Bouwverslag van een Tarot Ironman 1000 (Octocopter)

Ok, dat ga ik dan maar proberen.
Ik heb vorig jaar een F550 gebouwd en gevlogen en heb me ook aan de aanbeveling van Emil gehouden.
De Gains waren daar over het algemeen hoger als de standaard instelling van DJI, als ik het me nog goed kan herinneren.
Ik ben uiteindelijk nog hoger gegaan met de Gains zodat het (voor mijn gevoel) goed vloog.

Groetjes,

Jordy
 
Goeden Avond.

Vandaag ben ik weer een stukje verder gekomen.


Ik ben begonnen met wat kabeltjes netjes te maken met zo’n „spiral wrap“

IM1000-s-160.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ook de kleur past zo beter bij de zwarte Octo.

IM1000-s-161.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik vind het wel netjes zo en het ziet er een stuk opgeruimder uit.

IM1000-s-162.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De volgende stap was de Unisens-E en de Antispark met de accukabels te verbinden.

IM1000-s-163.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Omdat ik graag alles makkelijk wil kunnen uitwisselen, gebruik ik overal 5,5 mm. goldplugs.

IM1000-s-164.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb eerst de 2 Lipo’s op het frame gelegd....

IM1000-s-165.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


...om te zien.....

IM1000-s-166.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


...hoe lang de kabels moeten worden.

IM1000-s-167.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Toen ik alles had uitgemeten, kon ik aan de slag.
Dus eerst maar een splitter kabel gemaakt met de Antispark.

IM1000-s-172.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dat was snel klaar. Belangrijk is dat de kabels flexibel blijven, heeeeel goed worden gesoldeerd (met m’n 100 Watt pook) en ook nog eens zo kort mogelijk blijft.
Dat is gelukt.

IM1000-s-173.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Toen heb ik de Unisens-E onder de ontvanger-plate met 2 tywraps vastgezet.

IM1000-s-168.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Daarna de stroomkabels via de Unisens-E met elkaar verbonden.

IM1000-s-169.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En weer de Lipo’s erop gezet om te kijken of alles past en de kabels ook goed zitten.

IM1000-s-170.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het zit allemaal heel goed zo.
De stekkers kunnen er niet uitschieten, en toch is het makkelijk om de Unisens-E uit te wisselen tegen de Unilog2 mocht dat nodig zijn.


IM1000-s-171.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nu zullen er zeker wel mensen zijn die dit zo niet zouden doen.
Elke extra stekker/verbinding is meer kans op een fout/defect.
Ik gebruik dit systeem met stekkers bijna in elk vliegtuig/zwever die ik heb en had tot nu toe (op hout klop) nooit geen problemen.
Ik vind het wel handig om alles makkelijk uit te kunnen wisselen.

IM1000-s-174.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb de 2 antennes van de ontvanger provisorisch vastgezet.
Niet makkelijk om een goede positie te vinden met al dat carbon, maar ik heb al een goed idee hoe ik dat later ga doen.

IM1000-s-176.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb gelijk nog eventjes alle kabels aan de onderkant samengebonden..

IM1000-s-175.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


... en opzij gebogen en vast gezet zodat ik plaats had voor de volgende stap.

IM1000-s-177.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De landing gear van de Ironman 1000 bestaat uit 3 poten.
Dit is er ééntje die ik nog in elkaar moet gaan zetten.

IM1000-s-159.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En zo zit ie d’r op.

IM1000-s-178.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En dat is twee...

IM1000-s-179.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


...en numero drie.

IM1000-s-180.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Hier staat de Ironman 1000 voor het éérst op z’n eigen benen (traantje wegpink). ;)

IM1000-s-181.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Echt een beest als je het zo ziet staan.

IM1000-s-182.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Gelijk maar de 2 Lipo’s erop gezet en aangesloten om te kijken of de boel ook werkt.
Gelukkig deed alles het.

IM1000-s-183.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het gewicht is tot nu to 3861 gram zonder Lipo’s, propellers en verlichting.
Ik denk dat ik wel onder de 6 Kilo kann blijven, meer zo richting 5,7 kilo.

IM1000-s-186.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ook op de grond is het gewoon een „monster“.

IM1000-s-184.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dit is wel eventjes een stuk groter als een DJI F550....

IM1000-s-185.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Tot slot nog een paar foto’s met 15x7.5 propellers van RCTimer.

IM1000-s-187.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb van de 12 propellers die ik had besteld, er 8 stuk uitgesorteerd die ik voor de éérste paar testvluchten kan gebruiken.

IM1000-s-188.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Pas als dat alles goed is verlopen gaan de dure T-Motor 16x5.4 propellers erop.

