Bouwverslag Volvo FH12 Globetrotter

Hoi marten,

maar veroorzaakt deze verandering nu juist een Scherpere of een minder scherpere bocht van de trekker?

groeten ricky
 
Hoi Ricky,

De truck zal hierdoor scherper kunnen sturen !

Dit doordat o.a. je binnenwiel scherper staat en het buitenwiel staat ook beter in verhouding.

Het vraagt overigens wel wat aanpassingen !!!
Het is niet 1,2,3 even de voorwielen omdraaien en klaar.

Volgens mij, staan er wel wat voorbeelden op dit forum...
Als ik ze tegen kom, zal ik hier de link plaatsen ;)

Edit: Hier een link, waar een goede aanpassing is gemaakt :)
Let wel, ik weet niet of het dezelfde maten zijn !
(het is namelijk geen standaard Tamiya frame)
 
Laatst bewerkt:
hoi marten,

okee okee.. maar is het niet zo als ik een paar tellen geleden zei gewoon het rood omlijnde deel omdraaien? (en links met rechts verwisselen? / zie een aan opmerkingen geleden de foto)

en hoe zit het dat bij deze foto? komt deel A na de verandering aan deel B of aan deel C?

Foto-DNKGOEBF.jpg
 
hoi marten,

okee okee.. maar is het niet zo als ik een paar tellen geleden zei gewoon het rood omlijnde deel omdraaien? (en links met rechts verwisselen? / zie een aan opmerkingen geleden de foto)

en hoe zit het dat bij deze foto? komt deel A na de verandering aan deel B of aan deel C?

Foto-DNKGOEBF.jpg

Hoi Ricky,

Jouw eerdere geplaatste foto zag ik later pas !...

Om de juiste werking te hebben...
De servo of 'punt A' komt hoe dan ook uit op "punt C" ....
en moet je 'punt B' met elkaar doorverbinden, zoals het nu zit !

Doe je dit niet en verbind je 'punt C' met elkaar, dan hebben beide wielen dezelfde stuur-uitslag.
Plus als je de servo of 'punt A' met "punt B" verbind, wordt het ook lastig de juiste verhouding te krijgen !

Ik hoop dat je het begrijpt :)
Anders horen we het wel...
 
Hoi Marten,

Ik heb je edit gezien, maar dit is tog gewoon het zelfde als bij WYBO
de stuur uitslag verandert tog niet? okee de as is omgedraaid, maar de servo is ook mee gegaan naar de andere kant.
of zie jij dit anders?:)

groeten Ricky
 
Hoi Ricky,

Als je goed kijkt naar de foto...
Zie je dat 'punt B' en "punt C" daar ook zijn omgedraaid !
Punt B zit daar nu aan de achterkant, i.p.v. aan de voorkant.

De servo maakt opzich weinig uit...
Als 'punt B'maar aan de achterkant zit.
 
Hoi marten,

Haha nou dan denk ik dat we het niet eens gaan worden! :p
misschien ben ik heel eigenwijs, maar ik zie het verschil niet.
je houd nu toch gewoon de zelfde uitslag? je veranderd toch
niets aan de as?

groeten ricky
 
ik wil jullie bedanken voor jullie reacties, en ook nog dat mijn naam goed geschreven word, bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ricky,

Iets uitleggen in woorden, kan soms lastig zijn :)

Hier een foto van mijn King Hauler:
2308110636_27ceca4b3a.jpg


Op deze wijze, zullen de stuurfusees moeten komen !
Zo zitten ze nu ook bij Marko's zijn Scania.

Let niet op de servo-montage... dit gaat niet passen bij jouw truck.
Bij jouw truck, zit de 3-bak in de weg !

@ Wybo,

Als jij het zo prima vind rijden, zou ik het lekker zo laten.
Maar technisch gezien, is het beter om de stuurfusees om te draaien.
Zoals op de foto.
 
Laatst bewerkt:
vooras

hallo allemaal
zoals eerder uitgelegd draai je de as om en plaats je je servo in het chassis voorin,
en a=servo komt op je c=fusee,
b links fusee/spoorstang komt op b rechts fusee/spoorstang,
en de uitlijning van je as en servo regel je met je zender,en het stangetje zal je iets moeten inkorten,het is voor mij ook even geleden dat ik dat heb gedaan,maar hij rijd en stuurt veel beter,
en enkel de fusee omwisselen helpt niet,ivm montage gaten voor de schokbrekers,
probeer het nou gewoon maar,
mvg markioo
 
Laatst bewerkt:
maar het principe blijft toch hetzelfde?
want je draait tog het HELE spul om. Er verandert toch eigenlijk niets?
 
vooras

kijk nou maar eens onder een echte vrachtwagen,wel als die stilstaat,
dat zegt meer dan 1000 woorden,of een middag forummen,
zo en nu een biertje,
mvg markioo
 
maar het principe blijft toch hetzelfde?
want je draait tog het HELE spul om. Er verandert toch eigenlijk niets?

Hoi Ricky,

Mijn antwoord is NEE :)

Hier nog één keer een uitleg in woorden.

Als je het laat, zoals het standaard wordt gebouwd via de bouwbeschrijving...
Dan gebeurd het volgende:

Je neemt een bocht...
Nu heeft het wiel aan de binnenkant van de bocht, een minder scherpe hoek !
Het buitenste wiel, staat nu in een scherpere hoek !!!

Dit klopt niet, omdat de binnenste wiel een kleinere draaicirkel moet maken ten opzichte van het buitenste wiel !!!
Ofwel... hier maakt het buitenste wiel, de kleinste draaicirkel --> FOUT

Pas je het aan, zoals beschreven...
Dan heeft het binnenste wiel een scherpere hoek, in verhouding van het buitenste wiel.

Nu maakt de binnenste wiel de kleinste draaicirkel en dit is --> GOED ;)

Edit: Kijk nog eens goed naar deze foto's van Arm1948 !
Daar zie je heel goed het verscheel...
 
Laatst bewerkt:
en hoe zit het dan met de stuurstang van servo naar de stuuras(van die omkeerinrichtin) ik snap dit namelijk niet helemaal
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wybo,

Er komt voor mij ook een Volvo FH12, in de planning :)
Ik dacht zelf aan deze optie, om het op te lossen voor de servo -->
2455377882_684b0ddb85_o.png

Zoals je ziet, laat ik die (zogenaamde dempers) weg, deze hebben geen functie naar mijn mening.
Daarvoor in de plaats, komt dan die omkeer-inrichting.

2455377846_76333f7bef_o.png


Van het laatste plaatje, klopt de stuurfusee niet helemaal !

Verder zal de stuurstang tussen de servo en omkeer-inrichting, verlengt moeten worden.
En zul je misschien moeten boren voor een aanpassing, om die omkeer-inrichting te kunnen plaatsen.

Het is maar een idee...

Succes.
 
Ricky.v Vroeg me naar mijn mening omdat Marten77 mijn auto als voorbeeld gebruikte.
Ik kan alleen zeggen dat het wel uitmaakt of hij voor of achter de as zit. Je stuur uitslag wordt gewoon eens stuk groter als je de fusee's en as omdraaid. Dan kan je velen malen korter sturen als normaal.
 
vooras

hallo allemaal
bier is op,
zijn jullie er nog nie uit,
ben niet dronke hoor,
op de tekening van marten77
de servo stang moet je dichter langs het chassis laten lopen anders komt hij tegen de band aan,dus op de servo de hevel 180 gr draaien en op je gemonteerde stuurkeerhevel die je wil monteren op de plek van je schokbreker,hij loopt dan netjes langs het chassis heen en je band loopt er ook niet tegen aan,
morgen les 48,deel 1;de achteras monteren,
moeilijk he,typen en aangeschoten zijn hik
als jullie nou ook eens een biertje nemen zie je het probleem met een andere blik,proost
mvg markioo
 
Laatst bewerkt:
Hey Markioo,

Ja sommige hebben meer uitleg nodig dan anderen...
Dat geeft niet... gelukkig ben ik zeer geduldig :)

Verder thanks voor je aanvulling op mijn plaatje...
Dit is voor mij nog natte vingerwerk, omdat ik nog geen Volvo hier heb staan ;)
Dus de verhoudingen kloppen niet helemaal, maar idd die servoheven even 180gr. draaien is een goede optie.

Enuhh, Proost he :)
 
Waarom zulke moeilijk aanpassingen ????

Bij mijn Volvo en andere 3 trucks heb ik ook de fuseestukken van links en rechts omgewisseld waardoor de verbindingsas aan de achterzijde is gekomen.
En de asjes/hevels van de aansturing door de servo zitten allen nog op de originele plek als in de beschijving.

Ik heb daarvoor in de linker gebogen arm een gaatje geboord. (zon beetje in het midden voor punt B, op de foto van Ricky.v)

Hier draai je het stuurkogeltje in, en de kogel zit dan 99% op dezelfde plaats als waar hij zat toen de as nog verkeerd omzat.
Beetje afstellen met stelarmpjes, werkt perfect, zonder veel gedoe en aanpassingen zoals ik hier heb voorbij zien komen.

gr Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zulke moeilijk aanpassingen ????

Hoi Rick,

Zoals ik al vermelde heb ik 'nog' geen Volvo hier staan...
Enkelt een King Hauler, die dit probleem gelukkig niet kent.

Dit leek mij in eerste instantie een goede optie en ja, wat heet moeilijk !

Maar thanks voor je goede bijdragen, hopelijk kunnen de heren hier iets mee.

Ieder heeft zo zijn eigen ideeén ;)
 
Back
Top