Zo ondertussen is de Great Planes Viper toch wel de defacto standaard geworden bij de Q500 pylonraces. Het toestel heeft gewoon heel goede vliegeigenschappen. Op zich zijn die Vipers in de USA niet zo duur, maar door de hoge transpostkosten en importheffing komt zo'n kitje ondertussen al gauw op 180 euro (!) en dat is toch best veel voor iets wat gemiddeld slechts een paar races meegaat (nou ja, soms een heel seizoen ;-) ) Daarnaast valt me op de de geleverde kwaliteit de laatste jaren juist is afgenomen. Niet alles is even recht en stevig geconstrueerd. ook jammer is dat Great planes nooit de moeite heeft genomen om de uitgesproken zwakke punten van de kit (met name de staart) eens te verbeteren, maar afijn, ik dwaal af.
De rompjes zijn lost te bestellen voor ca 50 euro en dus niet zo heel duur. Zo onstond het idee om zelf een low budget vleugel te bouwen. HugoW, welbekend forumlid en ook pylonracer kan tegenwoordig CNC piepschuim snijden en was bereid om een setje kernen voor mij te snijden, waarvoor dank! Het vleugelprofiel is Selig S8064.
Hugo had het plan om de vleugel te voorzien van 3x 7mm carbon buizen die dan als ligger zouden kunnen dienen. De liggers zouden zich dan uitstrekken over de gehele vleugel. Zodoende zou er geen noodzaak meer zijn om glasmat mee te lamineren tussen kern en beplanking. Helaas jagen de carbon buizen de kosten wel weer op, want die kosten zo'n 7 euro per stuk. Tevens begon ik een beetje te twijfelen aan de torsiestijfheid van zo'n vleugel.
Daarom heb ik besloten om slechts één ligger over de volle lengte toe te passen en de andere twee in te korten tot 30 cm zodat die alleen het centrum van de vleugel verstevigen. Wat in ieder geval wel goed werkt met deze liggers is de uitlijning van de kernen t.o.v. elkaar, dat gaat echt perfekt!
Nu zijn er een paar aandachtspunten waar je op moet letten bij het bouwen van zo'n Viper vleugel:
- op de bevestigingspunten met de romp moet de kern verstevigd worden met hardhout, anders vreten de bouten
zich door de vleugel heen.
- De aansturing van de ailerons gebeurd met slechts één servo in het hart. Je moet dus "aileronhaken" in bouwen en dit vereist wat aandacht voordat je gaat indekken. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor aileron aansturing met 2 servo's, maar dat is duurder en brengt meer lucht weerstand. Is wel wat eenvoudiger in de bouw, altans in eerste instantie, want je kunt gelijk
indekken, maar later moet je weer uitsparingen en luikjes hiervoor gaan maken.
Wat natuurlijk belangrijk is, is dat zowel het hardhouten blok tegen de voorlijst, als het centrale stuk tegen de achterlijst goed pas zijn met de styropor kerntjes. Gelukkig had ik nog een vleugel liggen die flink beschadigd was door een crash, maar het hardhouten blokje wat volledig uit de romp gescheurd was nog volledig intact en na wat opschuren goed herbruikbaar. Bijkomend voordeel: de gaten zitten gelijk op de goede plaats en onder de juiste hoek.
Op bijgaande foto's de rechter vleugelkern en het blokje:
Op de volgende foto heb ik de uitsparingen al gemaakt voor het blokje voor en achter. Hoewel de achterste niet veel later (na inlijmen natuurlijk) een vergissing zou blijken...
Tja, dat blokje achter... ik had nog even niet nagedacht over die aileron haken... dus er maar weer uitgesneden en een nieuw blok gemaakt. De groeven voor de aileronhaken ingefreest (uit de losse hand) en dan ziet het er zo uit:
Vervolgens de carbonstaven inlijmen en dan kan de vleugel eindelijk ingedekt worden. Maar niet voordat ik even wat maten neem en daar een foto van maak, zodat ik later weet welk materiaal ik weg kan snijden ;-)
Dan kan het eigenlijke indekken (eindelijk) beginnen, wat ik nodig heb:
- 80 grams glasvezel doek
- 2 component epoxy, per vleugel helft 50 gram resin en 20 gram harder
- kleine verfroller en bakje
Het glaszoek in de gewenste vorm knippen: een halve wiebert die taps toe loopt naar het einde van de vleugel. Voor maximale stijfheid het doek onder 45 graden leggen. Zie onderstaande foto:
Natuurlijk eerst de binnen kant van de houten huid (ik gebruik 1mm balsa, abachi zou beter zijn, maar heb ik niet en is moelijk aan te komen) inrollen met epoxy. Dan het glas erop en nogmaals rollen en een beetje epoxy toevoegen, zodat het glas voldoende "nat" is. Het moet niet glad uitvloeien over de mat heen want dan is het te dik, maar het moet ook niet te dof zijn, want dan is het te dun. Daarna de kern inrollen met epoxy en op zijn plek leggen en probeer hem direct goed te richten, je wilt niet de beplanking over de kern schuiven, want dan krult je glasmat op. Vervolgens doe je hetzelfde nog een keertje met onder of bovenkant die je nog niet gedaan hebt. Daarna het geheel goed uitrichten t.o.v. de schaaltjes voor zover je dat nog niet gedaan had en dan uitlaten harden omder druk: dus flink gewicht erop.
Nog beter is vacuumtrekken, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
Na een dagje wachten is dit het resultaat:
En even over de voorlijst kijkend, lekker recht
:
Wordt vervolgd...
De rompjes zijn lost te bestellen voor ca 50 euro en dus niet zo heel duur. Zo onstond het idee om zelf een low budget vleugel te bouwen. HugoW, welbekend forumlid en ook pylonracer kan tegenwoordig CNC piepschuim snijden en was bereid om een setje kernen voor mij te snijden, waarvoor dank! Het vleugelprofiel is Selig S8064.
Hugo had het plan om de vleugel te voorzien van 3x 7mm carbon buizen die dan als ligger zouden kunnen dienen. De liggers zouden zich dan uitstrekken over de gehele vleugel. Zodoende zou er geen noodzaak meer zijn om glasmat mee te lamineren tussen kern en beplanking. Helaas jagen de carbon buizen de kosten wel weer op, want die kosten zo'n 7 euro per stuk. Tevens begon ik een beetje te twijfelen aan de torsiestijfheid van zo'n vleugel.
Daarom heb ik besloten om slechts één ligger over de volle lengte toe te passen en de andere twee in te korten tot 30 cm zodat die alleen het centrum van de vleugel verstevigen. Wat in ieder geval wel goed werkt met deze liggers is de uitlijning van de kernen t.o.v. elkaar, dat gaat echt perfekt!
Nu zijn er een paar aandachtspunten waar je op moet letten bij het bouwen van zo'n Viper vleugel:
- op de bevestigingspunten met de romp moet de kern verstevigd worden met hardhout, anders vreten de bouten
zich door de vleugel heen.
- De aansturing van de ailerons gebeurd met slechts één servo in het hart. Je moet dus "aileronhaken" in bouwen en dit vereist wat aandacht voordat je gaat indekken. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor aileron aansturing met 2 servo's, maar dat is duurder en brengt meer lucht weerstand. Is wel wat eenvoudiger in de bouw, altans in eerste instantie, want je kunt gelijk
indekken, maar later moet je weer uitsparingen en luikjes hiervoor gaan maken.
Wat natuurlijk belangrijk is, is dat zowel het hardhouten blok tegen de voorlijst, als het centrale stuk tegen de achterlijst goed pas zijn met de styropor kerntjes. Gelukkig had ik nog een vleugel liggen die flink beschadigd was door een crash, maar het hardhouten blokje wat volledig uit de romp gescheurd was nog volledig intact en na wat opschuren goed herbruikbaar. Bijkomend voordeel: de gaten zitten gelijk op de goede plaats en onder de juiste hoek.
Op bijgaande foto's de rechter vleugelkern en het blokje:



