Bouwverslag van de Havilland DHC-2 Beaver

  • Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
afb10205.jpg

Ik heb van twee plakken van 5cm styropor een blok van 10cm gemaakt.
De twee plakken heb ik met wittehoutlijm aan elkaar geplakt.
Dat laatste was geen goed idee.
Het maakt het snijden erg lastig.
afb10207.jpg

Even bij schuren.
afb10208.jpg

En viola.

Kan ermee door, hoewel ik nog niet echt tevreden ben.

afb10209.jpg

afb10210.jpg
 
Maar snel aan de vleugels beginnen:

De oudewetse mallen spanten methode.
afb10213.jpg

afb10212.jpg
 
Het mooie van deze constructie is dat de stuurhevel binnen in de romp valt.
Een nadeel is dat er een kleine uitsparing uit de ligger van het stabilo gehaald moet worden.
Precies in het midden.
afb9138.gif


afb10214.jpg
 
Daarmee verwijzend naar jouw motto
afb9099.gif


alleen relatieve grootheden hebben absolute betekenis
 
Maar even serieus, balsa heeft dan de naam licht te zijn maar dat valt al met al wel mee.:nooo:

Ik woog laatst een plankje 6mm en dat 85 gram dat zijn twee servo’s, er is dus wat te zeggen voor de bouwwijze gebruikt in de beaver hier.
Dwz de romp en stabilo etc helemaal opgebouwd uit latjes.
Een nadeel van deze bouwwijze is echter ( bij mij althans dat de lijmnaden een zwak punt zijn ).
Wat zijn jullie ervaringen hiermee
afb9143.gif
 
Ik moet nu alleen nog glas en epoxy aanbrengen op de styropor mal.
afb10210.jpg

Ik twijfel echter of ik de airscoop die nog onder aan de kap moet komen nu aanbreng op de styropor mal en mee hars, of later op de epoxy huid.
 
Een nadeel van deze bouwwijze is echter ( bij mij althans dat de lijmnaden een zwak punt zijn ).

Je bedoelt dat een van de latjes met de kopse kant gelijmd moet worden?

Volgens mij is de truc dat je de kopse kant dun insmeert met lijm, laat drogen, en dan pas de zaak echt aan elkaar lijmt (met nieuwe lijm dus).

Maar of dit werkt hangt waarschijnlijk mede van de begruikte lijmsoort af.

Ergens schrijft Paul K. Johnson daar over . . . 8)

http://airfieldmodels.com/index.htm

Effe zoeken . . . Aha! :D

Double-Gluing
Double-gluing is a technique that should be used whenever gluing end-grain wood. End grain needs to soak up a certain amount of glue to make a strong joint. If you apply glue and immediately put the part in place, most of the glue will be forced out of the joint and the end grain will soak up the glue that is left leaving very little glue in the joint.

What you should do is put glue on the end grain and let it soak in for a minute or so. Fit another part while you are waiting. After the glue has soaked into the grain apply a little more glue and put the part in place.

What I actually do is squeegee the glue back and forth for a minute or so using a popsicle stick or toothpick to force the glue into the grain.

Glue is applied to end grain wood and allowed to soak in for a minute or two. I usually squeegee it back and forth instead of just letting it soak because it is faster, but either way works.
Note the small amount of glue that is left. Apply a little more glue and then put the parts together.
You can see that the wood has cupped slightly. The wood was like that before the glue was added. Weight will be used while the end cap dries to help flatten it out. It will not fully resolve the problem, however.

This is the reason I make some parts from thicker wood than called for on the plan. It allows the part to be sanded flat but not end up with a part that is too thin.

The stabilizer end cap glued in place. I almost always use caps on plank tail surfaces to help prevent the wood from cupping. I also use end caps on built up tail surfaces to cap the end grain spars making it more attractive under transparent coverings and easier to cover with any iron-on film.

Another type of double-gluing is when using Solvent glues (Airplane glue). These glues dry so fast that when you put glue on one piece it is dry by the time you join it to another piece. It actually is not dry but has gelled. The answer to this problem is to add glue to both pieces. When you join them the solvent that is trapped under the gelled glue will dissolve the gel long enough for the pieces to adhere to each other.


(Zoek onder Articles, How-To articles, Build a Model Aircraft Fuselage, part 6)

Succes.

jan
 
Precies de lijm trekt uit het raakvlak in de kopse kant.
Maar zelfs dan nog blijft er weinig raakvlak beschikbaar.
 
Even het stabilo en kielvlak afmaken.
Het vulblokje tussen de twee helften van het stabilo.
Even een centerline zetten met het centerline tooltje.
afb10297.jpg

En daarna een zaagsnede maken en de uitsparing voor de stabilostang verder uitwerken met een ronde sleutelmakers vijl.
afb10298.jpg

En het resultaat.
afb10299.jpg

afb10303.jpg
 
Het begin van de rechter vleugel.
afb10301.jpg

De uitsparingen voor de plankjes van de omleg sigmenten zitten er al in, maar de oplettende bouwer ziet het al geen uitsparingen voor de stuurstangen.
afb9105.gif

afb10302.jpg

Even een beetje extra lijm in de neuslijst naad voor de boven indekking er op gaat.
afb10441.jpg
 
Aan je berichtjes te lezen, bouw je 2 rechtse vleugel helften 8O
 
Bertus daar lijkt het wel op maar als je de foto's goed bekijkt zie je dat dit niet het geval is.
 
Jacques: Bouw ook een paar diagonaalribben in je stabilo, verhoogt de torsiestijfheid...
 
jan brilman zei:
Jacques!


Of ik lees er overheen, maar van wie/wat is die tekening eigenlijk?


jan

Het ligt op het puntje van mijn tong, maar het is mij even ontschoten.
Ik zal even kijken.
 
Back
Top