Bouwverslag: VO65

Ondertussen ook even snel een bootstoel gemaakt. Dat werd toch ook wel handig.
p1040376n.jpg

p1040375t.jpg

Gemaakt van een paar stukken resthout, waaronder de bouwplank. En verder een spanband, waarvan de ratel kapot was.

Ook ben ik bezig geweest met het achterdek en de kuip:
p1040373t.jpg

zeillatten

Hallo,
EDIT: Stond al in #94, nu pas gezien, maar toch...

Als je de dunste/smalste maat, wel nieuwe anders zijn ze niet recht, snelbindbandjes (bekend als: cablestraps / tie-wraps) als zeillatten gebruikt krijg je een mooie bolling onder druk en ze zijn lekker licht. Wel met platste stuk naar de mast gericht monteren. Verjongen om het zeil(vleugel)profiel te optimaliseren gaat, na enige oefening, eenvoudig met een oude strijkbout.
Veel succes!

Laatst bewerkt:
Omdat ik geen ervaring heb met het maken van zeilen heb ik eerst maar een testversie gemaakt van papier, om een idee te krijgen van afmetingen en bollingen etc.:
p1040438q.jpg

Verder ben ik bezig geweest met het geven van een plekje aan de electronica:
p1040699l.jpg

Laatst bewerkt:
Bij de modelbouwwinkel had ik naar een lijn voor de verstaging gevraagd. Eenmaal thuis viel het me op dat er toch nog wel redelijk wat rek op zo'n lijn zit.
Hallo Bram,

Een klein beetje afhankelijk van wie er achter de toonbank staat, weten de meeste modelbouwwinkels minder van zeilende modellen, dan de bouwer zelf...

Als materiaal voor de verstaging gebruik ik (en vele anderen) de z.g.n. pikewire, of onderlijn, die o.a. bij het snoeken wordt gebruikt, dit is geplastificeerde staalkabel met een breeksterkte van rond de 14 kg, met de bijgeleverde hulzen kun je er mooi oogjes aan maken.
Vind je het groene kleurtje niet mooi (je ziet er op twee meter al niks meer van) dan heeft Aeronaut ook RVS staaldraad in het programma (maar da's wel prijziger).

Als ik de boel nog wil kunnen naspannen, dan maak in de laatste 10 cm van voorgerekt dacronlijn, met een bowsie erin, desgewenst kun je dan gitaar spelen op je verstaging...

Groeten, Jan.

Ziet erg goed uit!

Vraagje, vanwaar de assymetrische opbouw van de takel voor de kantelkiel? (blokjes op de romp staan op verschillende plaatsen)

Tevens lijkt de constructie waarmee de blokken aan de romp bevestigd zijn nogal licht... maar dat kan aan mij liggen! (maak alles nogal makkelijk te zwaar/te sterk...)

Er is al eerder over sterkte gesproken.
Ik wacht het wel af.
Voor hetzelfde werkt het gewoon en ga je je nu druk maken over dit gepriegel.

Ziet erg goed uit!

Vraagje, vanwaar de assymetrische opbouw van de takel voor de kantelkiel? (blokjes op de romp staan op verschillende plaatsen)

De assymmetrische opzet, komt door een aftekenfoutje tijdens het maken van het lager. De hefboom zit niet netjes in het verlengde van de kiel (de foto is gemaakt met de kiel recht naar beneden) . Dit foutje leverde geen beperking op in het bereik van de kiel, dus ik zag niet zoveel reden om het te herstellen. Maar dit zorgt er wel voor dat de blokken niet op gelijke plekken kunnen staan.

Over het krachtenverhaal:
Het kan idd zwaarder en sterker. Ik houd jullie op de hoogte of het heel blijft of niet.

Ik heb nu de romp gespoten, zodat hij het water in kon. Dit was nodig om te kijken hoeveel en waar de massa/ballast moet komen om de boot op de waterlijn te krijgen.

Zo gezegd, zo gedaan, met dit als resultaat:
p1040709i.jpg

Gelukkig geen problemen met lekkages langs de kantelkiel, zwaarden of roeren.
Ik kan weer verder..

Ah, de Balthasar vd Polweg :). Daar heb ik nog gewoond, 1e flat vanaf de mekelweg gezien.

Ziet er strak uit, de boot bedoel ik. Succes verder.

Freek

Bedankt voor de complimenten. Foto's hebben wel een beetje een maskerend effect. De strakheid is niet perfect. Maar voor een eerste keer ziet er zo wel leuk uit, al zeg ik het zelf.

dekluik

ik heb me bezig gehouden met een dekluik in de kuip.

Eerst heb ik een gat gemaakt in de kuipvloer. Dit heb ik niet gezaagd, maar gesneden, om een zo smal mogelijke naad te krijgen. Kost wat meer moeite, maar het levert wel wat op.

Onder het gat heb ik een raampje gelijmd, waar het luik op komt te rusten:
p1040714l.jpg

Daarna heb ik het luikplaatje wat dunner gemaakt aan de randen, zodat er een rubbertje tussen kan, zonder dat het luikje te hoog komt.
p1040713k.jpg

Het dichtmaken van het luik doe ik met twee 'griders' of 'koffiemolens'.
p1040715c.jpg

Het eindresulaat: (nog zonder rubbertjes, dus het luikje ligt net wat verdiept)
p1040717k.jpg

Die griders is een goed idee om schroeven te maskeren, maar gaat je grootschoot daar niet aan blijven haken?

Daar heb ik over nagedacht en dat weet ik niet zeker. Het is wel zo dat er nog een lierblok komt tussen de dekdoorvoer en de grinder. Hij staat dus wel een beetje beschermd.
p1040722s.jpg

Mooi om dit te zien. Ik ben zelf ook begonnen aan deze boot gaat mijn eerste project worden. Bij deze abonneer ik me dus ook op dit draadje valt veel van te leren! :)

Back