Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    ziet er strak uit zo uit het losse handje.
    wat voor spuit gebruik je ?
    of gebruik je bussen ?

    en pas in hemelsnaam op met dat gammele krukje.....
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ronald,

    Ik heb een airbrush, maar die gebruik ik meer voor de kleine klusjes, deze grote vlakken zijn iets teveel van het goede, je blijft dat kleine cupje maar bijvullen, onhandig dus.
    Verder gebruik ik gewoon spuitbussen van Duplicolour, RAL 7016 voor de donkergrijze onderkant en de lichtgrijze primer van hetzelfde merk voor de bovenkant.
    Mja, gammele krukje, ik denk dat de dame des huizes de tuintafel niet zo'n goed idee had gevonden, trouwens na het spuiten de boel voorzichtig op de begane grond geparkeerd, dus wees gerust.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Gammel krukje??

    Zo heb ik mijn U31 gespoten. Liggend op een 4cm brede balk om zo alles helemaal rondom te kunnen spuiten. ik heb wel windstil weer daarvoor utgezocht ...... maar ik was bij dat het klaar was!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Jullie weten het spuiten wel spannender te maken dan het al is :p
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb toch maar eerst het lichtgrijze gedeelte gespoten, daarna gaan we weer met donkergrijs aan de gang, eerst alles een paar dagen goed laten uitharden.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Ik zie dat je een wachter bij de romp neergezet hebt Manfred, verstandig ... ! ;)
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    ja had hem ook reeds gezien
    komt ergenzs van een paas eiland dacht ik
    moet die geen hoed op en nog wat lichaam er onder aan
    of komt dat de volgende reis mee hahaha
    mag het beeld wel mogen

    groetjes raf
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het is al weer een tijdje geleden sinds de laatste update, vandaag de testvaart gedaan nadat de boot was uitgetrimd.
    Het was allemaal wat aan de frisse kant maar alles werkte zoals het moest, ben al een filmpje aan het downloaden van deze testvaart, dus even geduld het komt eraan.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2010
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb allereerst maar eens een karretje in elkaar geknutseld, volgens mij had ik er bij Lex ook een gezien, het scheelt een hoop, je hoeft tenminste niet die lompe 17 kg naar de waterkant te sleuren.
    De vijver waar ik de boot test voor dit soort dingen is maar ongeveer 1 meter diep, ruim voldoende om alles uit te proberen.


    Alles ging naar wens, en met behulp van mijn cameravrouw heb ik er eindelijk eens beelden van, want sturen en filmen is toch iets wat voor mij niet goed samengaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo manfred

    proficiat met je geslaagde test run

    ziet er mooi uit

    groetjes raf
     
  11. Chariot

    Chariot

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Amsterdam
    Manfred,

    Dat ziet er goed uit.
    Leuk om de oude model vijver in Spaarnwoude weer eens te zien, 20 jaar geleden nog de mooiste modelvijver van Nederland 1 meter diep en rond-om met een vlonder.
    Nu totaal verwaarloost en een wonder dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd met de verrotte vlonder.

    Ik kom zeker naar de Subsail
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Daarom heb ik sinds gisteren (op proef) een zonnebril met ingebouwde camera in mijn bezit... Wat de kwaliteit van de filmpjes zijn weet ik nog niet, mpoet dat nog gaan uitpoberen.

    grt,
    Jan
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Gefeliciteerd Manfred,

    Ziet er schitterend uit! :thumbsup:
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Was zelf er content met hoe het allemaal ging, er is maar 17 gram lood uit de neus verdwenen waardoor de balans weer goed was, telt dus toch aardig aan al dat geverf.

    Frans,

    Echt mooier is het er niet op geworden, maar het blijft nog steeds een favoriete testplek voor mij.
    Leuk dat je ook naar de subsail komt, misschien toch de chariot afstoffen en meebrengen en laten zien dat het ook anders kan.

    Jan,

    Dat lijkt mij op zich een goed idee, ben benieuwd naar de resolutie, we horen wel van het eindresultaat.

    Merlijn,

    Het blijft altijd weer een mooi gezicht als je dan op peroscoopdiepte vaart, had daar trouwens geen enkel filmpje van, dankzij de cameravrouw dit bewijs toch mooi maar even vastgelegd zodat ik in barre tijden nog kan nagenieten.


    Voor de rest ging alles naar wens, binnenkant van de boot kurkdroog en geen storingen, reikwijdte test was meer dan voldoende, onderwater varend was het ontvangst ook goed, ruim 20 meter uit de kant, beter kan ik het niet wensen.
    Aankomend weekeinde wil ik wat testen gaan doen met torpedo's, eerst vuren boven water en dan vanaf onderwater, heb daarvoor een watertje in de buurt met een glooiende oever, kan ik ze mooi erop schieten.
    Ben erg benieuwd hoe dat er op video gaat uitzien, dus toch nog maar even lief naar de cameravrouw kijken voor nog een reportage.
     
