Bouwverslag Vario Bell 204 1B

He folks.
Ik wil graag mijn ervaringen met het bouwen van een Vario Bell 204 1B met jullie delen.
Het gaat om een variant die bij de Nederlandse Marine heeft gediend, een door Agusta in licentie gebouwde utilitymachine de Agusta Bell 204B

Hier een paar foto's van mijn voorbeeld (die staat in Soesterberg bij het Militair Lucthvaartmuseum

Hieronder de foto's van de bouw zover

Binnenkort meer!

Vond het Vario landingsgestel niet mooi, dus ff naar de Gamma geweest en voor 4 euro een paar 10 en 13mm pijipies alu gekocht. Thuis een beetje buigen.... beetje epoxy.. Echt veel beter...

Hoi,

Ziet er goed uit. :lol:
Het nieuwe landingsgestel is inderdaad mooier.
Een tip.... denk wel om het gewicht.

Harry

Rhelie zei:
Hoe heb je dat allu aan ekaar gekregen ?

Het ziet er zeker mooier uit zo !

Bedankt!. ik heb de dwarsliggers in de skids laten vallen (gat in skids geboord, waar de dwarsliggers precis insteken) gemonteerd met een finke hoeveelheid epoxy en een schroefje aan de onderzijde.

vol bewondering kijk ik naar je foto's, vind je afwerking wel erg mooi, met al die bouten (weet niet wat de juiste benaming is).
Ik denk als je straks, als hij klaar is, een foto maakt dat je mensen voor de gek kan houden en laten denken dat het een echte fullsize heli is :).

nosmo zei:
vol bewondering kijk ik naar je foto's, vind je afwerking wel erg mooi, met al die bouten (weet niet wat de juiste benaming is).
Ik denk als je straks, als hij klaar is, een foto maakt dat je mensen voor de gek kan houden en laten denken dat het een echte fullsize heli is :).

Bedankt! Ik besteed er ook heel veel tijd en aandacht aan. Die 'bouten' zijn klinknagels of 'rivets' (engels). Kwestie van aftekenen (6mm separatie, langs een zo strak mogelijke lijn) gaatjes boren (1mm) en plastic nep-nageltjes erin lijmen met CA (aan te brengen met het puntje van een tandenstoker) Er zitten er nu ca. 1300 in, nog ongeveer 1100 (geschat) te gaan..... :)

damn, dat zijn er wel een hoop hoor, maar het resultaat mag er zijn. Durf je er nog wel mee te vliegen straks, nu er zoveel man uren inzitten?

hubris zei:
Wow, wat ziet dit er al ontzettend gaaf uit zeg! Die wil ik straks echt wel eens zien vliegen/staan :D

Je bent van harte welkom hoor! Zal wel een keer een demootje vliegen :)

Duurt nog wel een paar maanden voor ie echt klaar is.

Hallo Ed,
Zeer mooi project hoor!
Heel bijzonder! ik blijf op je letten hoor! :)
Ik vindt alleen je gekozen plek voor je ontvanger nou niet de beste.
Op de plek naast de motor zit je wel erg dichtbij de onsteking, heb je geen plek op een plaats meer naar voren en verder weg van de onsteking?
Ook je accu en diverse bedrading zit erg dicht bij de bougie kabel.
Zie het als een positieve advies :wink:
Ik ben zelf bezig met de jetranger van Vario ook met een benzine mechaniek, deze kist is door een kameraad van me aangeschaft waar ik hem voor in orde maak, maar in deze romp zit geen "afzuig" ventilator in de bodem v/d romp. Ik wil er dan ook 1 tje alsnog inbouwen.
Mijn vraag is of je een opstaande rand gaat maken in de bodem v/d romp, om die fan heen, zodat de ventilator in een tunnel draaid?