IM1000-s-189.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dit was het weer voor deze week.
De volgende update zal dan vermoedelijk de maiden zijn, maar ik weet nog niet waneer ik tijd heb.

Groetjes,

Jordy
 
Maiden !!

Goeden middag,

Eindelijk heb ik weer een beetje tijd voor de Octo gehad.
Ik heb tussendoor een F550 met Naza + GPS gebouwd om toch een beetje multicopter feeling te hebben.

Vanmorgen had ik eindelijk de tijd om de laatste paar dingetjes voor de maiden te installeren.

Eerst moest ik een plaatje voor de GPS houder uit een reststuk CFK dremelen.

IM1000-s-190.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Hierop wordt de GPS houder aan vast geschroefd.

IM1000-s-191.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dus maar een klein gaatje erin geboord.....

IM1000-s-192.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


...en het houdertje eraan vast geschroefd.
Het CFK plaatje heb ik met dubbelzijdige tape vastgezet.
Dit ga ik later nog met 4 boutjes goed vastzetten, maar voor de maiden was dit wel vast genoeg.


IM1000-s-193.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Zo zit de GPS ontvanger er mooi op (maar nog niet helemaal recht!)...

IM1000-s-194.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


...en kan voor het transport makkelijk opzij worden gekiept.
Wel zo handig.

IM1000-s-195.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nadat ik alles in de Naza Software had ingesteld, werd het tijd voor de mooie 16x5.4 T-Motor props.
Alleen al de verpakking straalt de luxe ervan af.

IM1000-s-196.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Elke prop zit in een speciaal „zakje“ verpakt. Netjes zo.

IM1000-s-197.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En hier zijn ze dan.
Wat een joekels zeg.

IM1000-s-198.jpg


Klik hier voor een grotere foto!

IM1000-s-199.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Als je de T-Motor props met de RCTimer props vergelijkt, zie je ook wel een behoorlijk verschil.

IM1000-s-200.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De T-Motor propellers zijn gewoon groter, dikker en vooral veeeeeel steviger als de RCTimer props.
Maar wat nog veel belangrijker is: de T-Motor propellers zijn super gebalanceerd.
Ik heb ze één voor één getest, maar alles was prima.
De RCTimer propellers moest ik allemaal uitbalanceren.

IM1000-s-201.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het verschil in kwaliteit merk je natuurlijk ook aan het gewicht.

IM1000-s-203.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De T-Motor propellers zijn dubbel zo zwaar, maar dat vind ik niet erg als je het verschil tussen de 2 propellers voelt.
Dat is echt een hele andere klasse (en daar betaal je ook voor)

IM1000-s-202.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De Propellers worden met een kleine ring op de motoras erop gezet.

IM1000-s-204.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En dan met een metaal plaatje en 2 inbus schroeven vastgezet. Mooi plat design en ziet er ook heel sjiek uit.

IM1000-s-205.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nu is de Octo klaar voor de maiden.

IM1000-s-206.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Er moet nog een heleboel gedaan worden, maar zo kann ik tenminste een paar kleine proefrondjes draaien.

IM1000-s-207.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Hier nog het verschil tussen een F550 en een Ironman 1000... Big Badaboom ;)

IM1000-s-210.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Zo, naar buiten.....

IM1000-s-208.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Alles 3 dubbel gechecked.....

IM1000-s-209.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


..... en toen de motoren gestart....




Hij vliegt al gelijk behoorlijk rustig.
Gestart ben ik op ATTI mode en daar waar de octo naar beneden zakt ging ik op manual.

Ik heb 12 minuten meer of minder alleen maar op ca. 3 meter hoogte op 1 plek lopen hangen, met hier en daar een kleine correctie.
De gains heb ik ietsje omhoog gezet t.o.v. de default instelling.
Na 12 minuten had ik 4600mAh uit de 2 x 5s 5000mAh genomen, dus een rest van 5400mAh bleef over.
Dat ziet er dus goed uit en 15 minuten vliegen zit er zo wel in.
Ik moet nog de Unisens-E Log uitlezen, maar het ziet er allemaal heel goed uit.
Niks warm geworden, niks wiebelig.
Hoera! :celebrate:


Nu ga ik binnenkort de verlichting erop zetten.
Het gaat een behoorlijke kerstverlichting worden, maar dat vind ik wel leuk.
Ook nog 2 andere dingetjes die ik hier nog niet verklap komen erop.
Dat word nog best wel leuk.

Één vraagje heb ik nog.
Gebruiken jullie ook Treadlock om de schroeven van de propeller vast te zetten op de motor?
Ik had ergens gelezen dat je dat juist niet moest doen, maar ik ben me onzeker.
Als je het niet mag gebruiken, wat zou dan een goede methode zijn om de schroef vast te zetten?


Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook ergens hier gelezen dat treatlock de propeller aan kan tasten;-) zou het risco nort nemen en gewoon voor elke vlucht ff met inbusje nalopen:-)
 
De inbus van je propadaptor kan je prima met treadlock vast zetten.
Alleen de moer waarmee je de prop vastzet niet.
Die komt in contact met je prop.

Gewoon borgmoeren gebruiken is het beste.

En zorg er dus voor dat de treadlock nooit met je prop in aanraking komt.
 
Wauw, mooi zeg!! Dat je daar überhaupt nog een maiden mee durft te maken :rolling: Hij zal maar omflippen en je breekt meteen 3 propellers, daar gaat dan een dikke 100 euro alleen al aan propellers :)
 
Bedankt voor de Tip Tasz.

Ja Daniel, goedkoop is zo'n Octo niet, maar een beetje buikkriebels is wel leuk en spannend bij zo'n maiden.
Het hoort er gewoon bij, of ik nu een schuimpje van €150.- voor het eerst in de lucht laat of een GFK-CFK zwever met 4 meter voor €2500.- of deze Octo.
Het is en blijft dezelfde kick en de vreugde is altijd groot als alles functioneert.


Ik heb vandaag op de club een praatje gemaakt met iemand die een CNC frees heeft.
Die gaat voor mij een grote CFK plaat uitfrezen voor de verlichting.
Update komt aan het eind van de week ;)

Groetjes,

Jordy
 
Vandaag weer 2 accu ladingen gevlogen.
De Octo ligt inmiddels redelijk stabil en ik ben verrast hoe weinig Ampère de motoren trekken.
Ik had een max. van 60A met volgas stijgen.
Weliswaar in de GPS-Mode en de 6 m/s limit van de Naza, maar 60A is heel mooi.
Hier nog 2 screenshots van een 16 minuten durende vlucht met veel hoovertijd.
Als ik hoover gebruiken de 8 motoren gezamenlijk zo'n 28A.

Log-1.jpg



Log-2.jpg


Tot nu toe ben ik er heel tevreden over.
Ik ben aan het overleggen of het niet toch beter is om 6s Lipo's te kopen.
Meer power en qua gewicht kom ik op het zelfde uit omdat mijn SLS Lipo's best wel zwaar zijn.
Ik heb deze hier op het oog:
HobbyKing ZIPPY Compact 6s 5000mAh


Groetjes,

Jordy
 
Goeden Avond.

En alweer een kleine update.

Vandaag heb ik van een vriend van de vliegclub mijn gefreesde CFK deeltjes gekregen.
Ik ga behoorlijk veel verlichting verbouwen, en omdat ik dat graag netjes will doen, heb ik m.b.v. een stukje karton volgend idee uitgewerkt.

IM1000-s-213.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb het kartonnen stukje met restjes LEd strips beplakt en gelijk nog een beetje breder gemaakt.

IM1000-s-214.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En zo wordt uit een idee werkelijkheid

IM1000-s-215.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Natuurlijk heb ik 8 CFK plaatjes nodig.

IM1000-s-211.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Eigenlijk wel jammer om al dat mooie CKF te „verstoppen“ met een paar LED strips.

IM1000-s-212.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Maar qua stevigheid en gewicht is het optimaal.
Toegegeven, GFK was zeker ook goed genoeg geweest (en vooral goedkoper), maar als ik al een Octo bouw waar bijna alleen maar CFK in zit, dan ook gelijk alles...

Zo, nu moet ik een heleboel solderen, verbinden en lijmen en dan zien we wel weer verder of het allemaal gaat lukken.

Groetjes,

Jordy
 
Hi,


IM1000-s-186.jpg


Klik hier voor een grotere foto!

Er komt noch ca. 240 gram voor de propellers erbij + ca. 30 gram voor de GPS mount.
Zonder Lipo's weegt de Octo nu ca. 4,1 Kg en heeft zo ook gevlogen.

Er ontbreekt alleen nog de verlichting.
Dat word met BEC, schakelaars, CFK plaatjes etc. zo'n 300 gram denk ik.
Dus vermoedelijk 4,4 Kg. zonder Lipo's.

Groetjes,

Jordy
 
Jaja, dat is inderdaad heel handig. ;)

Met Lipo's weegt de Octo nu 5,4 Kilo, en heeft ook zo gevlogen.
Zonder Lipo's dus 4,1 Kilo.

Groetjes,

Jordy
 
Goeden avond.

