Het instellen van de zender, Spektrum DX6
Eerst wordt de keuze gemaakt voor de bediening van de remklep en de motor. Deze heb ik het zelfde gemaakt als voor mijn Climaxx zwever:
· bediening remklep via gashandel; bovenin (van je af) is de neutraalstand,
· bediening motor via 3-standen schakelaar B (uit, half gas en vol gas).
In het menu
Function List > System Setup > Model Select > Add New Model wordt er nieuw model aangemaakt.
Vervolgens kies je in het menu
Function List > System Setup > Model Type de afbeelding van een zweefvliegtuig en onder het menu
Model Name wordt de naam van de zwever ingevuld (Foxtrott in dit geval).
In het menu
Sailplane Type selecteer je 2 ailerons en 1 flap (omdat er 1 remklep is), een gewone staart en motor via schakelaar B. Via
Next in dit menu kies je een afbeelding die op de display van de zender wordt weergegeven.
In het menu
Function List > System Setup > Channel Assign kun je zien op welke plek de servo’s moeten worden aangesloten op de ontvanger.
Linker aileron op nr 1 (Thro)
Rechter aileron op nr 2 (Aile)
Hoogteroer op nr 3 (Elev)
Richtingsroer op nr 4 (Rudd)
Remklep op nr 5 (Gear)
Motor op nr 6 (Aux1)
In het Menu
Function List > Servo Setup > Reverse heb ik de werking van de motorschakelaar omgedraaid zodat de motor uit staat in de positie 0 van de schakelaar B. Je
moet nu de failsave van de motor opnieuw instellen. Dit doe je door de zender (opnieuw) aan de ontvanger te binden met schakelaar B in de uit positie (stand 0).
In het menu
Function List > Motor Curve heb ik onder nr 3 (komt overeen met stand 1 van schakelaar B) een waarde ingesteld van 30 %. De motor trekt nu in deze stand 10 Ampère, wat de helft is van volgas. De instelling is proefondervindelijk vastgesteld.
Bij deze zwever zijn geen vliegmodes ingesteld, maar ik moet nog wel de werking van de remklep instellen in het menu
Functiuon List > Camber System. Bij input wordt “Spoiler” ingevoerd. De uitslag van de spoiler moet nu nog worden ingesteld bij het menu
Servo Setup > Travel.
De afstelling van de overige roeren en de motor wordt nu verder nagemeten en ingesteld met hulp van de bouwhandleiding.
Enkele gegevens van de Foxtrott
Het uiteindelijke gewicht van mijn Foxtrott is uitgekomen op 1335 gram met een Lipo van 2200 Mah. Voor de afstelling van het zwaartepunt zit er 15 gram lood op staartbuis net voor het hoogteroer. De stroomopname van de motor (NTM2836 1000 Kv) met een prop van 10 x 6 is 20 Ampère; het opgenomen vermogen is 225 Watt. De regelaar is 30 Ampère.
Conclusie
Naar mijn mening is dit niet een bouwdoos voor beginners. Dit heeft te maken met diverse constructies zoals bij de romp en de verbinding tussen de 2 delen van de buitenvleugels. Verder moet men de neuslijst van de buitenvleugel van 3 latten maken en daarna zelf in vorm schuren. Het is aan te bevelen de achterlijst van de buitenvleugels, op de plek waar de ailerons komen, iets breder te maken zodat het scharnierpunt wat steviger wordt en wat meer ruimte geeft voor de scharniertape. Of het aanbrengen van webbings in de vleugel noodzakelijk is weet ik niet. Het versterkt in ieder geval de vleugel.
Ik ben gecharmeerd door de constructie van de staart met betrekking tot de versteviging van epoxy en de bevestiging aan de staartbuis. De manier om speling van de stuurstangen in de staartbuis te beperken is bijzonder. Er zaten hulpstukken in de bouwdoos voor het centreren van de ring bij de neus. Het afstellen van de domping en de zijwaarts stelling van het epoxy motorschot was door de constructie erg lastig en er was geen waarde aangegeven.
De nauwkeurigheid van het laserwerk is in orde. Dit kan niet gezegd worden van al het freeswerk. Enkele onderdelen van epoxy zoals de roerhoorntjes waren niet op maat terwijl de versteviging van richtingsroer heel netjes was. In de winglets zaten de gaten op de verkeerde plaats. Vreemd deze tegenstellingen.
Twee ronde latjes waren niet in de bouwdoos aanwezig terwijl er wel diverse kleine onderdelen meegeleverd waren die bestemd zijn voor een andere zever, de kleine uitvoering van de Foxtrott van 2,4 meter spanwijdte. In de handleiding staan nog afbeeldingen van enkele onderdelen van de 2,4-uitvoering zoals de epoxy plaatjes van de vleugelbevestiging.
Mijn grootste punt van kritiek is dat het verloop van vleugelprofiel van de buitenvleugel niet overeenkomt met de tekening zoal eerder in mijn bouwverslag is weergegeven.
De belangrijkste conclusie, hoe de Foxtrott vliegt, moet nog getrokken worden. Ik ga in het voorjaar met wat mooier weer de Foxtrott invliegen en zal ook over het invliegen een verslag schrijven.
Ik hoop dat mijn verslag voor anderen nuttig is geweest.