Bouwverslag: VO65

Naast bovenstaande discussie ben ik ook praktisch bezig geweest.

p1030743ds.jpg

p1030747sh.jpg

Hoi Bram,

Heb je nou glasvezelmat gebruikt ipv glasweefsel?
Voor een evt volgend project kan je beter weefsel nemen bijv 2x 160gr en dan eindigen met een 50grams weefsel dan hoef je ook niet zoveel te plamuren....

Dat ziet er idd uit als glasvezel ;)

Dat geeft een erg ruw resultaat, wat erg veel plamuur en schuurwerk gaat geven. Zoals Lucas hierboven ook al zei, weefsel is wel beter ;)

Tja, ben een beginneling die fouten maak. Heb niet de ilusie dat ik de mooiste boot van dit forum ga bouwen.
Ik probeer een beetje een balans te houden tussen netheid, bouwsnelheid en kosten. Ik ga nu ook maar verder. Ik kan het nu wel allemaal perfectioneren, maar het is een beetje zonde van de tijd als de kans groot is dat het eindresultaat toch niet top is door een andere beginnersfout.

Hallo Bram,

Om het gewicht van de romp zo laag mogelijk te houden, zou ik niet gaan plamuren, maar de glasvezel schuren tot de romp zo goed als glad is (niet alle glas wegschuren dus) en er vervolgens een laagje glaswééfsel met epoxy overheen zetten.
Na het uitharden nog een paar laagjes epoxy om het weefsel te vullen (tussendoor licht schuren en ontvetten) en je hebt een veel beter resultaat.

Groeten, Jan.

Weer een update:

Ik heb een nieuwe punt gemaakt.
p1030753l.jpg

Ook ben ik zoals hierboven geadviseerd flink aan het schuren geweest. Op de foto ziet het er misschien anders uit, maar het is bijna helemaal glad nu.
p10307542.jpg

Hallo Bram,

Dat ziet er alweer een stuk beter uit!

Nu afwerken met 24h epoxy en glasweefsel, dan blijft je schuimneus ook heel.

Groeten, Jan.

De bouw gaat wat minder snel. Onder andere omdat ik veel op het water zit en omdat ik software aan het schrijven ben voor de volgende editie van de 24uurs van Medemblik.

Het resultaat van een sessie creatief met schuim, hout, schuurpapier, epoxy en glasmatjes:
(alles in tweevoud: roeren, zwaarden, en kokers waar de zwaarden doorheen gaan)
p1030867i.jpg
p1030879q.jpg

Laatst bewerkt:
Ah, de 24-uursvan Medemblik, was dit jaar best afzien ;). Gelukkig zijn we mooi geëindigd met de Muschka.

Veel succes met dit schip.

Freek

haha inderdaad, wij hebben moeten stoppen deze 24u door materiaal pech.
lache, wereld is best klein.

het ziet er wel allemaal netjes uit, ik ben zelf nog aan het bedenken hoe ik het wil gaan doen.
ben wel erg blij met de tekeningen :)

Uit een fimpje van de Volvo Ocean Race site heb ik een 'still' gekopieerd. Die heb ik een beetje bewerkt en in de goede verhoudingen/vorm getrokken. Dit levert een mooi dekplan op.
decklayout.png

Ik heb ondertussen niet stilgezeten. Het mechanisme voor de kantelkiel is gemaakt en ingebouwd. Nu nog de kiel zelf maken en er een winch aan hangen. Foto's en verdere beschrijving houden jullie te goed (ik heb mijn camera nu niet bij de hand).

Heel gestructureerd ben ik niet bezig met bouwen en nadenken over volgende bouwstappen. Door het nadenken over de winch voor de kantelkiel ben ik ook gaan nadenken over winches voor de zeilen. Hiervoor wil ik weten hoeveel schootlengte ik nodig heb. Hiervoor heb ik even snel in Matlab een code geschreven om wat dingen te variëren, waaronder zeilgrootte, -bolling, -hoek, met de schootlengtes als uitkomst. Hieronder wat resultaten.
zeilen.png

UIt dit plaatje concluderend: de minimale grootschoot-lier-doorvoer is 24cm en voor de fok is dat 55cm.

[DISCLAIMER]: Bovenstaande is ter illustratie van mijn denkproces en de 'tools' die ik daarvoor gebruik en niet perse de uiteindelijke set-up.
Als er interesse is voor dit Matlab-tooltje kan ik wel even kijken om het wat meer generiek, duidelijker en gebruiksvriendelijker te maken en het dan te delen.

Twee foto'tjes van het kantelmechanisme. Het is een glij-lager geworden. Met hierin vet. De opening van dit glij-lager wat in de boot zit, heb ik verpakt in plastic en toen het hele lager een bak met water gegooid. Het vet bleek het water tegen te houden.

