Bouwverslag van een Tarot Ironman 1000 (Octocopter)

geen fake hoor, breek er maar eens eentje door....zijn alleen erg slecht gelamineerd,doordrenkt met hars, de gaatjes die je ziet zijn luchtbellen in de gieting, zwakke plekken dus, helaas/

Ja, de luchtbelletjes zijn inderdaad het ergste aan de hele zaak.
Niet echt betrouwbaar.
Ik ga ééns kijken of er 8 propellers bij zitten die ik nog enigszins kan gebruiken voor de éérste paar proefvluchtjes en dan ga ik toch duurdere kopen.
Er zit niks anders op.

Groetjes,

Jordy

Ik zou duurdere/betere kopen voor je gaat vliegen met zo'n octo. :confused:
Het hele spul hangt aan de props.
Het is slim om juiste prioriteiten te stellen.

Ja, je hebt ook helemaal gelijk.

Ik heb nu volgende Propellers gevonden en denk dat die wel goed zijn.

Tiger Motors 15x5 CFK Propellers
of
Tiger Motors 16x5.4 CFK Propellers (moet ik nog eventjes kijken of dat gaat passen).

Ik heb toch niet voor de Xoar gekozen omdat hout toch best wel kwetsbaar is en ik er gegarandeerd mee aan de deur blijf hangen of in de auto ergens tegenaan stoot.
Dan is CFK wel iets robuster.
Ook de Mejzlik zijn nu een optie, maar dan ook wel het duurste, dus liever de Tiger Motors Propellers.

Heeft er iemand van jullie ervaring met de T-Motor Propellers?
Het lijkt mij wel de "gouden middenweg" tussen de houten Xoar en de peperdure Mejzlik.

Groetjes,

Jordy

Ik zweer bij Xoar props. Erg goed gebalanceerd. Altijd perfect gecentreerde gaten. Bij meerdere webshops altijd op voorraad. En prijs / kwaliteit verhouding is OK.

Zo, Gelukkig nieuwjaar aan iedereen.

Ik ben weer een heel klein stapje dichter bij de gewenste propeller gekomen.
Het wordt in ieder geval de T-Prop.
Nu nog de vraag of 15 of 16 inch.
Ik heb het één en ander uitgemeten en wil jullie vragen wat nu beter zou zijn.

De afstand van motoras tot motoras bedraagt precies 434mm.
Met een 15 Inch (381mm.) propeller heb ik 57mm. ruimte tussen de props zoals je op de foto kan zien.

IM1000-s-13.jpg

Klik hier voor een grotere foto!

Als ik nu 16 Inch (406mm.) propeller neem, dan heb ik nog 32mm. plaats tussen de propellers.
De vraag is of 32mm. wel genoeg is?
Ik heb ergens gehoord en/of gelezen dat er een bepaalde afstand tussen de propellers moet blijven vanwege de efficiëntie?

Weet iemand nu precies hoe dat zit?
Ik zou het liefst de 16 Inch T-Propellers willen hebben omdat die efficiënter zijn als de 15 Inch.

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt.

Dan ga ik de 16 x 5.4 T-Props kopen.

Groetjes,

Jordy

Dag Jordy,
Qua afmeting zal het wel passen maar de afstand tussen je props is niet het enige.

Ik neem aan dat je met 6s gaat vliegen? De vraag is of je met 6s in deze setup 16" kunt vliegen. Anders gezegd, de vraag is of je motor een 16" aan kan. Uiteraard kun je ook kijken of je bijv naar 7s kunt gaan icm 16".

Nogmaals,
Ik ken je setup niet direct maar wat ik wil zeggen is dat de afstand die je nog hebt niet het enige is waar je rekening mee moet houden.

Dag Jordy,
Qua afmeting zal het wel passen maar de afstand tussen je props is niet het enige.

Ik neem aan dat je met 6s gaat vliegen? De vraag is of je met 6s in deze setup 16" kunt vliegen. Anders gezegd, de vraag is of je motor een 16" aan kan. Uiteraard kun je ook kijken of je bijv naar 7s kunt gaan icm 16".

Nogmaals,
Ik ken je setup niet direct maar wat ik wil zeggen is dat de afstand die je nog hebt niet het enige is waar je rekening mee moet houden.

Hallo BlikvanBoven (sorry, ik weet je "echte" naam niet).

Ik ga met Tiger Motor MT3515-15 vliegen.
T-Motor adviseert de 16x5.4 propellers met 6s.
MT3515 - Professional Series Motors - T-MOTOR

Ik ga eerst met 5s beginnen omdat ik deze lipo's hier heb liggen.
Ook dat schijnt wel goed te werken als ik eCalc mag geloven.
eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Als alles goed werkt en mijn budget het toelaat, wissel ik dan naar een 6s Lipo.
Volgens mij gaat dat zo wel lukken, of heb ik misschien iets niet goed begrepen?

