Hi scalefans,
Het foto uploaden gaat even niet, dus die houden jullie tegoed.
Dat ik een hele tijd niets van me liet horen wil nog niet zeggen dat er niks gebeurt in de modelbouw. De wedstrijden voor het NK beginnen weer en ik moest toch mijn lichtelijk beschadigde Piper weer even onder handen nemen omdat die in ieder geval de eerste wedstrijden (hoop ik :zon

nog mee moet. De Piper was beschadigd aan beide vleugeltips tengevolge van ondeskundige cross wind landingen. Te laat was ik er achter gekomen dat mijn gekoppelde richtingsroer hiervan de oorzaak was. Vlak voor de laatste wedstrijd vorig jaar had ik juist de uitslag van het richtingsroer vergroot in gekoppelde tand. Dat gaf een zeer positief effect op het vlieggedrag in bochten, maar bij de cross wind landingen kon ik de kist niet meer recht krijgen, met schade als gevolg. Weer een les geleerd, want in mijn nieuwe figuren briefjes komt voor de touch and go en de landing natuurlijk te staan: “richtingsroer ontkoppelen!” Berouw komt naar de zonde, niet waar?

nweer:
Intussen is er bij de Fly Baby ook wel weer het nodige gebeurd, maar het gaat allemaal zo traag. Een uur bezig met priegelwerk en je hebt het
idee dat er niets is gedaan. Vooral de ribstiching is hier een goed voorbeeld van. Al eerder gaf ik, volgens mij, aan dat de jury bij de Piper daarover een opmerking (en terecht

) had geplaatst. Dus moet het nu beter. De pogingen bij het proefstukje gaven wel een idee van goed en fout, dus had ik het voordeel dat ik daar nog eens naar kon kijken.
Nadat de dwarsstukjes waren geplaatst volgt de langsrichting.
Op een stukje bekledingsmateriaal ter lengte van de vleugelkoorde werd een draad heen en weer gespannen op een afstand die gelijk is aan de afstand van de stiching. Deze draad werd vervolgens met witte houtlijm vastgelijmd, waarna strookjes met een breedte van de capstrips werden gesneden. Daarna werden deze strookjes op de plaats van de capstrips vastgezet.
Vastlijmen van de draad die in de lengte over de capstrips loopt.
Vervolgens werden stukjes draad, waarvan de dikte al proefondervindelijk was vastgesteld, in de richting van de koorde over de dwarsstukjes gelegd en vastgelijmd. Deze draden (misschien moet ik wel zeggen garen) werden met clips verzwaard waarna de draad werd vastgelijmd op de dwars stukjes. Een enkele keer moest ook een losgelaten dwarsstukje opnieuw worden gelijmd.
Lijmen van de draadjes gebeurt met een penseel.
Na de lijmcyclus volgt de afdekking met tape, die ik bij Mick Reeves in Engeland had besteld. Helaas blijkt later bij het spuiten dat deze strips op bepaalde plaatsen toch nog is losgelaten. Wellicht had ik de ondergrond nog met Stix-it (een middel om een betere hechting voor het bekledingsmateriaal te realiseren) of iets dergelijks moeten voorstrijken. Ik ga dat straks op de romp wel toepassen alhoewel daar geen sprake is van draadjes, die de boel verhogen.
Resultaat aan de onderzijde, waar geen langsdraad zichtbaar is.
De onderzijde van de vleugels en stabilo, maar ook de ene zijde van het kielvlak en het richtingsroer hebben geen langsdraad en daarom kon daar worden volstaan met het aanbrengen van de gesneden strookjes met daaroverheen de afdektape van Mick Reeves.
Resultaat op de bovenzijde van de vleugel met langsdraad.
Bovenzijde vleugel met rolroer klaar voor afwerktape.
Helaas worden bijna alle foto's (te) klein afgedrukt. Heb ze met Putfile aangemaakt, zoals Gerald aangaf.
Wellicht moet er nog wat aan de instellingen worden gedaan?
Intussen heb ik de zaak gewijzigd en de foto's via Photobucket geplaatst, hetgeen nu goed ging.
Wordt vervolgd.