Grt,
Eric.

erichevy zei:
Hallo Ed,
Zeer mooi project hoor!
Heel bijzonder! ik blijf op je letten hoor! :)
Ik vindt alleen je gekozen plek voor je ontvanger nou niet de beste.
Op de plek naast de motor zit je wel erg dichtbij de onsteking, heb je geen plek op een plaats meer naar voren en verder weg van de onsteking?
Ook je accu en diverse bedrading zit erg dicht bij de bougie kabel.
Zie het als een positieve advies :wink:
Ik ben zelf bezig met de jetranger van Vario ook met een benzine mechaniek, deze kist is door een kameraad van me aangeschaft waar ik hem voor in orde maak, maar in deze romp zit geen "afzuig" ventilator in de bodem v/d romp. Ik wil er dan ook 1 tje alsnog inbouwen.
Mijn vraag is of je een opstaande rand gaat maken in de bodem v/d romp, om die fan heen, zodat de ventilator in een tunnel draaid?

Grt,
Eric.

Bedankt voor de tips Eric, De inbouw van de RX en dergelijke is tijdelijk. Ik heb het inmiddels met draaiende motor getest, en geen storingen gezien. Ik vlieg met 2,4Ghz en ook met de Bigsale auto's (zelfde motor) heb ik daar goeie ervaringen mee (= geen storingen, met RX relatief dichtbij ontsteking). Half december hoop ik mijn T12FG 2,4 Ghz binnen te krijgen. Als dan de romp gespoten is bouw ik alles wel netjes en anders in.

Ik heb inmiddels een opstaande rand in het gat in de bodem v/d romp en de ventilator draait dus in een soort tunnel. De rand is gewoon een sukje aluminiumplaat van ca. 1mm dik, die met epoxy in het rond gat wordt gelijmd. Als je wilt kan ik er wel een paar foto's van plaatsen

Zeker heeft de 2,4 Ghz. zo zijn voordelen.
Om nu de kat op het spek te gaan binden de electronica zo dicht bij de onsteking te plaatsen, moet je idd niet doen.
En als je nu eemaal met deze kist rondvliegt en je circuits maakt kun je in ene wel last van storingen krijgen welke je niet hebt met het testen wat je net gedaan hebt.
2,4Ghz. kan veel hebben maar niet alles 8)
Altijd proberen mishaps te voorkomen door rekening te houden met wat de beperkingen van bepaalde spullen zijn. (is altijd beter dan naar een rokend hoopje puinhoop te moeten kijken, wat eens je heli was)

Ik weet dat er soms "overgevoelig" op onstekingen ven benzine motoren wordt gereageerd wat niet altijd gegrond is. Ik vlieg met diverse benzine heli's en alle hebben geen afgeschermde bougie kabel of bougiekap. Wat prima gaat zolang je altijd de electronica zo ver weg mogelijk houd van onstekings delen.
Zelfs de bedrading v/d accupack kan een storing oppakken wanneer te dichtbij gemonteerd.
Tuurlijk een fototje van de koel tunnel mag altijd Ed!.
Trouwens... is het niet dat er een rechthoekig gat voor de uitroom van (geforceerde)koellucht v/d motor en het ronde gat voor de koeltunnel als het ware een beetje in elkaar overlopen omdat ze zo dicht bij elkaar zitten?
Of gaat deze koellucht uit de motor bij jouw door dezelfde koeltunnel met ronde ventilator?

Grt,
Eric

erichevy zei:
Tuurlijk een fototje van de koel tunnel mag altijd Ed!.
Trouwens... is het niet dat er een rechthoekig gat voor de uitroom van (geforceerde)koellucht v/d motor en het ronde gat voor de koeltunnel als het ware een beetje in elkaar overlopen omdat ze zo dicht bij elkaar zitten?
Of gaat deze koellucht uit de motor bij jouw door dezelfde koeltunnel met ronde ventilator?

Grt,
Eric

Zal er morgen een maken en plaatsen, misschien vanavond nog.
Wat dat gat betreft, daar kwam ik in de bouwtekening niet uit. Ik heb alleen een rond gat om de vent. Het lijkt mij dat dat voldoende moet zijn, maar het is een punt van aandacht. Zal de temp scherp in de gaten houden en zo nodig het gat nog vergroten.

Je hebt wat storingen betreft helemaal gelijk trouwens. Afgezien van veel euro's gaan er ook heel veel uren de lucht in....... :?

Back