Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny Bimmel, 25 nov 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Nadat de afgelopen dagen mijn aandacht volledig uitging naar de Schouwenbank was dit weekend de Walcheren weer aan de beurt.

    Zoals jullie waarschijnlijk wel weten levert Billing Boats bij de bouwdoos van de Smit Nederland een sleeplier. Deze kun je met de hand wel draaien, maar als je dat al varende wil doen heb je wel hele lange armen nodig :wink: . Kortom de hoogste tijd om het nodige te modificeren;

    [​IMG]

    De eerste werkzaamheden; slopen :twisted:. Eerder had ik de sleeplier al in elkaar geknutseld, maar er geen rekening mee gehouden om het werkend te maken. Ik was van plan om de sleepkabel onder het dek op te rollen, helaas kwam ik er achter dat daar geen ruimte voor is :( .

    Dus moet het anders, gelukkig is de tandwielkast lekker breed dus daar is wel wat in te verzinnen. Grote nadeel is dat deze uit een blok hout is opgebouwd en er dus niks in kan. Dus heb ik dat blok weggehaald zodat ik daar straks een lege ruimte van kan maken.

    [​IMG]

    Helaas zijn de zijpanelen van de tandwielkast met het slopen beschadigd :( , daarom meteen twee nieuwe gemaakt uit 2mm triplex. Deze zijn ook gelijk aangepast, op de zijpanelen zijn nog twee stukjes triplex geplakt. Deze hebben de vorm van het blok wat er voorheen tussen zat, maar dan overal 2mm kleiner.

    [​IMG]

    Dan de as van de trommel, Billing Boats had er een 2mm messing asje bijgeddaan. Dat leek me niet echt stevig dus op zoek naar iets anders gegaan. Toen ik mijn kast open trok zag ik een oude CD-Rom speler staan, dat oude ding open gemaakt en het was meteen bingo :lol: . Het asje waar de laser zich over heen en weer beweegt was precies de juiste maat en in de laserhouder zaten ook nog eens twee exact passende busjes :D .

    [​IMG]

    De nieuwe as is 4mm, dus een stuk steviger. Als ik de as zo in het hout zou steken gaat het niet lang goed. Binnen de kortste keren zullen de gaten in het hout groter worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus de twee busjes uit de CD-Rom speler in de lier gelijmd :D . Alles loopt nu lekker soepel en de gaten blijven de juiste maat :wink: .

    [​IMG]

    Zo, nu heb ik lekker de ruimte om tandwielen of iets dergelijks te plaatsten. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga doen, dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag :lol: . De motor heb ik al wel dat is er één van Conrad;

    [​IMG]
    Foto; Conrad

    Verder nog wat kleinde dingen aan de romp en opbouw geddaan,

    Groetjes Danny.
     
  2. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Danny,

    Kan toch redelijk simpel, via 2 tandwielen, 1 op de lieras en de andere op de motoras, of via een getande riem, beide staan ook wel in de conrad gids, hou in ieder geval even rekening met de overbreningsverhouding, zo te zien heb je al een redelijke vertraging op de motor zitten en je lier moet ook niet te langzaam draaien, dat is niet praktisch, als je dezelfde motor hebt als ik in de RT Tom heb dan draait die een mooi toerental aan de uitgaande as om je lier 1 op 1 mee te laten draaien.

    De motor zal toch ergens onder de lier een plaats moeten vinden :lol:

    Tom Boere
     
  3. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi danny,

    wat je misschien beter kunt proberen is aangrijving met een klein motortje en dan met een wormwiel op de motoras en een normaal tandwiel op de trommelas dan heb je meteen geen last meer dat je motor terugloopt als je er zware objecten mee sleept.. misschien te proberen?!?!

    gr,
    wouter zzw
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat gaat prima heb ik ook gedaan met mijn Smit Nederland
    En dan met zon regelaartje van conrad voor een 17 euro
    Kan je hem alle toerentallen laten draaien en ook voor en achteruit :D
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @Tom Boere, het is inderdaad dezelfde motor als jij in je RT Tom hebt zitten. De overbrenging zal ik dus 1:1 moeten houden. Ik ben net nog even aan het meten gegaan en de beste oplossing is waarschijnlijk een tandriem, want de afstand tussen lieras en motoras is net wat te groot voor tandwielen (of ik moet er nog één tussen zetten natuurlijk) :( .

