bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

pietsan

Forum veteraan
De Amphion is ontworpen en gebouwd in 1778 voor Koning Gustav III van zweden door Frederik Chapman op de Djurgarden scheepswerf te Stockholm. (Op de doos staat het jaartal 1790, maar ik hou het jaartal aan toen ze gebouwd werd)

Het model word gebouwd in de schaal 1:40 en is na voltooiing 78,5 cm lang, 26 cm breed en 62 cm hoog (vanaf de kiel) ze krijgt een dubbele beplanking, waarvan de 1e laag bestaat uit lindenhout van 1,5 x 5 mm en de 2e laag van notenhout van 1 x 4 mm.

Ik heb helaas geen echt goede foto van het model en heb een plaatje van de doos genomen,
IMG_0005_6905_bewerkt-1.jpg


Decoraties en beslag ziet er goed verzorgd uit, ook de blokken zijn mooi op schaal, dus zeker niet te groot,
IMG_0007_6907_bewerkt-1.jpg


7 constructie tekeningen moeten mij op weg helpen tijdens de bouw, want het bijgevoegde boekje in 4 talen behalve Nederlands is voor mij grotendeels hokuspokus :rolleyes:
IMG_0008_6908_bewerkt-1.jpg


en het benodigde hout in verschillende soorten en maten waarvan de gelazerde onderdelen al los in het pakket zitten, dus geen roet om weg te schuren :)
IMG_0006_6906_bewerkt-1.jpg


Ik ga uiteraard wederom proberen om ook hier weer iets moois van te maken met een uitgebreid bouwverslag en vele foto's. Het word mijn 14e houten historisch scheepsmodel...
 
Dit ziet er als model weer prachtig uit Piet! Veel succes en met jouw expertise is mijn verwachting weer groots ;) Ook een mooie schaal om te maken.
 
Succes Piet,
Je maakt er ongetwijfeld weer iets moois van.
Ik heb wel enkele "echte" foto's van tijdens de bouw, maar geen digitale foto's, anders zette ik deze hier ook in een fotoverslagje neer.
Ik vind de handleidingen en plannen van Corel in ieder geval stukken beter dan van Manua (Sergal of Panart).
Het enige minpunt vind ik is dat de ornamenten uit een verguld zwartmetaal bestaan (zamak ?), en zich dus niet zomaar eventjes laten bijplooien, mocht dat nodig zijn. Ze behouden echter wel hun glans, ook zonder nabehandeling.
Of het tuigageplan historisch verantwoord is, laat ik in het midden, toe bouwde ik nog out-of-the box. :)
Mvg,
 
Als ik me niet vergis aan de opbouw en materialen en tekeningen te zien moet dit een model van Corel zijn.

Heel veel plezier en succes met de bouw van dit schip.
En heul veul foto's plaatsen.:thumbsup::thumbsup:
 
Nou das mooi Piet, die is dus binnen en daar gaan we weer eens heel goed voor zitten met uiteraard de benodigde hapjes en drankjes erbij, succes met dit ongetwijfeld weer leerzaam project en dito verslag voor ons :thumbsup::thumbsup:
 
Succes Piet,
Of het tuigageplan historisch verantwoord is, laat ik in het midden, toe bouwde ik nog out-of-the box. :)
Mvg,
Er zijn 2 gedetailleerde tekeningen van het tuigplan, 1 voor het staand want en 1 voor het lopend want en dat ziet er behoorlijk goed uit, dus ik ga dat maar gewoon volgen en toepassen. Ze kan met of zonder zeil getuigd worden en waarschijnlijk doe ik het zonder zeil. Er zit wel een grote lap stof bij, maar mijn naaiwerk is nog niet up to date, dus daar waag ik me nog maar niet aan...
 
Een leuk model, Piet. Zo met die verhoogde dekopbouw bij beide masten.
Ga het met belangstelling volgen.
Gr. Peter
 
Na ruim 3 weken zonder model ben ik maar gelijk een paar uurtjes bezig geweest met de 1e voorbereidingen. Van de 15 spanten paste er niet één in de valse kiel, alle gleuven waren een goeie mm te smal, dus die moest ik eerst wat breder maken, waarvoor ik een vijl heb gebruikt en een smal schuurblokje voor het fijnere werk. Maar eerst heb ik een bouwplank(je) gemaakt door wat blokken hout op een plank te lijmen waar de kiel mooi in past,
IMG_0004_6911_bewerkt-1.jpg


Vervolgens de gleuven uitvijlen/breder maken,
IMG_0001_6909_bewerkt-1.jpg


Eén voor één de openingen uitvijlen heeft me die paar uurtjes gekost, lekker bezig geweest dus,
IMG_0003_6910_bewerkt-1.jpg


Alle spanten passen nu mooi in de valse kiel, op de foto's nog dry-fit,
IMG_0005_6912_bewerkt-1.jpg


De spiegelplaat moet nog worden bijgewerkt zodat de bovenkant gelijk komt te liggen met de langsscheepse dekbalken,
IMG_0006_6913_bewerkt-1.jpg
 
De spiegelplaat en hennegat bijgewerkt, alle spanten waar nodig ook bijgewerkt en in de valse kiel gelijmd, de masthouders op hun plek gelijmd en het achterste dekje op de spanten gelijmd.

