Bouwverslag viskotter TX3

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door SMARFF, 13 sep 2019.

  1. SMARFF

    SMARFF

    Lid geworden:
    26 apr 2010
    Berichten:
    5
    Goedenavond,

    Thuis hadden we altijd een varende kotter die mijn vader zelf gebouwd had. Waar we zo nu en dan mee gingen vissen.

    Dat vond ik zo'n gaaf ding dat ik zelf ook wel zoiets wilde hebben. Een hele tijd heeft het idee in mijn hoofd gezeten om zelf om een kotter te bouwen maar de kennis en vrijgemaakte tijd ontbrak eraan.

    Na verschillende verslagen en fora te hebben doorgelezen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik juni dit jaar gaan bouwen.

    Ik wilde graag zelf een romp bouwen (leek me een uitdaging) en dat viel me nog niet tegen (op het moment van schrijven weet ik nog niet of ie waterdicht is). En de schaal waarop ik bouw is 1:50. Dat heeft puur met beschikbare ruimte thuis te maken.

    Hieronder staan alvast de eerste foto's en ik zal proberen regelmatig nieuwe te plaatsen, het gaat niet snel maar ik moet me eerst even inlezen voor ik aan een nieuw onderdeel begin.

    Ik hoop dat jullie in de reacties kritisch zijn maar bereid om tips te geven bij mijn eerste bouwproject.

     
    SRS, Marco_Polo, RoeBuilds en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. modelvisserij.nl

    modelvisserij.nl

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    21
    Succes smarff.
     
    SMARFF vindt dit leuk.
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Succes. Ik heb hetzelfde model gemaakt maar dan de KW88 (voorheen UK153) Ik heb er drie gemaakt in de schaal 1-50 als statisch model
     
    SMARFF vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ziet er strak uit Smarff. Je hebt het over waterdicht dus ik neem aan dat je haar RC gaat maken. Gezien de bouw van je romp zou ik je aanraden om de binnenkant, nu kun je er nog goed bij, een aantal malen met G4 te behandelen. De buitenkant zou ik afwerken met epoxy en keeperdoek. Enerzijds voor het waterdicht maken, anderzijds voor de sterkte. Verder zie ik dat je wel hele dikke spanten hebt gemonteerd. Omdat je in de romp nogal wat apparatuur kwijt moet zou dit wel eens een probleem kunnen geven. Mijn rompen zijn allemaal gemaakt van Epoxy met keeperdoek. Datgene wat jij nu gemaakt heb, gebruik ik dan als "plug". Ik bekleed dus de plug met diverse lagen epoxy met keeperweefsel. Na het uitharden verwijder ik de complete plug. Op die manier houd je een mooie strakke romp over die binnenin helemaal leeg is. Bij mijn bouwsels is dit te bekijken. Ook zijn er meerdere op het forum die een romp op deze manier maken. In ieder geval veel succes met de bouw van je kotter.
     
    SMARFF vindt dit leuk.
  5. SMARFF

    SMARFF

    Lid geworden:
    26 apr 2010
    Berichten:
    5
    Bedankt voor je tips en advies macrabbit, de buitenkant heeft inderdaad inmiddels een paar lagen keeperdoek en epoxy gekregen.

    De binnenkant is nog niet behandeld en de spanten staan nog op de nominatie om eruit gesloopt te worden. Gaandeweg ben ik er al achter gekomen dat t allemaal niet zo lomp hoeft te zijn om ook degelijk te zijn.

    Groet, Mark
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mooi rompje , en voor het eerste zeker een proficiat waard.
    Zoals Sjoerd reeds aanhaalde zijn je spanten misschien wat aan de zware kant maar dat kan je best nog oplossen.
    Als je ze er uit gaat slopen, zou ik er gewoon overal 1 tussen uit halen en de andere helft met een dremel en schuurtolletje wat dunner maken.
     
  7. SMARFF

    SMARFF

    Lid geworden:
    26 apr 2010
    Berichten:
    5
    Afgelopen weekend heb ik weer wat aan de kotter kunnen doen en bij deze de update;

    De boegschroef is geplaatst en afgewerkt


    De straalbuis is vastgezet met epoxylijm

    De schroefas is uitgelijnd en vast gezet (moet nog afgewerkt worden!)


    Ik heb een begin gemaakt met het dek waarop later de winchkast en de brug komt.

    Tussen de bedrijven door heb ik de romp in een grijze primer gezet en t viel me niet tegen hoe strak ie was. Paar keer schuren en plamuren was genoeg om tot zover te komen.
    Nu ga ik me buigen over welke accu ik moet gaan plaatsen, omdat ik straks wil gaan ballasten. Elektra en schema's zijn bij mij niet aangeboren, dus tips zijn welkom.

    Fijne avond!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voordat je nadenkt over allerlei electronica/zenders/ontvangers etc. heb je een idee om het schip te besturen?
    Ondanks een boegschroef is het schip met een vaste staalbuis niet met een korte draaicirkel te varen.
    Je kan natuurlijk achter de staalbuis een roer, of een Becker roer monteren, maar je krijgt het schip niet rond in een vaarbak bij een evenement.
    Ik heb zelf drie schepen, twee met een plaatroer en de andere met een straalbuis.
    De beide schepen met een plaatroer zijn goed in het terug slaan, maar manoeuvreren is een ander verhaal door het ontbreken van de schroefdruk op het roer.
    Het andere schip heeft een draaibare straalbuis. Hierdoor wordt de door de schroef opgewekte doorstroming, bij zowel voor- als achteruit volledig benut voor het manoeuvreren.
    In mijn geval heb ik het over een stoomsleepboot, met waterverplaatsing ca. 16kg.

    SAM_2078.JPG

    Door het besturen van de straalbuis kan het schip, zowel vooruit- als achteruit snel reageren.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
    SMARFF en Marc w vinden dit leuk.
  9. SMARFF

    SMARFF

    Lid geworden:
    26 apr 2010
    Berichten:
    5
    Goedenavond allemaal,

    Na weer een tijdje stilte hier weer een update van de voortgang.

    @Stoompomp Voor wat betreft de besturing ga ik toch voor een vaste straalbuis met een balansroer erachter.

    Hierna een succesvolle waterdichtheidstest gedaan.

    Vanaf dit punt ben ik begonnen met de opbouw van de winchkast waarop later de brug komt.

    Fijne avond allemaal!
     
    zuiderkruis, SRS en Zeiler vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina