van. Al eerder gaf ik, volgens mij, aan dat de jury bij de Piper daarover een opmerking (en terecht :yes:) had geplaatst. Dus moet het nu beter. De pogingen bij het proefstukje gaven wel een idee van goed en fout, dus had ik het voordeel dat ik daar nog eens naar kon kijken.

IMG_20049.jpg

Nadat de dwarsstukjes waren geplaatst volgt de langsrichting.

Op een stukje bekledingsmateriaal ter lengte van de vleugelkoorde werd een draad heen en weer gespannen op een afstand die gelijk is aan de afstand van de stiching. Deze draad werd vervolgens met witte houtlijm vastgelijmd, waarna strookjes met een breedte van de capstrips werden gesneden. Daarna werden deze strookjes op de plaats van de capstrips vastgezet.

IMG_20055.jpg

Vastlijmen van de draad die in de lengte over de capstrips loopt.

Vervolgens werden stukjes draad, waarvan de dikte al proefondervindelijk was vastgesteld, in de richting van de koorde over de dwarsstukjes gelegd en vastgelijmd. Deze draden (misschien moet ik wel zeggen garen) werden met clips verzwaard waarna de draad werd vastgelijmd op de dwars stukjes. Een enkele keer moest ook een losgelaten dwarsstukje opnieuw worden gelijmd.

IMG_20056.jpg

Lijmen van de draadjes gebeurt met een penseel.

Na de lijmcyclus volgt de afdekking met tape, die ik bij Mick Reeves in Engeland had besteld. Helaas blijkt later bij het spuiten dat deze strips op bepaalde plaatsen toch nog is losgelaten. Wellicht had ik de ondergrond nog met Stix-it (een middel om een betere hechting voor het bekledingsmateriaal te realiseren) of iets dergelijks moeten voorstrijken. Ik ga dat straks op de romp wel toepassen alhoewel daar geen sprake is van draadjes, die de boel verhogen.

IMG_20050.jpg

Resultaat aan de onderzijde, waar geen langsdraad zichtbaar is.

De onderzijde van de vleugels en stabilo, maar ook de ene zijde van het kielvlak en het richtingsroer hebben geen langsdraad en daarom kon daar worden volstaan met het aanbrengen van de gesneden strookjes met daaroverheen de afdektape van Mick Reeves.

IMG_20052.jpg

Resultaat op de bovenzijde van de vleugel met langsdraad.

IMG_20053.jpg

Bovenzijde vleugel met rolroer klaar voor afwerktape.

Helaas worden bijna alle foto's (te) klein afgedrukt. Heb ze met Putfile aangemaakt, zoals Gerald aangaf.
Wellicht moet er nog wat aan de instellingen worden gedaan?

Intussen heb ik de zaak gewijzigd en de foto's via Photobucket geplaatst, hetgeen nu goed ging.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hi scalefans,

De foto's staan erop, maar ze worden steeds weer klein.
Ook in Putflie zie ik ze klein afgedrukt.

Had ze 800 x 600 (60%) geüpload, maar daar wordt vrijblijvend mee omgesprongen helaas :nooo:.

Heeft iemand nog tips?

Bert
 
Ziet er wederom strak uit Bert
Gaan we hem in Oss zien?

Moet trouwens zeggen dat ik nog nooit eerder op een model de pinking-tape in de langsrichting heb zien lopen :confused:
Er is natuurlijk wel een stukje overlap met je indekking
Maar gezien jouw zuivere schaal-oog zal het ongetwijfeld ook op het origineel aanwezig zijn;)


Heeft iemand nog tips?

VRIEND worden van modelbouwforum.nl :mrgreen:
Dan kun je de foto's ook zo oproepen

(heb geen ervaring met putfile anders had ik je misschien kunnen helpen, sorry)

Groeten, Ralf
 
Moet trouwens zeggen dat ik nog nooit eerder op een model de pinking-tape in de langsrichting heb zien lopen :confused:
Er is natuurlijk wel een stukje overlap met je indekking
Maar gezien jouw zuivere schaal-oog zal het ongetwijfeld ook op het origineel aanwezig zijn;)

Toch nog even ter bevestiging dat het op de echte en op mijn model terecht aanwezig is en tegelijkertijd een foto proberen.

SIMG00564.jpg



Dit is de foto waar het hopelijk op te zien moet zijn als het size maar gehandhaafd blijft.
Bij het voorbeeld van het bericht krimpt de foto alweer naar een kleintje?? :twisted:
Ik hoop dat het nu nog een beetje te zien is.

Groeten,

Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bert, het is slecht te zien op de foto maar ik geloof je op je woord ;)

Ik vroeg me alleen af waar die stitching in de langsrichting voor dient :confused:
De ribben worden 'gestitched'/geregen en geseald met pinking tape, maar ook op de overgang van indekking naar een stuk zonder indekking?? :confused:
Daar wordt toch niets geregen neem ik aan?
Het zal dan puur zijn als extra beschermlaagje?

Roland zal het zeker wel weten anders had hij het vast niet gedaan :D

Je schiet wel lekker op inmiddels :p
Wanneer denk je hem vliegklaar te hebben?

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf,

In de lengterichting van de vleugel is er niet gestitched, maar werd er alleen tape over geplakt. Ik vermoed, maar dart moet ik
Roland nog maar eens vragen, dat dit is gedaan om randen te verstevigen. Hetzelfde is namelijk ook op de romp van toepassing.
Over alle latjes waar de bekleding op is geplakt zijn voorzien van pinking tape.
Ik deel dus jouw menig dat het een soort bescherming is.

Groeten,

Bert
 
Hi scalefans,

Zo, nu ook nog lid van Photobucket en het lijkt te werken.
Beloof eerdaags de andere plaatjes aan te passen. :grin:
Vermoedelijk kun je het nu beter zien Ralf.

Groeten,

Bert
 
Hi scalefans,


Het werd tijd om weer eens iets te plaatsen. Heb de laatste tijd door omstandigheden weinig kunnen doen.
Piper weer vliegklaar maken, voorbereiden op de vliegshow van The Eagles. Gastvliegers zijn welkom op
7 juni a.s. op ons veld en als je je aanmeldt kun je ook nog meedoen aan de BBQ. Bij aanmelding krijg
je bericht over de route en dergelijke.
De bouw heeft alleen wat kleur opgeleverd en dat is niet onbelangrijk natuurlijk. Ik heb hier weinig
tekst bij. Alleen dat toen ik buiten ging spuiten mijn buurman, enthousiast als hij is, ging grasmaaien.
Grr, :evil: overal vuiltjes.

IMG_a0329.jpg

Overzicht van de gele vleugeldelen en het middenstuk.


IMG_a0327.jpg

Vleugels en stabilo delen in de “droogkamer”.


IMG_a0002.jpg

De zwarte streep met het nummer 3 als eerste afwerking.


IMG_a0004.jpg

Het begin van de roundels op de vleugel onder- en bovenzijde.


IMG_a0006.jpg

Alle roundels liggen nu ook te drogen, het ziet er al aardig uit.


IMG_a0008.jpg

Het richtingsroer met de bekende 13 strepen.

Hier heb ik geen woorden meer voor, want beelden zeggen genoeg.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
....heu Bert....k'zie geen bewijs dat je ook maar iéts uitgevoerd hebt.....komt dat wel goed voor Polen?

(maw, je foto's doen het niet ;))

Gerald
 
Back
Top