Bouwverslag/video Aerocat, 6mm depron pusherjet, 85cm span

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Staartdelen22.JPG

Ook weer plat 3x1mm carbon onder de staartdelen geplakt met UhuPor, hier weer een strook cellotape overheen geplakt

Staartdelen.JPG

Neus%7E0.JPG

Onderzijde neus/romp heb ik eerst wat meer in een boog geschuurd zodat het carbon niet die twee knikjes hoeft te maken, in dit geval gelijmd in drie stappen met styro-secondenlijm en daarna van achter naar voren drie elkaar overlappende strookjes cellotape

Afronden.JPG

Voorzijde vleugel en stabilo/hoogteroer mooi afgerond met schuurpapier en daarna voorzien van cellotape.
Ook andere delen hier en daar afgerond,het oog wil ook wat ;)

Besloten voor een fietsbel en 3s1100 te gaan met 7x6 prop, vandaag of morgen verder met de motorbevestiging.

Heb alleen nog vleugel, neus en bovenzijde romp aan elkaar gelijmd, de rest nog niet voor het gemak, van de week krijg ik hopelijk ook vijf 9 gram servo's binnen van Ebay/World Hobby

Zeer goedkoop daar, 28 euro incl. verzenden.....

http://stores.ebay.nl/WORLD-HOBBY

Had dus nog een 1500 kV fietsbel en een 7x4 APC prop, dat er eerst maar eens opzetten ( Een 1750kV is geschikter voor een kleine prop, later misschien nog naar een 7x6 voor meer snelheid)
Deze combi trekt naar verwachting minder dan 10 A dus dan kan ik mooi eens dat regelaartje van 11 euro (!) uitproberen.
Als lipo een 3s1000/15 C van 88 gram...

Fietsbel.JPG

Kruisje uit triplex gemaakt met de 20 euro figuurzaag van de Aldi ;)
Fietsbel er op met boutjes.

MetMotor.JPG

Uitsparing voor de motor bleek wat te diep, dus op het triplex nog een stukje blaauw 6mm gemodelleerd, dit geheel aan het eind van de kruisromp geplakt...
Naar eigen smaak nog twee gele winglets toegevoegd ;)
Een en ander weegt nu met motor en regelaar 145 gram.
Hoop dat de postbode morgen de vijf 9 grams servo's komt brengen...

Die winglets doen et em! Ziet er pijlsnel uit! :P Denk je dat die vleugel et aan kan? Ik heb nogsteeds et idee dat dat ding finaal dubbelklapt bij een hoge G turn. Is dat carbon stripje echt zo sterk?

Tja, in de video's op RC Groups zie je ze 55-75 mph vliegen.
Met deze setup kom ik rond de 300 gram vliegklaar en die fietsbel zal rond de 400 gram thrust geven ofzo?
Naar mijn smaak hoeft het niet zo snel, ik ben meer een liefhebber van een groot snelheidsBEREIK...dus lekker licht en ook langzaam (landen)

Een Twinjet is drie keer zo zwaar en even groot, heeft wel 1/3 meer vleugeloppervlak, dit kistje heeft dus erg weinig massa, er komen dus ook minder krachten op de vleugel...

Mocht iemand met een Warp4 of Mega 3 turn willen gaan raggen op 25-30 amps dan kom je al gauw op 200 gram meer massa...
Dan lijkt me een kruis horizontaal onder/tussen die staartbomen wel op zijn plaats, een gehalveerde 6mm carbonbuis langs de voorlijsten van de vleugel voor extra stijfheid en klaar :D

Wielen? Misschien later, lijkt me wel breekbaar en landen is niet mijn sterkste kant. ;)
Je hebt dan denk ik ook het grasmatje van een golfbaan nodig met zo weinig gewicht op het onderstel...

Owja, das waar, dit ding weegt bijna niks.:P Met zon fietsbel setup heb je dus een ongelimiteerd vertikaal vliegend kistje? Wel leuk dattie zo simpel te maken is. Ik heb nog een paar platen 6mm liggen. :)

En ik vind een landingsgestel op een model zonder richting zoiso n beetje loos. :P

Ben benieuwd hoe die vliegt straks, Peter! :) Probeer es of je et kunt laten filmen.

prop-er zei:

Dat wou ik ook net melden.

Ben vorig weekend ook een beetje gaan knippen, plakken en snijden/lijmen.