Hieronder een plaatje van de buitenzijde van de romp. Er zit een kort buisje gelijmd in de as. Hier kan de kiel aan vast geschroefd worden, zodat voor vervoer de kiel los kan.
p1040047f.jpg

Het volgende plaatje toont de binnenzijde. Het lijkt wat rommelig. In het midden staat een rib om de romp te verstevigen. Rechts daarvan een vet-nippel om genoeg vet in het lager te houden. Uiterst rechts de hefboom, waar de winch aan zal trekken.
p1040040axo.jpg

Het laatste plaatje laat wat aanpassingen aan de kuip zien. Van twee spanten heb ik de bovenzijde weggezaagd, omdat hier luiken moeten komen. In plaats daarvan is de achterkant van de cockpit geplaatst. Dit heb ik alvast gedaan om het nadenken over toegankelijkheid en een logische indeling te vergemakkelijken.
p1040042a.jpg

Dat ziet er goed uit, hoe ga je de kiel aan dat buisje vastmaken? Buisje in de as gelijmd, welke lijm gebruik je daarvoor? is dat sterk genoeg want dat is de plaats waar je kiel de meeste kracht uitoefent.

Volgens schaal wordt de kiel 24cm lang. Ik schat dat er maar 2,5kg aan komt te hangen. Dat is dan 2,5 * 24 = 60kg*cm.

Ik zou er nog maar wat serieuze wrangen in lijmen ter hoogte van de draaipunten.
Beter lijkt me complete spanten over de hele huid tot aan dek.
Die snippers hout die er nu zitten voegen niets toe aan sterkte.
Verder moet je dan ook zorgen dat dat messingpijpje aan de spanten komt vast te zitten anders plopt het gewoon naar buiten.
Heb je met de hand al geprobeerd om die 2.5 kg op 24cm afstand dmv je huidige mechaniek horizontaal te houden in deze toestand?

(schip op één kant (= vlak vertikaal) kiel er aan en dan aan de binnenkant van de romp de kiel naar liggend ipv hangend duwen.)

Ik zal niet zeggen dat dan je bodem meteen open ligt, maar ik zou het zeker niet zo laten en verder gaan met afwerking.

Sorry als ik wat kritisch overkom, maar ik zie dit zeker kapot gaan.

Sorry als ik wat kritisch overkom, maar ik zie dit zeker kapot gaan.

Ik ben eigenlijk helemaal dezelfde mening toegedaan als Baggeraar. Ik vind het er persoonlijk allemaal nogal erg "fragiel" uitzien.

Ik weet niet uit welk materiaal die buisjes en hefboompjes gemaakt zijn, en vooral welke diameter ze allemaal zijn, maar het komt mij allemaal nogal dun en licht over.

Zoals je zelf al aangeeft, komen er krachten tot 60 kg*cm op, puur statische last. Dan hebben we het nog niet over extra dynamische last gehad die water, golven, en schommelbewegingen hebben...

had ik hem ook al per PM gemailt(paar tips) dat dit problemen geeft ,maarje eig....... het is dan jammer van al het werk en de eurotjes die erin gaan , hij is niet de einige die het in de kliko terecht laat komen .

Dat ziet er goed uit, hoe ga je de kiel aan dat buisje vastmaken? Buisje in de as gelijmd, welke lijm gebruik je daarvoor? is dat sterk genoeg want dat is de plaats waar je kiel de meeste kracht uitoefent.
dank je. Dank ook voor de input en het kritische meedenken.

Ik wil de kiel vast maken door een buisje met een grotere diameter over het buisje wat in het lager zit, heen te schuiven en deze dan vast te schroeven.

De verbinding tussen de lageras en het buisje heb ik met epoxy gedaan. Het buisje zit in de as geschoven. Dit zorgt voor een klemming, die het moment op neemt, niet de lijm verbinding. De lijm verbinding hoeft alleen te zorgen dat het buisje niet uit de as schuift.

Extra verstijvers ga ik plaatsen als ik de winches heb besteld, dan kan die tegelijk dienen als fundatie voor de winch.

Ik ben het er mee eens dat het er fragiel uit ziet. Ben ook niet 100% zeker dat het heel blijft, maar als dat wel zo was, was het te zwaar uitgevoerd. ;) Een beetje risico vind ik niet erg. Zoveel kan er niet kapot gaan.

Ben ook niet 100% zeker dat het heel blijft, maar als dat wel zo was, was het te zwaar uitgevoerd.

Leer je dat op school?

Beetje aparte manier om een doel te bereiken, het zal de moderne tijd zijn.
Toen ik op school zat heb ik al ontdekt dat het moet glimmen, het hoeft niet eens aan de maat te zijn of te werken voor een hoog cijfer.
Nu lijkt het erop dat het alleen maar moet werken op het droge en als het in de praktijk stuk gaat? ach ja , dan zien we wel weer verder.

Ik heb in augustus al gezegd dat er vreselijke krachten op zo'n systeem komen, anderen hebben je ook al gewezen op je te slappe constructie.
Ga lekker door, je bent lekker bezig. :rolleyes:

Back