(commentaar onder de foto's)

IMG_0001_6915_bewerkt-1.jpg

Bovenkant van de spiegelplaat (onder de witte V's) op de juiste hoogte geschuurd voor het dek en de onderkant gelijk gemaakt met de spiegelplaat (onder de blauwe V's)

IMG_0002_6916_bewerkt-1.jpg

Dekje op de spanten gelijmd.

IMG_0003_6917_bewerkt-1.jpg

Hennegat voor de roerkoning opmaat gemaakt (onder de X), is in dit stadium een stuk makkelijker dan wanneer alles al verlijmd is.

IMG_0004_6918_bewerkt-1.jpg

Het roer past nu mooi aan de steven op de juiste afstand voor de later te monteren vingerlingen. Aan de bovenkant steekt de roerkoning door het dek, waar later de helmstok aan word bevestigd.

IMG_0005_6919_bewerkt-2.jpg

Tijdens het verlijmen van de spanten waren er twee die te diep lagen, o.a. spant 9 waar een stukje van 2 mm in moest worden gelast te zien tussen de pijltjes.

IMG_0006_6920_bewerkt-1.jpg

Het spant ligt nu weer op de juiste hoogte voor het latere valse dek.

IMG_0007_6921_bewerkt-1.jpg

Alle spanten verlijmd in de valse kiel met behulp van leg blokjes, tevens de masthouders verlijmd. (in spant 2, het 1e spant bij de boeg, zit een gat waar later de boegspriet in komt. Dit gat is ook bijgewerkt en de steun voor de boegspriet (bovenkant voorsteven) is halfrond gevijld, geen aparte foto)


IMG_0008_6922_bewerkt-1.jpg

Dekjes dry-fit op de spanten gelegd en als alles mooi haaks is verlijmd dan passen de dekjes precies en hoef je er niets aan te doen voor het vast lijmen.
 
Montage valse dekken;

De drie bovenste dekjes zijn op de spanten verlijmd, de achterste daar kon ik lijmklemmen voor gebruiken en voor de voorste twee heb ik nageltjes gebruikt. Ik laat de nageltjes zitten en heb daarom de koppen gelijk geschuurd met het dek,
IMG_0006_6927_bewerkt-1.jpg


Voor de twee onderste dekken moeste aan de voorkant van spant 13 en 9 en aan de achterkant van spant 5 dekbalkjes worden gelijmd, te zien op bovenstaande foto onder de zwarte X.

De dekbalkjes zijn gemaakt van 4 x 4 mm beuk en in de juiste vorm gebogen,
IMG_0002_6923_bewerkt-1.jpg


met behulp van een stalen liniaal heb ik de positie bepaald voor de dekbalkjes,
IMG_0004_6925_bewerkt-1.jpg


daarna afgetekend,
IMG_0005_6926_bewerkt-1.jpg


waarna de balkjes konden worden verlijmd op de juiste plek,
IMG_0003_6924_bewerkt-1.jpg
 
Tussen spant 11 en 13 komt een verlaagd dek en daaronder tussen spant 11 en 12 nog een klein dekje wat ik vanmorgen heb gemaakt...

Het kleine dekje wat slechts bestaat uit het dekje zelf met aan de zijkanten 2 opstaande schotjes gelijmd. Het dekje is beplankt met tanganyika latjes van 0,6 x 3 mm;
IMG_0007_6928_bewerkt-1.jpg


Daarna de positie bepaald, afgetekend (pijltjes) en een latje van 2 mm dik op de valse kiel gelijmd (X) voor de juiste hoogte,

IMG_0008_6929_bewerkt-1.jpg


Daarna de constructie op de kiel gelijmd en tegen spant 11,
IMG_0009_6930_bewerkt-1.jpg


Vervolgens het dek tussen spant 11 en 13 gelijmd op de spanten en eerder aangebracht dekbalkje. De breedte tussen de pijltjes is aangepast aan de zijschotjes,
IMG_0012_6931_bewerkt-1.jpg


en het totale beeld,
IMG_0013_6932_bewerkt-1.jpg


Nog één dek te gaan....
 
Met het verlijmen van het laatste en grootste dek ben ik voor vandaag wel klaar, want dit blijft wel een paar uurtjes in de lijmklemmen omdat er wat spanning op staat. Tevens de twee vulstukken bij de boeg vast gelijmd, de toppen van deze stukken zijn/worden de beide apostelen (knechten),
IMG_0001_6933_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top