    @wouter zzw, is ook een goed idee, maar zoals je hierboven al hebt kunnen lezen wordt het waarschijnlijk een tandriem. De motor die ik ga gebruiken is d.m.v. een tandwielkast behoorlijk vertraagd. Door al die tandwieltjes zal hij niet makkelijk achteruit lopen :D .

    @F.van.Gent, ik heb ook aan een snelheidsregelaar zitten denken en ik heb nog een ongebruikte Rokraft 50 liggen, maar ik denk dat ik met een omkeerrelais ervoor ga zorgen dat de lier vooruit en achteruit kan draaien op dezelfde snelheid (stilstaan natuurlijk ook :wink: ).

    Bedankt allemaal voor het meedenken :thumbsup:,

    Groetjes Danny.
     
  6. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Danny,

    inderdaad, ook bij de RT Tom draait de lier niet af als ik aan het slepen ben, door de vertraging aan de motor blijft hij inderdaad gewoon stilstaan.

    Volop keuze bij Conrad in tandriemschijven en getande riemen ( lengte ).

    Tom Boere
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Bij m'n Waterman heb ik er idd een "tussen" tandwiel in gezet.
    Als je het tussen tandwiel in de lier bouwt en iets onder de fundatie uitlaat stekken kun je hem demontabel houden, iet wat met een tandriem overbrenging wat lastiger is.
    En de vertraging van het Conrad motortje is idd groot genoeg om de lier te laten "remmen".(volgens mij zijn vertragingen van meer dan 1:40 in principe altijd zelf remmend)
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Als je een echt remmende tandwiel overbrenging wilt, moet je een worm/wormwiel overbrenging gebruiken. En inderdaad, dan zit je al snel op een overbrenging van 1 op 40.
    Dat een overbrenging van 1 op 40 dus altijd zelfremmend is, is niet zo!

    Wim
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik meende dat onthouden te hebben uit m'n MTS opleiding :oops:
     
  10. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hee Adam,

    In de regel blijft 1 op 40 zeker staan, eea is altijd wel afhankelijk met hoeveel kracht je eraan gaat sleuren, maar wat ik ook doe, in de RT Tom blijft hij stilstaan, zelf als ik het hele schip eraan omhoog hijs... :lol:

    Danny,

    Ik zou persoonlijk voor een tandriemoverbrenging gaan, is sterk en stil, je moet wel zorgen dat je de riem ligt kan spannen, anders kan hij nog doorklappen... je kan je liermotor met 4 M4 bouten aan het dekken hangen, vervolgens kan je de motorplaat tussen 4 X 2 moeren in naar beneden draaien ( lees spannen van de riem ).

    Tom Boere
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ook :wink:

    Wim
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Met de lier ben ik nog niet echt veel verder gekomen, dat komt later nog wel aan bod :D .

    De Walcheren heeft namelijk voor het eerst weer gevaren sinds de revisie (zie het Foto-Album). Ik heb haar meteen maar even in het diepe gegooid ( :wink: ), want haar testvaart was gelijk een clubwedstrijd :lol: .

    Eerste opdracht was zonder het dok te raken er doorheen te varen, dat ging gelijk al niet goed want ze ging zig-zaggend door het dok :( . Ook onderweg de nodige boeien vriendelijk gedag gezegd :lol: , ik had amper controle over haar :cry: . Gelukkig was de fout snel gevonden; na het aanpassen van de servo-opstelling was ik vergeten het stekkertje in mijn zender (servo-reverse) om te keren. De Walcheren wilde dus steeds de verkeerde kant uit :? .

    Het probleem met de Beckerroeren is gelukkig wel de wereld uit, door de servoweg te beperken lopen de asjes van de flappen niet meer uit hun vergrendeling terwijl de bochten bijna net zo kort genomen kunnen worden als voorheen :D . Ook het naar binnen zetten van de roeren heeft een positief effect, ze gaat nu keurig rechtuit.

    Maar...... ze blijft last houden van lekkage, na de wedstrijd was alles nog kurkdroog, maar na wat rondjes varen bleek er weer behoorlijk wat water te zijn binnengedrongen :( .