Heb er een binnenloper tegenaangeschroefd,4100 Kv.
Met een Graupner Cam-speed 4.7X4.7 (denk ik toch--- ik ben nu op't werk :oops: ) kom ik op 2S uit op 18 ampère.
Het voordeel van dit kleine propje is dat het vrij spel heeft, raakt de bodem niet
Mijn dochter heeft de digicam mee :cry: ik kan helaas niks laten zien zo.

Voorlopig blijft het bij bouwen, met deze wind komt dit Aerocatje voorlopig niet buiten. :roll:

Zonder batterij kom ik uit op 230 gram met allles erop en eraan.

Lachuh... om te zien hoe je met 2 winglets een heel andere look krijgt.

:offtopic:
Misschien een domme vraag maar waar staat KV voor.

K = ??
V = ??

Freakazoid zei:
Ik heb nog een paar platen 6mm liggen. :)

Huh? Sven iets zelf.. bouwen?

KV=Kilo toeren per volt.
Wel onbelast gemeten.

Bedrijfstoerental meestal 70% daarvan.

@Rafgol: Ben benieuwd naar foto's/video....

Ook Sven blijven we aanmoedigen om zelf te bouwen ;)

@Milcoi: kV: Aantaltoeren dat motor onbelast op 1Volt draait. Dit zegt ook iets over de toepassing van een motor, grofweg:

500-1500kV: Van 8" tot grotere prop (trekkracht)
1500-3000kV:Ongeveer 8" en kleinere props (snelheid)
3000kV en hoger: Hoofdzakelijk Electro Ducted Fan

Dit is een hele groffe indeling gebaseerd op 3slipo, een 4000kV motor maakt op 3slipo onbelast natuurlijk evenveel toeren als een 3000kV op 4slipo...

Tsja, et begint toch te kriebelen. :P Maar ik heb eigenlijk nog zoveel andere modellen die eerst af moeten (Superzoom 4D, Twinstar, Super Tucano).

Bedankt Pjotrrr: dit maakt de keuze van een motor weer een stukje makkelijker.

Ben straks benieuwd naar de onderkant als alles op z'n plek zit. (foto)
Wat wordt je instelling van je zender? aileron / flaperon / mix?

Geen mixers, elk rolroer zijn eigen servo en een voor hoogteroer.
(Nog) geen richtingsroer(en), dit is bij het origineel ook een optie.

Jammer dat ik niet zon ezel heb als bij de efteling. :P Dan kon die wat geld voor me schijten. ;) Bij al die modellen mist er wat. (motor, esc, motip verf)

Maar deze aerocat gaat zeer zeker op mijn afwerk lijstje. :P

foto's...

In tegenstelling tot Pjotrrr, die zijn aerocat "in kleur" heeft gemaakt, heb ik 'm in "zwart-wit" gemaakt :D

25 amp regelaar.

IMG_0018.JPG

Alu U-profieltje 10*10 mm, scherpe randjes weggevijld, past mooi in een GWS motordrager. U-profiel met epoxy op bodemplaat vastgelijmd, zijkanten opgevuld met dunne latjes koolstof.
Koellichaampje erop, versterkt bovendien de passing in de motorhouder.

IMG_0014.JPG

4.7 *4.7 camspeed Graupner propje, 2S lipo 1500 mAh, NIET warm van de lader, 135 Watt, 20.6 Amp, 16600 T/min.
Zie ook hoogteroer servo.
IMG_0021.JPG

Onderzijde Aerocat, met alle electro ertegen geplakt met dubbelzijdig tape.

IMG_0015%20%28Small%29.JPG

Overzichtsfoto:

IMG_0017%20%28Small%29.JPG

Multiplex plaatje gezaagd omdat de schroefgaatjes niet zo lange schroefjes toelaat, mijn schroefjes zijn op die manier niet te lang...

IMG_0013.JPG

spaan14 zei:
geen propsaver?

Neen, een MP-jet prophouder. Propje is klein genoeg om niks te raken bij landen (en opstijgen??)

Voorlopig (nog) niet gevlogen, veel wind, ook hier te lande, en dit ding wil ik eerst wat in de vingers hebben voordat ik ermee in weer en wind ga raggen. (eergisteren mijn easy star "in de lucht geparkeerd", zowat 5 minuten als een zeemeeuw stationair gehangen, dan weer wat vooruit, dan weer wat achteruit... nieuw project "heen en weer"??? :lol: )

Oh ja, en met 2S 1500 lipo eronder weegt hij 315 gram.

Back