Bouwverslag Viper Q500 vleugel

Zo ondertussen is de Great Planes Viper toch wel de defacto standaard geworden bij de Q500 pylonraces. Het toestel heeft gewoon heel goede vliegeigenschappen. Op zich zijn die Vipers in de USA niet zo duur, maar door de hoge transpostkosten en importheffing komt zo'n kitje ondertussen al gauw op 180 euro (!) en dat is toch best veel voor iets wat gemiddeld slechts een paar races meegaat (nou ja, soms een heel seizoen ;-) ) Daarnaast valt me op de de geleverde kwaliteit de laatste jaren juist is afgenomen. Niet alles is even recht en stevig geconstrueerd. ook jammer is dat Great planes nooit de moeite heeft genomen om de uitgesproken zwakke punten van de kit (met name de staart) eens te verbeteren, maar afijn, ik dwaal af.

De rompjes zijn lost te bestellen voor ca 50 euro en dus niet zo heel duur. Zo onstond het idee om zelf een low budget vleugel te bouwen. HugoW, welbekend forumlid en ook pylonracer kan tegenwoordig CNC piepschuim snijden en was bereid om een setje kernen voor mij te snijden, waarvoor dank! Het vleugelprofiel is Selig S8064.

Hugo had het plan om de vleugel te voorzien van 3x 7mm carbon buizen die dan als ligger zouden kunnen dienen. De liggers zouden zich dan uitstrekken over de gehele vleugel. Zodoende zou er geen noodzaak meer zijn om glasmat mee te lamineren tussen kern en beplanking. Helaas jagen de carbon buizen de kosten wel weer op, want die kosten zo'n 7 euro per stuk. Tevens begon ik een beetje te twijfelen aan de torsiestijfheid van zo'n vleugel.

Daarom heb ik besloten om slechts één ligger over de volle lengte toe te passen en de andere twee in te korten tot 30 cm zodat die alleen het centrum van de vleugel verstevigen. Wat in ieder geval wel goed werkt met deze liggers is de uitlijning van de kernen t.o.v. elkaar, dat gaat echt perfekt!

Nu zijn er een paar aandachtspunten waar je op moet letten bij het bouwen van zo'n Viper vleugel:
- op de bevestigingspunten met de romp moet de kern verstevigd worden met hardhout, anders vreten de bouten
zich door de vleugel heen.
- De aansturing van de ailerons gebeurd met slechts één servo in het hart. Je moet dus "aileronhaken" in bouwen en dit vereist wat aandacht voordat je gaat indekken. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor aileron aansturing met 2 servo's, maar dat is duurder en brengt meer lucht weerstand. Is wel wat eenvoudiger in de bouw, altans in eerste instantie, want je kunt gelijk
indekken, maar later moet je weer uitsparingen en luikjes hiervoor gaan maken.

Wat natuurlijk belangrijk is, is dat zowel het hardhouten blok tegen de voorlijst, als het centrale stuk tegen de achterlijst goed pas zijn met de styropor kerntjes. Gelukkig had ik nog een vleugel liggen die flink beschadigd was door een crash, maar het hardhouten blokje wat volledig uit de romp gescheurd was nog volledig intact en na wat opschuren goed herbruikbaar. Bijkomend voordeel: de gaten zitten gelijk op de goede plaats en onder de juiste hoek.

Op bijgaande foto's de rechter vleugelkern en het blokje:
20131009_193545_zps9defea50.jpg


20131009_193605_zpsaf00504d.jpg


20131009_193619_zpsd3bd9a93.jpg


Op de volgende foto heb ik de uitsparingen al gemaakt voor het blokje voor en achter. Hoewel de achterste niet veel later (na inlijmen natuurlijk) een vergissing zou blijken...
20131009_204609_zps6ac3a939.jpg


20131010_194241_zpsd8c0fdcd.jpg


Tja, dat blokje achter... ik had nog even niet nagedacht over die aileron haken... dus er maar weer uitgesneden en een nieuw blok gemaakt. De groeven voor de aileronhaken ingefreest (uit de losse hand) en dan ziet het er zo uit:
20131012_140157_zpsb6bcb374.jpg


Vervolgens de carbonstaven inlijmen en dan kan de vleugel eindelijk ingedekt worden. Maar niet voordat ik even wat maten neem en daar een foto van maak, zodat ik later weet welk materiaal ik weg kan snijden ;-)
20131012_163153_zps9819c789.jpg


Dan kan het eigenlijke indekken (eindelijk) beginnen, wat ik nodig heb:
- 80 grams glasvezel doek
- 2 component epoxy, per vleugel helft 50 gram resin en 20 gram harder
- kleine verfroller en bakje

Het glaszoek in de gewenste vorm knippen: een halve wiebert die taps toe loopt naar het einde van de vleugel. Voor maximale stijfheid het doek onder 45 graden leggen. Zie onderstaande foto:
20131012_164855_zpsf3939e56.jpg


Natuurlijk eerst de binnen kant van de houten huid (ik gebruik 1mm balsa, abachi zou beter zijn, maar heb ik niet en is moelijk aan te komen) inrollen met epoxy. Dan het glas erop en nogmaals rollen en een beetje epoxy toevoegen, zodat het glas voldoende "nat" is. Het moet niet glad uitvloeien over de mat heen want dan is het te dik, maar het moet ook niet te dof zijn, want dan is het te dun. Daarna de kern inrollen met epoxy en op zijn plek leggen en probeer hem direct goed te richten, je wilt niet de beplanking over de kern schuiven, want dan krult je glasmat op. Vervolgens doe je hetzelfde nog een keertje met onder of bovenkant die je nog niet gedaan hebt. Daarna het geheel goed uitrichten t.o.v. de schaaltjes voor zover je dat nog niet gedaan had en dan uitlaten harden omder druk: dus flink gewicht erop.
Nog beter is vacuumtrekken, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
20131012_171337_zpsf2eeae85.jpg


Na een dagje wachten is dit het resultaat:
20131013_104733_zps455f3c53.jpg


En even over de voorlijst kijkend, lekker recht :-):
20131013_104747_zpsde1244b6.jpg


Wordt vervolgd...
 
Mooi werk!

Gelukkig heb je geen vacuum pomp. Dan wordt het vleugeltje echt dun :o
Ik spreek uit ervaring.

Misschien kan het nog makkelijker, met een strook 220 grams UD glas boven en onder als ligger ?
Dat ga ik (met Hugo) proberen op een E2K.

Tjarko
 
Huhu ja, als je een flinke pomp hebt ga je die styropor wel persen ja...

Afijn: nu de andere vleugelhelft:
20131013_191039_zps8942723e.jpg


20131013_195221_zpsd1753c16.jpg


Toch handig als je nog wat brandstof in voorraad hebt, dat weegt tenminste wat :-)
 
Ey Peet,

Goed bezig!!
Je maakt er wel een kunstwerk van.
Maar naar mijn idee zijn de stukken carbon buis een beetje overdreven.
Zelf gebruik ik altijd een stuk balsa of triplex als ligger.
Wel moet je een beetje glas in de achterlijst gebruiken om de ailerons stijf genoeg te krijgen.
Ooit heb ik ook eens een bouwverslag van een q500 vleugel gemaakt dacht ik? Maar geen idee of dat nog terug te vinden is.

Gr Martijn
 
Kunstwerk? Valt toch wel mee. Is meer een quick en dirty klusje in mijn ogen, Die carbon buizen was een idee van Hugo, niet van mij. Op zich voor het uitrichten van de vleugelhelften prima, maar dat moet ook simpeler kunnen.
Overigens buigen carbon buizen wel een beetje, maar niet zoveel als je zou denken.

Ailerons maak ik niet uit de vleugel zelf, maar snij gewoon materiaal weg en dan gewoon massief balsa ailerons erin.

Voor mij volgende vleugel weer gewoon een houten ligger.
Peet
 
Ziet er netjes uit, Peet!

De vleugel van mijn gele Kwik heeft ook houten liggers van de Karwei, 4x9mm (rare maat, maar wel € 1,50 voor 3 meter). Die vleugel is gesheet met 1,5mm balsa, verlijmd met PU bruislijm. Er zit geen glas in, alleen een stripje buitenlangs over het midden. Supergoedkoop totaal, en eenvoudig.

IMAG0873_zps7f527734.jpg


Hugo
 
Hehe nee nu is alles ingedekt. Door die koolstof buizen week het bouwtraject een beetje af van het gebruikelijke plaatje. Zal morgen weer wat foto's plaatsen.
Peet
 
Zo indekking zit erop, evenals de hout blokken voor de tips en de balsa latjes voor bevestiging van de scharnieren. Na wat, noest, machinaal schuurwerkziet het er als volgt uit:[
20131024_113125_zps799d1e42.jpg

Nu nog de ailerons en dan kan de folie erop, o ja moet ook nog een gat voor de servo maken...
 
hallo pylonvliegend nederland,
hier wat brainfarts over het bouwen van q500 vleugel.
Zelf bekleed ik de vleugel in 1 keer de volle lengte dwz de balsabeplanking laat ik verspringen en wordt van te voren al tot 1 geheel verlijmd(witte houtlijm/crepe plakband).de schuimkernen verlijm ik ook van te voren.
Voor het aandrukken van de beplanking op de kernen gebruik ik een onder en bovenplank ,deze is 10cm langer en breder dan het boven aanzicht van de vleugel.
om druk op te bouwen kun je dan rondom lijmtangen gebruiken of in de onderste plank draadeinde (8 mm) bevestigingen en deze gaan dan door de bovenste plank .Het voordeel hier van is dat je niet met gewichten hoeft te sjouwen,ook is de druk dan constanter waardoor je vleugel overal even dik is.Andere manieren om een constante dikte te waarborgen zijn bv een staande rand van 5 cm hoogte te plaatsen rondom je vleugel zodat de vleugel nooit te dun kan worden of de moeren op de draadeindes met een momentsleutel aan te draaien.

voor de scharnieren gebruik ik scheurweefsel (peelply).deze wordt ter hoogte van het scharnier op de onderste bekleding meegelijmd.na het lossen van de vleugel hoef je alleen de bovenste beplanking maar door te snijden.

zelf gebruik ik per rolroer een servo. het roerhorntje plaats ik in het midden van het rolroer zodat deze in tweeen wordt gedeeldt en de kans op flutter minimaal is.
als ik nog wat tegenkom om het te verduidelijken dan zal ik ze plaatsen
 
Hallo Ericjan, doorlopende beplanking is beter ja. Scheurweefselband als scharnieren is perfekt als je een echt snelle kist hebt en flutter een probleem kan zijn. Maar in dit geval gaat zo'n quickie niet zo hard en ga ik voor conventionele scharnieren.
Wat ik jammer vind is dat je altijd balsa plankjes moet verlijmen dat geeft toch een minder strak eindresultaat. Of abachi natuurlijk, maar kom daar maar eens aan.
 
Ondertussen ligt dit project even stil, omdat ik nu al een paar maanden zit te wachten op een pakje met het "geheime wapen". Helaas was daar ook een lipo bij betrokken en is het nog steeds onderweg vanuit Hong Kong :(. Wordt vervolgd.
 
Back
Top