Bouwverslag van de Smit Hunter

@wiggie
Nou: dat niet direct wat met modelbouw te maken heeft he. :roll:
Het is meer een uitbreiding van de draaibank. :idea:
Maar om nu, voor een enkele paar bolletjes zo,n apparaat te bouwen daar moet ik nog even over denken hoor. :roll:
Heb eens een soort wals gemaakt; om stoomketels te maken dus een soort platenwals.
4x gebruikt en het staat of licht ergens in een hoek :oops:
Maar, kwam wel achter het idee: als dat je met het bolletjes apparaat ook hollingen kan draaien .door 1 onderdeel ook in spiegelbeeld te maken
En dat is weer leuk voor de verlichting modellen he van die schaaltjes
mvg
Frederik :D :D

Tussen de bedrijven door wat tijd gevonden om een poging te doen om de haak te maken.

normal_haak2%20%28Medium%29.jpg
normal_haak2a%20%28Medium%29.jpg

en als laatste met de voorlopige hijsdraad :

normal_haak3%20%28Medium%29.jpg

Ik heb algemerkt dat deze haak te licht is voor dit 2 draads systeem, maar misschien met soepeler hijsdraad of een last in de haak dan zal het een en ander wat mooier zakken of hijsen. :D Maar om nu een enorme kogel lood in de haak te hangen os aan de hijsdraad dat zie ik nu ook weer niet zitten 8O ( maar misschien een strop in de haak met wat gewicht kan de oplossing al zijn )

Gr Martin

@ Frederik,

de behuizing is massief, maar misschien kan ik die een beetje uit freezen en lood in gieten zodat hij wat zwaarder wordt. Ik ga het in iedergeval proberen dank voor de tip :wink:

Gr Martin

Welnu het ei van Colum... nee Frederik :wink: :D

normal_haak6%20%28Medium%29.jpg

In de behuizing heb ik een gaatje van 2,5 mm geboord en deze vol gepropt met lood als extra gewicht ,alleen nog wat afwerken schuren en klaar is Martin

De haak functioneerd met dit extra gewicht een stuk beter ik vermoet als ik rond garen heb inplaats van dit platte dat het nog een stuk beter gaat nu stookt het nog een heel klein beetje.

Gr Martin :D

Heb je het lood gegoten of gewoon lekker gepropt?

Ik heb trouwens mijn cilindertje voor de Gry Maritha werkend en op schaal :lol: :lol: :lol:

Ik zal vanavond wel even wat foto's posten in mijn eigen draadje over de Gry.

Ziet er voor de rest weer erg mooi uit.

Wiggie,

in eerste instantie heb ik geprobeerd het lood te gieten maar dit werd geen succes het gaatje was te klein en ik had niks om het in het kleine gaatje te leiden en er kwam bij dat het zo heet was dat de soldeer tussen de twee helften van de behuizing van de haak weer vloeibaar werd en los dreigde te komen. Uit eindelijk heb ik het er maar ingeslagen met een hele kleine doorslag de boel klem geslagen en opgevuld.

ben benieuwd naar je cilinder :wink:

na een paar uurtjes met onder andere :evil: @##$!#!$$ <censuur> ... toch met een beetje soldeer werk de beugel gemaakt voor de hijslier van de kraan, met daar in de liertrommel en aan het einde de Hydrauliekmotor.

Deze laatste is voorzien van 3 aansluitingen voor de slangen, zodat de motor de functie van links / rechts om krijgt en 1 welke rechtstreeks retour gaat naar de tank ( met hydrauliek olie ) { deze retour slang dient er voor om de lek welke optreed in de motor terug te laten vloeien naar de tank zodat er geen tegendruk onstaat en er rare dingen gebeuren met de motor } ( overigens hebben cilinders dit niet omdat die de eigen lek op consumeren en is er geen retour nootzakelijk )

lier1%20%28Medium%29.jpg

Wordt vervolgt...

Martin '70 zei:
Deze laatste is voorzien van 3 aansluitingen voor de slangen, zodat de motor de functie van links / rechts om krijgt

Je wilt toch niet werkelijk beweren dat hijsmotor "echt" hydraulisch gaat werken op deze schaal :?

@ adam

Euhmm hoegraag ik het ook zou willen :wink: nee hoor het is allemaal maar alsof :D . Het was eigenlijk meer een verklaring waarom er straks 3 slangen aan zitten... nou slangen is een groot woord slangetjes dan en waar het voor dient :oops: :D

Gr Martin

Pfffff, ik wou al zeggen.............

Anders had ik ook nog wel een ordertje voor een motortje of vier :lol:

Wie ow wie, kan mij helpen aan de volgende info,

Ik ben opzoek naar een foto, tekening, schets of andere info van de hydrauliekmotor achter op de kraan van de Hunter. Deze motor dient voor de slewing van de kraan ( oftewel rotatie )
De vorm van het geheel die heb ik wel die staat keurig op tekening alleen waar het mij omgaat is de aansluiting van de hydrauliek waar zitten precies de aansluitingen.
Nu heb ik wel foto's van deze combinatie van de " nieuwe kraan " dus zoals deze er opstond in de uitvoering met de hekrol, maar ik zoek hem zoals hij van de werf gekomen is of te wel de Happy Hunter versie :wink:

Alvast dank.

Na een beetje gegoogled te hebben ben ik terecht gekomen op een noorse site bij een firma die kranen bouwt in alle soorten en maten voor met name de offshore industrie , mede door deze site en nog wat andere van leveranciers van Hydraulisch materiaal ben ik tot een model gekomen die volgens mij aardig overeenstemd met de Gearbox en hydrauliek aandrijving voor het slewing mechanisme van de kraan. Men corrigeert me maar mocht het nergens op lijken, ben altijd bereid om hem op nieuw te maken :oops: :P :D Maar ik denk dat ik voor 80 % op de goede weg ben.

Hier een plaatje van het resultaat:

normal_slewingmotor%20%28Small%29.jpg

de kleine messing pennetjes van 0.5 mm rond steken hier en daar iets te ver uit, maar daar zie je straks niks meer van als de slangen er aan zitten :roll: :wink:

Wordt vervolgt...

Martin wordt het een statisch model je bouwt er zoveel in en op dat ik mij afvraag of hij straks nog blijft drijven. :lol: :lol: :lol:

Niet zo slaplullen he Jan de zeerob :roll:
De echte verzoop ook zo niet.
Als hij alles 1 :50 of wat dan ook voor maat bouwd
Dan blijft hij best drijven hoor :evil:
mvg
Frederik :D :D :D

Martin,

Ik heb je ploatje ff op mijn harde schijf bewaard.
Ik heb het zo langzamerhand al wel 10 keer gezegd, maar hier komt nummero 11: ik vind het SUPERRRR!!!! :wink:

Keep on going, ik weet zeker dat ik veel van je zal leren als ik straks weer met m'n Hunter verder ga!

Greetings,
Luit

Martin '70
He hallo, Martin vergeet je de slangklemmen niet. :roll:
Anders word het zo.n kledderzooi he met al die olie aan dek :oops:
mvg
Frederik :D :D :D :D

Kijk nou uit Frederik... Hij is er gek genoeg voor, dat heb je wel gezien met dat koffiezet-apparaat.
Zo komt die HH nooit aan het varen! Elke keer zeuren om meer details; straks moet hij ook nog 1:50 tiewraps gaan bouwen omdat de draden van het noodstroomlampje in de stuurmachinekamer anders niet mooi recht lopen... :wink:

Back