Op de volgende foto heb ik de uitsparingen al gemaakt voor het blokje voor en achter. Hoewel de achterste niet veel later (na inlijmen natuurlijk) een vergissing zou blijken...


Tja, dat blokje achter... ik had nog even niet nagedacht over die aileron haken... dus er maar weer uitgesneden en een nieuw blok gemaakt. De groeven voor de aileronhaken ingefreest (uit de losse hand) en dan ziet het er zo uit:

Vervolgens de carbonstaven inlijmen en dan kan de vleugel eindelijk ingedekt worden. Maar niet voordat ik even wat maten neem en daar een foto van maak, zodat ik later weet welk materiaal ik weg kan snijden ;-)

Dan kan het eigenlijke indekken (eindelijk) beginnen, wat ik nodig heb:
- 80 grams glasvezel doek
- 2 component epoxy, per vleugel helft 50 gram resin en 20 gram harder
- kleine verfroller en bakje
Het glaszoek in de gewenste vorm knippen: een halve wiebert die taps toe loopt naar het einde van de vleugel. Voor maximale stijfheid het doek onder 45 graden leggen. Zie onderstaande foto:

Natuurlijk eerst de binnen kant van de houten huid (ik gebruik 1mm balsa, abachi zou beter zijn, maar heb ik niet en is moelijk aan te komen) inrollen met epoxy. Dan het glas erop en nogmaals rollen en een beetje epoxy toevoegen, zodat het glas voldoende "nat" is. Het moet niet glad uitvloeien over de mat heen want dan is het te dik, maar het moet ook niet te dof zijn, want dan is het te dun. Daarna de kern inrollen met epoxy en op zijn plek leggen en probeer hem direct goed te richten, je wilt niet de beplanking over de kern schuiven, want dan krult je glasmat op. Vervolgens doe je hetzelfde nog een keertje met onder of bovenkant die je nog niet gedaan hebt. Daarna het geheel goed uitrichten t.o.v. de schaaltjes voor zover je dat nog niet gedaan had en dan uitlaten harden omder druk: dus flink gewicht erop.
Nog beter is vacuumtrekken, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.

Na een dagje wachten is dit het resultaat:

En even over de voorlijst kijkend, lekker recht


Wordt vervolgd...