Het gaat weer een stukje verder.
Vandaag heb ik een beetje aan de verlichting kunnen werken.
De bedoeling is dat ik de Ironman 1000 op een hoogte van 250-300 meter nog goed kan zien.
Vooral het herkennen waar de voor en achterkant is, is belangrijk.
Ik kom er dus niet omheen om een groot opervlakte met veel helle LED’s te maken zodat het ook echt bij daglicht herkenbaar is.

Ik heb eerst de T-Motor propellers er weer afgehaald.
Die zitten anders behoorlijk in de weg en kunnen ook nog eens snel kapot gaan.

Het CFK plaatje moet zo op de motormount komen te zitten.

IM1000-s-216.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Uit deze 4 stukjes CFK wordt de eerste „LED-Beacon“ (ik noem het maar gewoon zo, stoere naam ;)) gemaakt.

IM1000-s-217.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Een paar druppels CA en de boel zit lekker vast.

IM1000-s-218.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-219.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En zo komt het dus om de motormount te zitten.

IM1000-s-220.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Na een kwartiertje plakken en vloeken (CA aan je vingers is echt leuk.... not) waren de 8 „LED-beacons“ klaar.

IM1000-s-221.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het gewicht valt reuze mee, maar het wordt natuurlijk nog ietsjes zwaarder.

IM1000-s-223.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Tijd om de LED strips te testen en op de „beacons“ te kleven.

IM1000-s-222.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Man neme 4 strips met 6 LED’s en 8 strips met 3 LED’s....

IM1000-s-224.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


....en dan kan je de boel erop kleven.

IM1000-s-225.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb de LED-strips om en om erop gekleeft zodat je altijd positief en negatief naast elkaar hebt. Dat is straks makkelijker met elkaar te verbinden d.m.v. een „soldeertinbruggetje“

IM1000-s-226.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En zo is er één „beacon“ klaar.

IM1000-s-227.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ziet er best wel stoer uit.....

IM1000-s-228.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het past ook mooi op de motormount.

IM1000-s-229.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik denk ook wel dat ik heel goed zichtbaar is, zelfs bij daglicht.
Ook van de zijkant, als je laag bij de grond hoovert is nog goed te zien waar voor en achter is.

IM1000-s-230.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En het gewicht is ook nog steeds in orde.
Ik denk dat ik per „LED-beacon“ ca. 20 gram meer gewicht heb, dus 160 gram totaal.

IM1000-s-231.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


3 klaar... 5 to go.... prielwerk.....

IM1000-s-232.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En zo waren ze alle 8 klaar.

IM1000-s-233.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Kan je best wel leuke dingen mee doen; het is net lego ;)

IM1000-s-237.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Zo verwissel ik het zeker niet. Zou stom zijn...

IM1000-s-234.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Eventjes alle 8 „LED-Beacons“ erop zetten en kijken of het allemaal wel goed zit.

IM1000-s-235.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nou, ziet er niet verkeerd uit. Een paar dingetjes moet ik er nog mee doen.
Vooral het solderen zit me tegen, maar wat moet dat moet....

IM1000-s-236.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dat was het weer voor vandaag.
Ik weet niet wanneer ik zin heb om te solderen, maar het gaat binnenkort zeker weer verder.

Groetjes,

Jordy
 
Goeden avond,

Ik heb eventjes een vraagje tussendoor en hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden ervan.

Ik kan mijn 4 x 5s 5000mAh Lipo's voor een goede prijs verkopen.
Het geld kan ik dan voor de ZIPPY Compact 5000mAh 6S 25C gebruiken en hoef er maar weinig bij te leggen en heb dan nieuwe Lipo's.
Qua gewicht zijn ze zelfs nog een paar gram lichter.

Nu mijn vraag.

Het is toch zo, dat als je meer Volt hebt, dan ook het stroomverbruik naar beneden gaat?
Dus 6s is eigenlijk beter als 5s in mijn geval?
Ik zou dus een langere vliegtijd kunnen krijgen omdat de motoren met minder kracht (rpm) hoeven te draaien voor een "hoover"?

Is dat correct of zit ik hier helemaal fout.
Ik heb de laatste tijd zo veel erover gelezen dat ik gewoon weg de kluts kwijt ben en door de vele bomen het bos niet mee zie...

Groetjes,

Jordy
 
Hoe meet voltage hoe minder stroom is het volgends mij, je setup moet natuurlijk wel 6s aan kunnen;-) en hij kan wel veller reageren maar met bakbeest als joune valt het wel.mee;-) ben ook over gestapt van 3s naar 4s en dat resulteerde ook in langere vliegtijd:-)
 
Dat is alleen van toepassing als je het zelfde vermogen wilt genereren.

Vermogen= spanning x stroom

Dus als je voor het zelfde vermogen de spanning verhoogt zal de stroom zakken
 
Back
Top