  15. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Top weer!!!!

    Hier geen steek verder gewerkt aan de de boot maar dat gaat veranderen als we in ons nieuwe hok zitten!!!

    Spreek je snel weer!

    Groeten,

    Joris
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag een test gedaan met het torpedosysteem, godvergeten koud nog dat water, maar ja de plek waar ik dit doe heeft een mooi oplopende oever, alleen je boot moet een aardig eind het water worden ingeduwt ivm de diepgang.
    Van alle gemaakte clips de beste eruit gezocht en een filmpje gemaakt, de volgende tests worden wanneer de boot onderwater ligt, maar eerst de subsail te Biddinghuizen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Net zoals hier in het noorden ook bij jou een hoop wind Manfred! Ze ligt wel mooi hoog op het water zeg! En ook heel gevoelig voor crosswind zo te zien. dat krijg je met zo'n prachtige opbouw.. een blik en windvanger ;)

    De U-47 heeft vandaag ook weer gevaren met de nieuwe BTS en die voldoet prima. Moet de boot nu alleen extra ballasten aangezien er het een en ander binnen in veranderd is... En dan de boot nog mooi in balans zien te krijgen onder water... valt niet mee zeg :eek:
     
  18. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Ziet er mooi uit zeg en inderdaad een pracht van een beeld en wind vang maar zodra je vaart zal ie wel stabieler worden verwacht ik.

    En ik vond je nogal moedig met je blote voeten in dat water BRRR.

    Als je het voor je baas moest doen dan had je waarschijnlijk gescholden, maar nu....;);)

    Ik laat me verrassen met de subsail.

    Groeten,

    Jan.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Merlijn,

    Dat ze zo hoog ligt is een kwestie van proberen, wijzigen, en proberen maar weer, last van de wind heb ik altijd gehad met mijn model.
    Tijdens het varen met voldoende vaart is het wat minder maar zeker nog goed te zien.
    Met het balanceren boven en onder water ben je nog wel even bezig, ikzelf had hiervoor een testbak in de tuin gemaakt, de uiteindelijke trim is bij Jan Groot in het aquarium gebeurt, kan je goed zien of alles onderwater ook juist is.

    Jan,

    Je wil niet weten wat voor een kreet van blijdschap ik gaf om te water te gaan, is ook vastgelegd maar niet door deze censor goedgekeurd voor publicatie wegens grof taalgebruik, het water is pas diep genoeg een meter of 4 uit de kant.
    Ik heb afgevuurd op ongeveer 6 meter uit de kant, je hebt zo'n mooi glooiend strandje waarop je de torpedo's kan schieten.
    Heb voor dit clipje een half uur staan blauwbekken in het water, alles voor de hobby!!!!, ben ook erg benieuwd hoe ver je staat met je VIIC, heb wellicht nog wat leuks voor je, ik neem het in ieder geval mee, wordt je toch nog verrast.
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De Walter V80 loopt op het einde en ligt te wachten op trimmen en balanceren.
    Ben ondertussen weer bezig met de VIIC, er moesten nog wat dingen bij de display komen.

    [​IMG]

    Allereerst het bordje wat aangeeft dat er torpedo's worden geladen, er zijn verschillende uitvoeringen, ik heb gekozen voor de witte T op een zwart vlak.

    [​IMG]

    Het werd aan de antennedraad gehangen boven de laadinrichting, hierdoor kon men zien dat open vuur ed verboden was.

    [​IMG]

    Ook dit ontbrak nog, ik had ervan gehoord, maar nooit een afbeelding van gezien, laatst kwamen er foto's van op een discussieforum voor duikboten.

    [​IMG]

    Het mannetje wat erop komt te zitten, hij is opgebouwd uit drie verschillende figuren.

    [​IMG]

    Proberen of de verhoudingen een beetje kloppen.

    [​IMG]

    Uiteindelijk staat het zo aan het dek, een openlucht toilet.

    [​IMG]

    Met een touw aan de toren hielden de mannen zich in evenwicht.

    [​IMG]

    Uiteindelijk gaf de broek omlaag houding het meeste werk, opgelost door een broek van aluminiumfolie te maken in de juiste positie.

    [​IMG]

    Zo ziet het er in het echt uit, dit is op een type IX, waar de stoel aan de railing werdt gemonteerd, bij de VII was dat een los stoeltje wat op het dek werdt gezet.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2011

Deel Deze Pagina