    De lekkage doet zich dus alleen voor bij snel varen, bij een wedstrijd trek je immers het gas niet vol open :lol: . De schroefassen kunnen het ook niet zijn want die zijn vervangen. Dus de Walcheren voor test weer eens in de badkuip gelegd. Na een paar uur weer eens gaan kijken en zoals ik al verwachte was alles kurkdroog. Daarna de neus eens wat in het water geduwd, bingo! vrijwel meteen begon er aan verschillende kanten wat water naar binnen te druppellen. De hoofdoorzaak blijken de twee messing buisjes tussen het dek en de romp te zijn. Dit zijn de buisjes waar de ankerketting doorheen loopt. Blijkbaar zit er niet overal lijm en komt door die gaatjes het water naar binnen.

    Dit verklaart ook meteen waarom het niet bij langzaam varen gebeurd, dan is er immers een kleine boeggolf. Alleen bij een grote boeggolf komt het water bij die buisjes.

    Verder moeten er nog wat kleine dingen gebeuren, maar dat lezen jullie nog wel.

    Groetjes Danny.
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Danny die buisjes heten KLUISGATEN.
    Dat was vroeger zo; en het is nog zo. maar verders alles goed met de roeren en had ik toch gelijk roeren iets naar elkaar en hij wil van zelf rechtuit.
    Maar wat die kluisgaten betreffende als de boel straks wel dicht is. dan is er nog de kans als dat de boeggolf straks via de kluisgate boven het dek he water op de boot komt en dan via allerlei openingen zo het water weer naar binnen komt.
    Dus ook dat in de gaten houden he. :idea: 8)
     
  14. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi Danny

    Als ik het goed heb hoort er ook tog een gele mast op de Walcheren? Of ben je daar nog niet aan toe gekomen?

    Groetjes Justin
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Danny; hier nog een tip mijnerzijds.
    Bij de volgende keer: als dat je weer kluisgaten moet lijmen.
    Aan de binnenkant om de {messing }pijpjes een o kit ringetje doen, aan de onderkant dus, dus de kant waar ze uit de scheepshuid komen ,heb je meer lijmoppervlak.
    Het is maar een idee he ;je moet zelf weten hoeveel werk je op je hals wilt halen. :idea: :)
     
  16. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Op de kant leggen die boot en Epoxy Lijm om het pijpje leggen eerst de ene kant dan de andere.
    Dan boot op de kop voor het dek gewoon een ring aan Epoxy Lijm leggen.
    Ook even de buisjes als ze van messing zijn opschruren.
    Eerst wel even ontvetten je weet maar nooit waar je met je vieze handjes aan gezeten hebt.
     
  17. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @F.van.Gent, daar heb je meteen het tweede probleem te pakken. De verschansing van de Walcheren is niet zo gek hoog, al helemaal niet op de neus. Als ik het gas vol open trek krijg ik een mooie over de boeggolf :lol: . Binnen no-time staat het dek onder water en ook op het dek loopt er via allerlei kleine gaatjes water naar binnen. Natuurlijk ga ik deze allemaal dichtmaken, maar ook gaat het zwaartepunt een stuk naar achter. De neus ligt namelijk wat te diep vergeleken met de kont.

    @Justin, de Walcheren heeft inderdaad een geel/zwarte mast en daar ben ik inderdaad nog niet helemaal aan toe gekomen :D . Ik ben er laatst wel even mee bezig geweest, maar toen ik bezig was met het tweede lampje aansluiten begon de mantel van het draadje te smeulen :hammer: .

    @F.van.Gent & Jan Vos, bedankt voor de tips dat is weer wat voor de volgende keer, nu is het nog even aanrommelen :wink: .

    Groetjes Danny.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Danny nog een tip mijnerzijds
    Ik heb de SMIT NEDERLAND
    En die ligt van achteren met het puntje spiegel 3 mm in het water
    En voor onderkant Kluisgat gelijk met het water
    Dan ligt hij naar mijn mening het gunstig in het nat zullen we maar zeggen he :(
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi F.van.Gent,

    Hmmm....... dan moet ik toch misschien de diepgang gaan aanpassen. Bij mij is de diepgang op het puntje van de spiegel ongeveer 1cm in het nat :wink: . Ook bij de onderkant kluisgat is dat ongeveer 1cm, als je dat omrekent kom je bij het origineel op die maten uit.

    Maar goed, het water blijft schaal 1:1 dus kan ik beter afwijken van de maten van het origneel :| .

    Groetjes Danny.
     
  20. jerommekke

    jerommekke

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Hoek
    hoi Danny, vanmiddag toen ze me zagen staan in de kou met men toestel aan den diek kwamen ze ff volle bak de haven op stomen met de Walcheren.

    gr Richard

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina