Bouwverslag van de Havilland DHC-2 Beaver

  • Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Ik heb hem al een tijdje liggen maar ik ga dit project nu dan toch maar een keer afmaken.
Het wordt een sport scale model met een spanwijdte van 1,83 meter.
Op de tekening staat de amfibie versie afgebeeld met een extra verticale vlakjes op zijn stabilo en met een extra verticaal vlakje onder de staart.

Ik heb inmiddels uitgevogeld dat dit extras zijn voor de amfibie versie, maar dat slechts een van deze twee zaken tegelijk gebruikt worden.

Dit moet hem worden :wink:

beaver_cf-eyn.jpg

c-feyn-2.jpg

c-feyn-5.jpg





Plaatjes volgen
 
Leuk project! Ik ben benieuwd naar de foto's. Bouw je hem van een kit, of heb je alleen een tekening?
 
Nee :nooo: , Ik heb een tekening.

Ik bouw nooit modellen uit bouwdoos, vind ik nix aan. :wink:
Maar ieder zijn ding natuurlijk. :D
 
jacques, Leuke kist neem aan dat de drijvers er onder komen of komt er een optie voor beide dus ook wielen.

Er vliegt ook een Beaver in de NL kleuren zonder drijvers, heb daar een plaatje van en man wat maakt dat ding een herrie met de start :lol: maar zeker een prima keuze.

Welke motor gaat erin electro :wink: :wink:

Ton
 
Ja, dat is een hekel punt Ton. :?

Ik wil hem met drijvers maken, maar de plaatsen waar je met die drijvers uit de voeten kan zijn beperkt.
Ik denk dat ik hem zo maak dat de drijvers snel voor een paar banden verwisseld kunnen worden. :idea:

Er moet een 6,5cc tweetakt in, ik denk zelf meer aan een OS 70. :wink:

Ik heb weinig ervaring, ik heb 15 jaar geleden eens een Parat met een Speed 600 gehad. :oops:
Maar dat was geen succes, weinig power en zo leeg.
ik wil eerst eens wat gaan expimenteren met zo een Tornado setje.
Gewoon een sportkistje van 1,4 kilo eerst eens kijken hoe dat gaat
 
Aha :D , nee eerst eens met een ander model proberen iets simpels.
Een Charter ofzo. :wink:
Lekker licht bouwen enzo :yes: , er hoeft maar 200g af van de standaard.
Of een aviatiek II 110cm +- 1,4 kg. 8)

Maar het model waar ik mee bezich ben is inderdaad een Beaver van 1,79m.
 
Eerst de zijkanten van de romp.
Deze zijn opgebouwd uit 1/4"balsa latjes.
Niet zwaar, maar ook niet echt stevig.
afb9262.jpg

ff de spanten passen
afb9263.jpg

Extra verstevigingen van 1mm triplex op het het balsa frame.
afb9266.jpg

Het kielvlak en stabilo van 1/4" balsa.
afb9264.jpg
 
De snijmallen voor de drijvers.
afb9265.jpg

De mal zit met M4 draadeinde in elkaar.
afb9267.jpg
 
Heeft iemand goed aanzicht tekeningen van de motorkap van een Beaver?

De tekening geeft alleen een zijaanzicht. :?:
 
Ton van Munsteren zei:
Er vliegt ook een Beaver in de NL kleuren zonder drijvers, heb daar een plaatje van en man wat maakt dat ding een herrie met de startTon

PS Ton is dat een Beaver in KLU kleuren
afb9143.gif
 
Als je foto's zoek van een Beaver, dan moet je eens langsgaan bij m'n pa. Die heeft 40 jaar zowat gewoond in de Beaver van de TU Delft.

Hij heeft vast nog wat orginele tekeningen van het windtunnel model.

afijn kom of ga eens langs.

Zondag indoor? dan zijn wij er ook.
 
@ Jacques motorisering? Beaver.

Electro? dan de Compact 440 met de 50 Amp regelaar van Graupner, kost wat, maar dan heb je wat.
Cellen? 14NiMh 3300 of 4Lipo's in serie, 4500ma (3x1500, parallel)
Toch brandstof, dan is de OS52FS ruim voldoende, ik vloog de CG piper van 2 meter spanwijdte met drijvers zonder problemen vanaf water met deze motor, met prop 11x7 APC.
Vind dit trouwens 1 van de mooiste kisten met drijvers.

Groet Ger Kovacs.
 
@ Ger Kovacs

Ger Kovacs zei:
Vind dit trouwens 1 van de mooiste kisten met drijvers.

Das helemaal waar , hij is eigenlijk alleen met drijvers hellemaal af.
afb9102.gif


ff kwijlen
afb9099.gif


62b835a10.jpg

33e4352d0.jpg
 
Dit komt aardig in de buurt de motorkap is toch niet cilindriesch en sluit niet aan op de romp , maar steekt een stuk uit.
ivm de koellucht neem ik aan.
642b35a80.jpg

Er zit ook een groot verschil tussen de motor kappen onderling.
Hierboven een grote ronde inlaat bovenop de motorkap.
Zie hieronder een grote uitlaat met een trechter ( vraag mij af waar dit voor dient ).
644735a80.jpg

En hier zit de inlaat onder de Motorkap, net als de KLU Beaver van Ton.
37e835720.jpg
 
@ Pieter

afb9099.gif
Ik wist niet dat je vader "De Beaver man" van de TU was,das mooi.
Ik dacht eigenlijk dat hij iets deed met een Lockheet metro,gulfstream achtige apparaten.

Waar het eigenlijk om gaat zijn de doorsnedes van de Motor kap.
Ik wil hiervoor een mal maken van piepschuim ( verloren model methode ).
Hiervoor heb ik de doorsnede aan de kant van het motorschot nodig en de doorsnede aan de voorkant.
Ik heb al iets liggen maar daar klopt niets van volgens mij.
 
Back
Top