Groetjes,

Jordy

T-Motor adviseert de 16x5.4 propellers met 6s.

Dag Jordy,
T-Motor adviseert bij de KV400 versie de 15" prop (zie tabel) en bij de KV650 versie een 13" prop! Daar komt bij dat men voor de KV400 e.e.a. aangeeft op basis van 6s (22,2v) en dat alleen een 4s gebruikt kan worden met de KV650 (maar dan geen 16" prop!), tenminste volgens de tabel.

Heb je de KV400 kan je inderdaad met de 16" gaan vliegen. Je motor wordt dan wel wat zwaarder belast en daarmee warmer. Op zich geen drama maar realiseer je wel dat de grootste vijand van electronica warmte is... Hoe warmer hoe korter de levensduur.

Ander puntje...
6s met 16" heeft bij 100% throtle een thrust van 2,83Kg per motor (KV400)
4s met 15" heeft bij 100% throtle een thrust van 2,4 Kg per motor (KV650) terwijl een 13" prop bij deze motor bij 6s 3,1Kg thrust levert....

Lang verhaal kort,
het gaat om de juiste combinatie van aantal cellen + prop in relatie tot de motor. Daarbij is een koelere motor van max 50 graden te adviseren...

tmotor.png

KV400 motor

t-motor-650.png

KV650 motor

Gr Norbert

Hoi Norbert,

Ik heb inderdaad de kv400 motoren.
Ik wil zo veel mogelijk thrust eruit halen en daarom wil ik graag voor de 16" kiezen.
Omdat ik met 5s ga vliegen wordt de motor minder belast, dus ook minder warm toch?

Er staat ook bij dat de motor 59 graden warm is na 10 minuten lang 100% throttle.
Ik ga zeker niet de hele tijd 100% gas geven, dus dat is ook weer een paar graden minder?

De 6s blijven natuurlijk een optie, maar eerst moet er maar met 5s worden gevlogen.

Alvast bedankt voor je input en je hulp.
Groetjes,

Jordy

Goeden Avond.

Vandaag ben ik maar eens begonnen met het Power Distribution Board.
Ik ga 2 boards gebruiken en er één sterk boardje van maken.
Dat is althans de theorie.

Hieronder de 2 PDB’s en 16 x 3.5mm. stekkertjes die ik erop ga solderen.

IM1000-s-14.jpg

Elk stekkertje....

IM1000-s-15.jpg

..ga ik vertinnen....

IM1000-s-16.jpg

...en er een koper draadje in solderen.

IM1000-s-17.jpg

De stekkertjes moeten er zo uit zien.....

IM1000-s-18.jpg

Dan kan ik het heel goed aan het board vast solderen.

IM1000-s-19.jpg

Na een goede 3 kwartier, en een dikke blaar op mijn wijsvinger (;)), ziet het er zo uit.

IM1000-s-20.jpg

En nog eens de andere kant.

IM1000-s-21.jpg

Nu nog de stroomkabel voor de Lipo’s er aanvast solderen.
Omdat ik 2 boardjes gebruik, moet ik dus 1 kabel splitsen.

IM1000-s-22.jpg

Alles goed vertinnen.....

IM1000-s-23.jpg

....en dan aan het éérste board vastsolderen.
De uitstekende stukjes worden later nog ingekort.

IM1000-s-24.jpg

Natuurlijk aan allebij de kanten vast solderen.

IM1000-s-25.jpg

Toen alles was afgekoeld werd het tijd om de boel te gaan isoleren.
Ik gebruik hiervoor plastidip.

IM1000-s-26.jpg

Fijn spul is dat.

IM1000-s-27.jpg

Makkelijk te verdelen.....

IM1000-s-28.jpg

..en na 30 minuten...

IM1000-s-29.jpg

Is het droog.

IM1000-s-30.jpg

Beter is om het gewoon een paar uurtjes te laten drogen.
Dan weet je zeker dat alles goed zit.

IM1000-s-32.jpg

Genoeg voor vandaag.

Morgen ga ik het 2de board eraan vast solderen en ook hier weer alles goed isoleren met plastidip.
Door het vele soldeertin en extra kopere bedrading hoop ik met mijn "DIY" board maximaal 160A aan te kunnen.

Groetjes en weltrusten.

Jordy

Blijft raar waarom je niet gewoon kiest voor een bewezen PDB.. In plaats van te hopen dat het wel goed zal gaan en die octo niet uit de lucht valt met veel meer schade dan een goed PDB zou gekost hebben :confused:

Zelf maken is veel leuker joh!

Zo denk ik er ook over.

Ik ga natuurlijk wel eventjes testen en vooral meten (Temp) of dat boardje ook wel de last aankan, maar ik heb al vaker in diverse foren gelezen waar ze zelf zoiets in elkaar zetten en dat werkt (meestal) heel goed.
Mocht ik toch nog twijfelen, dan koop ik een "bewezen" PDB.

Groetjes,

Jordy

Back